Guest redcougar Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Tullut tässä pyöriteltyä mielessä mitä koneelle tekisi talven aikana, ja tällänen idea tuli mieleen. Kone on nyt 1600cc, 041-kannet ja 2x44IDF (aivan liian isot, I know), 009 ja siinä se oikeastaan onkin. 35mm kärmes+ns. tupla-turbo vaimennin on tilattu, ja aloin miettiä muutoksia pintaa syvemmälle. Tuli mieleen "mini-strokerin" teko, eli vaihtaisi kampiakselin johon 76mm iskuiseen, käyttäisi VW-kauloja, ja vaikka SCAT C35 nokaksi. Muutenkin nostajat, keinuvivusto vaihtoon, ja kannet osaavalle viilarille ja säätöön kun kone on kasassa. Koneen tilavuus olisi hieman alle 1800cc. Onko tässä mitään järkeä? Varmasti sellainen kombinaatio ettei kukaan ole ajatellut vakavasti. Ja onko edes mahdollista toteuttaa? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Hyvältähän tuo miun korviin kuullostaisi, tuossa ei tartte vielä lohkoa koneistaa todennäköisesti ollenkaan, veivejä ehkä pikkuisen siloitella alalenkistään jos vaikuttaa että pääsee ottamaan kiinni. Eikä ole mitenkään mahdoton kombinaatio muutenkaan, vähemmän noita on toteutettu ehkä tuon kokoisina siksi että aiemmin on ollut helpommin/halvemmin saatavissa vaan suurempaa sylinteriä, ja yleensä on sitten pistetty kerralla esim. 90.5:t ja isku haettu vaikka hitsatusta kampurasta. Nyt kun nuo kampurat on aika edukkaita, on monesti käyny itelläkin mielessä vaikka perus-1.6:n päivittäminen just tuolla tavalla. ...041:n kanssa tosin voi ihan huoletta 94mm sylinteritkin laittaa, jolloin tuosta n.1800cc:stä tulisikin jo pitkälti kolmatta litraa... Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Guest redcougar Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Toi 1800cc riittää ainakin vielä kirppuun ihan hyvin. Jatkoin miettimstä, sopiiko nuo std-Mahlet mitä myydään männiksi? Ei tule ongelmia lakikorkeuden tai muun kanssa? Quote Link to comment
-tipi- Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 Lienee parasta volsun koneessa että on lukemattomia isku/Ø/nokka/kaasari/sytkävaihtoehtoja. Vaikeinta konetta/strokeria rakentaessa on pitää budjetti järkevissä rajoissa, koska nälkä kasvaa. Tilavuutta saa paljon helpommin mäntää kasvattamalla, iskuun verrattuna. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 3,5mm prikat alle meniskö ihan sillä? 76-69=7 ja 7/2=3,5 Itellä vastaava projekti meneillään. vielä tosin arvon laitanko A vai B männät. Stroker männillä pitäisi 1mm sylinterin lyhennys hoitaa dekin samaksi ja kone pysyis kapeena. Quote Link to comment
Guest redcougar Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 Mistä noita 85,5mm B-mäntiä saa? Koitin kaivella netistä sopivia yksilöitä mutta ei tullut vastaan. Quote Link to comment
DOODAH Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 Mistä noita 85,5mm B-mäntiä saa? Koitin kaivella netistä sopivia yksilöitä mutta ei tullut vastaan. Öh sori mulla männän Ø90,5. En tiedä mistä sais 85,5mm matalalla topilla. Quote Link to comment
Guest redcougar Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 Osaako joku sanoa uskaltaako noista Mahlen 85,5mm männistä sorvata laesta pois tavaraa? Quote Link to comment
Guest redcougar Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Asiaa selvitelty lisää ja homma etenee. Mitä nokkaa tähän kannattaisi ajatella? Eli tässä speksit: 85,5mm Mahlen takomännät 76mm vastapainokampiakseli 2x IDF44 Ajattelin Scatin C45 nokkaa, vaikka on tarkoitettu isompiin koneisiin. Lisäksi 1.25 keinut. LW nostajat, tuplajouset ja kunnon tönärit lähtee kanssa tilaukseen. Kiitokset vinkeistä jo etukäteen! Quote Link to comment
vw54 Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 itse sorvautin kansiin 2mm pois, niin että mäntä uppoaa siis kannen sisään. Ei tarvinnut laittaa prikkoja niin paljon sylinterin alle. Männän helmaakin joutuu lyhentämään , jos käyttää stroke kampiakselia. Näin siis vakiomännällä. Quote Link to comment
Guest redcougar Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 vw54, asiaa tutkittuani monesta lähteessä on todettu takomäntien sopivan suoraan, ovat helmastaan lyhyemmät kuin valumännät Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 7, 2008 Share Posted February 7, 2008 Nokka-akseliksi Engle W 120. Venttiilinjouset , ei tuplajousia, kun hankit v.jouset Keiteleen Koneesta niin pärjäät pelkillä ulkojousilla. Kampiakseliksi 4340 akseli. 76mm. iskulla. Mäntäsarjaksi Mahlen tako 90,5 matalalla 34mm. korkeudella. 5,5" kiertokanget. Quote Link to comment
