Lasse Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Jos pinta on naarmuton niin voi aloittaa laikkaavalla laikalla ja tahnalla ja siitä sitten pikku hiljaa pehmeämpään laikkaan. Jos on naarmuja niin ne pitää vesissä hioa pois ekaksi. Tekniikoita ja aineita on monia, kokeilemalla selviää ittelle sopiva menetelmä. Autosolia monet käyttää tohon kiillotukseen. Ja youtube on videoita pullollaan. Quote Link to comment
Essi Posted May 29, 2019 Author Share Posted May 29, 2019 Viimeaikoina vähäinen talliaika on kulutettu pääosin tämän kesän ajokaluston keväthuoltoon. Kuplaprojekti on edennyt entistäkin hitaammin. Yksi syy siihen oli oikean takasivulasin epäonnisesta asennuksesta aiheutunut masennustila. Kaksi ensimmäistä lasia kun halkesivat asennusyritysessä, vaikka kaikki muut lasit menivät paikoilleen ilman ongelmia. Noin kuukausi sitten viimein sain aikaiseksi tilata kolmannen lasin ja pääsin noutamaan sen viime viikolla. Eilen pelonsekaisin tuntein aloin asentamaan sitä paikoilleen. Tiiviste ei jotenkin tuntunut ollenkaan hyvältä. Tuntui, että se on joko muutaman millin liian pitkä, liian pullea tai jäykkä. Lasiin en saanut sitä asettumaan kunnolla. Kyseessä on Wolfsbürg Westin tiivistesarja, joka on ollut hyllyssä mulla jemmassa jo kolme neljä vuotta. Lopulta päätin, että sillä tiivisteellä en saa lasia mahtumaan paikoilleen taas hajottamatta lasia. Päätin tutkia omaa b-osavarastoani ja yllätyksekseni löysinkin käytetyn, mutta ehjän tiivisteen listauralla. Putsasin sen ja se istui lasiin paljon paremmin. Asennuskin sujui hyvin ja kevyesti, joten nyt viimein kaikki lasit ovat paikoillaan. Ehkä tästä saa taas virtaa jatkaa rakentamista. Moottori pitäisi niputtaa seuraavaksi. 1 Quote Link to comment
Essi Posted June 26, 2019 Author Share Posted June 26, 2019 Tuon ulkonäköturvakaarisetin mukana Luuppalalta tuli aikoinaan myös oviputki kuskin puolelle, mutta päätin jättää sen laittamatta. Kuvittelin, että se hankaloittaa kankean miehen kömpimistä kuskin paikalle ja pois liikaa ja halusin pitää myös takapenkin matkustajakäytössä. Oviputki lensi silloin rautaromuvarastoon, mutta ihme ja kumma se säilyi hyödyntämättä sitä johonkin muuhun tärkeään traktori tms -käyttöön. Viime viikonloppuna kaivoin sen esille ja sovitin paikoilleen. Huomasin, että se kyllä mahtuisi olemaan ovipahvin ja kuppipenkin välissä ja se saattaa jopa helpottaa sisään ja ulos kömpimistä, kun siitä voi ottaa kädellä tukea. Ja mikä parasta, onhan se ihan älyttömän racen näköinen. Joten tuumasta toimeen. Eilen rakensin sille pulttikiinnityksen ja siinä se nyt on. 3 Quote Link to comment
Essi Posted July 25, 2019 Author Share Posted July 25, 2019 Tämän ruuvaaminen on alkanut tuntua tylsältä viime aikoina. Taidan vielä kerran viettää tämän kanssa välivuoden tai pari, työntää tämän pajan kylmälle puolelle ja ruuvata jotain toista konetta välillä. Sitä ennen meinaan kuitenkin vielä yrittää saada takalokarit ja takahelman pintaväriin. Helmaa pitää jonkin verran muokata ekana, tehdä tilaa ahtimelle ja muuhun siihen liittyvälle. Lisäksi halusin tuohonkin muutaman 45 mm reiän. Quote Link to comment
Essi Posted September 26, 2019 Author Share Posted September 26, 2019 Takalokarit tahrin eilen punaisiksi. Saman käsittelyn saivat myös hanskalokeron kansi, radioaukon peitelevy ja tuhkiksen kansi. Takahelmatekele lensi pitkälle tallin taakse, kun en osannut tehdä mieleistä. Täytyy yrittää joskus uudestaan, kunhan moottori, ahdin yms. ovat ensin paikoillaan. 2 Quote Link to comment
