Essi Posted May 13, 2010 Author Posted May 13, 2010 Tänä vuonna ajokausi alkaa pirun myöhään, jos alkaa ollenkaan. Hieman on kuitenkin päästy eteenpäin. Teiden kyntämiseen, monttujen kiertelyyn ja muutenkin mataliin autoihin kyllästyneenä nostin takapään takaisin vakiokorkeuteen ja eteenkin vaihdoin vakiot olka-akselit droppien tilalle. Samalla eteen tuli isoviis -jaolla levyjarrut ja muutenkin jarrut kunnostettiin uusimalla pääsylinteri, pletkut, putket, takasylinterit ja -kengät. Cal Partsit nostettiin seinälle odottamaan muita projekteja ja alle palautetiin ruosteiset kromimangelssit 135/80 ja 205/70 kumeilla. "Entisöintiä" jatketaan vielä ruuvaamalla ameriikan puskurit takaisin. Vaihteistoksi tuli valmiina ns. Pro Street -loota 3.88 perällä, joka ilmeisesti on Ranchon tekele. Seuraavaksi pitäisi nostaa pannu takaisin paikoilleen, viimeistellä moottorin sähköt ja kokeilla käynnistystä. Quote
Essi Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 Alkukesä piti keskittyä enemmän harrastejenkin leimakuntoon saattamiseen ja vasta pari viikkoa sitten päästiin jatkamaan Kuplaprojektia. Aivan aluksi käräytin pari sytytysmoduulia, koska en malttanut lukea Haltechin käyttöohjetta riittävän tarkkaan tai ollenkaan ja väärillä asetuksilla saatiin sytkämoduulit kuumiamaan. Sitten totesin, että jostain syystä mun hall -anturi ei tarpeeksi hyvin luettua mun trikkerpyörää. Ongelma ratkaistiin traktorin moottorin induktiivisella nokka-akselianturilla, joka näyttäisi toimivan myös Kuplassa ja miksei toimisi, koska ahdinkin on samantapaisesta laitteesta alunperin kotoisin. Eilen illalla kone sitten tärähti tulille. Hetki kikkailua parametreillä ja se alkoi käymään ja puhisemaan ihan hyvin. Seuraavaksi pitää sitoa johdotukset paremmin paikoilleen. Kaasupedaalia pitäisi muokata jotenkin, että saataisiin läppä täysin auki. Yksi suutin tiputtaa hieman bensaa, eli se pitää tiivistää uudelleen. Sitten vielä lokarit, takahelma, takaluukku ja sisusta paikoilleen, jonka jälkeen voi aloittaa sen hieman tarkemman säätämisen. Tällä rakenteluvauhdilla ehkä ensi keväänä ollaan tienpäällä. Quote
Essi Posted November 17, 2010 Author Posted November 17, 2010 Hieman päivitystä. Pääsin kuin pääsinkin tien päälle vielä ennen talvea. Se oli jotain syyskuun loppua, kun laite oli sellaisessa iskussa, että uskalsin liimata siihen tarrakilvet ja ajella n. sadan kilsan lenkin välillä poiketen bussipysäkille säätämään. Toiminta ja varsinkin moottorin vääntö yllätti positiivisesti. Noi nykyiset 525 Bemarin suuttimet osoittautuivat tosin armotta liian pieniksi, mutta se taisi ollakin ainoa negatiivinen asia. Eli isommat suuttimet pitää hankkia / vaihtaa ja joskus keväällä sitten käydä rullilla ja leimalla. Mieli tekis vaihtaa tuohon vielä haitarikattokin, mutta aika näyttää. Nyt turbokupla on hetkosen sivussa ja yritän tässä välihommana tehdä Junikseen koneen ja pari muuta juttua. Quote
Essi Posted July 1, 2011 Author Posted July 1, 2011 Tänään sain töistä vapaapäivän joten pääsin poikkeamaan muutoskatsastuksessa ja läpihän se meni. Niin kivaa kun tallissa onkin, niin on mukava päästä välillä ajamaan. Toivottavasti pysyisi nipussa edes jonkun aikaa. Quote
