Jump to content

Kuplan kipinä hukassa


rap

Recommended Posts

Posted (edited)

Kuplan moottori 1.2 ollaan kasattu ja nyt autosta irrallaan sitä ollaan kokeilemassa käyntiin mutta kipinää ei tule vaikka mitä tekisi. Puola on uusi, sähköjohdot on autosähkö liikkeessä tarkistettu että on oikein. Katkojankärki uusi. Akku on uusi. Virranjakaja maadotettu vielä erillisellä johdolla. Katkojankärjen runkoon tulee virta. Jakajasta ei tule kipinää tulpanjohtoihin. Ei ymmärrä enää.

 

Kuuluuko virranjakajan pyörijässä olla yhteys keskeltä reunassa olevaan kun yleismittarilla piippaa yhteyttä niin niiden välillä ei piippaa?

Edited by rap
Posted

Kondensaattori oikosulussa? Se olisi vaihtoehto yksi. 

 

Yleismittarilla tietty kannattaa tarkistaa että kärjistä ylipäänsä menee sähköä läpi, ei olisi eka kerta kun uudet kärjet ovat hapettuneet sähköä johtamattomaan kuntoon jo paketissa.

Posted

Ollaan kokeiltu kahdella eri kondensaattorilla. kärjestä yleismittarilla menee virta läpi.

 

Kuuluuko virranjakajan pyörijässä olla yhteys keskeltä reunassa olevaan kun yleismittarilla piippaa yhteyttä niin niiden välillä ei piippaa?

Posted

Taitaa olla pyörijän sisällä oleva etuvastus sökö. Se on onneksi halpa osa.

 

Joskus taannoin ihmeteltiin kun lämpimänä kone ensin pätki ja sitten lopetti käymisen kokonaan. Kylmänä toimi hyvin.

 

Korjaantui aika vaivatta uudella pyörijällä, heti kun ensin keksittiin että mikä on vikana.

Posted
16 hours ago, Kurre said:

Tuleehan kipinä, jos laittaa tulpan suoraan puolaan?

Kokeiltiin uusi tulppa suoraan puolaan, tulpanjohto yleismittarilla testattu että yhteys kunnossa. Puola mitattu että arvot oikeat mutta ei tule kipinää. Miten se on mahdollista...  Puolan ja virranjakajan välinen johto kunnossa mutta jakajaan ei tule kipinää vaikka nyt uusi pyörijäkin. Kohta luovutan...

Posted

Laitas kuvaa siitä tilanteesta, siis eikö tule kipinää edes Kurren kuvaamalla tavalla? Kai kuitenkin maadoitit tulpan kokeillessa?

Posted (edited)

Tässä pari kuvaa. Autoa meillä ei ole, irrallaan laitettu moottoria että päästäis kokeilemaan käyntiin. Maadoitettiin sillai että pidettiin tulppaa moottoria vasten kun startattiin. Ei tule kipinää vaikka tulppa suoraan puolaan kiinni. Tulpanjohdot mitattiin, menee virta läpi johto osasta 

IMG_20250905_111740_545.jpg

IMG_20250905_111747_543.jpg

IMG_20250905_111807_966.jpg

Edited by rap
Posted (edited)

Miksi puolan toisesta navasta lähtee kaksi johtoa? Mulla silmät harittaa, kun kuvia tihrustan, mutta piuhat on todennäköisesti kytketty väärin.

 

Edited by mikan
Posted
4 minutes ago, mikan said:

Miksi puolan toisesta navasta lähtee kaksi johtoa? Mulla silmät harittaa, kun kuvia tihrustan, mutta piuhat on todennäköisesti kytketty väärin.

 

Ne kaksi on maajohtoa, joista toinen menee virranjakajaan ja toinen puolan maajohto

Posted
2 minutes ago, -tipi- said:

Mitä? Maadoitat puolan miinusnavan? No ei mahda kipinää tulla.

Eikös miinus yleensä ole maa. Mihin se sitten laitetaan tai mitä tuohon puolan miinuksen sitten tulee?

Posted (edited)

Virranjakaja maadoittaa puolan, tai oikeestaan katkasee sen maadoituksen, joka antaa sillon kipinän. Ei siitä miinuksesta mene kuin konkalle piuha. Tai korkeintaan toinen kiekkamittarille, jos semmoinen on käytössä. Eiköhän se kohta pärise!

 

image.png.8db84dce433e119c41c7b3d1611d55f5.png

Edited by -tipi-
  • Like 1
Posted

Vaihtaisin autosähköliikettä tässä vaiheessa 🤗  joskus ajatukset katkeaa noita "irtoasennuksia" tehdessä kun kaikki ei oo niinku autossa valmiina 

Posted (edited)

Joo nyt kipinä tulee kun otti puolan maadotuksesta erillisen maadoituksen pois. Kiitos tästä tiedosta. Nyt moottori sahaa kyllä iloisesti mutta ei käynnisty. Bensaa tulee kaasariin, tussauttelee reippaasti kaasarista 

Edited by rap
Posted

Sitten vaan perussäädöt tekemään, jos ei ole jo tehty. Venat, staattinen ajoitus, sytkäpiuhat 1-4-3-2 ja bensahuikalla käyntiin.

 

Posted (edited)

Venttiilit säädetty, sytytyksen ajoitukset katsottu että ajoitusmerkit on kohdillaan, samalla ykkönen ylhäällä ja pyörijä osoittaa ykkös tulpanjohtoa samalla. Kaasariin tulee bensaa. Vaikka mielestämme on oikein juurikin 1-4-3-2 mikä sata kertaa jo katsottu niin silti vain tussauttelee kaasarista ulos kun starttaa. Sytyksen säädöstä tuntuis olevan kiinni. Virranjakajaa ollaan säädelty mutta ei vaikutusta. Kyllä on vaikeeta tämä moottorin kunnostus/kasaaminen. Päiviä ja viikkoja menny tämän kanssa taistellessa.

Edited by rap
Posted
4 minutes ago, -tipi- said:

Onko kokeiltu sytkäpiuhojen järjestystä kääntää 180 astetta?

Johtojen järjestystä on käännelty ja testattu eri kohdissa. Joku tuossa ajoituksessa mättää koska bensaa saa ja kipinä tulee vaan ei käynnisty, ei edes lupaile.

Posted

Laita kone ykk merkkiin ja 1/2 pytyn venakoppa auki ja koeta onko molemmat ykkösen venttiilit löysänä. Jos ei niinnkone uusiksi ympäri ja uusi testi. Sitten kun kone oikeassa ykk niin kurkkaus että pyöeijä osoittaa ykkös pytyn johtoa ja körkiväli säädetty. Siittö sitten tarkistus että sytytys järjestys oikein.

  • Like 1
Posted (edited)

Jakajan panta löysälle, toinen painaa jakajaa alas ja kääntää hitaasti samalla ku toinen starttaa, ei tartte yleensä paljoo kääntää ku huomaan paraneeko vai meneekö huonommaks.  180 astetta pielessä ei ole mikään uus juttu, sitäkin sattuu monelle kokeneemmallekin kasaillessa

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...