Jump to content

HÄMÄRÄN VELJEKSET rekkarointi osa 1


Recommended Posts

Posted

tänään rek. kats. tattiksen konttorilla.

alko vähän nahkeesti:

-kun ei löytänä runkonumeroa...missäs hitossa sen pitikään olla? ukko etti eestä ja takaa...

-naureskeli laitetta muutenkin...

-ihmetteli että onpas isot fillarit, muttei osannut sanoa niistä juuta eikä jaata.

-ihmetteli myös jarruja... (mutta ei vaatinut mitää selvityksiä)

-mutta kunhan päästiin sisään niin muut katastajat sitten vähän auttoivat tätä kaveria...tyyliin että mitä sä niitä lisävaloja ihmettelet, kun tossa autossa ei ole ees jousitusta... (joka on pötyä koska tossa mallissa on hyvä jousitus) :-)

-vikalista oli oikeestaan seuraava:

 

-takaheijastimia ei ole, PITÄISI OLLA! (onko juuri kellään juniksessa?)

-lisävalot ei ole E-TYYPPIHYVÄKSYTYT (mrrrhhh..otetaan pois)

-jarruissa toinen käkkäri ottaa 100 toinen vaan karvan yli 50

-RUNKONUMEROA ei löydy (pitänee tutkia missä se on.)

 

-RAITISILMAPUHALLIN ei toiminut, (sähköpuhallin..kontaktivika)

-PAKOPUTKEN MUTKA TARVII LÄMPÖSUOJAN (termotekkiä)

(mites oldskuul hemmot sit leimaa sillä mutkalla?)

 

eli todella pikkusia juttuja...tilasin samalla uudet mustat kilvet.

sikäli hyvä että auto on alaustaltaan hemmetin hyvä...ja kyllä sen jarrut ja alusta toimii niinku pitääkin. ei oikeestaan ees harmita enään.

 

hämärän veljeskunta menee nöyränä korjaamaan nämä puutteet.

sittenhän tarvii vaan enempi voemaa...

 

tuleva YHM-58

post-145-13888360000767_thumb.jpg

Posted

sepä se en tiä, kovasti kysyivät että mitä nämä valot ovat? huomiovaloja vai sumareita?

sanoin että eikös nää ole vaan lisävaloja paitti toi keksellä se on taas sitten ojavalo. näytin että ei ole ees kytketty. mutta ei sais olla paikallaan jos ei ole kytketty. noh omalla pervolla tavalla oli ihan hauskaa...kun kuiteskin kaikki nää jutut kohdistu sellasiin seikkoihin mitä en ois arvannut. täytynee käydä ostamassa ne määritellyt yhteensä 10 senttiä olevat heijastimet. ;-)

 

ja pätkä jotain lämpöeristettä. eiköhän tuo tuu kuosiin. täytyy vaan tehä vaaditut muutokset.

Guest HanttaP
Posted

Salainen ase on katsastajan käsikirja. 1.7.1967 asti oli voimassa:autossa saa olla yksi tai kaksi sumuvaloa, ojavalo, hakuvalo, peruutusvalo

( 1 tai 2 ) ohitusvalo, aurausvalo, äärivalot, työ- ja apuvalot kuorma-autossa.

MaA Tpp 11 §, 392/57

 

01.12.1957 tuli voimaan määräys, että ajoneuvot tulee

- varustaa taakse suunnatuilla punaisilla heijastimilla, perävaunussa kolmionmuotoiset.

MaA Tpp 12, 34 ja 39 §, 392/57

20.07.1966 tai sen jälkeen käyttöön otetussa, autossa, traktorissa ja moottorityökoneessa

heijastimien tulee olla MaA Tpp 12 § 392/57

- hyväksyttyä valmistetta

- tunnistamista varten asianmukaisesti merkittyjä esim. SF ja E.

 

Ohjeen mukaan:Heijastimet saavat olla myös takavalojen yhteydessä.

