Jump to content

Voimasavua puskee


Recommended Posts

Just rempattu motti kyseessä. Nostajat ajoin sisään ja sen jälkeen vaihdoin öljyt ja säädin venavälykset (jotka oli muuten menny aivan päin persettä ton 20min käytön jäljiltä). Sen jälkeen kone kävin oikee nätisti tyhjää, mutta kaasutellessa puski dieselkoneen tyyppisesti mustaa savua. Otin kannet pois ja olihan pytyt jo aika mustat.

 

Voisko vika olla väljissä venaohjureissa? Muita hyviä arvauksia?

 

Kannet on vakioista veistetyt ja venat hiottu huolella. Sytkän katoin vaan virtakynällä kohdalleen (ajotuslamppua ei siihen hätään saanu) ja seokset on väännetty ruuvit kii ja puoltoista kiekkaa auki (brosolit)

post-2508-13888360601738_thumb.jpg

post-2508-13888360602023_thumb.jpg

Link to comment
taitaa kayda rikkaalla kun on kuivan nakoista mustaa nokea.

 

Voi olla, mut miksiköhän toi toinen pytty on paljon mustempi kuin toinen. Siksi ajattelin, että kannesta tippuisi öljyä.

 

Onko edes mahdollista, että venttiilikopasta pääsisi öljyä männänpäälle??

Link to comment

Eli siis venttiilivartta pitkin ei öljyä sinne pääse näissä vehkeissä? Jossain vesivessoissa oon törmänny siihen että venavarren kumien väljistyessä öljyä tippuu männän päälle.

 

Mikähän muuten mahtaa olla, kun oli yhessä toisessa kuplan koneessa muutaman venttiilivarren ympärillä muovinen rengas. Ikäänkuin tiiviste. Onkohan ollu jonkun anssi asentajan oma patentti, vai kuuluisko sinne kaikkiin sellaset?

Link to comment
Eli siis venttiilivartta pitkin ei öljyä sinne pääse näissä vehkeissä? Jossain vesivessoissa oon törmänny siihen että venavarren kumien väljistyessä öljyä tippuu männän päälle.

 

Mikähän muuten mahtaa olla, kun oli yhessä toisessa kuplan koneessa muutaman venttiilivarren ympärillä muovinen rengas. Ikäänkuin tiiviste. Onkohan ollu jonkun anssi asentajan oma patentti, vai kuuluisko sinne kaikkiin sellaset?

 

tehtaan vaihtomoottoreissa on ollut venttiilivarsien ympärillä kantikkaat o.renkaat,useassa tullut vastaan moisia.

Link to comment
Eli siis venttiilivartta pitkin ei öljyä sinne pääse näissä vehkeissä? Jossain vesivessoissa oon törmänny siihen että venavarren kumien väljistyessä öljyä tippuu männän päälle.

 

 

Ei tapahdu samassa mittakaavassa mita vesivessassa, mutta hiukan sielta paasee lapi silti. Hiukan on syytakin, jotta venanvarsi saisi voitelua. Kovin valjat ohjurit paastaa kuplassakin lapi, mutta kun ne on melko korkealla kannessa ja vaakatasossa, niin savuefekti ei ole juuri huomattava ennenkuin on todella pahasti kulunut, ja silloinkin vain korkeilla kierroksilla kun venakopissa on reilummin oljya. Vasemman puoleinen koppa tayttyy jokseenkin kokonaan oljysta kun on paljon kierroksia ja hiukan isompi pumppu. Oikea puoli saa huomattavasti vahemman oljya.

 

Jan

Link to comment

Kannet otin oikeestaa siksi pois, että niissä on nyt kiinni vielä vakio jouset. Aattelin samalla panostaa palotilan muotoon ja nostaa puristuksia (kun kerran kesään on vielä aikaa ;) ).

 

 

Eihän toi tarvitse kuin seosten säädön ja tarkistuksen mielellään mittarilla... Ajoa ja jossain vaiheessa tarkistusmittauksen...

