Jump to content

VW 1300 -66


Essi

Recommended Posts

Toissapäivänä reenasin hiekkapuhaltamista ja puhalsin pohjalevyn yläpuolelta. Onnistui sen verran hyvin, että yllätyksekseni totesin molemman puolen lattiapeltien olevan vaihdon tarpeessa. Ei ne ennen puhallusta mun silmään vielä kovin pahoilta näyttäneet, mutta niin vain ne on nyt täynnä pieniä ja vähän isompiakin reikiä.

post-128-0-98009100-1424358914_thumb.jpg

Tänään nappasin repsikan puolen lattian pois.

post-128-0-31151500-1424358936_thumb.jpg

Link to comment

Tänään hitsasin uuden repsikan puolen lattiapellin paikoilleen ja irrotin kuskin puolen ruosteisen lattian. Noi pellit on jotain halvimpia, ohuimpia ja muotopuolisempia, mitä markkinoilta löytynee, mutta ajavat asiansa. Tässä projektissa ohut pelti merkitsee keveyttä, eli on hyvä. Sopivat kuitenkin paikoilleen ja korin kiinnitysreikien oikea sijainti pitää vielä varmistaa/hienosäätää koesovittamalla koria ennen maalausta. Penkkejä noihin kiinnikkeisiin on turha yrittääkään, sen verran pahoilta ja kieroilta näyttävät, mutta tähän on tulossa kuppipenkit, joten nekin menee uusiksi joka tapauksessa.

post-128-0-13360500-1424629496_thumb.jpg

post-128-0-49066900-1424629511_thumb.jpg

Edited by Essi
Link to comment

Tänään hitsailin kuskin puolen lattian paikoilleen. Nyt taas voi jatkaa siitä, mihin pari viikkoa sitten jäin, eli massojen rapsutteluun ja hiekkapuhalteluakin on vielä tiedossa. Jos pohjamaaliin vielä vetäis ton ja sitten pitääkin keskittyä ensi kesän harrasteajokaluston keväthuoltoihin. Tällä kun ei tänäkään vuonna ajeta.

post-128-0-02804400-1425237858_thumb.jpg

Link to comment
  • 5 months later...

Turbokuplaprojekti oli kevään ja kesän jäähyllä - keskityin lähinnä ajossa olevien harrasteajoneuvojen ylläpitoon ja ajeluun.

 

Tällä viikolla kaivoin taas pohjalevyn esille. Hiekkapuhalsin alapuolen ja hitsasin pohjalevyt kiinni myös alapuolelta. Samalla parantelin vaihteiston Genetuen kiinnikkeiden hitsauksia, ne kun ovat nyt paremmin hollilla. 

post-128-0-31919200-1438846718_thumb.jpg

Link to comment

Tänään nostettiin kori väliaikaisesti pohjalevyn päälle. Pitää varmistaa, että kiinnityspulttien reiät osuvat kohdilleen, merkata turvakaaren kiinnityspaikat pohjalevyyn ja miettiä, miten vetäisin öljy- ja bensaputket/-letkut edestä taakse. Tavoitteena olisi saada mahdollisimman hyvin kaikki tarvittavat reiät porattua pohjalevyyn ennen sen maalausta.

 

Miten muut ovat vetäneet öljylinjan keulaan jäähdyttimelle? Alexin projektissa näyttää menevän AN10 -letkulla auton sisällä, mitä muita tapoja on? Tuleeko siitä kuinka tehokas lämpöpatteri, jos reilu 100 asteinen öljy kulkee putkissa/letkuissa auton sisällä? Toisaalta aika ahdasta on pohjalevyn alapuolellakin. Ei liene kiva, jos öljyletku katkeaa hidastetöyssyyn ym. pohjakosketukseen. 

post-128-0-80942300-1439319564_thumb.jpg

post-128-0-56598000-1439319573_thumb.jpg

Link to comment

Kiitoksia vinkeistä. Vaihtoehdot alkavat hahmottumaan. 