 

Itselle omaa 66 vuonna käyttöönotettua kuplaa tutkiessa tokaisi katsastaja, että takavalojen väri pitäisi olla molemmissa samanlainen. Määräys on:

Taakse ruskean- tai punakeltainen tahi punainen. Oli kaikkia värejä vähän sekasin. Vilkku oli siten vaikeampi korjata, paperissa luki: Vilkku liian hidas tai nopea. Menestystä hämäräisille!!

 

 

 

Ohjeen mukaan:Heijastimet saavat olla myös takavalojen yhteydessä.

Posted

kiitos tästä!!

liimasin jo paikalleen sellaset karvanverran isommat heijastimet kuin vaaditaan. vaikkakin tuntuu siltä että takavaloissa keskellä on heijastinpinta.

en ole kyllää vielä fikkarilla testannut.

 

etuvalojen kohdalla on helpompi tässävaiheessa vaan ruuvata lamput irti.

saahan niitä myöhemmin ruuvata takas ...ja oikea määrä. :-)

 

tänks.

Posted
Salainen ase on katsastajan käsikirja. 1.7.1967 asti oli voimassa:autossa saa olla yksi tai kaksi sumuvaloa, ojavalo, hakuvalo, peruutusvalo

( 1 tai 2 ) ohitusvalo, aurausvalo, äärivalot, työ- ja apuvalot kuorma-autossa.

MaA Tpp 11 §, 392/57...

Itselläni on '66 FB:ssa jäälkikäteen asennetut aikalaiset Hellan LeMans sumarit - tosin kytkemättä vielä. Katsastuksessa ei setä tehnyt muuta kuin tarttui kiinni niihin ja vähän "ravisteli" todetakseen, että "hyvinhän noi tuossa pelkässä puskurissa pysyvät." Noh, nyt kun joku päivä ehkä ne saan myös kytkettyä, niin saahan niitä sitten myös käyttää?

Mites liikennepoliisi sitten suhtautuu niihin jos ne päällä ajaa vaikka ratsiaan? Ymmärtääkö ne ollenkaan, että kun saa olla niin saa myös käyttää?

-J

Guest Toheltaja
Posted

Mulle konttorilla sanottiin että jos valot ovat paikoillaan, niiden joko pitää toimia moitteitta, tai jos ovat koristeita, ei niihin saa mennä johtoja ja sisällä ei saa olla polttimoa. Sonderissa ollu lisäpitkä ja ojavalo vuosia, eikä kukaan ole puuttunut asiaan tienpäällä eikä katsastuksessa. Johtoja eikä polttomoita lampuissa ole...

Posted
Mulle konttorilla sanottiin että jos valot ovat paikoillaan, niiden joko pitää toimia moitteitta, tai jos ovat koristeita, ei niihin saa mennä johtoja ja sisällä ei saa olla polttimoa. Sonderissa ollu lisäpitkä ja ojavalo vuosia, eikä kukaan ole puuttunut asiaan tienpäällä eikä katsastuksessa. Johtoja eikä polttomoita lampuissa ole...

Kiintoisaa. Mulla on/oli johdot valmiiksi vedettynä, polttimot sisällä. Setä kysyi toimivatko, sanoin että ei, koska en olevielä löäytänyt alkuperäistä lisävalokytkintä (mikä siis totta olikin). Eikä asiasta enempää juteltu. Joten lienee tässäkin asiassa "konttorilla" ja "konttorilla" eroa... tai siis katsastajalla... Toi on kyllä naurettavaa että jos on paikoillaan, eikä kytketty, niin pitää olla ilman polttimoita, heh hee... naurattaa.

- J

Guest Toheltaja
Posted

no yleensäkin suomen katsastusviranomaisten touhu vaan naurattaa, ja maksaessa kuitenkin itkettää. Toistaiseks ei o mitään järkevää saatu heiltäpäin aikaiseksi.

Posted

Vaihtakaa hyvät ihmiset konttoria, jos alkavat turhaan pilkkuja n****maan...

 

Kannattaa myös muistaa se että katsastuksen voi keskeyttää koska hyvänsä jos tuntuu ko. prosessi alkaa menemään liian vaikeaksi.

 

Itse käytän kaikki autoni samassa konttorissa missä palvelu on asiallista kaikin puolin.

