rap Posted August 17 Posted August 17 (edited) Mikähän mahtaa olla syynä kun 1.2 moottori lohkot kasaa takaisin niin kone ei pyöri enää mihinkään? Nokan pään kun kiristää niin heti menee jumiin. Pultteja kun löysää niin alkaa pyörimään. Jokainen osaa nämä purkaa mutta ei osata kasata konetta enää takaisin... Ohjeita ja neuvoja tarvitaan että miten tuosta saa toimivan koneen... Ohessa pari kuvaa koneesta... Edited August 17 by rap Quote
mikko k Posted August 17 Posted August 17 Laakerit oikean kokoiset? Laakerien pienet ”ohjaritapit” kohdillaan? Quote
rap Posted August 17 Author Posted August 17 En ole tuon koneen kuullu käyvän, ostin sen kokonaisena. Laakereille ei olla tehty mitään eikä vaihdettu. Purettiin sen takia kun kone tarrasi kiinni tietyssä kohdassa. Purettiin ja selvisi että nokka-akselin isosta rattaasta vinorattaat rikki katso kuvat. Toisesta 1.2 koneesta otettiin ehjä nokka-akseli. Alettiin kasaamaan, ohjuritapit ja rattaan ajoitusmerkit kohdillaan. Mutta kun kasaa parilla muttarilla lohkot kiinni sormikireyteen niin kone jumissa. En ymmärrä enää. Quote
Kharon Posted August 17 Posted August 17 Mittaapa että onko uusi nokka-akseli samankokoinen kuin vanha, niihinkin saa useampaa kokoa laakeriliuskoja. 1 Quote
villemil Posted August 17 Posted August 17 Nokkarattaita on eri kokoisia. Tsekkaappa ratasvälys kun kerran nokan ratas vaihdettu. Voipi olla ettei välystä ole ja hirttää rattaasta kiinni. Ja vähän näyttää kuvista myös siltä että osat kaipaisivat perusteellista puhdistusta ennen kasausta. 3 Quote
Kurre Posted August 17 Posted August 17 3 hours ago, villemil said: osat kaipaisivat perusteellista puhdistusta ennen kasausta. Nooh ..... https://www.instagram.com/reel/DIvWXTlATAW/?igsh=eWgyZHVtdWhxa2hy 😁 2 Quote
ovaaliheppu Posted August 17 Posted August 17 Jos ton verran on purkanu, todellakin kannattaa pestä, johan siellä tota jöllöä on näkyny kertyneen, ja tod näk vettä, ehkä nokkaratas syöpyny jauhopaakuks seisoessaan, eikä siks pyörinyt. Menee ihan housuun kusemiseks jos tollasenaan kasaa ja toivoo pääsevänsä auringonlaskuun useammin ku kerran tai pari.... 1 Quote
mikko k Posted August 17 Posted August 17 33 minutes ago, Kurre said: Nooh ..... https://www.instagram.com/reel/DIvWXTlATAW/?igsh=eWgyZHVtdWhxa2hy 😁 Osien pesu on aivan yliarvostettua.. 🤣 Quote
rap Posted August 18 Author Posted August 18 On 8/17/2025 at 2:52 PM, Kharon said: Mittaapa että onko uusi nokka-akseli samankokoinen kuin vanha, niihinkin saa useampaa kokoa laakeriliuskoja. Mittasin ehjän nokka-akselin ja tuon missä ratas rikki. Toisesta koneesta otettu ehjä on 0,3mm pienempi nokka-akselin paksuudesta. Jännä vaikka on aavistuksen pienempi niin silti vetää jumiin. Täytyy seuraavaks kokeilla vaihtaa kaikki laakeriliuskat samasta koneesta mistä tuo ehjä nokka-akseli on, jos sitten alkais pyörimään... Niin ja kannattais juu nyt kone pestä kun kerta auki on. Millä? Ihan painepesurilla 😁 1 Quote
mikko k Posted August 18 Posted August 18 Kaikki osat irti ja erilleen toisistaan ja pesu liuottimella tai bensalla, pensselillä sutien. 1 Quote
ovaaliheppu Posted August 18 Posted August 18 Ja vaikka tuon yllämainitun jälkeen vielä niin kuumassa fairy tms rasvanpoistopesussa ku sormet kestää. Sit kuivaks ja hentonen öljy laakeripinnoille ainakin. Mä oon pessy vuosikausia polttoöljyllä ensin, antaa liota siinä vuorokausia ja välillä harjailee, lähtee yllättävän hyvin palanut rasvakin kansista jos ei kiire ole. 3 Quote
rap Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago Kokeiltiin kasata kone ehjän koneen nokka-akselilla ja sen koneen laakeriliuskoilla mutta edelleen kun muutaman mutterin kiristää niin kone jumissa. Heti kun vähän löysää muttereita niin alkaa pyörimään. Kyllä on vaikee juttu... Quote
ovaaliheppu Posted 3 hours ago Posted 3 hours ago Alkuperäisellä nokalla pyörii eikä jumita? (poislukien paskonut kohta rattaasta) Katoitko kampuran ja nokan rattaiden hammasvälyksen jo? Quote
-tipi- Posted 2 hours ago Posted 2 hours ago No kokeile pyöriikö kampi, kun kasaat ilman nokka-akselia Quote
rap Posted 1 hour ago Author Posted 1 hour ago (edited) 2 hours ago, ovaaliheppu said: Alkuperäisellä nokalla pyörii eikä jumita? (poislukien paskonut kohta rattaasta) Katoitko kampuran ja nokan rattaiden hammasvälyksen jo? Orkkis nokalla juu pyöri. Miten tuo hammasvälys mitataan? 1 hour ago, -tipi- said: No kokeile pyöriikö kampi, kun kasaat ilman nokka-akselia Kokoilin ilman nokka-akselia ja sillon pyörii hyvin. Nokka-akselin rattaassa hajonneessa on merkintä 113.109.111A 25H ja ehjässä on 113.109.111A 28H. Tuleeko tämä ongelma tuosta 25H ja 28H erosta? Mitä tuo merkintä edes tarkoittaa? Edit: Nyt näyttäis että syy löyty! Nokka-akselissa lähinnä ratasta oleva laakeriliuska kun käänsi toisinpäin niin sitten alkoi kone pyörimään vapaasti ympäri räikällä. Siinä liuskassa ei ollu merkkiä että kumminpäin se tulee ja tottakai se oli väärinpäin. Nyt pääsis putsaamaan koneen sisältä ja kasaamaan. Edited 43 minutes ago by rap 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.