Essi Posted July 3, 2011 Author Posted July 3, 2011 calpartsit alle, ne on helmee:D CalParteissa on niin julma ET, että ilman merkittäviä muutoksia taakse ei sovi niin suuret kummit, kuin nyt haluaisin. Quote
Essi Posted July 4, 2011 Author Posted July 4, 2011 mankelilla loksunkaaria ulommas? En mä nyt jaksa tehdä tuohon mitään muutoksia. Ainakaan, jos niillä ei ole vaikutusta huippunopeuteen. :) Pidän CalPartseja seinällä letkutelineinä, kunnes saan jommankumman Spliteistä tehtyä valmiiksi. Quote
Essi Posted March 13, 2012 Author Posted March 13, 2012 Tekniikka pysyi nipussa ajokauden loppuun asti. Päätin juhlistaa sitä olemalla tekemättä Kuplalle talven aikana muuta, kuin perus huoltojutut. Syksyllä kuitenkin heräteostoksen seurauksena tallin nurkkaan ilmeistyivät 16 -tuumaset erikoispyörät Possun 5x130 jaolla. Töitä ja rahanmenoa oli siis jälleen tiedossa. Aloitin projektin tammikuun alkupuolella hankkimalla pajalle autonosturin. Sitten tilasin joka nurkkaan levyjarrut em. pulttijaolla, droppiolilla ja vielä tehdastekoinen kapeampi etuakseli. Osien piti tuleman parin-kolmen viikon toimitusajalla, joten auto ylös, etuakseli kaikkine hilppeineen pois. Samoin takajarrut tuli purettua valmiiksi pois uusien tilalta. Sitten alettiin odottelemaan osien saapumista ja odotellaan edelleen... Tässä odotellessa olen tosin saanut jotain aikaiseksikin. Pari pientä ruostevauriota korjattua ja muuta pientä parantelua. Tänään sain aikaiseksi asentaa jo vuonna 2008 hankkimani säädettävät takalatat. Tekniikalle ei muuten ole tarkoitus tehdä mitään perus huoltoa ihmeellisempää. Tosin toivottavasti hieman nykyistä vähemmän miggilankaa ja purseita sisältävä tehdastekoinen turbopakosarjakin on tilauksessa. Jos se saapuisi vielä ennen kesää, niin kaiketi ahtimen sijaintia pitäisi muuttaa ja sitäkautta tehdä kaikki ahtimeen liittyvät putket ja letkut uusiksi. Quote
pipo_esa Posted March 14, 2012 Posted March 14, 2012 Kuinkas toi välijäähdytin pelaa tuossa paikassa? Quote
Essi Posted March 14, 2012 Author Posted March 14, 2012 Kuinkas toi välijäähdytin pelaa tuossa paikassa? En ole mitannut lämpötiloja ennen ja/tai jälkeen välkkärin, joten totta puhuen mulla ei ole mitään tietoa siitä toimiiko se, vai ei. Tässä vaiheessa mulle vielä riittää se, että se on välijäähdytin, se on mainittu auton papereissa, se ei vuoda, eikä ole tukossa. Oma perstuntuma on, että tuo voisi olla hyväkin paikka. Tuolle kyseiselle romuläjästä pelastetulle Tehonissanin välkkärille jopa paras paikka. Sen liitännät kun on harmittavasti sivulla, niin en (hätä)päissäni keksinyt sille mitään muutakaan paikkaa. :) Quote
Essi Posted March 25, 2012 Author Posted March 25, 2012 Torstaina viimein Matkahuolto toi ison ja kovan paketin. Eli CB:n etuakselin jousineen ja droppiolat. Sekä CSP:n levyjarrusetit joka nurkkaan 5x130 jaolla ja niiden kanssa toimivan pääsylinterin. Takajarrut sain torstaina paikoilleen todetakseni, että säädettävien takalattojen säätömöykyt ottavat kiinni renkaaseen. Eli palataan takaisin vakiolattoihin. Etupäässä sujuu paremmin. Tänään aamulla pääsin koesovittamaan etupyörää ja sillä näyttäisi olevan riittävästi tilaa pyöriä. Oikea korkeus haetaan sitten kohdilleen, jahka pääsee tiputtamaan tuon pyörilleen. 1 Quote