Guest redcougar Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Mulla kävi mielessä männän halkaisijan kasvattaminen, mutta miksi tehdä kuten muut tekee? :) Kone on tulossa kirppuun, ja laskeskelin että 1745cc riittää ihan hyvin. Toki samalla lähes samalla summalla mitä tässä menee kasvattaisi tilavuutta. Suunnitelman miettiminen lähti CB:n artikkelista jossa yrittivät tehdä taloudellista konetta. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Jos haluaa rakentaa taloudellista moottoria niin silloin kannattaa pysytellä vakio-osissa ( paitsi nokka-akseli) ja kiinnittää huomio moottorin säätämiseen ja sylinterikansien huolelliseen rakentamiseen. Sitä kautta saa helposti 15-20 hp:a lisää, ja sillä tehomäärällä lähtee ajokortti kevyesti "kuivumaan". Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 juu, kirpun hanurissa tehtaan tekemä vakio konekin on aika reipas. Quote Link to comment
Tomppa Posted February 8, 2008 Share Posted February 8, 2008 Nokka-akseliksi SCAT C-35. Venttiilinjouset , ei tuplajousia, kun hankit v.jouset Aircooled.fi:stä niin pärjäät pelkillä ulkojousilla. Kampiakseliksi AA 4340 akseli. 76mm. iskulla Mäntäsarjaksi AA:n 90,5 matalalla 34mm. korkeudella. 5,5" AA kiertokanget. Pääset halvalla, kun hommaat koko hoidon Aircooled.fi:stä ;) Quote Link to comment
Guest redcougar Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Nyt ehtiessäni taas nettailemaan, tämä pata saatiin kasaan toukokuulla ja nokka sisäänajettua. Jos Valmistaja suo, se kestää heinäkuussa Himokselle ja takaisin, ainakin. Tällä hetkellä on korityöt menossa jotta saadaan parempi maali pintaan ja sitten kovaa ajoa.. Kierrokset nousee sinne 6500 kieppeille, kun sytty ja kaikki muu on päin sitä. Tarkoitus olisi saada tämä penkkiin ennen Himoksen reissua. Bonuksena, auton äänellä saa lapset itkemään... tälle asialle pitää tehdä jotain jotta jälkikasvu tulee kyytiinkin joskus. Pääpiirteissään: 85,5mm x 76mm, lisätty öljynsuodatus ja lisäöljypohja, Scatin C35 (vai oliko se 45, ei muista enää ;)), 1,25 kiikut, Street Pro kannet, 2xIDF44, EMPI exhaust. Quote Link to comment
Lasse Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Mitäs noissa idffissä on sisäkurkkuina? Quote Link to comment
Guest redcougar Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 oisko ollu 38, en nyt satavarmasti muista Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Muistaisitko paljonko piti lisätä rikkoja sylinterien alle (tai kuparirikkaa kanteen), ja mikä oli kansien palotilan tilavuus ja paljonko tuli laskennalliseksi puristukseksi, niin ja oliko vakio-kiertokanget? Sumplastaan hyvin samansorttista konetta, vakiokansilla ja vakioveiveillä ja nurkkabrosoleilla. Tuolla 76x85,5 kombinaatiolla, n. 50cc palotilalla ja n. 1.5 dekillä tulis palliksen matkakoneen puristuksiksi aika passeli 8.5. Puavo @ dwl.fi Quote Link to comment
Guest redcougar Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 3,5mm shimmei alle, vakiomittaset veivit. palotila oli 50cc, puristukset tais mennä tohon 8.7.. ihan varmaks en muista, tosta on jonkun aikaa kun noita laskeskelin Edit. Korjattu puristuksia Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Kiitos paljon, tuohan kuullostaa oikein hyvältä. Sen verran edullista on nuo kampiakselin lisämillit nykyään että tuommoinen on jo oikein varteenotettava vaihtoehto 1.6:n piristämiseen - eikä tartte koneistamolla käyttää :) Puavo Quote Link to comment
metake Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Lisämausteeksi puavon koneeseen 88 slip-on pytyt ja männät, niin selviää vieläkin ilman koneistamolla käyntiä ja tulee kuitenkin muutama lisäkuutio. Yläpäähän prikka (ja alas hieman ohuempi) niin ei uppoa pytyt kanteen. Quote Link to comment
Guest redcougar Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Mun piti itse jyrsiä tilaa veiveille, eivät ihan mahtuneet pyörimään. Lienee ihan lohko kohtasta tarviiko ottaa pois vai ei. Ja takomännät laitoin, ne auttaa tilaongelmiin. Sais nyt äkkiä nuo korityöt tehtyä niin pääsisi pöristelemään.. Quote Link to comment
Lasse Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 No ei ainakaan ahista sisäkurkuista heh. Jos tulee ongelmia noiden säätöjen kanssa, niin kokeile pienempiä sisäkurkkuja. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.