Jump to content

Typ 1 1963


Pyry

Recommended Posts

Nyt on kone käynnistelty, ajoin pari kymmenen minuutin erää (bensa loppu välissä) ja laskin sitten öljyt pois. Kone kävi oikein kivasti eikä edes vuotanut öljyä mistään. 

 

IMG_20210312_133044_compress87.thumb.jpg.8982df97342142c6d5378e06fe5869f9.jpg

IMG_20210312_133022_compress70.thumb.jpg.6336a6d10bdfdb61e4cf8513300449aa.jpg

 

Käytetyt tuotteet:

IMG_20210312_132952_compress20.thumb.jpg.bc8a72d4af9406d8ba59158f3ced31cb.jpg

 

Öljyproppu sisäänajon jälkeen: 

IMG_20210312_133240_compress6.thumb.jpg.814d059c1c875db63ab631fc120d3686.jpg

Toi kumitiiviste varmaan vaihtuu messinkiin. 

 

Seuraavaksi täytyy paneutua moottoripelteihin, ne vaatii vähän sovittelua ja maalia. Lisäksi pitäis keksiä miten sais puhallinkopalta lähtevän haitariletkun oikeasti sopimaan öljyntäytön kanssa. 

 

Edited by Pyry
  • Like 2
Link to comment

Empin ICT/EPC-vivustoa käyttäville vinkkinä että toi palautusjousi kannattaa siirtää vähän eri kulmaan jos haluaa että se vetää kaasuttimen läpän kiinni asti. Esim. pidempi m5-ruuvi ja kiristys mutterilla kuvan osoittamalla tavalla. 

IMG_20210312_133214_compress7.thumb.jpg.951e66666ffaea4f0a4ae4cad82a9540.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...

Moottoripeltejä sovitellessa havaittuja ongelmia:

IMG_20210321_154428.thumb.jpg.2ed59cca008b197164994b4f6a730743.jpg

 

Ostin kolme uutta peltiosaa, joista lopulta käytin yhden, 1/2 puolen sylinteripellin. Siihenkin piti hitsata lisää materiaalia. Toinen sopi niin huonosti että totesin vanhan vähän hakatun paremmaksi. Ostin myös moottorin takapellin (se mikä näkyy lähimpänä kun avaan moottoriluukun) mutta kävi hyvin nopeasti selväksi että sitä ei kannata edes yrittää sovittaa paikoilleen, helpompaa asentaa vanhaan peltiin pari kämmenen kokoista palaa suorasta pellistä.

 

No, parin talli-illan ja -päivän jälkeen oon melko tyytyväinen tilanteeseen. Oon ajatuksen tasolla varautunut siihen että tota takapeltiä joutuu vielä sovittelemaan kun kone on autossa. Siihen tulee lisäksi vielä tötteröt lämpöputkille. Puhallinkoppaan asensin pari lisäpalaa tiivistämään öljynjäähdyttimen kohdalta (ei valokuvaa, kuvittele violetin viivan kohdalle pelti.) Ehkä johtuen puhallinkopasta, 1/2-puolella osui läppä (kts kuva yllä) sylinteriin eikä auennut kokonaan. Kaikki pitää testata ja sovittaa.

 

Seuraavaksi lisää hiontaa, sitten maalia.

IMG_20210321_150556.thumb.jpg.db84e18d7f2c2009bba2afedb05805f8.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Moottoripellit on maalattu ja yritetty sovitella paikoilleen. Pari väliä jäi, mm sylinteripeltien ja lohkon laipan väliin molemmin puolin. Kuuluukohan noiden edes olla ihan tiiviitä ja mikä lienee tollasilla käytännön merkitys?

 

aukko.thumb.jpg.3b64a74ce598e40abc5d6effa775f358.jpg

 

Moottori näyttäis nyt aika siistiltä.

konesivu.thumb.jpg.43dbab0cd8e6720a30e384e3e9f485f2.jpg

konetaka.thumb.jpg.38fe7a3d7882d0aaeb0bca51a90eaf8b.jpg

 

Lisäsin vielä tollasen hienomman öljypohjan lätkän.

koneenpohja.thumb.jpg.7c4798d77a786bf348c96155ddc1c8de.jpg

  • Like 1
Link to comment

Tein parhaani että tää doghousen ulospuhallus olis mahdollisimman tiivis:

doghouse1.thumb.jpg.18b324a3107236d9ad8e75f9476f9b18.jpg

 

En oo ihan täysin tyytyväinen noiden osien sopivuuteen kiinalaisen puhallinkopan kanssa. Jouduin tyytymään ylemmän kiinnityksessä peltiruuviin. Toi ulostulotorven tiiviste on lisäksi joko väärin tai turha.

doghouse2.thumb.jpg.d1a63b2c33020b3277a19137c91d4e3e.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Vappu ei ollut mikään deadline, mutta kone on kuitenkin kiinni autossa, kevätpesu tehty ja myöhemmin tänään suoritetaan koeajo. Tässä on vielä kaikenlaista projektia, olkatapit pitäis tehdä, ohjausta vähän tutkia ja kaikenlaista korin tiivistettä vaihdella. Haluaisin myös tehdä sähköt uusiksi, mutta saa nähdä riittääkö siihen aika tai taidot.

