Jump to content

Bensapumpun öljyvuoto


Recommended Posts

Kuplan kone alkoi vuotamaan öljyä bensapumpun poikittaisakselilta, kuvassa punaisella ympyröidystä paikasta. Oire ilmeni noin viikon ajelun jälkeen ja pienen tihkumisen jälkeen paheni vuotamiseksi noin 50 km matkalla.

 

- onko pumppu yksinkertaisesti tullut tiensä päähän, eli jokin tiiviste pumpussa falskaa?

- onko huohutus vaillinainen ja kerää painetta, joka nostaa öljyn pumpulle (huohotus laturinjalasta suoralla letkulla ulkoilmaan, ei pitäis ahistaa)

- miksi öljyä yleensäkään nousee pumpulle (tyhmä kysymys, ilmeisesti voitelun takia, yleensähän ne pumpun alapäät on melko öljyisiä), ja pitäisikö sen päästä jotenkin valumaan bakeliitin kautta takaisin alas, onko käyttötanko siis mahdollisesti liian tiukka bakeliitin reikään?

 

Edit: tuli vielä mieleen, että onko tässä voinut käydä niin, että normaalisti tuo akseli on krympillä tuossa rungossa (eli tiukka ja tiivis) ja nyt se olisikin jostain syystä lähtenyt pyörimään tuosta välistä?

post-948-13888360098964_thumb.jpg

Link to comment

Ei kait öljyn pitäs tuonne saakka nousta edes? Vaseliinia pitää laittaa tuonne pumpun yläpäähän asennuksen yhteydessä, ja kun joskus vanhasta motista pumpun olen irroittanut niin vaseliinit siellä on edelleen ollut. Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono?

Link to comment
Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono?

 

Pakeliitin yläpäässä olevassa tiivisteessä on käyttötangon mentävä reikä, joten hyväkään tiiviste ei pysäytä öljyn nousemista pumppuun, ja kaikki pumput mitä mulla on tullut vastaan, ovat olleet enempi vähempi mustia öljystä, mutta tuo vaseliinin laitto oli kuitenkin ihan hyvä neuvo, pitää se(kin) muistaa kun vaihdan pumpun.

 

Mutta tuli vielä mieleen sellainenkin, että bakeliitin keskellähän on öljyreikä, josta käyttötangolle painetaan öljyä josta sen pitäisi käsittääkseni painua alaspäin ja voidella sitä käyttötangon alapäätä. Nyt kun koneessa onkin vakiota tehokkaampi öljypumppu, ja jos bakeliitin reikä on alapäästään liian tiukka, eli öljy ei kerkiä mennä alaspäin, niin sehän painaa öljyn kohti bensapumppua. Eli auttaisikohan jos bakeliitin alaosaan tekisi reikään viilalla öljyuran?

 

Onko se muuten bakeliitti vai pakeliitti?

Link to comment
Ettei ois taas joku tingeltangel osanen ?

 

Siinä lukee kyl Pierburg/VW, mutta lienee sen verta uusi palikka että Turkkilaiset maahanmuuttajat tehneet sen, joten laatu nyt saattaa olla mitä on ;)

Link to comment

No niin, mysteeriksi jäi, että mikä sen öljyn tuonne pumpulle asti nostaa, paineella sitä ei työnnetä siihen käyttötangolle. Viilasin kuitenkin bakeliitin alaosaan, käyttötangon reikään, uran jota pitkin öljy pääsee helpommin alas ja porasin yläosaan 2 reikää joista öljy pääsee valumaan pois pumpun alta. Kummastutti saksalaisten ajatus kun tuo bakeliitti on tosiaan umpinainen ylhäältä joten sinne tuleva öljy myös jää sinne. Samoin leikkasin tiivisteeseen isomman aukon, jottei se öljy jää sinne tiivisteen yläpuolelle.

 

Vanhassa pumpussa se akseli näytti myös olevan hivenen löysä, ei pyörinyt mutta heilui, joten vaihdoin uuden (käytetyn) pumpun.

 

Tietoa siitä, että toimiiko systeemi nyt, ei ole, koska uusi pumppu vuoti bensaa. Eli näyttäisi siltä, että öljyvuoto ainakin muuttui bensavuodoksi, mutta tarina jatkuu...

