Jump to content

Onko tässä moottori-ideassa mitään järkeä?


Guest redcougar

Recommended Posts

Guest redcougar
Posted

Tullut tässä pyöriteltyä mielessä mitä koneelle tekisi talven aikana, ja tällänen idea tuli mieleen. Kone on nyt 1600cc, 041-kannet ja 2x44IDF (aivan liian isot, I know), 009 ja siinä se oikeastaan onkin.

 

35mm kärmes+ns. tupla-turbo vaimennin on tilattu, ja aloin miettiä muutoksia pintaa syvemmälle. Tuli mieleen "mini-strokerin" teko, eli vaihtaisi kampiakselin johon 76mm iskuiseen, käyttäisi VW-kauloja, ja vaikka SCAT C35 nokaksi. Muutenkin nostajat, keinuvivusto vaihtoon, ja kannet osaavalle viilarille ja säätöön kun kone on kasassa. Koneen tilavuus olisi hieman alle 1800cc.

 

Onko tässä mitään järkeä? Varmasti sellainen kombinaatio ettei kukaan ole ajatellut vakavasti. Ja onko edes mahdollista toteuttaa?

Posted

Hyvältähän tuo miun korviin kuullostaisi, tuossa ei tartte vielä lohkoa koneistaa todennäköisesti ollenkaan, veivejä ehkä pikkuisen siloitella alalenkistään jos vaikuttaa että pääsee ottamaan kiinni.

 

Eikä ole mitenkään mahdoton kombinaatio muutenkaan, vähemmän noita on toteutettu ehkä tuon kokoisina siksi että aiemmin on ollut helpommin/halvemmin saatavissa vaan suurempaa sylinteriä, ja yleensä on sitten pistetty kerralla esim. 90.5:t ja isku haettu vaikka hitsatusta kampurasta. Nyt kun nuo kampurat on aika edukkaita, on monesti käyny itelläkin mielessä vaikka perus-1.6:n päivittäminen just tuolla tavalla.

 

...041:n kanssa tosin voi ihan huoletta 94mm sylinteritkin laittaa, jolloin tuosta n.1800cc:stä tulisikin jo pitkälti kolmatta litraa...

 

Puavo @ www.dwl.fi

Guest redcougar
Posted

Toi 1800cc riittää ainakin vielä kirppuun ihan hyvin. Jatkoin miettimstä, sopiiko nuo std-Mahlet mitä myydään männiksi? Ei tule ongelmia lakikorkeuden tai muun kanssa?

Posted

Lienee parasta volsun koneessa että on lukemattomia isku/Ø/nokka/kaasari/sytkävaihtoehtoja.

 

Vaikeinta konetta/strokeria rakentaessa on pitää budjetti järkevissä rajoissa, koska nälkä kasvaa.

 

Tilavuutta saa paljon helpommin mäntää kasvattamalla, iskuun verrattuna.

Posted

3,5mm prikat alle meniskö ihan sillä? 76-69=7 ja 7/2=3,5

Itellä vastaava projekti meneillään. vielä tosin arvon laitanko A vai B männät. Stroker männillä pitäisi 1mm sylinterin lyhennys hoitaa dekin samaksi ja kone pysyis kapeena.

Guest redcougar
Posted

Mistä noita 85,5mm B-mäntiä saa? Koitin kaivella netistä sopivia yksilöitä mutta ei tullut vastaan.

Posted
Mistä noita 85,5mm B-mäntiä saa? Koitin kaivella netistä sopivia yksilöitä mutta ei tullut vastaan.

 

Öh sori mulla männän Ø90,5. En tiedä mistä sais 85,5mm matalalla topilla.

Guest redcougar
Posted

Osaako joku sanoa uskaltaako noista Mahlen 85,5mm männistä sorvata laesta pois tavaraa?

  • 2 months later...
Guest redcougar
Posted

Asiaa selvitelty lisää ja homma etenee. Mitä nokkaa tähän kannattaisi ajatella?

 

Eli tässä speksit:

 

85,5mm Mahlen takomännät

76mm vastapainokampiakseli

 

2x IDF44

 

Ajattelin Scatin C45 nokkaa, vaikka on tarkoitettu isompiin koneisiin. Lisäksi 1.25 keinut. LW nostajat, tuplajouset ja kunnon tönärit lähtee kanssa tilaukseen.

 

Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!

Posted

itse sorvautin kansiin 2mm pois, niin että mäntä uppoaa siis kannen sisään. Ei tarvinnut laittaa prikkoja niin paljon sylinterin alle. Männän helmaakin joutuu lyhentämään , jos käyttää stroke kampiakselia. Näin siis vakiomännällä.

Guest redcougar
Posted

vw54, asiaa tutkittuani monesta lähteessä on todettu takomäntien sopivan suoraan, ovat helmastaan lyhyemmät kuin valumännät

Guest Keiteleen Kone
Posted

Nokka-akseliksi Engle W 120.

Venttiilinjouset , ei tuplajousia, kun hankit v.jouset Keiteleen Koneesta niin pärjäät pelkillä ulkojousilla.

