jyrie Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 tänään rek. kats. tattiksen konttorilla. alko vähän nahkeesti: -kun ei löytänä runkonumeroa...missäs hitossa sen pitikään olla? ukko etti eestä ja takaa... -naureskeli laitetta muutenkin... -ihmetteli että onpas isot fillarit, muttei osannut sanoa niistä juuta eikä jaata. -ihmetteli myös jarruja... (mutta ei vaatinut mitää selvityksiä) -mutta kunhan päästiin sisään niin muut katastajat sitten vähän auttoivat tätä kaveria...tyyliin että mitä sä niitä lisävaloja ihmettelet, kun tossa autossa ei ole ees jousitusta... (joka on pötyä koska tossa mallissa on hyvä jousitus) :-) -vikalista oli oikeestaan seuraava: -takaheijastimia ei ole, PITÄISI OLLA! (onko juuri kellään juniksessa?) -lisävalot ei ole E-TYYPPIHYVÄKSYTYT (mrrrhhh..otetaan pois) -jarruissa toinen käkkäri ottaa 100 toinen vaan karvan yli 50 -RUNKONUMEROA ei löydy (pitänee tutkia missä se on.) -RAITISILMAPUHALLIN ei toiminut, (sähköpuhallin..kontaktivika) -PAKOPUTKEN MUTKA TARVII LÄMPÖSUOJAN (termotekkiä) (mites oldskuul hemmot sit leimaa sillä mutkalla?) eli todella pikkusia juttuja...tilasin samalla uudet mustat kilvet. sikäli hyvä että auto on alaustaltaan hemmetin hyvä...ja kyllä sen jarrut ja alusta toimii niinku pitääkin. ei oikeestaan ees harmita enään. hämärän veljeskunta menee nöyränä korjaamaan nämä puutteet. sittenhän tarvii vaan enempi voemaa... tuleva YHM-58 Quote Link to comment
Sakke Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Minkä ikänen umppari on?Muistaakseni 1.1.1958 tuli pakolliseksi ne takaheijastimet. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 OEMi takavalonlaseissa on itessään heijastimet, niiku ko. ikäsissä kuplissakin. Quote Link to comment
Jiibee Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Tarvitseekos lisävaloissa olla E-hyväksyntä kun sitä ei muiltakaan valoilta vaadita vasta kuin joskus 70-luvulla..? Muistaakseni. Quote Link to comment
jyrie Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 sepä se en tiä, kovasti kysyivät että mitä nämä valot ovat? huomiovaloja vai sumareita? sanoin että eikös nää ole vaan lisävaloja paitti toi keksellä se on taas sitten ojavalo. näytin että ei ole ees kytketty. mutta ei sais olla paikallaan jos ei ole kytketty. noh omalla pervolla tavalla oli ihan hauskaa...kun kuiteskin kaikki nää jutut kohdistu sellasiin seikkoihin mitä en ois arvannut. täytynee käydä ostamassa ne määritellyt yhteensä 10 senttiä olevat heijastimet. ;-) ja pätkä jotain lämpöeristettä. eiköhän tuo tuu kuosiin. täytyy vaan tehä vaaditut muutokset. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Salainen ase on katsastajan käsikirja. 1.7.1967 asti oli voimassa:autossa saa olla yksi tai kaksi sumuvaloa, ojavalo, hakuvalo, peruutusvalo ( 1 tai 2 ) ohitusvalo, aurausvalo, äärivalot, työ- ja apuvalot kuorma-autossa. MaA Tpp 11 §, 392/57 01.12.1957 tuli voimaan määräys, että ajoneuvot tulee - varustaa taakse suunnatuilla punaisilla heijastimilla, perävaunussa kolmionmuotoiset. MaA Tpp 12, 34 ja 39 §, 392/57 20.07.1966 tai sen jälkeen käyttöön otetussa, autossa, traktorissa ja moottorityökoneessa heijastimien tulee olla MaA Tpp 12 § 392/57 - hyväksyttyä valmistetta - tunnistamista varten asianmukaisesti merkittyjä esim. SF ja E. Ohjeen mukaan:Heijastimet saavat olla myös takavalojen yhteydessä. Itselle omaa 66 vuonna käyttöönotettua kuplaa tutkiessa tokaisi katsastaja, että takavalojen väri pitäisi olla molemmissa samanlainen. Määräys on: Taakse ruskean- tai punakeltainen tahi punainen. Oli kaikkia värejä vähän sekasin. Vilkku oli siten vaikeampi korjata, paperissa luki: Vilkku liian hidas tai nopea. Menestystä hämäräisille!! Ohjeen mukaan:Heijastimet saavat olla myös takavalojen yhteydessä. Quote Link to comment
jyrie Posted June 4, 2008 Author Share Posted June 4, 2008 kiitos tästä!! liimasin jo paikalleen sellaset karvanverran isommat heijastimet kuin vaaditaan. vaikkakin tuntuu siltä että takavaloissa keskellä on heijastinpinta. en ole kyllää vielä fikkarilla testannut. etuvalojen kohdalla on helpompi tässävaiheessa vaan ruuvata lamput irti. saahan niitä myöhemmin ruuvata takas ...ja oikea määrä. :-) tänks. Quote Link to comment