Dennis Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Jaahas :-) Pitkät vai lyhyeet vetarit? mulla pitkät ja Empin kiinankökkö levyjarrusetti josta joka osa vaati koneistajalla käyntiä ja mittaamista/viilaamista ja vielä kaiken lisäksi levittää noin 6mm vakio nelipulttirummusta,tilaa oli noin 10mm Jussilta hankittuun säätölatan ruuviin Parempi noinpäin kun pystyisi laittaa fylliä väliin, mutta toisaalta rengas istuu paremmin jos laitat vakiolatat ja saat sillä tavalla sisäänpäin. Oisko niin että tuo CSP levyjarrusetti pitää vakio 4-pulttirummun raideleveyttä, sitä minä taas haluaisin ja olisi just oikein omaani 7" fuchsilla Quote
Essi Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 Lyhyet vetarit. Vakiolatoillakin joutunee laittamaan fylliä levyn ja vanteen väliin. En ole vielä mitannut, miten noi CSP:n levyt vaikuttaa raideleveyteen. Voimakas tunne on, että ei ainakaan levitä sitä. Ihana noita CSP:n pälyjä on kyllä asentaa. Kaikki on suunniteltu valmiiksi, eikä tarvitse muuta, kuin ruuvata paikalleen. Jaahas :-) Pitkät vai lyhyeet vetarit? mulla pitkät ja Empin kiinankökkö levyjarrusetti josta joka osa vaati koneistajalla käyntiä ja mittaamista/viilaamista ja vielä kaiken lisäksi levittää noin 6mm vakio nelipulttirummusta,tilaa oli noin 10mm Jussilta hankittuun säätölatan ruuviin Parempi noinpäin kun pystyisi laittaa fylliä väliin, mutta toisaalta rengas istuu paremmin jos laitat vakiolatat ja saat sillä tavalla sisäänpäin. Oisko niin että tuo CSP levyjarrusetti pitää vakio 4-pulttirummun raideleveyttä, sitä minä taas haluaisin ja olisi just oikein omaani 7" fuchsilla Quote
Dennis Posted March 26, 2012 Posted March 26, 2012 Lyhyet vetarit. Vakiolatoillakin joutunee laittamaan fylliä levyn ja vanteen väliin. En ole vielä mitannut, miten noi CSP:n levyt vaikuttaa raideleveyteen. Voimakas tunne on, että ei ainakaan levitä sitä. Ihana noita CSP:n pälyjä on kyllä asentaa. Kaikki on suunniteltu valmiiksi, eikä tarvitse muuta, kuin ruuvata paikalleen. Voin kuvitella että CSPn osat ovat hyviä (Empiä huonompia eivät kertakaikkiaan voi olla kun ovat hengenvaarallisia paketista) ja tähän talouteen ei tule yhtään Empi osaa enää paitsi jos se sattuu olemaan jotain oikeata vanhaa empiä, en ole vaan jostain kuman syystä oppinut aiemmin. Olin melkein katunut laittamaan ne ennen kun edes asensin ne paikoilleen, olivat vaan niin kauan olleet jo hyllyssä ja ostohetkellä en ihan tiennyt CSPn tavaroista, edelleen harkinnassa nakata ne roskikseen ja muuta tilalle... Jos kerran haluat säädettävät takalatat ja sinulla jo sellaiset on en kyllä ottaisi ne pois kun minä sain mahtumaan, etsisin sopivat spacerit, ja sehän ei ole ongelma Porschen jaolla kun niitä on paljon tyrkyllä, jopa käytettynä Muistaakseni lyhyet vetarit on noin 30mm lyhyemmät kun pitkät ja mulla oli vielä +6mm jarruista niin teoriassa tarvit 30-35mm spaceria, älä ammu minua jos menee pieleen koska tässä vaikuttaa niin moni asia eikä mitat ole kun ulkomuistista eikä tiedä CSP levyjen vaikutusta, tässä oltuksena että CSP levyn raideleveys sama kun 4-pultti rumpu Dennis Quote