 

Kynnyskoteloihin/lämpöputkeen ne olisikin helposti saanut, mutta ehdin jo turaamaan niistä etupäät umpeen ruosteita korjatessani. Saisihan ne vielä helposti uudelleen avattua.

 

Keskitunneli ei tullut edes mieleeni. Pitäisi keksiä hyvä keino kiinnittää putket sinne sisään muutamasta kohtaa tukevasti, mutta ei sekään liene mahdotonta. 

 

Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin.

 

Kovasti tekee mieleni käyttää joustavaa letkua vain niin vähän, kuin järkevästi on mahdollista. Eli pitkät pätkät soisin olevan putkea. Google tarjoaa haulla ensimmäiseksi vaihtoehdoksi alumiinikäivärää http://www.roadmachine.fi/aeroflow/hardline.html. Siihen pääsisi AN-liittimillä kiinni aika asiallisesti. 

Edited by Essi
Link to comment

 

 

Keskitunneli ei tullut edes mieleeni. Pitäisi keksiä hyvä keino kiinnittää putket sinne sisään muutamasta kohtaa tukevasti, mutta ei sekään liene mahdotonta. 

 

Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin.

 

Jos laitat keskitunneliin, niin älä laita bensalinjaa samaan..

 

Toi ulkopuolinen asennustapa varmasti jäähdyttäis samalla.

 

-Pete-

Link to comment

Putket saa keskitunneliin helposti ja nopeesti kiinni, kun poraa pohjaan kiinnityskohtaan 13mm reiän. Hakee kaupasta tai tekee laatasta ns pari stauffin toiseen puoleen 8mm kierre ja toiseen vapaa reikä. Kasaa sen kuusikko pultilla putkiin. Sitten vaan työntään paketin siihen 13mm reiän kohtaan ja painaa sen pultin kannan näkyviin siitä reiästä. Kiristää pultin ja parilla hitsi hepillä kanta kiinni siihen reikään.

Link to comment

 

Pohjalevyn/korin kiinnityspulttien uraan saisi myös hyvin suojaan ainakin 5/8 kovalla putkella. Auton ulkopuolella putket voisi kai ainakin teoriassa toimia öljynjäähdyttimenäkin.

 

Kovasti tekee mieleni käyttää joustavaa letkua vain niin vähän, kuin järkevästi on mahdollista. Eli pitkät pätkät soisin olevan putkea. Google tarjoaa haulla ensimmäiseksi vaihtoehdoksi alumiinikäivärää http://www.roadmachine.fi/aeroflow/hardline.html. Siihen pääsisi AN-liittimillä kiinni aika asiallisesti. 

Mulla menee teräspunossuojattua bensaletkut tuossa urassa. Minulla on letkua alusta loppuun, niin tulee vähemmän liitoksia. Yleensä vuodot on liitoksissa ei putkessa eikä letkussa.

Link to comment

Mulla menee teräspunossuojattua bensaletkut tuossa urassa. Minulla on letkua alusta loppuun, niin tulee vähemmän liitoksia. Yleensä vuodot on liitoksissa ei putkessa eikä letkussa.

Toikin on totta, mutta jos kunnolla tekee liitokset, niin ei niidenkään vuotaa kuuluisi.

 

AN10 letku on yli 20mm päältä. Ajattelen, että se tulee liikaa urasta ulos, putkeen verrattuna. Pitää miettiä ja mittailla lisää, kun taas pääsis tallille joku ilta.

Link to comment

Hydraulikaupasta saisi varmaan happosta putkea ja siihen sieltä jic-liittimet missä oli sama kierre ja kartio kuin an niin saisi putkella. Joutuisit vain etukäteen ne liittimet laittamaan kun siihen tarvitsee työkalun ja pitää olla putken päässä n. 10cm suoraa jäljellä.

Link to comment

Tänään pääsin poikkeamaan pajalle pariksi tunniksi. Repsikan puolen lattiapellissä ovat kaikki korin kiinnitysreiät kohdillaan, kuskinpuolelta muutamaa reikää pitää hieman fiilata. Se on hyvä asia. Vähän pelkäsin tätä, kun noiden peltien laatu ei oikein vakuuttanut. 

