Jump to content

68 highroof / Aircooled.fi palonorsu / Töitä tarjolla!


Tomppa

Recommended Posts

Dodiin!

 

Elikkä sunnuntaina haettiin Korsnäsistä Vaasan nurkilta kotiin vuoden -68 paloauto, joka alun perin on toiminut kirjastoautona.

 

Auto on ikänsä ollut Korsnäsin kunnan omistuksessa, tosiaan ensimmäiset vuotensa kirjastoautona ja 80-luvulta saakka paloauto-tehtävissä.

 

Auto on melko siisti ja hyvin alkuperäiskuntoinen kaikenkaikkiaan. Mitään sen suurempia modauksia siihen ei ole tehty, ellei sitten korotettua kattoa lasketa miinukseksi (ostopäätöksen peruspilari). Jotain pientä palovarustetta autossa toki on, ojavaloa sun muuta, mutta muuten se vaikuttaa äkkiseltään todella hyvältä aihiolta.

 

Kilsoja (alkuperäisiä sellaisia) on takana 88.700 ja auton mukana tuli alkuperäinen VW-kansio, jossa hyväkuntoinen käyttöohjekirja, Eberin täydellinen dokumentointi takuukortteineen, sekä tietysti täydellinen huoltokirja alkuperäisessä luovutuskirjassa. Lisäksi huolloista oli erillinen Teboil-huoltamokortti, jossa kilsoineen ja päivämäärineen kaikki detaljit tehdyistä töistä koko auton 40 vuoden historian ajalta.

 

1600cc moottori yski aluksi jonkin verran, mutta vertyessään se kuljetti autoa maantienopeuksilla ihan kivasti, eli paluuliikenteen seassa pystyi ihan hyvin sukkuloimaan. Jarrut ottavat tasaisesti ja tuntuvat asiallisilta, etuiskarit menee vaihtoon liiallisen heijauksen vuoksi. Samoin simpukan säätöön on syytä varata aikaa, koska ohjaus on hitusen väljä.

 

Myös sähköjen kanssa saa ropata hetken, ainakin jarru / vilkkuvalojen toiminta on epävarmaa, ne tosin vaikuttivat maadoitusongelmilta, joten suurta savottaa tuskin on niidenkään osalta edessä. Eberin irrotan kun ehdin ja rassaan sen puhtaaksi, se vaikutti muuten suht siistiltä.

 

Kuljetuskalustoksi autoa olen ajatellut, pitää saada romu liikkumaan ensi kesänä. Tästähän voisi tehdä sen bussin moottoriprojektijutun, jos vaikka Aircooled sponssaisi osat? ;)

 

Lopuksi vähän fotoja ja aivan viimeiseksi oma näkemys valmiista autosta.

post-169-13888359498959_thumb.jpg

post-169-13888359499066_thumb.jpg

post-169-13888359499265_thumb.jpg

Link to comment
Guest Toheltaja

Tohon vaan sopiva markiisi kylkeen mihin saa pienet telttasivut sateen ja tuulen suojaks ja avot. Loppuu vaan mokomasta kantavuus hitusen liian äkkiä tilakapasiteettiin nähden. Saat vielä riippukeinun tuonne ylös osien päälle sitte :D

Link to comment

Joo, wanhat ukkelit veti Nissaneillaan tien poskeen, kun huomasivat paloauton takanaan... aiheuttaen näin muutamankin vaaratilanteen... heh :)

 

Joo, täytyy tota väriä harkita vielä, voishan siitä tehdä jotain tosi psykedeelistä, Inch Pincher II:sen tyyliin... huh.

 

Mutta nimen omaan myyntiautoksi firmalle sitä ajattelin, kun tilaa on riittävästi ja on jo itsessään elävä mainos.

 

Ja räyhäkkä peli siitä tulee, kun saa vähän putsattua ja puunattua... ehkä jopa vähän purettua noita vanhoja kökköjä tuolta takaosasta. Uutta siistiä pintaa niin johan ilme muuttuu.

Link to comment
Guest Toheltaja

no ei se sitä kerro että piditkö vaan polttareissa tuota asua, olihan se meillä muillakin päällä, mutta sun kaappiin se jätettiin ;)

 

Aircooledissa osataan nauraa, ja laittaa itsensä myös muiden naurettavaksi. Ei kaikki varaosakauppiaat ole läheskään näin hilpeitä...

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heh, tuohan on hieno :)

 

Mut ei, kyllä mä pyrin pitämään auton muuten orkkiksena, paitti nyt mitä ei-asiaankuuluvaa purkaa veks ja siistii vähän sieltä täältä.

 

Hauskaa muuten sinänsä, tuli AKE:lta kirje, jossa pyysivät selvitystä siitä, mihin tulen jatkossa käyttämään autoa, kun se on edelleen rekisteröitynä paloautoksi.

 

Pelastusautot kun on käyttöverovapaita, niin nakkelivat heti mua laskulla, vaikka poistin auton suoraan rekisteristä, kun sen pihalle asti sain. Värkkäsin selvityksen ja pistin faksaten niille, saas nähdä mitä vastausta sieltä tulee...

Link to comment

Hehe, en laittanu niille vielä mitään muuta vastausta kuin, että sitten kun auton uudelleenrekisteröin, niin mietin asiaa uudemman kerran.

 

Joo, pitäisi ruveta "sopimuspalokunnaksi" tai auton pitäisi olla esim. paikallisen VPK:n käytössä, jotta se säilyttäisi paloauton statuksen ja näin ajoneuvoverovapauden.

 

Hmm... ei taida tiepalvelun autot olla verosta vapaita? :)

Link to comment
  • 3 months later...

Jeps, meikäläisen pihassa, pakun ja lanssin seurana :)

 

Toiset tosin ovat pikkuhiljaa valumassa omiin suuntiinsa, joten palonorsu jäänee ainoana pakuna pihaan. Vähän pikku fiksausta siinä on vielä ennen kuin sen saa liikenteeseen, muttei onneksi paljoa. Olisi vain edes yksi viikonloppu vain sitä varten, niin homma olisi siinä.

 

Himos by Palonorsu siintää ajatuksissa, mutta kattoo ny.

 

- Tomppa

Link to comment
Joo, pitäisi ruveta "sopimuspalokunnaksi" tai auton pitäisi olla esim. paikallisen VPK:n käytössä, jotta se säilyttäisi paloauton statuksen ja näin ajoneuvoverovapauden
Jeps, meikäläisen pihassa, pakun ja lanssin seurana :)

Pihassa olevan kaluston perusteella voisi luulla että Tompalla on oma pelastuslaitos.

Eli tuon verovapauden osalta ei pitäisi olla mitään ongelmaa... ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...