Essi Posted March 26, 2012 Author Posted March 26, 2012 Sillain sitä alustavasti mittailin, että 30mm levitystä tarvittaisiin, jos meinaan jatkaa noilla säätölatoilla. Siinä jännittää sitten vielä se, että tuleeko rengas ulos lokasuojasta. Sulla ei tullut, mutta autot ja lokasuojat kun ovat yksilöitä, niin ei voi olla varma. Kyllä mä taidan tyytyä noin luokkaa 20mm levitykseen ja säästän noi säädettävät latat toisiin projekteihin. Tästäkin on kuitenkin tulossa vain välivaihe. Joskus vielä tässä projektissa irssitetään. :) Quote
Essi Posted May 8, 2012 Author Posted May 8, 2012 Vihdoin ja viimein takapyörätkin saatu kiinni. Ekana piti opetella mitä tarkoittaa, kun spacerit levittävät AKSELIA 21mm. Sitten tilattiinkin uudelleen spacereita, jotka levittävät 18mm / pyörä. Nyt meillä on siis; 16x7,5 et36 vanteet 215/50 renkailla. Lyhyet vetarit CSP:n levyillä ja 18mm spacerit. Perfect match. Nyt mennään niin lähellä vakio takalattoja ja lokarin reunaa, että levempi pyörä ei tossa onnistuisi ilman takapään kavennusta. Myös pakosarja menee vaihtoon. Uusi tuli CBP:ltä AC:n avustuksella. Samalla ahdin vaihtuu muuten samanlaiseen traktorin ahtimeen, mutta erillisellä hukkaportilla. Lisäksi ahtoputki, pakoputki, öljyputket ja ilmanputsarisysteemi pitää askarrella uusiksi. Kokemuksen perusteella projektit etenevät kesällä vielä talveakin hitaammin, mutta eiköhän tällä vielä tänä suvena ajeta. 1 Quote
Essi Posted June 25, 2012 Author Posted June 25, 2012 Eilen oli pientä yritystä päästä koeajolle, mutta sitten sippas laturi. Matkalla tallista ulos ja takaisin sisään ehdin kuitenkin huomaanaan, että etupyörät ottaa maksimiasennossa hieman kiinni johonkin. Pitää ehkä laturia odotellessa säätää keulaa inansa ylöspäin ja/tai rajoittaa kääntymistä. Tuolla uudella pakosarjalla orkkis takahelma mahtuu paikoilleen huomattavasti pienemmällä laikkaamisella, kuin ensimmäisessä versiossa. Nyt ahdin tulee jäämään aika hyvin piiloon ja pois turhaan konehuonetta lämmittämästä. Jonkinlaisia suojapeltejäkin olen yrittänyt askarrella tuohon konehuoneen ja pakojärjestelmän välille. Tuolle välijäähdyttimelle pitäisi ehkä seuraavaksi keksiä jotain. Vaikka joku iso alumiininen takasiipi, johon integroisi välkkärin ja öljynjäähdyttimen... Quote
Essi Posted August 6, 2014 Author Posted August 6, 2014 Tämä laitos on ollut taas pari vuotta jäähyllä Junakeula-, ym. puuhien vuoksi. Nyt kun Junis saatiin kilpien väliin ja tuntuisi muutenkin pelaavan, niin taas voisi yrittää uhrata hieman aikaa turbokuplalle. Auto on nyt mielestäni kaikinpuolin ihan toimivassa kunnossa, mutta omaan tämänhetkiseen makuun ei riittävän hyvässä kuitenkaan. Laite repsottaa liikaa vähän sieltä täältä. Siksi ajattelin jättää rottailuajot Junakeulalla