Jump to content

maalaustilan ilmanvaihto


Guest pablo

Recommended Posts

Posted

kertokaas hyviä ideoita toimivasta ilmanvaihdosta talliin.tallin mitat 7x7 ja korkeus 3,5.tarkoitus olis enimmäkseen maalailla harraste kamppeita ym.elikkä minkälainen poistoimuri ja miten lämmitys hoidetaan.kuvia\ideoita

Guest Mika Raussi
Posted

Perus periaatteena se, että ilmaa liikkuu enemmin kun mitä ruiskusta tule ja ilman tulisi tulla katosta ja poistua lattiasta. Tää on vaan yleisesti vaikeeta toteuttaa, mutta katosta sisään ja vaikka molemmilta sivuilta pois on ihan ok.

 

Lämmityksessä on tärkeetä, että lämpö pysyy tasasena.

Posted

riittääkö jos laittaa korvausilmaputket katosta vai pitäikö olla jonkinlainen puhallin ja suodattimet.

Posted

varmaankin kinni siitä kuinka paljon haluaa kärpäsiä,pölyä ja muuta paskaa "valmiiseen" pintaan

Guest Mika Raussi
Posted

Jos saat ilman puhallinta liikkumaan riittävästi ilmaa, niin kerro miullekin miten. Tarvii puhaltimen ja kohtuu ison semmosen. Oikeissa maalaamoissa on kaks puhallinta. Toinen sisään ja toinen ulos. Tuleva ilma pitää olla tietenkin suodatettua ja myös lämmitettyä, koska muuten on kämppä kylmä kun ilmaa tosiaan pitää liikkua reippaasti.

 

Tosin jotkut onnistuu jollain ihmeen tuurilla saamaan siedettäviä lopputuloksia aikaan navetan vintin tyyppisissä ratkasuissa.

Posted

Yksi tuttu maalaa näyttelytasoisia maalauksia pihalla. Iso pressutallinrunko jonka päälle on pressun sijaan viritetty hyönteisverkkoa. Ihminen on keksivä eläin.

Posted

no kerrohan toki ne kikat.vesihionta ja myllytys on jo tuttua.poistopuoli mulla on kunnossa mut tuloilma pitäis saada vielä keksittyä.pitäs olla varmaan jonkinlainen ilmalämmitin+suodattimet.

Posted
Tuleva ilma pitää olla tietenkin suodatettua ja myös lämmitettyä, koska muuten on kämppä kylmä kun ilmaa tosiaan pitää liikkua reippaasti.

 

Tosin jotkut onnistuu jollain ihmeen tuurilla saamaan siedettäviä lopputuloksia aikaan navetan vintin tyyppisissä ratkasuissa.

 

Eli lähtökohta maalaa kesän kuumimpana ja ilmankosteudeltaan pienimpänä päivänä. Jos kototallissa rupeat väsäämään.

Posted

Tallikikat:

*Pölyt pois

*Lattia kosteeksi tai suodatinkangas lattialle ja se märäksi.

*Mahdollisimman hyvä ilmanpoisto

 

Ja sit millä saa jälkeä

*Puhdasta ilmaa ruiskulle

*Hyvät valot

*Hyvä ruisku

*Tarkka silmä ja paljon malttia

*Tietenki virheettömät pohjat, hyvin putsattuna.

 

Siinä tärkeimmät ja vältetään roskat. Nelisen autoa maalanneena itseoppineena maalarina noilla kikoilla onnistunut.

Posted

Ja jos ilmanvaihtoa ei saa tarpeeksi, niin yksi kikka on vähentää kovettimen määrää, että maalipöly kerkeää sulamaan pintaan. Tämmösen kikan joskus kuullut navetanylis/tallimaalauksiin.

Guest Mika Raussi
Posted
Tuleva ilma pitää olla tietenkin suodatettua ja myös lämmitettyä, koska muuten on kämppä kylmä kun ilmaa tosiaan pitää liikkua reippaasti.

 

Tosin jotkut onnistuu jollain ihmeen tuurilla saamaan siedettäviä lopputuloksia aikaan navetan vintin tyyppisissä ratkasuissa.

 

Eli lähtökohta maalaa kesän kuumimpana ja ilmankosteudeltaan pienimpänä päivänä. Jos kototallissa rupeat väsäämään.

Ei kuumimpana päivänä kuitenkaan. Semmonen 20-23 astetta on suurinpiirtein passeli. Lämpötilan mukaan tietty pitäs säätää ohenteen määrä, mutta osaako sitä sit muuta kun kokemuksella. Jos liian kuumassa ruiskuttaa kompensoimatta ohenteella, tulee aplaria ja jos taas liian kylmä tai liikaa ohennetta, valuu.

 

Neljä autoa on muistaakseni tullu suiskittua yli ja siihen päälle muutamien paneelien maalausta sit vähän enemmin. Jäkikin alkaa olla jo ihan kohtuullista, mutta mie en ainakaan oo päässy roskista eroon. Pitää vissii seuraavaks sit kokeilla tota vähempää kovetetta.

Posted

Älkää hyvät pojat mulkkailko kovettajan määrää.Valmistajan seos-suhteista kannattaa pitää kiinni.Liika kovettaja estää pahimmassa tapauksessa koko kuivumisen.Liian vähä on pienempi paha,mutta tuskinpa se niin sanottuun"aukioloaikaan"vaikuttaa.Ohenteella voi kikkailla,mutta sitäkin käytetään nykymaaleissa niin vähän.Nopeita/hitaita kovettajia ja ohentimia tai kiihdyttimiä voi käyttää tarpeen mukaan. Itse maalasin kerran lähes roskattoman auton hitaalla kovettajalla,täysin ilmanvaihdottomassa tallissa.Ei maalarin kannalta paras vaihtoehto,mutta lopputulos oli kyllä kärsimyksen arvoinen.Alasleijaileva sumu sulaa hitaasti kuivuvaan pintaan,eikä jää korpuksi. Ja niitä roskia ei voi välttää,niitä tulee myös ammattimaalaamoissa.Niistä ei vaan puhuta,ne poistetaan ennen luovutusta asiakkaalle.Mitä enempi ilma vaihtuu,niin sitä enemmän pölyt ja paskat pyörii.

Posted

Juu, niin tulee uunissa roskia. Faijan reilu vuoden vanha S60 maalattiin neljään kertaan ja piti olla muka kunnon maalari. Ja pah! No vakuutushan tuon maksoi, mutta kuitenkin.

Posted

Parhaat naurut maalauksen roskamäärästä tuli naurettua jo mopoaikana. Kaverin äite hurautti sivulle heittävällä ruohonleikkurilla vihreän pinnan juuri maalattulle PV:n tankkille :-)

 

Selkee kakkonen on sitten kaverin harlikan tankki. Tankki oli hiottu metallipinnalle ja siihen päälle oli ruiskutettu pelkkä lakka. Kotvasen kuluttua tuli kaverin koira tallista ulisten ja kieltä ulkona roikuttaen... Eikä ollut tollo piski uskonut edes ensimmäisellä lipaisulla, että tätä ei kannattaisi nuoleskella :-)

  • 3 weeks later...
Posted

millaisia puhaltimia tulopuolelle ja mistäkannattaisi kysellä.vinkkejä myös vanhat käy.voisin ostaa myös käytetyn uunin jos jollain on tiedossa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...