Kampiakseliksi 4340 akseli. 76mm. iskulla.

Mäntäsarjaksi Mahlen tako 90,5 matalalla 34mm. korkeudella.

5,5" kiertokanget.

Guest redcougar
Posted

Mulla kävi mielessä männän halkaisijan kasvattaminen, mutta miksi tehdä kuten muut tekee? :)

 

Kone on tulossa kirppuun, ja laskeskelin että 1745cc riittää ihan hyvin. Toki samalla lähes samalla summalla mitä tässä menee kasvattaisi tilavuutta. Suunnitelman miettiminen lähti CB:n artikkelista jossa yrittivät tehdä taloudellista konetta.

Guest Keiteleen Kone
Posted

Jos haluaa rakentaa taloudellista moottoria niin silloin kannattaa pysytellä vakio-osissa ( paitsi nokka-akseli) ja kiinnittää huomio moottorin säätämiseen ja sylinterikansien huolelliseen rakentamiseen.

 

Sitä kautta saa helposti 15-20 hp:a lisää, ja sillä tehomäärällä lähtee ajokortti kevyesti "kuivumaan".

Guest Toheltaja
Posted

juu, kirpun hanurissa tehtaan tekemä vakio konekin on aika reipas.

Posted

Nokka-akseliksi SCAT C-35.

Venttiilinjouset , ei tuplajousia, kun hankit v.jouset Aircooled.fi:stä niin pärjäät pelkillä ulkojousilla.

Kampiakseliksi AA 4340 akseli. 76mm. iskulla

Mäntäsarjaksi AA:n 90,5 matalalla 34mm. korkeudella.

5,5" AA kiertokanget.

 

Pääset halvalla, kun hommaat koko hoidon Aircooled.fi:stä ;)

  • 4 months later...
Guest redcougar
Posted

Nyt ehtiessäni taas nettailemaan, tämä pata saatiin kasaan toukokuulla ja nokka sisäänajettua. Jos Valmistaja suo, se kestää heinäkuussa Himokselle ja takaisin, ainakin. Tällä hetkellä on korityöt menossa jotta saadaan parempi maali pintaan ja sitten kovaa ajoa.. Kierrokset nousee sinne 6500 kieppeille, kun sytty ja kaikki muu on päin sitä. Tarkoitus olisi saada tämä penkkiin ennen Himoksen reissua.

 

Bonuksena, auton äänellä saa lapset itkemään... tälle asialle pitää tehdä jotain jotta jälkikasvu tulee kyytiinkin joskus.

 

Pääpiirteissään:

 

85,5mm x 76mm, lisätty öljynsuodatus ja lisäöljypohja, Scatin C35 (vai oliko se 45, ei muista enää ;)), 1,25 kiikut, Street Pro kannet, 2xIDF44, EMPI exhaust.

post-1-13888360085942_thumb.jpg

Posted

Muistaisitko paljonko piti lisätä rikkoja sylinterien alle (tai kuparirikkaa kanteen), ja mikä oli kansien palotilan tilavuus ja paljonko tuli laskennalliseksi puristukseksi, niin ja oliko vakio-kiertokanget?

 

Sumplastaan hyvin samansorttista konetta, vakiokansilla ja vakioveiveillä ja nurkkabrosoleilla. Tuolla 76x85,5 kombinaatiolla, n. 50cc palotilalla ja n. 1.5 dekillä tulis palliksen matkakoneen puristuksiksi aika passeli 8.5.

 

Puavo @ dwl.fi

Guest redcougar
Posted

3,5mm shimmei alle, vakiomittaset veivit. palotila oli 50cc, puristukset tais mennä tohon 8.7.. ihan varmaks en muista, tosta on jonkun aikaa kun noita laskeskelin

 

Edit. Korjattu puristuksia

Posted

Kiitos paljon, tuohan kuullostaa oikein hyvältä. Sen verran edullista on nuo kampiakselin lisämillit nykyään että tuommoinen on jo oikein varteenotettava vaihtoehto 1.6:n piristämiseen - eikä tartte koneistamolla käyttää :)

 

Puavo

Posted

Lisämausteeksi puavon koneeseen 88 slip-on pytyt ja männät, niin selviää vieläkin ilman koneistamolla käyntiä ja tulee kuitenkin muutama lisäkuutio. Yläpäähän prikka (ja alas hieman ohuempi) niin ei uppoa pytyt kanteen.

Guest redcougar
Posted

Mun piti itse jyrsiä tilaa veiveille, eivät ihan mahtuneet pyörimään. Lienee ihan lohko kohtasta tarviiko ottaa pois vai ei. Ja takomännät laitoin, ne auttaa tilaongelmiin.

 

Sais nyt äkkiä nuo korityöt tehtyä niin pääsisi pöristelemään..

Posted

No ei ainakaan ahista sisäkurkuista heh.

 

Jos tulee ongelmia noiden säätöjen kanssa, niin kokeile pienempiä sisäkurkkuja.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...