Essi Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Jopas onkin paljon aikaa siitä, kun on tullut tänne mitään päivitettyä. On turbokuplaprojektille jotain pientä tullut tehtyä kuluneiden 15 kuukauden aikana. Esimerkiksi ratin päätin vaihtaa jo taas kuinkakohan monetta kertaa. Romutorilta löytyi käyttämätön tai ainakin tosi vähän käytetty Les Lestonin puuratti hyvinkin edullisesti. MoonEyesin pitkän navan ja ratin väliin rakentelin välikappaleen ja iskin kii. Moottorinkin kokosin jossain vaiheessa. Alkuun kuvittelin laittavani siihen Porschen perinteisen pystypuhaltimen ja sitä varten tuli osiakin jo hommattua. Sitten tuli myyntiin vaakapuhallinsysteemi, jonka erikoisuus vakuutti minut tarttumaan kiinni. Laturista oli toki säädin ja laakerit paskana, mutta onneksi lähistöltä löytyi autosähkökorjaamo, jolle sen remppaaminen ei ollut ongelma. Itse epäilen vielä vahvasti, että mitenköhän tuossa mahtaa hihna pysyä paikoillaan, mutta eiköhän siitäkin jotenkin selvitä. Kunhan nyt ensiksi pääsisi kokeilemaan. Setrabin öljynjäähdytin tuli tuonne nokalle ja laitoin sille kaveriksi vielä pari pientä puhallinta. Tein sitten vielä suojakannen päälle erottamaan nuo tuotteet tavaratilasta. Tässä vielä pari kuvaa siitä, kun Kupla kävi syksyllä ulkosalla. Tuolta nyt näyttää. 7 Quote Link to comment
Essi Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 Pakoputkesta tuli tällä kertaa tommonen. Kuvassa näkyy myös välijäähdyttimen sijoitus. Siinä kai on teoriassa mahdollista, että se samalla esilämmittää jäähdytysilmaa, mutta en usko niin käyvän - merkittävästi ainakaan. Aika näyttää senkin. Oikein mihinkään muuallekaan en saa minkäänlaista välkkäriä mahtumaan, koska haluan pitää kiinni mahdollisuudesta saada konepelti kiinni ihan joka reunasta. Nokkapellin alle tuli öljynjäähdyttimen lisäksi 30 l ATL:n tankki, joka siellä oli toki jo aiemminkin. Nyt parantelin ja siistin laatikkoa, jossa se on. Täyttöputkelle tein jalan ja korkkihan tulee nokkapellistä läpi. Tankin vieressä majailee siirtopumppu, joka lutkuttaa polttoainetta välisäiliöön ja Boschin 044-korkeapainepumppu. Lisäksi esi- ja pääsuodattimet. Eilen asentelin CSP:n tukiraudat, tai -alumiinit, taakse iskarien yläpäiden- ja vaihteiston takakannattimen välille. 5 Quote Link to comment
Essi Posted April 22, 2021 Author Share Posted April 22, 2021 Tuo vaakapuhallinkytöstys olisi kyllä saanut jäädä ostamatta. Tuhottoman paljon työtä on ollut sen sovittamisessa moottoriin, mutta nyt alkaa maali häämöttämään. Toki hauskaa hommaahan se on ollut, mutta olisi sen ajan ja rahan voinut toki muutenkin käyttää. Toivotaan, että se nyt hoitaisi edes jäähdyttämisen ja lataamisen kiitettävästi. Peukkuja täytyy pitää myös sen puolesta, että hihna suostuu taipumaan ja pysyy menossa mukana. Alamäki alkoi siitä, että laturi oli paskana - tai ainakin huollon tarpeessa. Toki niin voi käydä vanhojen osien kanssa. Laakerit loppu, säädin sökö jne. Niistä selvittiin onneksi paikallisen autosähköliikkeen avulla. Puhallinkotelo ei sopinut moottorin päälle. Sen ajattelen olevan ok, kun nämät moottorit ovat kaikki erilaisia. Eri levyisiä, kansissa eroja ja ei voi tietää, mihin pannuun tuo on alunperin kuviteltu tehtävän. Aika isoja paloja lasikuitua piti veistellä pois, että kotelon sai asettumaan asiallisesti. Sitten tuo alkuperäisen laturinjalan paikalle pultattava taittopyörien teline. Ilman puhallinkoppaa se toki kävi paikoilleen, mutta puhallinkoppaa olisi pitänyt saada toistakytä milliä vauhtipyörään päin, mikä ei toki ole mahdollista. Onneksi tuli syksyllä hommattua pieni jyrsinkone, jolla telinettä olen veistellyt useamman tuntia välillä sovittaen. Taittopyöriäkin piti sorvata toiselta puolelta ohkasemmaksi, että saisi jonkunverran säätövaraa hihnan kireydelle. Nyt alkaa olemaan hommat kohdillaan. Vielä pientä hienosäätöä ja sitten voi alkaa keskittymään seuraavaan sopimattomaan osaan. Niitä tuntuu tässä projektissa riittävän. Olisi kyllä kiva tietää enemmänkin tuon puhallinpaketin historiasta. Kuka sen on tehnyt ja miksi homma jäi kesken. Moottorissa se tuskin on tuollaisena ollut koskaan kiinni - ainakaan käyvässä sellaisessa. 3 Quote Link to comment
