Jump to content

Mitä pitäisi tehdä vai antaa olla?


Recommended Posts

Nyt tuolla kuplan kontissa pörisee 82*94 mosa. Puristukset 9,5 ja 286 nokka. Kannet 40*37 se, joita mulkattu takavuosina reippaalla otteella, mm. palotilat ovat puolipallon muotoiset. Samalla kannet on vesitetty. Jotain turbojuttuja siihen aikaan touhuttu. Nythän toi on vapautettu moisesta hapatuksesta. 44idffät törröttää koneen päällä.

 

Ihan kivasti tuo tuollaisenaankin pahnaa vie, mutta ei enempikään pahaa tekisi. Penkissä ei ole käynyt, joten en lähde arpomaan mitä sieltä lähtee.

 

Idea kuitenkin olisi pitää tuo katukoneena, jolla pääsee töihin, ja jos hyvin käy, sieltä takaisin.

 

Olisko keinuvipumulkkauksesta mitään iloa? Entä puristussuhteen kanssa kikkailusta? Pitäisikö kansille tehdä jotakin vai heittää niillä vesilintua?

Link to comment

Mä käyttäisin noi kannet ensin virtausmittauksessa, ellei sinulla ole niistä papereita jo, sen perusteella sitten mietintää mitä kannattaa niille tehdä.

 

Nokkakeskuteluun voisi todeta, että laita välitetyille vipoille tarkoitettu nokka (esim. Englen FK-sarja) ja hyvät vipat. Vähän kallimpaa, mutta venttiilikoneiston liikeradat tulee kertaluokkaa fiksummiksi. Omassa strokerissa oli FK-10 & 1.4 vipoilla, 10.5:1, väänsi alhaalta asti vahvasti mutta nyt laittaisin vähintään pykälää-kahta isomman kepin ja tietty jouset, puristukset etc. nokan mukaan.

Link to comment

"Samalla kannet on vesitetty. Jotain turbojuttuja siihen aikaan touhuttu. Nythän toi on vapautettu moisesta hapatuksesta."

 

Luovuttu on siis turbojutuista,mutta myös vesistä kansissa??

 

Kansia on tällä erää ihan turha virtausmittailla, koska venttiilien kokoero on aivan väärä vaparille. Imut suuremmaksi, jne. kuten aiemmin kerroin ja pakosarja kunnollinen.

Link to comment

Mika, ne kurkut lienee samat kun sullakin eli 36. Jos nyt oikein viime lauantain keskusteluja tulkitsin... (dementia sullakin?)

 

Kannet on edelleen vesitetyt.

 

Just toi imuvenojen pieni koko suhteessa pakosiin on mietityttänyt ja oikean nokka-akselin valinta vs. puristussuhde.

 

Mikä on kunnollinen pakosarja?

Link to comment
Imut suuremmaksi, jne. kuten aiemmin kerroin ja pakosarja kunnollinen.

 

Eikos halvemmalla paasis kun laittais isommin valitetyt keinut imuvenoille ja vahemman valitysta pakosille :)

 

Onneksi oli tuo hymiö. Mun mielestä vipusuhde pitää olla sen mukaan millainen on nokka-akseli. Aki tuossa mainitsi FK10:n ja se vois olla passeli sullekin, kun tiedän että haluat kuitenkin ajaa väännöllä. Siitä seuraava olis sitten FK87.

Niin, oliko tällä hetkellä vakiovälitteiset vipat? Sit vois olla joku VZ30 tai VZ35 nokkakin, mutta en ole niistä kuullut käyttökokemuksia. Paljonkohan nykyisen nokan nosto on? Ajattelin vaan, että meneekö venajousetkin uusiksi.

 

Imuiksi 44 vähän riippuen joutuuko seetit vaihtamaan ja sitten tietty kanavat sen mukaan. Tuosta pakosarjasta, eikös sulla ollut jo joku kunnollinen?

 

t. Mika

Link to comment

Mulla oli vastaavat venat eli 40/37 Vakiokannet. nokkana GB 315 Eli

GB315 320º 276º 0,390" 9,91 108º Hot street; large engine

Keinut 1,4:1 Nosto Venttiilillä 14,2mm

84x94 mosa, 48idf ja sisäkurkut 40mm lukemat 164hp/233nm

Puristukset 9,5

Putki Bergin 1 5/8" ja kollektorista 2" iso dynomax vaimennin 1kpl

 

Kannet vaihtamalla ja puristuksia nostamalla ois saanu paukkua enemmänkin.

 

Käyrästä näkee missä kohtaa alkaa 40mm imuvena ahdistamaan.

post-33-13888360284561_thumb.jpg

Link to comment
Imut suuremmaksi, jne. kuten aiemmin kerroin ja pakosarja kunnollinen.

 

Eikos halvemmalla paasis kun laittais isommin valitetyt keinut imuvenoille ja vahemman valitysta pakosille :)

 

Jos vaikka nostoa sais millin tai pari enemmän, niin se auttaa vähemmän kuin oikean kokoinen venttiili. Ja pakopuolen ahdistaminen kuulosta siltä että koko homman voi unohtaa sitten samantien... :)

 

Tuplajouset tulee sitten laitettavaksi. Pakosrj mun mieleen olisi 44mm sisähalkaisijalla. Tosin myös puristussuhde olisi 12:1 jos olis mun kone, kun toi kansien jäähdytys on kunnossa. Ja kaasarien kurkut 38mm ja imuvenat 48mm.

 

Markon koneesta näkee että käytännössä suurin teho tuli jo n. 5400 rpm ja sitten alkaa ahdistaan.

Link to comment
Mun mielestä vipusuhde pitää olla sen mukaan millainen on nokka-akseli.

 

Se nyt vähän riippuu... Jos kanavat on hyvät ja virtaa vielä kunnolla reilummalla nostolla mitä nokalta tulee, eikä kuitenkan halua vaihtaa "sikakireetä" nokkaa, tai halua aukoa konetta nokan vaihtoa varten, niin toki keinuvipoilla saa sitä nostoa lisää. Esim. jos siellä on Scatin C35, niin siinähän on nostot melko maltilliset ja tarkoitettu 1.1 tai 1.25 vipoille, mutta en näe syytä miksei se toimis 1.4 vipoilla. Eriasia on sitten jos suuremmalla nostolla ei virtaus lisäänny tai jopa laskee, pitäis käyttää kannet virtauspenkissä niin olis faktaa siitä mikä nosto olis optimaalinen

 

Eikä tuo bugfuelin ehdotus kuulostanut yhtään hullulta, jos imupuolelle kaivataan lisää virtausta (ja kanavat virtaa myös suuremmalla nostolla), niin pakopuolelle 1.25 ja imupuolelle 1.4 vipat, ei niitä uusia ennätyksiä synny jos kaikki tehdään niinkuin ennenkin ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...