Narsku Posted May 26 Posted May 26 Auto ei inahdakaan (tai ensin naksahti startatessa, nyt täysin hiljainen). Ei siis starttaa. Akussa on virtaa. Eilen ajaessa alkoi kuulua iso krahnausääni, oletin kiveksi jossain kun loppui muutaman metrin ajon jälkeen (ajoin soratiellä joka juuri lanattu). Illalla ajoin lyhyen kiepin uudelleen, ei outoja ääniä. Tänään siis ei mitään eloa kun starttaa. Voisin kuvitella että joko solenoidi/starttimoottori vika, mutta onko kokeneemmilla hyviä arvauksia? Huomenna ajattelin nostaa tunkilla persauksen ylös ja katsoa, josko kaikki on hyvin kiinni, mutta sitä ennen pitää vähän arvella missä vika 🤔 Quote
Kharon Posted May 26 Posted May 26 Klassinen vika on että solenoidista on johto irti, sitten ei tapahdu mitään. Onpa osunut omallekin kohdalle pari kertaa. Seuraavaksi helpoin on pikatesti eli sopivalla kiintoavaimella/tunkin varrella/jollain kolaus solenoidin kylkeen ja testi että heräsikö. Silloin syynä on vain kulunut solenoidin stoppari, säätöjuttu tai uusi jos ei halua solenoidia purkaa. 'ei tapahdu mitään' on yleensä solenoidivika, startti itsessään on kovin luotettava peli. Siitä teho häviää sitä mukaa kun ankkuri hapettuu ja hiilet kuluvat, mutta ei se täysin mykkä yleensä ole. 1 Quote
Twn Cornet Posted May 26 Posted May 26 Voihan vika olla myös virtalukossa ?. jos virtalukko on viallinen ei startille mene virtaa. 1 Quote
Narsku Posted May 26 Author Posted May 26 Juu sekin voi olla, täytyy tutkia kunnolla. Avain kyllä kääntyy, ja virrat lähtee päälle valoille ja bensamittarille, mutta muusta sielunelämästä ei ole tietoa vielä Quote
Narsku Posted May 27 Author Posted May 27 10 minutes ago, Tanhis said: Onhan akun kengät kunnolla kiinni. Juu on hyvin kiinni ja johdot vaikuttaa olevan ihan ok. Pitää tänään katsoa onko kaikki toisessa päässä hyvin kiinni yms. Quote
ovaaliheppu Posted May 27 Posted May 27 Vaikuttaa... Käytä rohkeesti liitokset irti, puhdista messinki/teräsharjalla, akunnaparasvat liittimiin myös. Starttireleen lisääminen ei oo iso, eikä kallis homma, se kannattaa aina auton jännitteestä riippumatta. 1 Quote
Narsku Posted May 27 Author Posted May 27 4 minutes ago, ovaaliheppu said: Vaikuttaa... Käytä rohkeesti liitokset irti, puhdista messinki/teräsharjalla, akunnaparasvat liittimiin myös. Starttireleen lisääminen ei oo iso, eikä kallis homma, se kannattaa aina auton jännitteestä riippumatta. Starttireleen lisääminen, lieneekö sellainen mitä museopirssiin saa lisätä? Quote
-tipi- Posted May 27 Posted May 27 No ei varmaan kiinnosta katsuria yksi ylimääräinen kytkevä rele akun tai startin vieressä. Lyö nyt se akulta startille tulevan kaapelin napa vaikka meisselillä yhteen sen herätevirran navan kanssa että tiedät toimiiko startti. 1 Quote
Narsku Posted May 27 Author Posted May 27 7 minutes ago, -tipi- said: No ei varmaan kiinnosta katsuria yksi ylimääräinen kytkevä rele akun tai startin vieressä. Lyö nyt se akulta startille tulevan kaapelin napa vaikka meisselillä yhteen sen herätevirran navan kanssa että tiedät toimiiko startti. En o vielä niin hyvin perehtynyt mitä muutoksia saa tehdä että osaisin konkarin lailla arvioida, siksi kyselen tyhmiäkin. Meisseli navassa kuulostaa kesäbiisiltä. En tiiä uskallanko alkaa sörkkimään ihan tuolla tavalla, mutta eiköhän hommat jotenkin selviä. Quote
Narsku Posted May 27 Author Posted May 27 1 minute ago, tijula said: Ja varmista, että vaihde on vapaalla. :-) Hyvä huomio 😁 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.