Guest Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Salainen ase on katsastajan käsikirja. 1.7.1967 asti oli voimassa:autossa saa olla yksi tai kaksi sumuvaloa, ojavalo, hakuvalo, peruutusvalo( 1 tai 2 ) ohitusvalo, aurausvalo, äärivalot, työ- ja apuvalot kuorma-autossa. MaA Tpp 11 §, 392/57... Itselläni on '66 FB:ssa jäälkikäteen asennetut aikalaiset Hellan LeMans sumarit - tosin kytkemättä vielä. Katsastuksessa ei setä tehnyt muuta kuin tarttui kiinni niihin ja vähän "ravisteli" todetakseen, että "hyvinhän noi tuossa pelkässä puskurissa pysyvät." Noh, nyt kun joku päivä ehkä ne saan myös kytkettyä, niin saahan niitä sitten myös käyttää? Mites liikennepoliisi sitten suhtautuu niihin jos ne päällä ajaa vaikka ratsiaan? Ymmärtääkö ne ollenkaan, että kun saa olla niin saa myös käyttää? -J Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Mulle konttorilla sanottiin että jos valot ovat paikoillaan, niiden joko pitää toimia moitteitta, tai jos ovat koristeita, ei niihin saa mennä johtoja ja sisällä ei saa olla polttimoa. Sonderissa ollu lisäpitkä ja ojavalo vuosia, eikä kukaan ole puuttunut asiaan tienpäällä eikä katsastuksessa. Johtoja eikä polttomoita lampuissa ole... Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 niin mullakin on sellaset 10 cm piuhaa lampuista... mutta otetaan pois ja kytketään myöhemmin jopa toimimaan. ;-) Quote Link to comment
Guest Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Mulle konttorilla sanottiin että jos valot ovat paikoillaan, niiden joko pitää toimia moitteitta, tai jos ovat koristeita, ei niihin saa mennä johtoja ja sisällä ei saa olla polttimoa. Sonderissa ollu lisäpitkä ja ojavalo vuosia, eikä kukaan ole puuttunut asiaan tienpäällä eikä katsastuksessa. Johtoja eikä polttomoita lampuissa ole... Kiintoisaa. Mulla on/oli johdot valmiiksi vedettynä, polttimot sisällä. Setä kysyi toimivatko, sanoin että ei, koska en olevielä löäytänyt alkuperäistä lisävalokytkintä (mikä siis totta olikin). Eikä asiasta enempää juteltu. Joten lienee tässäkin asiassa "konttorilla" ja "konttorilla" eroa... tai siis katsastajalla... Toi on kyllä naurettavaa että jos on paikoillaan, eikä kytketty, niin pitää olla ilman polttimoita, heh hee... naurattaa. - J Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 no yleensäkin suomen katsastusviranomaisten touhu vaan naurattaa, ja maksaessa kuitenkin itkettää. Toistaiseks ei o mitään järkevää saatu heiltäpäin aikaiseksi. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Vaihtakaa hyvät ihmiset konttoria, jos alkavat turhaan pilkkuja n****maan... Kannattaa myös muistaa se että katsastuksen voi keskeyttää koska hyvänsä jos tuntuu ko. prosessi alkaa menemään liian vaikeaksi. Itse käytän kaikki autoni samassa konttorissa missä palvelu on asiallista kaikin puolin. Tämä edellä mainittu ehkä siitä syystä että katsastajat ovat itsekin autoharrastelijoita? Quote Link to comment
-tipi- Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Voihan noi lisävalot vetää vaikka jesarilla umpeen katsastuksen ajaks ja sanoo et ne puskurinpystykoristeita, jos ulvovat ettei toimimattomia valoja saa olla keulalla. Mie esim. teippasin mutsin käyttiksen särkyneet sumarit umpeen (pysyvästi tosin) ja otin polttimot pois. Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 tere! no juu noi on hassuja pieniä juttuja versus siihen että ois pitänyt ruveta taistelemaan että mikä on mun käsitys jousituksesta vs katsastajan näkemys. tai noi jarrut? tai ne fillarit... mutta tuntuu kyllä siltä että katsastajan toiminta perustuu jonninverran mutu pohjalle...ikävä kyllä. mutta toisaalta eipä niitä kiinnostanut kone eikä jarrut tms...kovinkaan paljoa. :-) good for me. Quote Link to comment