hoidettavaksi ja yrittää tehdä tästä suht siistin, toimivan, nopean ja kiiltävän katuauton. Auto pitäisi siis purkaa päreiksi, kori irti pohjalevystä, hiekka- tai soodapuhallus, todennäköisten ruosteiden korjaaminen, muutama mekaaninen muutos, maalaus ja niputus uusilla tiivisteillä jne. Kuulostaa helpolta ja kätevältä. Saas nähdä, miten käyp. Tänään aloitin purkamisen. Tarkoituksena on vaihtaa lokarit lasikuituisiin. Eteen vakiolevyiset on jo hommattu, ja taakse tarvitaan pari senttiä levitetyt, että saan tuotua pyöriä hieman ulos ja säätölatat mahtumaan. Muita mielessä olevia muutoksia / parannuksia ovat idf ym. jaolliset läppärungot, konehuoneen tekeminen siten, että takaluukku mahtuu tarvittaessa kiinni,, öljynjäähdytin keulalle, haitarikatto, luopuminen jokaisesta perinteisestä letkuklemmarista, turvakaaret, sisustaan orkkishenkiset verhoilut jne. Väriksi tulee orkkis mummunpunainen. Tavoitteena käydä katsastuksessa kesällä 2015. 7 Quote
Essi Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Purkaminen se vaan on helppoa, kevyttä ja nopeaa puuhaa. Tänään poikkesin töiden jälkeen pajalla irrottamassa ikkunat, penkit ja verhoilut. Johan siitä alkaa olemaan 10 vuotta, kun viimeksi laitoin ne tuohon paikoilleen. Mitään yllätyksiä ei löytynyt, paitsi takalasin alanurkissa pienet ruostereiät. Seuraavaksi pitäisi alkaa miettimään reiän tekemistä kattoon. 1 Quote
Neanterdaali Posted August 12, 2014 Posted August 12, 2014 Heti kiinnitti huomiota tuo haitarikatto asia, mistä olet hankkimassa/hankkinut katon? Onkohan hankala homma asentaa? Voisi nimittäin kuvitella että tällaisia kesäkelejä on jatkossakin, olisi mukava kun tuuli hulmuttelisi tukkaa (pälvikaljua meikäläisen tapauksessa :-)) Quote
Essi Posted August 12, 2014 Author Posted August 12, 2014 Heti kiinnitti huomiota tuo haitarikatto asia, mistä olet hankkimassa/hankkinut katon? Onkohan hankala homma asentaa? Voisi nimittäin kuvitella että tällaisia kesäkelejä on jatkossakin, olisi mukava kun tuuli hulmuttelisi tukkaa (pälvikaljua meikäläisen tapauksessa :-)) Täältä palstalta tuo tuli ostettua vuosia sitten. En vain ole saanut aikaiseksi laittaa sitä mihkään ja nyt ajattelin hitsata sen tähän. En osaa vielä yhtään sanoa, millainen homma mahtaa olla, mutta eiköhän se paikoilleen saada. Quote
-tipi- Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Itse laittaisin näin: http://www.volksworld.com/blog/steves-blog/cutting-a-hole-in-the-roof-of-a-1961-beetle/ http://www.volksworld.com/blog/steves-blog/the-saga-continues-1961-beetle-ragtop-project/ Tuommonen Rolastep joggler on vaan aika kivenalla, kun koko nettikin tuuttaa varattua. Quote
Essi Posted August 13, 2014 Author Posted August 13, 2014 Itse laittaisin näin: http://www.volksworld.com/blog/steves-blog/cutting-a-hole-in-the-roof-of-a-1961-beetle/ http://www.volksworld.com/blog/steves-blog/the-saga-continues-1961-beetle-ragtop-project/ Tuommonen Rolastep joggler on vaan aika kivenalla, kun koko nettikin tuuttaa varattua. Ei mulloo pistehitsiäkään - ihan migillä vedetään, mutta silti Tipille kiitos linkeistä. Toi lehti mulla on, missä tuosta projektista puhutaan, mutta netissä näyttäisi olla enemmän/paremmat kuvat. Quote
