Guest Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Moi! 1) Tämä on ihan vakavissaan kirjoitettu 2) Tämä ei ole Ostetaan -ilmoitus 3) En tunne kuplia kovinkaan hyvin; kolkeista jotain tiedän Taustat: Esikoinen (tyttö) sai kortin noin kk sitten. Seuraava, tyttö hänkin, saanee kortin reilun vuoden päästä. Perheessä on jo 1 ilmajäähy, fb -66, mutta se on minun ajoihin. Tarve: "Tytöille" oma (kesä)auto. Ja nyt arvuutellaan "valmiin" ilmajäähyn perään. Esteettistä laittoa voisi olla edessä, mutta ei mitään hitsi- ja alustahommia. Ja koneen pitäisi olla luotettavassa kunnossa. Notsi olisi hyvä löytö, koska on oikeasti erinomainen ajettava, mutta eihän noita edukkaasti tarjolla ole, ei. Kuplia löytyykin sitten joka lähtöön.. Kysymys: Minkä vuosimallin kuppelo fiksuin hankinta? Mitä tuoreempi, sen huolettomampi ja ajettavampi? Jos löytyisi avo (esim. Jussilla nyt myynnissä), niin onko ton laskettavan katon kanssa yleensä ikuinen vaiva ja riesa edessä? Auton haltijoiden tulisi tietty jollain lailla "ihastua" autoon, että tuntuisivat sen omakseen, ja sitä kautta kiinnostuisivat myös sen ylläpidosta... avaan yleiskeskustelun... "tytöllle ilmajäähy, järkee vai ei?" -J Quote
-MITO- Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Onhan se järkevää jos kohde jolle auto hankitaan on innostunut ajatuksesta ajaa 20-50v vanhalla autolla :) Quote
Guest Raggare Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 tuoreempi ei välttämättä oo parempi, jos ruostetta miettii :D kärjetöntä, uutta kaasaria jne jos sattuu viel olemaan ni huolto hommatki vähenee aika reippaasti, ei tartte yrittää tehdä "paskasta konvehtia" käytön kannaltahan kupla on kuitenki aika lähellä nykyautoja, pyörät kääntyy ratista ja idioottivalot pitää huolen että nyt kannattaa pistää homma seis jne :D muista että tieto lisää tuskaa, mitä vähemmän tajuaa sen huolettomammin sitä ajaa.. Quote
mikan Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Mites turvallisuus, kuinka tärkeää se on? Uusille kuljettajille kun sattuu ehkä helpommin se kolari... t. Mika Quote
karvanoppa Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Osta sille vanha riisselimersu. Luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka, tehoja joilla ei sudita tai ajeta ylinopeutta, halvat varaosat, turvallinen koska isokokoinen, riisseli koska niitä kilometrejä tosiaan kertyy toria kiertäessä. Quote
Guest Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Osta sille vanha riisselimersu. Luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka, tehoja joilla ei sudita tai ajeta ylinopeutta, halvat varaosat, turvallinen koska isokokoinen, riisseli koska niitä kilometrejä tosiaan kertyy toria kiertäessä. Joo poistat vaan takapenkin.....;) laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :) Jan Quote
GT78 Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Kuplahan on just turvallinen: yhdistetään se noin 100 km/h:n huippunopeus ja siihen tieto (joka lisää tuskaa) siitä, että keulassa on pelkkää ilmaa ja haperoa peltiä että ei kannata törmäillä :D Quote
beetles Posted June 11, 2007 Posted June 11, 2007 Jossain vaiheessa oli myöskin tutkittua tietoa vakuutus tilastoista joissa todettiin että kupla on turvallisin auto. ei yhtään korvauksiin johtanutta kolaria vuosiin... mutta se tuskin on turvallisuutta jos ei vakuutukset joudu korvailemaan. harrastajat ajelee varovaisesti oman turvallisuutensa takia! Quote
Lasse Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Tokihan kupla on turvallinen auto: siinä on suuret kokoonpainuvat törmäysvoimaa sitovat korinosat moottorin edessä. Quote
karvanoppa Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Osta sille vanha riisselimersu. Luotettava ja helppohuoltoinen tekniikka, tehoja joilla ei sudita tai ajeta ylinopeutta, halvat varaosat, turvallinen koska isokokoinen, riisseli koska niitä kilometrejä tosiaan kertyy toria kiertäessä. Joo poistat vaan takapenkin.....;) laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :) Jan Eipä ole pakko penkkejä poistella,kaverin kanssa laskettiin että jos ajat vuodessa 5000km niin se riittää kattamaan riiseliveron (joka toki on veronkiertomalleissa halvempi). Perusteluna tälle on keskikokoisen bensa auton kulutus joka harvemmin on alle 10L/100km esim Vento jonka bensamalli ainakin meillä vie kaupunkiajossa 10-12L ja kaverin vastaava 1.9td 5-6L vaikka ahtoja ja syöttöä nostettu. Mulla oli -77 220d riiselimersu jolla ajoi tankillisella (60L) helposti 600km eli kulutus noin 10L ja koneena siis 2.2L joka tehoiltaan aivan liian pieni tuollaiseen koppaan. Nyt alla -97 golf variant 1.8 ja seka-ajolla kulutus pyörii 8-10L tuntumassa, muijalla vento tosiaan haukkaa samaa. Perheessä myös -84 mersu 190d eli koneena 2.0 riiseli jolla kulutus seka-ajolla 5-6L ja esim vsa-tre-vsa oli puoli tankkia eli noin 20L. Kulutus ei kaupunkiajossakaan juuri muutu ja nämä vehkeet kestää eli 300tkm on vasta sisään ajettu. Quote