 

Kasaamisen jälkeen lyön kyllä lambdan kiinni ja itte tehdyn fmi -kopion.

 

Huomaat kyllä ajaessasi mikäli mosassa on jotain pielessä...

 

 

Kiitos rohkaisusta :)

Link to comment

Brosolit ja vakiopumppu???? Bensanpinnat katottu?????? Brosoleitten ongelma on se että neulat ei pidä ja yli juokseva bensa valuu kurkun ja rungon väliin ja tihkuu sieltä sylinteriin (tämän takia se saattaa "noeta" vaan toisen pytyn). Ulkoapäin näkyy niin että kaasarin ja imusarjan välisen laipan päälle alkaa kertymään bensaa.

 

Ainoo järkevä tapa saada kuntoon on bensanpaineen säätö (säädin tai hyvä sähköpumppu) ja riittävän alhainen bensanpinta, Brosoleissa on sellaset ämpärit että liemi kyllä riittää.

 

T:Saman asian kanssa paininut, H

Link to comment
Kannet otin oikeestaa siksi pois, että niissä on nyt kiinni vielä vakio jouset. Aattelin samalla panostaa palotilan muotoon ja nostaa puristuksia (kun kerran kesään on vielä aikaa ;) ).

 

Eihän toi tarvitse kuin seosten säädön ja tarkistuksen mielellään mittarilla... Ajoa ja jossain vaiheessa tarkistusmittauksen...

 

Kasaamisen jälkeen lyön kyllä lambdan kiinni ja itte tehdyn fmi -kopion.

 

Huomaat kyllä ajaessasi mikäli mosassa on jotain pielessä...

 

 

Kiitos rohkaisusta :)

minkäslainen nokka sulla on tossa koneessa? jos se on jokin isonostoinen niin saatat joutua tekemään mäntiin pienet venttiilin väistöt kun lasket kansia.

Link to comment
Guest Jussinbussi

No tää on jo liiankin tuttua, mulla kanssa brosolit tossa 1776 moottorissa ja mustaa tulee ja yksi pytty reilusti vaan muita enemmän musta.

 

Kulkee helvetin hyvin uusilla tulpilla jonkun aikaa kunnes rauhoittuu ja tulpat, tai ainakin se yksi on morjens.

 

On säädetty ja väännetty. Mutta niitä bensapintoja eikä sitä pumppua ole katottu...

Link to comment
Kannet otin oikeestaa siksi pois, että niissä on nyt kiinni vielä vakio jouset. Aattelin samalla panostaa palotilan muotoon ja nostaa puristuksia (kun kerran kesään on vielä aikaa ;) ).

 

Eihän toi tarvitse kuin seosten säädön ja tarkistuksen mielellään mittarilla... Ajoa ja jossain vaiheessa tarkistusmittauksen...

 

Kasaamisen jälkeen lyön kyllä lambdan kiinni ja itte tehdyn fmi -kopion.

 

Huomaat kyllä ajaessasi mikäli mosassa on jotain pielessä...

 

 

Kiitos rohkaisusta :)

minkäslainen nokka sulla on tossa koneessa? jos se on jokin isonostoinen niin saatat joutua tekemään mäntiin pienet venttiilin väistöt kun lasket kansia.

 

 

Enpäs muuten ajatellutkaan moista. Täytyy varmistaa vielä ennen ku lyö nippuun. W110 nokka ja ehkä myöhemmin 1,25 kiikut.

Link to comment

itsellä ei kokemusta tosta w110 oo mutta uskoisin että ei tarvitse välttämättä vielä ainakaan vakiokeinuilla tehdä väistöjä ellei laske kansia kovin paljoa.. mutta kannattaa mittailla ja varmistaa asia.