x-pj Posted August 13, 2014 Posted August 13, 2014 Minä laitoin alapuolelta ja 3m-peltiliimalla. Ei paklausta ei pellin venymistä. Sauma jäi alumiinilistojen alle lukuunottamatta etureunaa. Tuossa kuvassa vielä sovittelua. Quote
Essi Posted August 31, 2014 Author Posted August 31, 2014 (edited) Hanurihomma mennyt hieman eteenpäin. Ekana hioin maalit pois molemmista katoista oletetun leikkauskohdan alueelta. Sitten käytettiin muutama tunti suunnitteluun ja mittailuun. Tänään aikaisin aamulla pajalle ja laikkasin haitarin raamit irti haitarikatosta. Mallailin haitarin raamit auton katolle ja merkkasin kattoon hieman pienemmän reiän, kuin mitä raamit vaativat. Tämän jälkeen raamit reiän päälle ja mittasin raamit tarkalleen oikeaan kohtaan. Sitten piirsin tussilla viivan, jonka sisäpuolelta laikattiin juuri oikean kokoinen reikä. Vielä pientä hiomista ja hanurin raamit istahtivat juuri sopivasti paikoilleen. Hitsausklemmareilla raamit pysyvät paikoillaan ennen hitsaamista, jota toivottavasti ehditään aloittelemaan ensi viikolla. Edited August 31, 2014 by Essi Quote
Urbantoy Posted August 31, 2014 Posted August 31, 2014 (edited) hyvältä näyttää.. pikku vinkki: kato että heppaat sen tarpeeksi tiheesti (huomioiden jäähtyminen, vaihda vaikka toiselle puolelle aina pisteiden välillä), etkä yritäkään hitsata saumalla. Sen jälkeen laikkaa, tinaa ja viimeistely kittaus Sama tehtiin pistehitsausten ja tinan kera noin kymmenen vuotta sitten eikä ole ratkennut.. Kuplan korihan elää ajankanssa. Edited August 31, 2014 by Urbantoy Quote
tmm Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 (edited) Minä laitoin alapuolelta ja 3m-peltiliimalla. Ei paklausta ei pellin venymistä. Sauma jäi alumiinilistojen alle lukuunottamatta etureunaa. Tuossa kuvassa vielä sovittelua. Moro, Vaikuttaa minunkaltaiselle hitsausvammaiselle sopivalta tyyliltä. Varsinkin kun teksisi tuon pokkauksen ja asentaisi raamin ylhäältä. Miten fiksasit etureunan sauman? Tuomas Edited September 1, 2014 by tmm Quote
x-pj Posted September 1, 2014 Posted September 1, 2014 Moro, Vaikuttaa minunkaltaiselle hitsausvammaiselle sopivalta tyyliltä. Varsinkin kun teksisi tuon pokkauksen ja asentaisi raamin ylhäältä. Miten fiksasit etureunan sauman? Tuomas En oikein ymmärrä miksi tuo homma kannattaisi tehdä yhtään vaikeammin kuin sen tein. Haitarihan liukuu alumiinikiskoissa. Jos niiden alla on kaksi peltiä päällekkäin, niin se ei vaikuta mihinkään. Raamin etureunassa on pieni kohouma. Leikkasin aukon tarkasti sitä myötäileväksi. Jos siihen saumaan ois sipassut pikkusen pakkelia, niin se ois jäänyt täysin näkymättömiin. Minä en halunnut maalata autoa tai edes kattoa. Joten sauman huomaa, jos tarkasti katsoo. Quote
Essi Posted October 8, 2014 Author Posted October 8, 2014 Hanuri hitsattu ja sauma tinattu. Vähän se vielä pakkelia huutaa, mutta olen tyytyväinen. Sitten jatketaan purkamista - seuraavana kone irti ja kori pois pohjalevyltä, että päästään miettimään puhallusta. 1 Quote
