hanex Posted Saturday at 07:31 PM Share Posted Saturday at 07:31 PM Olisiko aloittelijalle hyviä vinkkejä mitä työkaluja kannattas hankkia kun pitäs vaihtaa takajarruletku kuplaan. Kokeilin jo, mutta jumissa on ja huonot vehkeet. Mitään lämmitysvehkeitäkään ei ole, mimmosta kannattas hankkia. Ei putkia haluttas rikkoa. Letku vaihtus sen takia kun epäilys että kiinni turvonnut kun takajarru ei palauta muut pelaa normaalisti. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted Sunday at 05:43 AM Share Posted Sunday at 05:43 AM (edited) Tukevat 6-kulmaiset jarruputkiavaimet. Letkun voi katkaista heti nipan jälkeen, saa vaikka hylsyn siihen helposti. Joskus putken nipan kantit on vaan liian ruostuneet etteivät kestä kääntää ja menee putkikin uusiksi, ne ei montaa lanttia maksa. Yleensä oon vaihtanut letkujen kanssa koko putkisarjan samalla, enemmän ehkä vaivaa, kuin kustannuskysymys. Koen että on täysin väärä paikka edes yrittää säästää kolikoita ja selvitä hapertuneilla putkilla. Usein myös teräsharja ja CRC/WD40 tms helpottaa Edited Sunday at 05:48 AM by ovaaliheppu 1 Quote Link to comment
Kurre Posted Sunday at 05:46 AM Share Posted Sunday at 05:46 AM Kunnolliset avolenkit, letku ja putki tukevasti paikoillaan. jos tuntuu löysälle putkeen, en putkea säästäisi. Ne syöpyy ja on halpoja ja suht helppoja vaihtaa. Kunnolla ruosteenirrotus ainetta ja antaa sen muhia rauhassa. Pienillä liikkeilllä auki-kiinni-auki nitkuttamalla saataa aueta. Jos ei aukea, niin uudet ei hirmuja maksa esim. https://osakauppa.com/product/2658/jarruputki-yksittainen-160mm-t-123 ja muutkin osakaupat joista valitsee mieluisensa. Quote Link to comment
SamiO Posted Sunday at 06:55 AM Share Posted Sunday at 06:55 AM Ite ottanu hyvillä lukkopihdeillä tai knipexin siirtoleuvoilla _oikeinpäin_ kiinni niin ei oo pyöristyny putken nippa. Ja huonosti auttaa mitkää aineet jos on umpijumissa, ei sinne välii pääse tunkeutuu mikään ku piiiitkässä upotuksessa ja sillonki ehkä. Mutta vaihda samalla se putkenpätkäkin, varaosaliikkeetki tekee pätkän ku mitan kans pyytää. Quote Link to comment
Kharon Posted Sunday at 07:30 PM Share Posted Sunday at 07:30 PM Motonetistä saa valmiita pätkiäkin aika edullisesti, josko ei paikallinen varaosaliike halua tehdä (olettaen toki että semmoinen on jossain lähellä). Mutta tosiaan, jarruputkiavain (11mm, Kurrella hyvä kuva) on se tärkein työkalu, 17mm hyvä avolenkki toiseen käteen. Nyt kun talvi alkaa olla käsillä, niin suksien voiteluun tarkoitettuja butaanipolttimia saa vähän joka paikasta, se on hyvä apuväline josko on tiukassa: Letkuahan ei tarvitse säästää ja putki kyllä kestää lämmittämisen. Kuplan alkuperäiset putket ovat rautaa ja ne tahtovat tähän ikään mennessä olla ruosteessa, koko putkiston vaihtaminen kupari-nikkeliputkiin ei ole huono idea sekään, erityisesti vanhemmissa joissa on vain yksi jarrupiiri. Takajarruletkun hajoaminen sisältä on aika vakiovika kun letkut suunnitellaan kestämään taivuttelua, mutta Kuplassa letku kiertyy, ja sitä ne eivät oikein kestä. Sipaisu kupari- tai molybdeenitahnaa kierteeseen kun kasaa niin saa joskus tulevaisuudessa vielä aukikin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.