Narsku Posted Monday at 02:04 PM Posted Monday at 02:04 PM Auto ei inahdakaan (tai ensin naksahti startatessa, nyt täysin hiljainen). Ei siis starttaa. Akussa on virtaa. Eilen ajaessa alkoi kuulua iso krahnausääni, oletin kiveksi jossain kun loppui muutaman metrin ajon jälkeen (ajoin soratiellä joka juuri lanattu). Illalla ajoin lyhyen kiepin uudelleen, ei outoja ääniä. Tänään siis ei mitään eloa kun starttaa. Voisin kuvitella että joko solenoidi/starttimoottori vika, mutta onko kokeneemmilla hyviä arvauksia? Huomenna ajattelin nostaa tunkilla persauksen ylös ja katsoa, josko kaikki on hyvin kiinni, mutta sitä ennen pitää vähän arvella missä vika 🤔 Quote
Kharon Posted Monday at 03:50 PM Posted Monday at 03:50 PM Klassinen vika on että solenoidista on johto irti, sitten ei tapahdu mitään. Onpa osunut omallekin kohdalle pari kertaa. Seuraavaksi helpoin on pikatesti eli sopivalla kiintoavaimella/tunkin varrella/jollain kolaus solenoidin kylkeen ja testi että heräsikö. Silloin syynä on vain kulunut solenoidin stoppari, säätöjuttu tai uusi jos ei halua solenoidia purkaa. 'ei tapahdu mitään' on yleensä solenoidivika, startti itsessään on kovin luotettava peli. Siitä teho häviää sitä mukaa kun ankkuri hapettuu ja hiilet kuluvat, mutta ei se täysin mykkä yleensä ole. 1 Quote
Twn Cornet Posted Monday at 05:05 PM Posted Monday at 05:05 PM Voihan vika olla myös virtalukossa ?. jos virtalukko on viallinen ei startille mene virtaa. 1 Quote
Narsku Posted Monday at 05:13 PM Author Posted Monday at 05:13 PM Juu sekin voi olla, täytyy tutkia kunnolla. Avain kyllä kääntyy, ja virrat lähtee päälle valoille ja bensamittarille, mutta muusta sielunelämästä ei ole tietoa vielä Quote
Tanhis Posted Tuesday at 04:19 AM Posted Tuesday at 04:19 AM Onhan akun kengät kunnolla kiinni. 1 Quote
Narsku Posted Tuesday at 04:31 AM Author Posted Tuesday at 04:31 AM 10 minutes ago, Tanhis said: Onhan akun kengät kunnolla kiinni. Juu on hyvin kiinni ja johdot vaikuttaa olevan ihan ok. Pitää tänään katsoa onko kaikki toisessa päässä hyvin kiinni yms. Quote
ovaaliheppu Posted Tuesday at 04:36 AM Posted Tuesday at 04:36 AM Vaikuttaa... Käytä rohkeesti liitokset irti, puhdista messinki/teräsharjalla, akunnaparasvat liittimiin myös. Starttireleen lisääminen ei oo iso, eikä kallis homma, se kannattaa aina auton jännitteestä riippumatta. 1 Quote
Narsku Posted Tuesday at 04:42 AM Author Posted Tuesday at 04:42 AM 4 minutes ago, ovaaliheppu said: Vaikuttaa... Käytä rohkeesti liitokset irti, puhdista messinki/teräsharjalla, akunnaparasvat liittimiin myös. Starttireleen lisääminen ei oo iso, eikä kallis homma, se kannattaa aina auton jännitteestä riippumatta. Starttireleen lisääminen, lieneekö sellainen mitä museopirssiin saa lisätä? Quote
-tipi- Posted Tuesday at 05:12 AM Posted Tuesday at 05:12 AM No ei varmaan kiinnosta katsuria yksi ylimääräinen kytkevä rele akun tai startin vieressä. Lyö nyt se akulta startille tulevan kaapelin napa vaikka meisselillä yhteen sen herätevirran navan kanssa että tiedät toimiiko startti. 1 Quote
tijula Posted Tuesday at 05:21 AM Posted Tuesday at 05:21 AM Ja varmista, että vaihde on vapaalla. :-) 3 Quote
Narsku Posted Tuesday at 05:22 AM Author Posted Tuesday at 05:22 AM 7 minutes ago, -tipi- said: No ei varmaan kiinnosta katsuria yksi ylimääräinen kytkevä rele akun tai startin vieressä. Lyö nyt se akulta startille tulevan kaapelin napa vaikka meisselillä yhteen sen herätevirran navan kanssa että tiedät toimiiko startti. En o vielä niin hyvin perehtynyt mitä muutoksia saa tehdä että osaisin konkarin lailla arvioida, siksi kyselen tyhmiäkin. Meisseli navassa kuulostaa kesäbiisiltä. En tiiä uskallanko alkaa sörkkimään ihan tuolla tavalla, mutta eiköhän hommat jotenkin selviä. Quote
Narsku Posted Tuesday at 05:23 AM Author Posted Tuesday at 05:23 AM 1 minute ago, tijula said: Ja varmista, että vaihde on vapaalla. :-) Hyvä huomio 😁 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.