 

Bensa- ja öljyputkien linjausta pohdiskelin pitkään. En kyllä keksi, miten ne saisin pohjalevyn uriin nätisti. Tai siis uriin tietenkin saa, mutta urien etu- ja takapäät (tunkinkorvat) ovat hankalat, kun en haluaisi putkia/letkuja hetkeksikään pohjalevyn pinnan alapuolelle. 

 

Ehkä sittenkin vedän ne vaan sisälle, joko tunnelin oikealle puolelle tai sitten teen repsikan puolelle lattiaan maton alle jonkun kotelon, jossa letkut, putket ja johdot kulkevat edestä taakse ja päinvastoin. 

Link to comment

Sulla on tota letkua niin paljon. Mulla kun on vaan yksi letku kummallakin puolella, niin sain sen menemään tunkinkorvan alta. Etu- ja takapää eivät mielestäni ole niin kriittisiä, kun ovat niin lähellä pyörää. Toki äärioloissa siihenkin voi joku osua. Bensa ei kabiinia lämmitä, mutta öljy on 80 - 100 asteista eli aika hyvä lämpöpatteri. Syksyllä kiva, mutta kesähelteillä voi harmittaa. Kotelokaan ei pitkällä reissulla auta, jos siitä ei saa tuulettuvaa. Jos bensa ja öljy menee pitkän matkan lähekkäin, öljy saattaa lämmittää bensan turhan kuumaksi.

Link to comment

Tänään oli merkittävä päivä motivaatiolle. Sovittelin kuppipenkkejä paikoilleen ja pääsin ottamaan kylmiä tyyppejä. Se vasta oli mukavaa ja antaa voimia jatkoon.

 

Penkkien mukana tuli jonkun vakiojakkaroiden osista rakentamat kiinnikkeet. Ne olivat sen verran uutta vuosimallia, etteivät sopineet orkkis '66 kiskoihin, mutta näissä mun uusissa lattiapelleissä olikin juuri sopivat kiskot. Kiskoja pitää kyllä siistiä ja ehkä vähän vahvistaakin, mutta niillä mennään. Kun ei tarvitse tuhota kiskoja, niin taidan oikeasti laittaa tuohon kiskoihin sopivat vakiopenkit arkiajeluita varten ja jos viikonloppuna haluan olla enemmän race-henkinen, niin penkit saa vaihdettua käden käänteessä. Tai voi pitää vain kuskilla kuppipenkkiä, jolloin mukulatkin pääsee paremmin takapenkille repsikan puolelta.  

post-128-0-98628300-1440008068_thumb.jpg

 

Nyt seuraavana pitää taas jumpata kori pois pohjalevyn päältä ja aloittaa korin kiekkapuhallus.

  • Like 2
Link to comment

Tänään nostettiin kori peräkärryn päälle ja aloittelin hieman hiekkapuhallusta, kun oli niin komea keli olla ulkohommissa.

Pitää vielä raapia isommat alustamassat lastan ja kuumailmapuhaltimen avulla, sekä purkaa loputkin osat korista irti, kuten johdot, lukot, listat jne. Täytyy tässä lähiaikoina pitää yksi tai pari pekkaspäivää töistä, että pääsee kunnolla keskittymään hiekkapuhalteluun. 

post-128-0-29511200-1440353408_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tänään nostettiin kori peräkärryn päälle ja aloittelin hieman hiekkapuhallusta, kun oli niin komea keli olla ulkohommissa.

Pitää vielä raapia isommat alustamassat lastan ja kuumailmapuhaltimen avulla, sekä purkaa loputkin osat korista irti, kuten johdot, lukot, listat jne. Täytyy tässä lähiaikoina pitää yksi tai pari pekkaspäivää töistä, että pääsee kunnolla keskittymään hiekkapuhalteluun. 