 

konekii.thumb.jpg.f83e77a1b38aac90705d13f7b647269e.jpg

 

 

  • Like 5
Link to comment
  • 1 month later...

Otin nyt olkatapit työn alle ja keksinkin mielestäni aika hyvän tee-se-itse-tekniikan niihin.

 

Vanhat puslat pois, niistä ulkomitta (22,15 mm jos muistan oikein) ja uudet samaan mittaan. Sorvin puutteessa käytin porakonetta ja lattaviilaa.

Oon jostain dyykannut käytetyn 18 mm H7 -kalvaimen tätä tarkoitusta varten ja nyt pääsin testaamaan sitä. Ohjuriksi löytyi sopiva pätkä putkea. Lukkopihdeillä vääntäen tää mun kalvain teki reiästä väljän, onneksi oli pari harjoituspuslaa ja kaikenlaisia hiontalaitteita, kuten nauhahiomakone, joiden avulla säädin kalvaimen tekemään reiästä oikean kokoisen. Mulla ei ole mittalaitetta tollaselle reiälle, mutta varmaan aika lähellä 18,0:aa nyt. Kiinalainen olkatappi on mitaltaan 17,95 ja vanha VW vähän paksumpi, ehkä 17,98.

 

olkasorvaus.thumb.jpg.b416d7837577e1b815e3a72d856a36d9.jpgolkakalvaus.thumb.jpg.faf5b41c955e3539023ca8c097e31a52.jpg

 

 

Mutta mulla ei nyt silti ole välyksettömiä olka-akseleita. Koska: 15 vuotta sitten ostamani CB:n olka-akseli on mennyt olkatapin kohdalta väljäksi. Kannattaiskohan toi holkittaa (toinen puoli OK) vai ostaa satasella uudet madallusolat? Laatu epäilyttää - kaikki on nykyään paskaa. Toisaalta koneistamon meininki epäilyttää myös.

 

Tässä kuitenkin kesäinen kuva kuplan kyljestä. Säätöpalat yläasennossa katsastusta ennakoiden.

kylki.thumb.jpg.1ceb9c9b653713fd8c08068404e46797.jpg

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Otin ton olka-akselijumpan vielä uusiksi, uusilla kiinalaisilla olka-akseleilla.

 

CB:n droppiolka ja kiinalainen, ei kauheen vaikeeta päätellä mistä on otettu mallia. Kiinalaisessa on toi levymäinen osa pari milliä ohuempaa kamaa, muuten ainevahvuudet suunnilleen samat. Nopealla mittauksella näytti siltä että kiinalainen levittäis raideväliä muutaman millin enemmän.

2100413712_Nayttokuva2021-6-10kello9_01_42.png.36bb094396d9fa3d492e8c75e6df5b2f.png

 

Laitoin vähän maalia ettei heti ruostu. Uudet sidepultit ja kaikki.

1312266380_Nayttokuva2021-6-10kello9_02_07.png.25a53167e36561e4190cf4e22a04ea1f.png

 

2118108949_Nayttokuva2021-6-10kello9_02_33.thumb.png.46a9c7cb68d7a74691ba92cca385bb2e.png

Link to comment

Kiinalainen se CB:n olkakin on, voi olla vaan hieman eri muotista peräisin

Otin ton olka-akselijumpan vielä uusiksi, uusilla kiinalaisilla olka-akseleilla.
 
CB:n droppiolka ja kiinalainen, ei kauheen vaikeeta päätellä mistä on otettu mallia. Kiinalaisessa on toi levymäinen osa pari milliä ohuempaa kamaa, muuten ainevahvuudet suunnilleen samat. Nopealla mittauksella näytti siltä että kiinalainen levittäis raideväliä muutaman millin enemmän.
2100413712_Nayttokuva2021-6-10kello9_01_42.png.36bb094396d9fa3d492e8c75e6df5b2f.png
 
Laitoin vähän maalia ettei heti ruostu. Uudet sidepultit ja kaikki.
1312266380_Nayttokuva2021-6-10kello9_02_07.png.25a53167e36561e4190cf4e22a04ea1f.png
 
2118108949_Nayttokuva2021-6-10kello9_02_33.thumb.png.46a9c7cb68d7a74691ba92cca385bb2e.png

Link to comment
  • 1 month later...

Leimalle piti vaihtaa jarrurummut, -letkut ja pyöränsylinterit kun ei etujarruja meinannut löytyä. No nyt on, ja parin vuoden leimakin.

 

Otettiin kuvaushetki kuplan ja volkkariharrastusta haittaavan ilmajäähybokserin kanssa. 