Guest Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 ...mutta toisaalta eipä niitä kiinnostanut kone eikä jarrut tms...kovinkaan paljoa. :-) good for me. Aivan... kovatkundit käyttääkin lisäsumareita taktikoidakseen - kiinnitetään katsastajan huomio niihin ja aletaanvänkäämään aiheesta rauhallisesti, kulutetaan aikaa... jää ehkä sitten jokin oleellisempi juttu vähemmälle huomiolle.... heh. Mulla tosin käydä toisin päin kun oli tuota muuta valituksen aihetta kuten klappia etupyörissä, sumea tuulilasi jne... niin ehkei sitten viittinyt enää pyytää polttimoita poistamaan... mene ja tiedä. - J Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 ja kai se pitää ettiiä se runkhu-numba sieltä jostakin...etteivät luule joksikin korinvaihto-vilunki-vaunuks. :-( Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 paa se kato keltaiselle tarralapulle ja ojenna sedälle suoraan. Ei tartte ettiä sen sitte ite ettiä autosta sitä :D Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 joo...tai sit laitan sen kohalle spottivalon... ;-) Quote Link to comment
-tipi- Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Akun vierestähän se pitäis löytyä, helposti peittyy likaan/maaliin. Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 näin on käyny, en kyllä hokaannut itekkään ...perhana. Quote Link to comment
Mikko Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 numero on myös tyyppikilvessä etupenkin takana Quote Link to comment
jyrie Posted June 6, 2008 Author Share Posted June 6, 2008 no perkeles, mä jopa näytin sitä lätkää sille heebolle... :-( Quote Link to comment
Mikko Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 lätkässä oikella, alhaalla, 6-merkkinen numerosarja. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 ee välttis kelpaa ku on niitattu, riippuu konttorin setien mielentilasta. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Ei yleensä niitattu lätkä kelepoo katsarille. Quote Link to comment
Guest Damien Posted June 8, 2008 Share Posted June 8, 2008 Käytin omaa pahnaa viikko sitten leimalla ja ei paljoa tuntunut ukkoa kiinnostavan. Oli aika hätäisen oloinen katsastus. Valoista ei puhunut mitään, paitsi toinen katsari joka kieku toisesta päästä hallia "volokkari,volokkari,volokkari! Kato siinä on oikein ojavaloki!" Säätökeula, takana jenkkivalot ja se toimiva ojavalo. Varauduin jo henkisesti väittelemään ainakin jostakin niistä, kun oli vielä vähän vanhempi jyyrä siinä syynäämässä. Eikö mitä, varmaan nopeimpia katsastuksia ikinä. Quote Link to comment
jyrie Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 -SE ON NYT LEIMATTU, -VANHAT KILVET HANKITTU -JA MUUTOSKATASTETTU! papereihin merkattiin fillarikooks 205X40X17 ja kone vaihettu, akselistot kans. HÄMÄRÄN VELJEKSET STRIKES AGAIN! juhuuuuuu.... Quote Link to comment
jyrie Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 danke. :-) nyt alkas jo vinkuu lisää voemaa... ;-) Quote Link to comment
DOODAH Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 täällä olis 911 kansilla vaakaflektinen turbo pannu just tohon biiliin. Laitetaanko pakettiin?? Quote Link to comment
DOODAH Posted June 19, 2008 Share Posted June 19, 2008 täällä olis 911 kansilla vaakaflektinen turbo pannu just tohon biiliin. Laitetaanko pakettiin?? Quote Link to comment
jyrie Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 heheheh, ois muuten just sopiva. :-) alkuperänen plän. ja sopishan se koogeeseenkin. pitäs varmaan purkaa ekaks. ois kyllä täysin kahjo-drifteri-urakkanupilla. :-) Quote Link to comment
jyrie Posted June 19, 2008 Author Share Posted June 19, 2008 elkääs hötkyilkö. ;-) pitänee tutkia ekaks poistetavaa tavaraa. :-) Quote Link to comment
jyrie Posted September 5, 2008 Author Share Posted September 5, 2008 ja ei muuta kuin lujaa ajoa...ja sitä on kyllä piisannut! mustaa viivaakin jo jätetty tänne kaapelitehtaalle. ;-) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 mustaa viivaakin jo jätetty tänne kaapelitehtaalle. ;-)R-vaihteella ilmeisesti? On tuo koslasi ihan kauhea, mutta samalla kadehdittava. :) Quote Link to comment
jyrie Posted September 14, 2008 Author Share Posted September 14, 2008 otamme vastaan VALTONEN MOTORSPORTIN haasteen, junis vs. pallo, mutkaajoon tai äkkilähtöön. panoksena legendaarinen BADGER-HUND!!! tuleeko haastetta ;-) seuraavaksi testaamme sittten petter-mobiilin? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 16, 2008 Share Posted September 16, 2008 Äläs JeeJee rupee uhoomaan toiselle yllytyshullulle; JeeJeeJunis vastaan PetterPallis haaste otettu vastaan. (tapellaan privalla että missä ja miten...) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.