 

Sama juttu oli eilen, sen aikaa kunnes hieta loppui taas.. Reikäpaikkoja yms. löytyi kyllä paljon enemmän kun mitä tuossa sun kuvassa näkyy..:D

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hiekkaleikit on leikitty. Viime viikolla puhaltelin yhden pitkän päivän ja pari pitkää iltaa. Vielä olisi tehnyt mieli puhaltaa enemmänkin, yksi pitkä päivä ja kourallinen hiekkapuhallussuuttimia olisi vielä tehnyt hyvää, mutta aikaa ei ole enempää ennen talvea. Pitää hinkata loput tallissa talvella vinkulla ja maalinpoistoaineella. Ruosteet sain puhallettua ja paljon muutakin. Hitsattavaa löytyi vielä melkoisesti.

Nyt siirretään taas kori sivuun ja yritetään tehdä alusta rullaavaksi. 

post-128-0-11279900-1441646796_thumb.jpg

post-128-0-10143700-1441646806_thumb.jpg

post-128-0-99042600-1441646812_thumb.jpg

Link to comment
  • 3 weeks later...

Öljyputket meni tunneliin. Termarilta vedän AN10 letkulla lattiapellin läpi, liitos helmiliitoksella takapenkin alle ja siitä sitten kovalla putkella tunneliin. Putken tuen vaihdekepin kohdalta tunnelin sivuun ja toinen tuki pitää kehitellä noin polkimien kohdalle sekä läpivientien kohdalta. Edessä putket huoltoluukun läpi ja mietitään loput sitten, kun etuakseli on kiinni.

 

post-128-0-86443800-1443031000_thumb.jpg

post-128-0-46016300-1443031012_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Viime aikoina olen askarrellut kiinnikkeitä ja läpivientejä öljy- ja polttoaineputkille, hitsannut kiinnikkeitä turvavöille ja tänään hitsasin turvakaaren kiinnityskohtaan hieman vahvistusta. 

Pohjalevyn muokkaukset on nyt mielestäni tehty ja ensi viikolla pitäisi käydä hakemassa maalia. Tavoitteenani on, että maalattuun pintaan ei tarvitsisi enää reikiä porata eikä hitsata mitään. Saa nähdä, mikä unohtui. 

post-128-0-80776500-1444489689_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt pääsin pitkään odottamani työvaiheen pariin - pohjalevyn maalaamiseen. 

 

Paikallisesta automaalikaupasta kävin hakemassa laatikollisen tarvikkeita. 2-komponenttiepoxia pohjavariksi ja raskaan kaluston kiiltävää mustaa päälle. Vastaavanlaisen setin vetäsin Juniksen pohjaan suunnilleen tasan pari vuotta sitten.  

post-128-0-36195700-1445189787_thumb.jpg 

Ekana alapuolelle pohjaväri, sitten pohjalevy toisin päin ja yläpuolelle sama. 

post-128-0-05688500-1445189923_thumb.jpg

Sitten mustaa päälle. Huomenna vetästään alapuoli mustaksi. 

post-128-0-01180400-1445189964_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Viime viikonloppuna maalasin vetareiden suojaputket, raidetangot, olka-akselit ja muutaman pienemmän osan mustaksi. 

 

post-128-0-02409000-1447341104_thumb.jpg

 

Eilen kävin vähän niputtamassa etupäätä. Tukivarret, olka-akselit, kallistuksen vakaaja, iskarit ja hammastanko löysivät paikkansa. Raidetankoja pitää odotetusti vähän lyhentää - harmittavasti unohdin tehdä koesovituksen ennen maalausta. 

 

post-128-0-95166700-1447341244_thumb.jpg

  • Like 2
Link to comment

Mitens tässä setupissa tuo ohjausiskari tulee, eikö semmoinen pitäis olla kun semmoinen on alunperin? Ainakin joskus määräyksissä oli semmoinen maininta. Ykköskopan passatin hammastangossa on alunperin iskari, mutta tuo on aika vaikea löytää.

 

Sitten ilmeisesti kadettissa on vastaavanlaista hammastankoa, jossa raidetangon lähdöt on keskellä.