 

Tämä edellä mainittu ehkä siitä syystä että katsastajat ovat itsekin autoharrastelijoita?

Posted

Voihan noi lisävalot vetää vaikka jesarilla umpeen katsastuksen ajaks ja sanoo et ne puskurinpystykoristeita, jos ulvovat ettei toimimattomia valoja saa olla keulalla. Mie esim. teippasin mutsin käyttiksen särkyneet sumarit umpeen (pysyvästi tosin) ja otin polttimot pois.

Posted

tere!

 

no juu noi on hassuja pieniä juttuja versus siihen että ois pitänyt ruveta taistelemaan että mikä on mun käsitys jousituksesta vs katsastajan näkemys. tai noi jarrut? tai ne fillarit...

 

mutta tuntuu kyllä siltä että katsastajan toiminta perustuu jonninverran mutu pohjalle...ikävä kyllä.

 

mutta toisaalta eipä niitä kiinnostanut kone eikä jarrut tms...kovinkaan paljoa. :-) good for me.

Posted
...mutta toisaalta eipä niitä kiinnostanut kone eikä jarrut tms...kovinkaan paljoa. :-) good for me.

Aivan... kovatkundit käyttääkin lisäsumareita taktikoidakseen - kiinnitetään katsastajan huomio niihin ja aletaanvänkäämään aiheesta rauhallisesti, kulutetaan aikaa... jää ehkä sitten jokin oleellisempi juttu vähemmälle huomiolle.... heh. Mulla tosin käydä toisin päin kun oli tuota muuta valituksen aihetta kuten klappia etupyörissä, sumea tuulilasi jne... niin ehkei sitten viittinyt enää pyytää polttimoita poistamaan... mene ja tiedä. - J

Guest Toheltaja
Posted

paa se kato keltaiselle tarralapulle ja ojenna sedälle suoraan. Ei tartte ettiä sen sitte ite ettiä autosta sitä :D

Guest Toheltaja
Posted

ee välttis kelpaa ku on niitattu, riippuu konttorin setien mielentilasta.

Guest Damien
Posted

Käytin omaa pahnaa viikko sitten leimalla ja ei paljoa tuntunut ukkoa kiinnostavan. Oli aika hätäisen oloinen katsastus. Valoista ei puhunut mitään, paitsi toinen katsari joka kieku toisesta päästä hallia "volokkari,volokkari,volokkari! Kato siinä on oikein ojavaloki!"

 

Säätökeula, takana jenkkivalot ja se toimiva ojavalo. Varauduin jo henkisesti väittelemään ainakin jostakin niistä, kun oli vielä vähän vanhempi jyyrä siinä syynäämässä. Eikö mitä, varmaan nopeimpia katsastuksia ikinä.

  • 2 weeks later...
Posted

-SE ON NYT LEIMATTU,

-VANHAT KILVET HANKITTU

-JA MUUTOSKATASTETTU!

 

papereihin merkattiin fillarikooks 205X40X17 ja kone vaihettu, akselistot kans.

 

HÄMÄRÄN VELJEKSET STRIKES AGAIN!

 

juhuuuuuu....

post-145-13888360052268_thumb.jpg

Posted

täällä olis 911 kansilla vaakaflektinen turbo pannu just tohon biiliin.

Laitetaanko pakettiin??

Posted

täällä olis 911 kansilla vaakaflektinen turbo pannu just tohon biiliin.

Laitetaanko pakettiin??

Posted

heheheh, ois muuten just sopiva. :-) alkuperänen plän. ja sopishan se koogeeseenkin. pitäs varmaan purkaa ekaks. ois kyllä täysin kahjo-drifteri-urakkanupilla. :-)

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

otamme vastaan VALTONEN MOTORSPORTIN haasteen, junis vs. pallo, mutkaajoon tai äkkilähtöön. panoksena legendaarinen BADGER-HUND!!!

 

tuleeko haastetta ;-) seuraavaksi testaamme sittten petter-mobiilin?

Posted

Äläs JeeJee rupee uhoomaan toiselle yllytyshullulle;

JeeJeeJunis vastaan PetterPallis haaste otettu vastaan.

(tapellaan privalla että missä ja miten...)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...