Link to comment

Muovailuvahaa 2mm kerros mannan paalle, tasoitellaan sileaksi , leikataan palotilan muotoon suunnilleen ja sivellaan pinta oljylla. Sitten kannen asennus momenttiin ja venakoneiston kilkkeet kiinni, ja pyoritetaan konetta kierros, ja purkuun. Jos ei jalkea ole niin ainakin 2mm on silloin tilaa. Nokka pitaa olla talloin ajoitettu oikein koska muutos nokan ajoituksessa vaikuttaa tuohon valykseen. W110 nokkaa ei tosin tarvitse ajoitella suuntaan eika toiseen, kiintea nokkapyora riittaa.

Link to comment
W110 ei taida sietää kadulle mahdottomia puristuksia, joten malttia siihen. Tietysti jos joka bussipysäkillä haluu jäähdytellä konetta niin sitten...

 

8.5 - 8.7:1 puristukset sopii W110:lle mainiosti.

Link to comment
W110 ei taida sietää kadulle mahdottomia puristuksia, joten malttia siihen. Tietysti jos joka bussipysäkillä haluu jäähdytellä konetta niin sitten...

 

8.5 - 8.7:1 puristukset sopii W110:lle mainiosti.

 

Tällä hetkellä on 8,5 ja pikkusen ysin toiselle puolelle OLI tarkotus mennä. Mikä siinä nokassa tekee sen, ettei kestä kovempaa puristusta?

Link to comment
W110 ei taida sietää kadulle mahdottomia puristuksia, joten malttia siihen. Tietysti jos joka bussipysäkillä haluu jäähdytellä konetta niin sitten...

 

8.5 - 8.7:1 puristukset sopii W110:lle mainiosti.

 

Tällä hetkellä on 8,5 ja pikkusen ysin toiselle puolelle OLI tarkotus mennä. Mikä siinä nokassa tekee sen, ettei kestä kovempaa puristusta?

 

No kylhan se "kestaa", mutta silloin pitaa optimoida kaikki pikkujututkin viimesen paalle ja pian alkaa kayttamaan korkeampioktaanista bensaa.

Olen 9.4:1 asti kokeillut W110 nokkaa, ja silloin se jo aiheutti 99 bensalla nakutusta ja ylikuumenemista. Selkeasti aivan liikaa. Vahan vaheman puristuksia niin sai laittaa enemman sytkaennakkoa, ja moottorista tuli parempi ajettava eika lammennyt liikaa.

Link to comment
W110 ei taida sietää kadulle mahdottomia puristuksia, joten malttia siihen. Tietysti jos joka bussipysäkillä haluu jäähdytellä konetta niin sitten...

 

8.5 - 8.7:1 puristukset sopii W110:lle mainiosti.

 

Tällä hetkellä on 8,5 ja pikkusen ysin toiselle puolelle OLI tarkotus mennä. Mikä siinä nokassa tekee sen, ettei kestä kovempaa puristusta?

 

Puristuspaineet nousee liikaa= varsinkin sylinterikansien lämpötilat= nakutusherkkyys kasvaa jne...

 

"isojen poikien" nokissa asteiden lisäksi enemmän overlappia eli enemmän imu ja pakonokan yhteistä aukioloaikaa ja just tämän johdosta puristupaine laskee.

 

Puristuspaine ja puristussuhde kaksi eri asiaa.

 

Ilmajäähdytteisessä trkempaa, jäähdytysjärjestelmästä ei löydy lisäpaukkuja lisäjäähdyttämiseen läheskään niin helpolla kuin vesijäähdytteisistä koneista ja muutenkin sylinterikanne käy ilmajäähyissä vesijäähyjä kuumempina.

Link to comment

 

Puristuspaineet nousee liikaa= varsinkin sylinterikansien lämpötilat= nakutusherkkyys kasvaa jne...

 

"isojen poikien" nokissa asteiden lisäksi enemmän overlappia eli enemmän imu ja pakonokan yhteistä aukioloaikaa ja just tämän johdosta puristupaine laskee.

 

Vaikuttaa ihan järkevältä. En tullut ajatelleeksi puristuspaineta

 

Täytynee varmaa pitää rutut siellä 8,5 tienoilla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...