Link to comment
porasin yläosaan 2 reikää joista öljy pääsee valumaan pois pumpun alta. Kummastutti saksalaisten ajatus kun tuo bakeliitti on tosiaan umpinainen ylhäältä joten sinne tuleva öljy myös jää sinne. Samoin leikkasin tiivisteeseen isomman aukon, jottei se öljy jää sinne tiivisteen yläpuolelle.

 

 

Orggis bakeliitissa onkin oljynpaluureijat pohjassa, ehka noin 2-3mm halkaisijaltaan.

 

Jan

Link to comment
Orggis bakeliitissa onkin oljynpaluureijat pohjassa, ehka noin 2-3mm halkaisijaltaan.

 

Jan

 

Kaksi 3mm reikää porasin tähänkin. VW merkki oli kyllä bakeliitissä, mutta ei reikiä.

 

sit on varmaan vuosimallieroja ollu.

Link to comment

Jatkoin tähän kun oli hieman samankaltainen vika.

Erittäin varmatoiminen kolkkini jätti tänään tielle, onneksi alle 100 m kotipihasta.

Auto ei selvästikään saanut bensaa ja syyksi paljastui se, että tuo bensapumpun poikittaisakseli oli irronnut kokonaan ja löytyi onneksi moottorin päältä.

Naputtelin akselin takaisin ja tiukkaan se asettui.

Mikä lienee irrottanut sen?

Ko. pumpussa akseli ei ole sokkalukitteinen, vaan toisessa päässä on poorit.

Pumppu paikoilleen ja taas toimii.

Link to comment

No niin, bensapumppu uusittu ja nyt ei vuoda enää, mutta, alkoi tihkumaan virranjakajan juuresta. Pitää tarkastaa siitä o-rengas, mutta joku tässä nyt ei ole varmaan kohdallaan, koska harvemmin noista mulla aikaisemmin on öljyä tullut. Eli onko hyviä ideoita miksi öljyt (Valvoline 20W-50) ei halua pysyä koneessa? Luulisin että se painetta ei pysty kertymään, koska edelleen huohotuksena on suora putki ulos.

 

Edit: Käytin jakajan ylhäällä ja vaihdoin o-renkaan, vanha oli aivan löysä ja kuivunut, uudella o-renkaalla ei meinannut saada jakajaa takaisin paikalleen, toivotaan että auttaa. Katselin ja mietin sitä rakennetta samalla, niin kyllä sinne vissiin kuuluu sitä öljyä noustakin, tuskin se tehdas siihen muuten olisi sitä o-rengasta asentanut.

Link to comment
Guest Toheltaja

paas paremmat huohotussysteemit koneesees. Mulla sylki sonderi aina sekä jakajan akselin välistä että pumpun bakeliitin välistä ku oli huonot huohotukset. Sitte ku lisäs venakoppaan liittimet, ja kisko siitä sopivan säiliön jossa alipaine, niin loppu tuo pursuaminen.

Link to comment

Ja tarina jatkuu, kyllä se ilmeisesti tuo Janin teoria on se oikea. Nyt ei vuoda enää virranjakajan akselistakaan, kun vaihto tiivisteen, mutta tihkuu hihnapyörän juuresta sen verran että konepellin sisäpuoli oli hienoisen öljysumun peitossa, ei pahasti mutta kuitenkin. No eipähän ruostu. Vieläkään en tosin tajua, että jos kampikammiosta on 100 reikä suoraan ulos, niin miten se paine ei tule siitä, prkl.

 

Eli huohotusta lisättävä. Ajattelin laittaa liitännät venttilikoppien yläreunaan ja siitä letkut keräillä samaan paikkaan kuin normaali huohotuksenkin. Ilmeisesti paras mahdollinen tapa ei ole pistää letkun päitä suoraan ulkoilmaan, mutta kumpikos seuraavista olisi suositeltavampi:

http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... g/5180.jpg

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1283

Link to comment
  • 12 years later...
On 7/5/2008 at 11:05 PM, mick said:

Ei kait öljyn pitäs tuonne saakka nousta edes? Vaseliinia pitää laittaa tuonne pumpun yläpäähän asennuksen yhteydessä, ja kun joskus vanhasta motista pumpun olen irroittanut niin vaseliinit siellä on edelleen ollut. Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono?

Miksi vaseliinia? Onko pakko 😁

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...