Jump to content

Jarruletkun irtoitus rikkomatta mitään


Recommended Posts

Posted

Olisiko aloittelijalle hyviä vinkkejä mitä työkaluja kannattas hankkia kun pitäs vaihtaa takajarruletku kuplaan. Kokeilin jo, mutta jumissa on ja huonot vehkeet. Mitään lämmitysvehkeitäkään ei ole, mimmosta kannattas hankkia. Ei putkia haluttas rikkoa. Letku vaihtus sen takia kun epäilys  että kiinni turvonnut kun takajarru ei palauta  muut pelaa normaalisti.

Posted (edited)

Tukevat 6-kulmaiset jarruputkiavaimet. Letkun voi katkaista heti nipan jälkeen, saa vaikka hylsyn siihen helposti. Joskus putken nipan kantit on vaan liian ruostuneet etteivät kestä kääntää ja menee putkikin uusiksi, ne ei montaa lanttia maksa.  

 

Yleensä oon vaihtanut letkujen kanssa koko putkisarjan samalla, enemmän ehkä vaivaa, kuin kustannuskysymys. Koen että on täysin väärä paikka edes yrittää säästää kolikoita ja selvitä hapertuneilla putkilla.

 

Usein myös teräsharja ja CRC/WD40 tms helpottaa

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Posted

Kunnolliset avolenkit, letku ja putki tukevasti paikoillaan.
Jarruputki työkalusarja KAMASA TOOLS K2952

jos tuntuu löysälle putkeen, en putkea säästäisi. Ne syöpyy ja on halpoja ja suht helppoja vaihtaa.
Kunnolla ruosteenirrotus ainetta ja antaa sen muhia rauhassa. Pienillä liikkeilllä auki-kiinni-auki nitkuttamalla saataa aueta.

Jos ei aukea, niin uudet ei hirmuja maksa
esim. 
https://osakauppa.com/product/2658/jarruputki-yksittainen-160mm-t-123 

ja muutkin osakaupat joista valitsee mieluisensa.

 

Posted

Ite ottanu hyvillä lukkopihdeillä tai knipexin siirtoleuvoilla _oikeinpäin_ kiinni niin ei oo pyöristyny putken nippa. Ja huonosti auttaa mitkää aineet jos on umpijumissa, ei sinne välii pääse tunkeutuu mikään ku piiiitkässä upotuksessa ja sillonki ehkä.

Mutta vaihda samalla se putkenpätkäkin, varaosaliikkeetki tekee pätkän ku mitan kans pyytää.

Posted

Motonetistä saa valmiita pätkiäkin aika edullisesti, josko ei paikallinen varaosaliike halua tehdä (olettaen toki että semmoinen on jossain lähellä).

 

Mutta tosiaan, jarruputkiavain (11mm, Kurrella hyvä kuva) on se tärkein työkalu, 17mm hyvä avolenkki toiseen käteen.

 

Nyt kun talvi alkaa olla käsillä, niin suksien voiteluun tarkoitettuja butaanipolttimia saa vähän joka paikasta, se on hyvä apuväline josko on tiukassa: Letkuahan ei tarvitse säästää ja putki kyllä kestää lämmittämisen.

 

Kuplan alkuperäiset putket ovat rautaa ja ne tahtovat tähän ikään mennessä olla ruosteessa, koko putkiston vaihtaminen kupari-nikkeliputkiin ei ole huono idea sekään, erityisesti vanhemmissa joissa on vain yksi jarrupiiri.

 

Takajarruletkun hajoaminen sisältä on aika vakiovika kun letkut suunnitellaan kestämään taivuttelua, mutta Kuplassa letku kiertyy, ja sitä ne eivät oikein kestä.

 

Sipaisu kupari- tai molybdeenitahnaa kierteeseen kun kasaa niin saa joskus tulevaisuudessa vielä aukikin.

Posted

Kyllähän tuon letkun sai vaihettua. Ainut vaan, että tuntuu jäävän edelleen tuo laahaamaan. Mitähän muuta tuossa kannattaisi tutkia?

Posted

Turvonnut letku diagnoosin voi helposti tehdä avaamalla ilmausnipan. Neste pääsee sieltä pakoon ja jarrun pitäisi irrota.

 

Onko jarruille joskus tehty jotain?
Jos ei Seuraavaksi katsoisin rummun sisään työsylinteriä, suurella todennäköisyydellä ruostunut sisältä ja jumittaa sen takia. Ei kannata pahemmin rassata, uutta tilalle.

 

jos niitä on pidelty ja pääsylkkyä vaihdettu tai säädetty voi tanko joka käyttää pääsylinteriä olla liian ulos säädetty ja sylinteri ei palaa asentoon jossa neste pääsisi palaamaan säiliöön. Tässä tapauksessa pitäisi kyllä koko takapää olla jumissa ja jumin pahentua sitämukaa kun jarru laahaa ja paikat lämpenee.

  • Like 2
Posted

Jarrupolkimeen pitäis jäädä parin millin välys ennenku ottaa pääsylinterin mäntään kiinni, tuntee kädellä helposti. Samaten kenkien ja jarrukilven välin voiteleminen kuparitahnalla on enemmän kuin suositeltua, röpöruosteinen tai uralle kulunut jarrukilpi tosta kengän vastinpinnan alueelta ei välttis helposti myöskään luista takasinpäin vaikka jousissakin vielä voimat ois tallella

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Pikkuhiljaa ku ehtii ja osia saa niin tääki etenee, eli nyt on on ongelma puolella uusi sylinteri, jarruletku, stefa ja muut tähän kuuluvat, korjaussarjan jousia ja tuo 320mm jarruputki. Tuolla oli erilainen sylinterikin jostain ihme syystä.

 

Tässäkun sitten sääteli ja ihmetteli niin piti toinen puoli avata niin siellähän oli öljyinen ja jarrunesteinen ylläri. Noh sinne sitten sama homma kohta tehtynä putkineen ja letkuineen 😀 sylinteriä odotellaan. 

 

Liekköhän kohta eteen asti vaihdettava jarruputket varalta. Missä se tuo pisin putki eteenpäin nyt meneekään, tuossa näkyi jakoblokki takana kummallekin puolen olevan kuskin puolella, kuuluuko noin olla?

 

Tähän voisi lisätä jos jotakuta kiinnostaa, että ainakin tässä tapauksessa putket säilyivät avatessa, vaihdoin varmuudelta nuo loppupätkät. Oli 11mm jarruletkuavain ja myös 17mm, mutta totesin normaalin 17mm toimivan mun tapauksessa, edellisenä päivänä vähän ruutailin irrotusöljyä ja sitten muutama nitkautus niin aukesi, toki nämä saattoi olla vaihdettu joskus. Ja toisella puolen kun kerran oli tehnyt niin rohkeutta oli enemmän niin aukesikin nopeammin 😀

 

Edited by hanex
  • Like 1
Posted

Keskitunnelin vasenta puolta lattian nurkassa, taakse menee yksi putki, joka haarautuu T-kappaleella vasemmalla puolella vaihteiston kannakeaisassa.

 

Kuskin etupenkki pois, lattiamattoja vähän rullalle niin alkaa näkymään

 

1001262.jpg.5826411b71cef99722be554cc9276d3b.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...