Essi Posted October 27, 2014 Author Posted October 27, 2014 Alkaa oleen purettuna. Koria ja pohjalevyä yhdistää enää jarrunestesäiliön letku ja ohjausakseli. Seuraavana kai kori pois pohjalevyltä ja alustan kimppuun. Sen ajattelin tehdä ekana ja sit vasta korin. Viimeksi sahasin etuhelmaan aukot, että ilmavirta pääsee jäähdyttämään varapyörän paikalla olevaa öljynjäähdytintä. Jotain metalliverkkoa pitää hitsata aukkoihin maskiksi. Millaisilla putkilla ja mihin asennettuina porukat ovat vetäneet öljylinjat moottorilta keulassa olevalle jäähdyttimelle? Quote
Essi Posted December 3, 2014 Author Posted December 3, 2014 (edited) Nyt on purettu lisää sähköjä ym. roipetta pois ja saatu aikaiseksi ainakin puoliturvalliset ulkonäkökaaret takaosastolle. Mutkat tuli Luuppalasta. Edited December 3, 2014 by Essi 1 Quote
Essi Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Tänään askartelin töiden jälkeen turvakaarien takaputkien jatkoksi tuollaiset tuet vaihdelaatikon takakannattimeen. Tiedä sitten, onko noista kenellekään mitään hyötyä, mutta ainakin oli mukavaa tehdä niitä. Seuraavaksi ajattelin tehdä kaarien takaputkien väliin takapenkin selkänojan taakse poikittaisen yhdysputken ja sitten pitäisi siirtyä todennäköisesti kaiken tylsimpään työvaiheeseen - ruostevaurioiden korjaukseen. Quote
Essi Posted December 19, 2014 Author Posted December 19, 2014 Tein taakse tommosen poikkiputken. Siihen vaikka turvavyöt voi sitoa kiinni, jos tulee joskus sellaisiin investoitua. Ensimmäinen ruostereikäkin alkaa olemaan korjattu (kuvassa toki vasta heftattuna). Seuraavana harjoitellaan molempien A-pilarien alaosat uusiksi. Quote
sleepercooler Posted December 19, 2014 Posted December 19, 2014 (edited) Eilen oli pientä yritystä päästä koeajolle, mutta sitten sippas laturi. Matkalla tallista ulos ja takaisin sisään ehdin kuitenkin huomaanaan, että etupyörät ottaa maksimiasennossa hieman kiinni johonkin. Pitää ehkä laturia odotellessa säätää keulaa inansa ylöspäin ja/tai rajoittaa kääntymistä. Tuolla uudella pakosarjalla orkkis takahelma mahtuu paikoilleen huomattavasti pienemmällä laikkaamisella, kuin ensimmäisessä versiossa. Nyt ahdin tulee jäämään aika hyvin piiloon ja pois turhaan konehuonetta lämmittämästä. Jonkinlaisia suojapeltejäkin olen yrittänyt askarrella tuohon konehuoneen ja pakojärjestelmän välille. Tuolle välijäähdyttimelle pitäisi ehkä seuraavaksi keksiä jotain. Vaikka joku iso alumiininen takasiipi, johon integroisi välkkärin ja öljynjäähdyttimen... onkohan tästä tulossa kenties jotakin Street Outlaws tyylistä vehettä ,siis moottorin puolelta ja koppa liukuri katolla....:) asiaa, siisti peli, täytynee mainita meitsin tyyliin sopiva, itse en tykkää mistään kromista ja kiilosta ja vimosen pääle vehkeistä.. old school rules... Edited December 19, 2014 by sleepercooler Quote