Essi Posted April 22, 2021 Author Share Posted April 22, 2021 (edited) Kaasuvivustokaan ei luonnollisesti sopinut paikoilleen. Aikani mietin ja mittailin erilaisia vipuvaihtoehtoja, vaan en keksinyt miten ne saisi kulkemaan ja toimimaan. Sitten bongasin tuon Logmechin vaijerisysteemin ja ostin sellaisen AC-kaupasta. Odotus oli, että tuskin sekään helpolla sopii, mutta onpahan jotain, mistä lähteä liikkeelle. Vaijereilla on kuitenkin helpompi väistellä juttuja, kuin vivuilla. Alkuperäisen moottorin takapellin muokkasin sopimaan paikoilleen tuon puhallinkopan kanssa. Siihen sitten hitsasin vahvistusta, johon laitan vivuston/vaijeriston rullan kiinni. Lisäksi tuo takapelti tuetaan myös puhallinkoppaan tuon rullan vierestä, että pysyvät tukevasti paikoillaan. Edited April 22, 2021 by Essi 4 Quote Link to comment
Essi Posted September 1, 2021 Author Share Posted September 1, 2021 Joskus viime vuonna sain päähäni ajatuksen, että jonkinlainen vahvasti race-henkinen alumiinisiipi olisi kova juttu. Jossain keskustelussa täällä yritin pohtia, että miten lienee RLR:n alumiinisiipi vaikuttaa jäähdytykseen, mutta asiaan ei tullut selvyyttä. Ajatus siivestä ei silti jättänyt rauhaan, vaan sellainen oli saatava. Aircooled -kaupan Mikko järjestikin keväällä mulle siiven jenkeistä. Eilen viimein oli aika sovitella sitä paikoilleen. Ensimmäinen positiivinen ylläri oli, kun asennuspalikoissa oli suomalaisia asioita. Onko siis niin, että ostamalla osia amerikasta tuet kotimaista teollisuutta? Toinen vielä iloisempi asia, jota ei ole hetkeen osto-osien kanssa tavattu, oli, kun siiven kokoonpanossa ja asennuksessa kaikki sopivat paikoilleen. Ei tarvinnut hitsata, rälläköidä, vasartaa, sorvata, jyrsiä eikä muutakaan ylimääräistä puuhata, jota hommaa muuten kyllä on riittänyt. Vaikutus moottorin jäähdytyksen kyllä taitaa olla hyvinkin negatiivinen. Rakoa takalasin ja siiven välissä on, mutta turhan vähän. Kai siitä vähän ilmaa osaa konehuoneeseen mennä, mutta jotain varmaan täytyy tehdä katukäyttöä silmällä pitäen. Jos vaikka prässäisi muutaman vauhtireiän tuohon siiven etuosaan? Tai sitten nätisti leikkaisi enempi rakoa takalasiin päin. Testaamallahan sen sitten tietää paremmin, kun nyt joskus saisi tämän käymään ja liikkumaan. 3 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 3, 2021 Share Posted September 3, 2021 Facebookissa Boxerville sivustolla oli tänään tällaisia kuvia Quote Link to comment
Essi Posted September 3, 2021 Author Share Posted September 3, 2021 14 hours ago, Kemin Karavaanari said: Facebookissa Boxerville sivustolla oli tänään tällaisia kuvia Kiitos. Tuossa on siipi sen verran alempana, että ritilät lasin alla jäävät suurelta osalta siiven yläpuolella. Mulla ei taas sitten konepelti mahtuisi toimimaan, jos siipi olisi yhtään alempana. Plus on toki rumempikin noin alhaalla. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Eiköhän se jäähdytyspuhallin ime ilmansa, oli siivessä reikiä tai ei? Sulla kun on luukkukin aikahyvin tuuletettu. Eikö Kuplan perä vakionakin vauhdissa ole alipainepuolella? 1 Quote Link to comment
mikan Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 Jättäisin spoilerin rei´ittämättä. Sulla kun on C-pilarissa jo reikiä, niin miten olisi niihin scoopit ja ilmaputket moottoritilaan? Quote Link to comment
Essi Posted September 6, 2021 Author Share Posted September 6, 2021 2 hours ago, mikan said: Jättäisin spoilerin rei´ittämättä. Sulla kun on C-pilarissa jo reikiä, niin miten olisi niihin scoopit ja ilmaputket moottoritilaan? Joo scoopit tulee vielä C-pilarin reikien päälle, kunhan vain saan ne soviteltua ja maalattua ja sieltä on iso putki konehuoneeseen. Nyt olen päättänyt jättää siiven tuollaiseksi, kuin se on. Jos joskus koeajojen jälkeen alkaa tuntumaan, että konehuone ei saa ilmaa, niin mietitään sitten toimenpiteitä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.