 

Hyvää settiä tulee, Melkein tulee ittelekin tarve siirtyä tallin puolelle, mutta taitaa laiskuus pelastaa. Mielenkiintoista kuulla miten tuo hammastanko vaikuttaa ohjaukseen ja tuntumaan.

Link to comment

Mä laitoin Kuplan orkkis ohjausiskarin. Tuohon hammastangon kiinnikkeeseen porasin reiän ja hitsasin siihen M10 mutterin. Internetistä katsoin mallia. Toinen reikä olikin valmiina siinä osassa, joka on hammastangon ja raidetankojen välissä. 

 

Itsellä tuntuu nyt riittävän virtaa tälle rakentamiselle, vaan perhe-elämä ja työn tekeminen haittaa harrastusta. 

  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Korin hitsailut etenevät pikku hiljaa. Ruostetta riittää joka nurkalla ja myös pitää yrittää korjata omia ja entisten seppien vanhoja ratsupaikkoja. Sitten on vielä virittelyn seurauksena tulevat peltityöt, kuten lämpöputkien reikien tulppausta, huoltoluukkua vaihteiston päälle jne. Lisäksi olen viimeisen kymmenen vuoden aikana porannut ja sahannut koriin kymmeniä reikiä eri juttujen kiinnitykseen, poraruuveja, johtojen ja letkujen läpivientejä ja niistäkin yritän ylimääräiset hitsata takaisin umpeen. 

Piiloon jääviä paikkoja en silti ala tehdastekoisen näköiseksi nuolemaan, mutta jonkinlaista asialinjaa yritetään pitää yllä. Vasen takanurkka alkaa olemaan hitsattu. Vielä pitää saumoja siistiä ja sitten jatkaa toisella nurkalla.

post-128-0-87644700-1450725440_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Itselläni ihan sama juttu...Olisi vaan pitänyt antaa olla mahdollisimman orkkis ennen tätä suurta suunnitelmaa, niin ei tarvis korjailla "turhia".

 

Korin hitsailut etenevät pikku hiljaa. Ruostetta riittää joka nurkalla ja myös pitää yrittää korjata omia ja entisten seppien vanhoja ratsupaikkoja. Sitten on vielä virittelyn seurauksena tulevat peltityöt, kuten lämpöputkien reikien tulppausta, huoltoluukkua vaihteiston päälle jne. Lisäksi olen viimeisen kymmenen vuoden aikana porannut ja sahannut koriin kymmeniä reikiä eri juttujen kiinnitykseen, poraruuveja, johtojen ja letkujen läpivientejä ja niistäkin yritän ylimääräiset hitsata takaisin umpeen. 

Piiloon jääviä paikkoja en silti ala tehdastekoisen näköiseksi nuolemaan, mutta jonkinlaista asialinjaa yritetään pitää yllä. Vasen takanurkka alkaa olemaan hitsattu. Vielä pitää saumoja siistiä ja sitten jatkaa toisella nurkalla.

Link to comment
  • 3 months later...

Kuplaprojekti sai olla taas muutaman kuukauden ihan rauhassa, kun piti keskittyä sellaisiin harrasteautoihin, joilla voi tänä kesänä ajellakin. 

 

Näissä pitkissä projekteissa nuo suunnitelmat tuntuvat kovasti vaihtelevan. Tällä kertaa kävi niin, että myin BBS -vanteet renkaineen hyvään kotiin ja teetän tilalle peltivanteet. Samalla pulttijaoksi pitää porata 5x112, jonka onneksi onnistuu tekemään noihin jo olemassa oleviin levyihin, eikä niitä tarvitse uusia. 

 

Vanteet tilasin tänään; taakse 6,5x15 ja eteen 5x15, jotka meinaan maalata kiiltävän mustiksi.

Renkaiksi odottelen rengaskauppiaalta tarjousta BF Goodrich Radial T/A:sta valkoisilla teksteillä; taakse 215/65 ja eteen 155/80.  

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...