Jump to content

etuakselin kavennus


Guest trlpr

Recommended Posts

Jos halua säilyttää alkuperäiset tukivarsien laakerit, katkase niiden sisäpuolelta, mutta kiinnikeiden ulkopuolelta. Suosittelen sopivaa vahvikeputkea sinne orkkiksen sisään, helpottaa huomattavasti hitsuuta (saada akseli suoraan), ja kenties tekee vahvemman rakenteenkin?

Link to comment
4" on max kavennus (ainakin olkatappi akselissa) jos ei halua iskaritorneja tai sisälokareita alkaa modaan.

 

Oletko aivan varma? Juuri käpistelin n. 3" kavennettua olkatappikeulaa jossa on littanat iskaritornit jotka on asetettu vielä ulommas kuin alkuperäiset ja YHTÄÄN kapeampi akseli ei mahdu.

Link to comment

Mä kavensin -66 Kuplan pallonivelakselin viime talvena. Aluksi mittailin, että 64mm:n kavennuksella iskaritornit mahtuisivat muokkaamatta paikoilleen, mutta niin ei käynyt, vaan tornit otti inansa kiinni koriin. Olis saattanut mennä murjomalla paikoilleen, mutta mä askartelin pienet lovet iskaritornin sisäpuolelle. Näin jälkikäteen sanoisin, että 60mm:n kavennuksella olis passeli, jos ei halua kikkailla iskaritornien kanssa.

Link to comment
Guest Salmi

Itse katsoin helpoimmaksi tavaksi kaventaa keskeltä, samalla kun laitoin säätöpalat. Akselin kiinnitys tolpat (siis ne pystyosat) on vaan pienillä täpeillä alunperin, joten ne on helppo irroittaa ja laittaa takaisin. En lähtisi pätkimään akseliputkia monesta kohtaa. Raidetangot ja jousilatat joutuu pätkimään.

Link to comment
Itse katsoin helpoimmaksi tavaksi kaventaa keskeltä, samalla kun laitoin säätöpalat. Akselin kiinnitys tolpat (siis ne pystyosat) on vaan pienillä täpeillä alunperin, joten ne on helppo irroittaa ja laittaa takaisin. En lähtisi pätkimään akseliputkia monesta kohtaa. Raidetangot ja jousilatat joutuu pätkimään.

 

Lisäksi kun katkaisee ylä ja alaputken eri kohdista, niin tulee lähes väkisinkin suora.

 

Ja sen verran jeesustelua päälle, että jos joku on oikeasti ihan katuautoon tekemässä, niin kannattaa harkita valmista tehdastekoista akselia. Edellä esitetyt omakavennusakselit on luonnollisesti kaikki olleet vain harrastekäyttöön suljetulla alueella.

Link to comment
Guest Salmi
Itse katsoin helpoimmaksi tavaksi kaventaa keskeltä, samalla kun laitoin säätöpalat. Akselin kiinnitys tolpat (siis ne pystyosat) on vaan pienillä täpeillä alunperin, joten ne on helppo irroittaa ja laittaa takaisin. En lähtisi pätkimään akseliputkia monesta kohtaa. Raidetangot ja jousilatat joutuu pätkimään.

 

Lisäksi kun katkaisee ylä ja alaputken eri kohdista, niin tulee lähes väkisinkin suora.

 

Ja sen verran jeesustelua päälle, että jos joku on oikeasti ihan katuautoon tekemässä, niin kannattaa harkita valmista tehdastekoista akselia. Edellä esitetyt omakavennusakselit on luonnollisesti kaikki olleet vain harrastekäyttöön suljetulla alueella.

 

Kyllä sen akselin suoraankin saa hitsattua. Ai niin ja auto muuten on kilpuri joten ei tarvi pelätä että tulee ajokoirana akseli vinossa vastaan ;))

Link to comment

Ja tietty jos sen oman akselin tekee katkaisemalla vanhan niin sitten kannattaa ehdottomasti sorvauttaa sopiva putki akselin sisään että saadaan kunnon juurituki hitsausta varten että on varmasti sitten läpiasti hitsattu. Ja varmaankin se myös auttaa saamaan akselista varmasti suoran ja tuohon vielä lisättynä se ettei ole katkaistu molempia putkia samasta kohtaa auttaa myös asiaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Putki sisäpuolelle auttaa hitosti siihen, ettei kiehuva rasva pilaa juurta. Noin muutoin putkihitsauksessa ei oo paljoo juuritukia käytetty.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...