Essi Posted December 20, 2014 Author Posted December 20, 2014 (edited) onkohan tästä tulossa kenties jotakin Street Outlaws tyylistä vehettä ,siis moottorin puolelta ja koppa liukuri katolla....:) asiaa, siisti peli, täytynee mainita meitsin tyyliin sopiva, itse en tykkää mistään kromista ja kiilosta ja vimosen pääle vehkeistä.. old school rules... Omat suunnitelmat ja visiot elää hieman koko ajan, enkä vielä tiedä minkä nimisen tyylin edustaja tästä muotoutuu. Rottakausi tämän auton osalta saa jäädä ainakin hetkiseksi historiaan ja kiiltävä tästä yritetään tällä kertaa tehdä. Tällä hetkellä mielessä on melko alkuperäisen kaltainen ulkoasu orkkisväreineen, -kromeineen ja -sisustoineen päivineen, ainoastaan muutamia vauhtia lisääviä muutoksia. :) Edited December 20, 2014 by Essi 1 Quote
Essi Posted January 1, 2015 Author Posted January 1, 2015 (edited) Sain Joulunpyhinä vaihdettua A-pilarien alaosat. Korjauspaloiksi investoin oikein A-laatua. Tuskin halvempi B-laatu olisi voinut istua yhtään huonommin. Muutama ruostereikä olisi vielä paikattava, mutta suoritan ne vasta sitten, kun kori on pois pohjalevyn päältä. Näkisin, että kankean hitsaajan on helpompi tehdä ne vasta sitten. Onnistuin vuosien saalistuksen seurauksena löytämään molemmille puolille oikean ikäiset ruosteettomat ovet. Niihin pitää seuraavana vaihtaa uudet saranatapit ja sitten sovittelen ne paikoilleen. Sitten vasta kori ja pohjalevy irti toisistaan, kori kylmälle puolelle jäähylle ja alan kunnostamaan pohjalevyä ja alustaa. Ostin itselleni joululahjaksi laatikollisen uusia VDO:n mittareita. Ahtopaine, öljynpaine, öljyn lämpötila, bensatankki ja jännite. Melkein täytyy kierrolukumittariksikin hommata paremmin sopiva VDO ja porata johonkin tarvittavat merkkivalot. Nopeusmittaria ei taida laittaa ollenkaan. Semmosen kai saa nykyään kännykkäänkin, jos välttämättä täytyy tietää miten lujaa ollaan menossa. Edited January 1, 2015 by Essi Quote
Essi Posted January 2, 2015 Author Posted January 2, 2015 Saranatapit onnistuneesti vaihdettu ja kuskin ovea soviteltu paikoilleen. Kyllä se siihen sopii. Sen verran pitää vielä säätää, että takaosa nousisi hieman ylöspäin. Löysin romulaatikoistani vanhan Porsche 912:n kierroslukumittarin. Jäi aikoinaan kaverilta ylimääräiseksi, kun laittoi kutosen. Se on hyvästä kulunut, mutta ajattelin yrittää kunnostaa siitä siistin kalun. 2 Quote
Essi Posted January 10, 2015 Author Posted January 10, 2015 A-pilarien alaosien korjauspalat meni jotenkin sillain, että vaikka pintapellit ovat hyvin, niin alemman saranan vastakappale korissa jäi inansa liian eteen. Askartelin alasaranan ja A-pilarin vastakappaleen väliin millin pellistä välikappaleen ja nyt ovet istuvat niin hyvin, kuin mä osaan ne istumaan saada. Lukon vastakappaletta ehkä vähän sitten vielä säädetään, kun laitetaan uudet tiivisteet väliin. Nyt odotellaan kuljettajan 6-pistevöitä Postista. Pitää tehdä niille vielä kiinnitykset ennen korin poisnostoa. 1 Quote
Essi Posted January 31, 2015 Author Posted January 31, 2015 Viime yönä talkoiltiin poikain kanssa kori kylmälle puolelle huilaamaan ja nyt jatketaan alustan purkua. Edessä hiekkapuhallusta, nysväystä, maalausta, hammastangon sovittelua ja kokoonpanoa. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.