Jump to content

Jarruletkun irtoitus rikkomatta mitään


hanex

Recommended Posts

Olisiko aloittelijalle hyviä vinkkejä mitä työkaluja kannattas hankkia kun pitäs vaihtaa takajarruletku kuplaan. Kokeilin jo, mutta jumissa on ja huonot vehkeet. Mitään lämmitysvehkeitäkään ei ole, mimmosta kannattas hankkia. Ei putkia haluttas rikkoa. Letku vaihtus sen takia kun epäilys  että kiinni turvonnut kun takajarru ei palauta  muut pelaa normaalisti.

Link to comment

Tukevat 6-kulmaiset jarruputkiavaimet. Letkun voi katkaista heti nipan jälkeen, saa vaikka hylsyn siihen helposti. Joskus putken nipan kantit on vaan liian ruostuneet etteivät kestä kääntää ja menee putkikin uusiksi, ne ei montaa lanttia maksa.  

 

Yleensä oon vaihtanut letkujen kanssa koko putkisarjan samalla, enemmän ehkä vaivaa, kuin kustannuskysymys. Koen että on täysin väärä paikka edes yrittää säästää kolikoita ja selvitä hapertuneilla putkilla.

 

Usein myös teräsharja ja CRC/WD40 tms helpottaa

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment

Kunnolliset avolenkit, letku ja putki tukevasti paikoillaan.
Jarruputki työkalusarja KAMASA TOOLS K2952

jos tuntuu löysälle putkeen, en putkea säästäisi. Ne syöpyy ja on halpoja ja suht helppoja vaihtaa.
Kunnolla ruosteenirrotus ainetta ja antaa sen muhia rauhassa. Pienillä liikkeilllä auki-kiinni-auki nitkuttamalla saataa aueta.

Jos ei aukea, niin uudet ei hirmuja maksa
esim. 
https://osakauppa.com/product/2658/jarruputki-yksittainen-160mm-t-123 

ja muutkin osakaupat joista valitsee mieluisensa.

 

Link to comment

Ite ottanu hyvillä lukkopihdeillä tai knipexin siirtoleuvoilla _oikeinpäin_ kiinni niin ei oo pyöristyny putken nippa. Ja huonosti auttaa mitkää aineet jos on umpijumissa, ei sinne välii pääse tunkeutuu mikään ku piiiitkässä upotuksessa ja sillonki ehkä.

Mutta vaihda samalla se putkenpätkäkin, varaosaliikkeetki tekee pätkän ku mitan kans pyytää.

Link to comment

Motonetistä saa valmiita pätkiäkin aika edullisesti, josko ei paikallinen varaosaliike halua tehdä (olettaen toki että semmoinen on jossain lähellä).

 

Mutta tosiaan, jarruputkiavain (11mm, Kurrella hyvä kuva) on se tärkein työkalu, 17mm hyvä avolenkki toiseen käteen.

 

Nyt kun talvi alkaa olla käsillä, niin suksien voiteluun tarkoitettuja butaanipolttimia saa vähän joka paikasta, se on hyvä apuväline josko on tiukassa: Letkuahan ei tarvitse säästää ja putki kyllä kestää lämmittämisen.

 

Kuplan alkuperäiset putket ovat rautaa ja ne tahtovat tähän ikään mennessä olla ruosteessa, koko putkiston vaihtaminen kupari-nikkeliputkiin ei ole huono idea sekään, erityisesti vanhemmissa joissa on vain yksi jarrupiiri.

 

Takajarruletkun hajoaminen sisältä on aika vakiovika kun letkut suunnitellaan kestämään taivuttelua, mutta Kuplassa letku kiertyy, ja sitä ne eivät oikein kestä.

 

Sipaisu kupari- tai molybdeenitahnaa kierteeseen kun kasaa niin saa joskus tulevaisuudessa vielä aukikin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...