hanex Posted November 16 Share Posted November 16 Olisiko aloittelijalle hyviä vinkkejä mitä työkaluja kannattas hankkia kun pitäs vaihtaa takajarruletku kuplaan. Kokeilin jo, mutta jumissa on ja huonot vehkeet. Mitään lämmitysvehkeitäkään ei ole, mimmosta kannattas hankkia. Ei putkia haluttas rikkoa. Letku vaihtus sen takia kun epäilys että kiinni turvonnut kun takajarru ei palauta muut pelaa normaalisti. Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted November 17 Share Posted November 17 (edited) Tukevat 6-kulmaiset jarruputkiavaimet. Letkun voi katkaista heti nipan jälkeen, saa vaikka hylsyn siihen helposti. Joskus putken nipan kantit on vaan liian ruostuneet etteivät kestä kääntää ja menee putkikin uusiksi, ne ei montaa lanttia maksa. Yleensä oon vaihtanut letkujen kanssa koko putkisarjan samalla, enemmän ehkä vaivaa, kuin kustannuskysymys. Koen että on täysin väärä paikka edes yrittää säästää kolikoita ja selvitä hapertuneilla putkilla. Usein myös teräsharja ja CRC/WD40 tms helpottaa Edited November 17 by ovaaliheppu 1 Quote Link to comment
Kurre Posted November 17 Share Posted November 17 Kunnolliset avolenkit, letku ja putki tukevasti paikoillaan. jos tuntuu löysälle putkeen, en putkea säästäisi. Ne syöpyy ja on halpoja ja suht helppoja vaihtaa. Kunnolla ruosteenirrotus ainetta ja antaa sen muhia rauhassa. Pienillä liikkeilllä auki-kiinni-auki nitkuttamalla saataa aueta. Jos ei aukea, niin uudet ei hirmuja maksa esim. https://osakauppa.com/product/2658/jarruputki-yksittainen-160mm-t-123 ja muutkin osakaupat joista valitsee mieluisensa. Quote Link to comment
SamiO Posted November 17 Share Posted November 17 Ite ottanu hyvillä lukkopihdeillä tai knipexin siirtoleuvoilla _oikeinpäin_ kiinni niin ei oo pyöristyny putken nippa. Ja huonosti auttaa mitkää aineet jos on umpijumissa, ei sinne välii pääse tunkeutuu mikään ku piiiitkässä upotuksessa ja sillonki ehkä. Mutta vaihda samalla se putkenpätkäkin, varaosaliikkeetki tekee pätkän ku mitan kans pyytää. Quote Link to comment
Kharon Posted November 17 Share Posted November 17 Motonetistä saa valmiita pätkiäkin aika edullisesti, josko ei paikallinen varaosaliike halua tehdä (olettaen toki että semmoinen on jossain lähellä). Mutta tosiaan, jarruputkiavain (11mm, Kurrella hyvä kuva) on se tärkein työkalu, 17mm hyvä avolenkki toiseen käteen. Nyt kun talvi alkaa olla käsillä, niin suksien voiteluun tarkoitettuja butaanipolttimia saa vähän joka paikasta, se on hyvä apuväline josko on tiukassa: Letkuahan ei tarvitse säästää ja putki kyllä kestää lämmittämisen. Kuplan alkuperäiset putket ovat rautaa ja ne tahtovat tähän ikään mennessä olla ruosteessa, koko putkiston vaihtaminen kupari-nikkeliputkiin ei ole huono idea sekään, erityisesti vanhemmissa joissa on vain yksi jarrupiiri. Takajarruletkun hajoaminen sisältä on aika vakiovika kun letkut suunnitellaan kestämään taivuttelua, mutta Kuplassa letku kiertyy, ja sitä ne eivät oikein kestä. Sipaisu kupari- tai molybdeenitahnaa kierteeseen kun kasaa niin saa joskus tulevaisuudessa vielä aukikin. Quote Link to comment
hanex Posted Thursday at 08:33 PM Author Share Posted Thursday at 08:33 PM Kyllähän tuon letkun sai vaihettua. Ainut vaan, että tuntuu jäävän edelleen tuo laahaamaan. Mitähän muuta tuossa kannattaisi tutkia? Quote Link to comment
peruskallio Posted Thursday at 09:50 PM Share Posted Thursday at 09:50 PM Turvonnut letku diagnoosin voi helposti tehdä avaamalla ilmausnipan. Neste pääsee sieltä pakoon ja jarrun pitäisi irrota. Onko jarruille joskus tehty jotain? Jos ei Seuraavaksi katsoisin rummun sisään työsylinteriä, suurella todennäköisyydellä ruostunut sisältä ja jumittaa sen takia. Ei kannata pahemmin rassata, uutta tilalle. jos niitä on pidelty ja pääsylkkyä vaihdettu tai säädetty voi tanko joka käyttää pääsylinteriä olla liian ulos säädetty ja sylinteri ei palaa asentoon jossa neste pääsisi palaamaan säiliöön. Tässä tapauksessa pitäisi kyllä koko takapää olla jumissa ja jumin pahentua sitämukaa kun jarru laahaa ja paikat lämpenee. 2 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted Friday at 04:29 AM Share Posted Friday at 04:29 AM Jarrupolkimeen pitäis jäädä parin millin välys ennenku ottaa pääsylinterin mäntään kiinni, tuntee kädellä helposti. Samaten kenkien ja jarrukilven välin voiteleminen kuparitahnalla on enemmän kuin suositeltua, röpöruosteinen tai uralle kulunut jarrukilpi tosta kengän vastinpinnan alueelta ei välttis helposti myöskään luista takasinpäin vaikka jousissakin vielä voimat ois tallella 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.