 

IMG_20210720_111848.thumb.jpg.dd243e36ba128417c18100f61aa08ae1.jpg

  • Like 8
Link to comment

Kiitos kysymästä! Se on BMW R80/7, vm 1985. Ostin sen pari vuotta sitten vähän ajettuna (120 tkm) toiselta omistajalta. 

 

Jänniä laitteita. Tossa on alkuperäiset osat moottorissa, kurkkasin sylinterien sisään ja kaikki näytti ihan uudelta. Nokkaketjun vaihdoin kun oli koppa auki, vielä silläkin ois ajellut. Alakerta kestää kuulemma puoli miljoonaa. 

 

Ulkonäköä oon vähän muokannut omaan makuun sopivaksi: apurungon rakensin fillarin ohjaustangoista (cromoa) ja cowlin yms. osia vääntelin pellistä. Äänenvaimennin myös kokeellinen ja omavalmiste. 

 

Projekti jatkuu yhä. 

 

IMG_20210726_191212.thumb.jpg.46e72d15e950f6a661f5a2acf7cbf36b.jpgIMG_20210726_191021.thumb.jpg.cc1470503e4ef26d6c5e23963de780a8.jpgIMG_20210726_190613.thumb.jpg.db9b84086d983d0c16ed0b8de8c76efc.jpg

 

  • Like 5
Link to comment
  • 3 months later...

Sain vähän sisäänajoa suoritettua moottorille viemällä kuplan talvisäilytykseen 600 km päähän. Nyt taitaa olla joku 900 km tolla koneella.

 

Alle löytyi tosi vanhat 155R15 Hakkapeliitat - tuolla Kainuussa todellakin oli jo lunta. Asensin samalla Motonetin halvimmat lisäpitkät (19,90 €) (https://www.motonet.fi/fi/tuote/483917/Lisavalosarja-Sirius-kaukovalosarja-H3-o116mm) joista oli oikeasti jopa jotain apua.

 

talvikupla3.thumb.jpg.cc2f187d7910e7f4848a767a816a9b2c.jpg

talvikupla1.thumb.jpg.8339d49aa9fe7ceed54c4bd3823579cc.jpg

 

 

Ainoa ilmennyt ongelma oli pieni öljyvuoto moottorin takaosassa. En oo varma tuleeko öljy hihnapyörän takaa vai jostain laturin jalan tai öljytäytön alueelta. Tutkin asiaa keväällä kun on vähän paremmat ilmat. Tää saattais liittyä jotenkin mun huohotusletkuviritykseen myös... Öljy oli toki vähän ohutta tällä reissulla, 10W30.

(Kuvasta erottuu just miten öljy on sotkenut noi pahviputket.)

talvikupla2.thumb.jpg.4776ac840d9383bc4a93e780e0567f95.jpg

  • Like 1
Link to comment

Siriuksen lisäpitkät minullakin oli yhdessä autossa. Pistekaukovalohan se on, mutta sopivalla suuntauksella tuo valotehoa paikkaan missä auton omat alkavat hiipua, hyvinkin 20e arvoinen ostos.  Ledituikuista saa enemmän valoa, mutta ne eivät ihan vielä ole tuossa hintaluokassa.

 

Perinteiset h1- ja h3-lisävalot ovat jääneet tässä täysin jalkoihin, hinnat ovat edelleen montaa kymppiä per lamppu ja ledikaukovalot pesevät ne mennen tullen valotehossa.  HID on väliinputoaja myös, hinta ei vain ole kilpailukykyinen.

Link to comment
47 minutes ago, Pyry said:

Öljy oli toki vähän ohutta tällä reissulla, 10W30.

Eipä tuo vielä ohutta ole omasta mielestä, itse käytän kovalla helteellä 10w30. Normaalisti omissa koneissa on 0w30 tai 5w20. Eli tuo öljyvuoto johtuu aika varmasti jostain muusta.

Onkos sulla tuolla kopan takana sellainen pieni huohotinboksi?

Mulla keräsi viileällä kelillä sellaisen sisälle kondensiovettä mikä johti koko purkin umpeenjäätymiseen, silloin sylki öljyt pihalle hihniksen takaa.

Link to comment
1 hour ago, jupsu said:

Onkos sulla tuolla kopan takana sellainen pieni huohotinboksi?

 

Ei ole, pelkkä t-liitin ja letkut molempiin ilmansuodattimiin. Ehkä pitäisi olla. Edellisessä moottorissa oli toi huohotinputki mallia sylkee ylimääräisen öljyn maahan, mutta päätin nyt olla käyttämättä sitä mm. ympäristösyistä.

 

2 hours ago, Kharon said:

 Ledituikuista saa enemmän valoa, mutta ne eivät ihan vielä ole tuossa hintaluokassa.

 

Ledivalot eivät myöskään ulkonäöllisesti sovi 60-luvun autoon mainittavan hyvin.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...