Guest Raggare Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 mahtas olla tyttö innoissaan ku mannelavetti pamahtas pihaan, sellanen mis o perä viel vähän lysys :D vakiokupla ei juuri petroolia vie, ei oo "diiselveroo" ja vakuutuskin edullinen. ja ennenkaikkee se näyttää paremmalle :) Quote
Guest Damien Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Vakio 1300 kupla menee alle 8 litran matka-ajossa. Hagert-mallin pystylamppumersuhan olisi hieno joka tytön toiveauto :) Quote
-MITO- Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Vakio 1300 -66 kupla menee alle seitsemän litran matka-ajossa :) Quote
Guest Mika Raussi Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Eiks se osaa ite päättää mimmosen se tahtoo? Quote
Guest Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 Joo poistat vaan takapenkin.....;) laitat vaikka kaiutinboxin sinne penkin tilalle rispektia lisaamaan :) Jan Eipä ole pakko penkkejä poistella,kaverin kanssa laskettiin että jos ajat vuodessa 5000km niin se riittää kattamaan riiseliveron (joka toki on veronkiertomalleissa halvempi). En ma sita kiisseliveroa ajatellut, vaan lahinna ehkaisya.... Vahingot takapenkilla aiheuttavat lapsia. Jan Quote
Guest Posted June 12, 2007 Posted June 12, 2007 No niin, näinhän tässä topicissa kävi, että ei kovinkaan rakentavia kommentteja ole kertynyt :) Jätetään nyt ihan minun itseni arvioitavaksi turvallisuuskysymykset, vertailut vesivehkeisiin, käyttötarkoitus jne... ja kysytäänpä uudestaan, erilailla ilmaistuna: Mistä vuosimallista lähtien ajettavuudessa on selvästi parannusta? Entä yleisessä "käyttömukavuudessa", hallintalaitteissa jne, jotakin jota huomioida. Oletuksellisesti pohdin 70-lukulaisia, mutta ovatko ne joltakin osin "selvästi parempia", kun nämä tyylikkäämät 60-lukulaiset? Vetailuksi vielä lisäyksenä, että typ3 on oikeasti aika mainio peli ajaa - kupla ei samalle tasolle yllä - ja tämä siis tiedostettu. -J Quote
Guest Mika Raussi Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Uudet autot on parempia ajaa kun vanhat. Osta kaupasta uus jos ajo-ominaisuuksia etit. Jos kiinnostaa joku muu, niin osta sit muiden mieltymysten mukaan. Quote
Kurre Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Mistä vuosimallista lähtien ajettavuudessa on selvästi parannusta? Jos unohdetaan mekaanisten jarrujen aikakausi, niin mielestäni selkeä muutos ajettavuudessa tapahtui vuonna 1971 mallissa 1302. Quote
Guest PaKe Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Vanhoista autoistahan joko tykkää tai sitten ei, hyvien ajo-ominaisuuksien takia ei varmasti kukaan ole päättänyt pörrätä kesiään kuplalla.. Noissa vaan on sitä jotain, en itekkää oikee tiedä mitä. Muija taasen on semmonen joka ei volkkareista niinkään välitä, joku jenkki olis jees mutta kupla ei tunnu mieltä lämmittävän, yksin saa ajella tai si mennään käyttiksellä.. :| Jos "edistyksellistä" kuplaa hakee, niin eikös tuo 1303S olis aikalailla kärkipäätä? Joku varmaan vois kertoo jos siinä teknisesti jotain parannusta olis tullu, ite en viitti sanoo mitää ku en oo täysin varma.. Mutta kannattaa tuo malli tutkia "sillä silmällä" Quote
Guest Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 1302S ja 1303S oli 1600 koneella, ilman S merkkia ne on 1300cc. Kuten kaikkia 70 lukulaisia vokkeloita, noita vaivaa ruoste keskmimaarin enemman kuin 60 lukulaisia. Sen lisaksi etuakselistron tarinat ja vatkaukset tyyppivikana, joka kuitenkin on korjattavissa kun tietaa mita palikkaa vaihtaa uuteen. Jan Quote
Guest Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 1302S ja 1303S oli 1600 koneella, ilman S merkkia ne on 1300cc. Kuten kaikkia 70 lukulaisia vokkeloita, noita vaivaa ruoste keskmimaarin enemman kuin 60 lukulaisia. Sen lisaksi etuakselistron tarinat ja vatkaukset tyyppivikana, joka kuitenkin on korjattavissa kun tietaa mita palikkaa vaihtaa uuteen. Jan Niin, 70-lukulaisissa pelti ohuempaa. :) Jos itse olisin valkkaamassa niin ottaisin läpikäydyn 1303S:n. Kaareva tuulilasi, pehmustettu kojelauta, vakaampi ajettava, ohjaustangon käyttäytymiseen kolaritilanteessa hieman panostettu,turvavyöt eteen ja taakse, huurteenpoisto ja ilman kierto parempi kuin edeltäjissä, levyjarrut edessä, isommat jarruvalot takana... 60-lukulaiset on tyylikkäämpiä, mutta itse en toivoisi joutuvani omistamallani -66:lla kolariin koska siinä on tuulilasi niin kovin lähellä, metallinen kojelauta, ei rullavöitä vaan klippanit, ratti ikävästi metallia ja epäilen, että ohjaustanko tulee kolarissa kohtisuoraan rintakehään. Ei siis kiva. Nykyisiä turvastandardeja nämä autot eivät vastaa. Ne ovat oman aikansa tuotteita ja niillä pitää ajaa sen mukaan muita väistellen. :) -Timo Quote
Rofa.com Posted June 13, 2007 Posted June 13, 2007 Allekirjottaneen lähipiiristä löytyisi edullinen täysoriginaali ruosteeton ja hyväkuntoinen Kupla. Hinta-laatusuhde loistava. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.