Jump to content

Helppiä Moottorin Virityksessä


Guest kalevi-

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kalevi, ei onnistu... Nimittäin et voi tehdä 1200 moottorista 1,8 litraista konetta =)

 

Tarvitset 71- tai uudemman 1300/1500/1600 moottorin pohjaksi.

Siksi että kyseisissä moottoreissa on kaksireikäkannet sekä 69 isku 64 iskun sijasta ja oljynjäähdytys paremman tyyppinen.

 

1,8 litraisella tarkoittanet suosittua ja varmaa vaihtoehtoa eli 1776 konetta. Tälläiseen koneeseen tarvitset 90,5mm mäntäputkisarjan, 69mm vastapainokampiakselin mielellään, sekä jos haluat vähän tehoja, suosittelen portattuja vakioventtiilein olevia kansia tai sitten 40x35,5 ventiileillä, sekä nokka-akseliksi engle w110.

 

Kaasareiksi suosittelisin 2x solex kadron kaasutinsarjaa tai 2x40mm weber idf tai dellorto drla kaasutinsarjaa. Pakosarja voi olla 1 3/8" jos kansissa on vakiokokoiset venttiilit, mutta laittaisin 1 1/2" pakosarjan noiden vähän isompien venttiileiden kanssa.

Link to comment

No enpä kuule lähtis tekemään 1200sesta 1776cc konetta, lohkokin on ihan perseestä kun se on pienikanavainen ykspaineventtiililohko ja koneessa vaivaiset yksreikäkannet viritystä aatellen. 71- uudemmassa 1300/1500/1600 pohjaisessa koneessa on 69mm akseli ja kaksreikäkannet, joita voi käyttää jos tekee miedon 1776cc koneen.

Link to comment
No enpä kuule lähtis tekemään 1200sesta 1776cc konetta, lohkokin on ihan perseestä kun se on pienikanavainen ykspaineventtiililohko ja koneessa vaivaiset yksreikäkannet viritystä aatellen. 71- uudemmassa 1300/1500/1600 pohjaisessa koneessa on 69mm akseli ja kaksreikäkannet, joita voi käyttää jos tekee miedon 1776cc koneen.

 

No voivoi, ehkäpä meitä viisaammat vuosikymmenia sitten olivat jotenkin retartuneita kun repivät formulavee kilpureistaan kohtuullisia tehoja 1-reikäkansillakin.

 

Tässäkin maassa on monta virikonetta rakennettu yhden öljynpaineventiilin ympärille.

 

Kaikki eivät rakenna taikka unelmoi sitä maailman hienointa/kalleinta koneta jossa on vain Remmelen/AC.netin/Bergin/ym gurujen palikoita taikka suosituksia.

Link to comment

Miten vaan herra peräpukama, saanen olla eri mieltä :D Ne formulaveen koneet on rakennettu tiukkojen sääntöjen mukaisesti, joten mitä sä sellaista otat vertailukohteeksi.

 

On silti turha kuvitella että tänä päivänä saa tehtyä satasella tai kahdella täysin valmiin 80+ hv moottorin. No, ehkäpä jossain takahikiällä navetalla jokkispiireihin, jonka on tarkoitus kestää kolme kierrosta.

 

Missään en ole väittänyt että kyseisen tyyppiseen moottoriin tarvitsisi laittaa useiden tuhansien eurojen edestä huippuosia. Riittää kun tilaa perusosat aircooledista tai KK:lta.

Link to comment

kylla 1200 konettakin voi virittaa ja kokoa kasvattaa siina missa muitakin, mutta lahtokohtaisesti se ei oikein kannata, kun vahemmalla vaivalla ja rahalla saisi otettua pohjaksi 1600 koneen ja tehtya siita, ja lopputulos on luultavasti parempi.

Link to comment

Jep jep, näin on näreet. Halvemmaksi tulee aloittaa 71- 1300/1500/1600 koneesta jos tahtoo 1776cc koneen tehdä nykyisestä koneesta.

 

Mulle tuli mieleen kun yks paikallinen nuori kaveri sanoi joku vuosi takaperin että hänkin tekee 2,3 moottorin kuplaan...300 eurolla. Ja kesätöissä autotarvikeliikkeessä ollut bemaripoika sanoi että "jos se saa koivuselta niin halvalla osat". Ehheh :)

Link to comment

[quote="

 

Kaikki eivät rakenna taikka unelmoi sitä maailman hienointa/kalleinta koneta jossa on vain Remmelen/AC.netin/Bergin/ym gurujen palikoita taikka suosituksia.

 

 

Ite kanssa ihmeteelly tätä että nykyään suurin osa tuntuu volsuihinsa rakentavansa sitä yli 2ltr ja +5000e konetta ja teho onkin vain sitten oikeasti se 150hp ja se teesse itse meininki puuttuu hommasta täysin kaikki osat tuntuu olevan ns bolt on osia, tai sitten teetetään jollain muulla siitä osasta vähän erikoisempi. Eiks se olis kivempaa harrastamista että itte lietaan se oma räpylä siinä homma kun niitä osia modifioidaan toimivammiksi ja kokeillaan että onko tästä hyötyä vai haittaa eikä vaan datata koneella ja lueta miten tehään ja missä teetetään se palikka?

Link to comment
Miten vaan herra peräpukama, saanen olla eri mieltä :D Ne formulaveen koneet on rakennettu tiukkojen sääntöjen mukaisesti, joten mitä sä sellaista otat vertailukohteeksi.

 

On silti turha kuvitella että tänä päivänä saa tehtyä satasella tai kahdella täysin valmiin 80+ hv moottorin. No, ehkäpä jossain takahikiällä navetalla jokkispiireihin, jonka on tarkoitus kestää kolme kierrosta.

 

Missään en ole väittänyt että kyseisen tyyppiseen moottoriin tarvitsisi laittaa useiden tuhansien eurojen edestä huippuosia. Riittää kun tilaa perusosat aircooledista tai KK:lta.

 

Sääntöjen tai ei, mutta se mikä sinulta jäi huomaamatta, 1-reikäkansissa on potenttiaalia 100 hepan koneeseen ja sellaisen saa rakennettua vaikka sitä 1200 D-lohkoa käyttäen. Siihen en kommentoinut mitään onko näin tai silleen tehden joku vaihtoehto parempi/vahvempi/halvempi.

 

Ja Roopen kanssa samaa mieltä, ei ne strokerit muutu nimimiesten osia käyttämällä automaattisesti tehokkaammaksi. Takapihojen navetoissa tehdään ihan yhtä kestäviä ja nopeita koneita kuin Kliiniimmissä talleissa jossa hyllyt notkuu Hot VW´s vuosikertoja.

 

Lue Alex kirjoitukseni tarkemmin niin hoksaat asiakokonaisuuden mitä vieteilläni tarkoitan, älä puutu vain yhteen nurkkaan kommenttiani, muuten saatat asian ytimen käsittää väärin, tahattomasti tai tarkoituksella.

 

ja nyt pihalle 2,1 bokseria käynnistämään:)

Link to comment
Sääntöjen tai ei, mutta se mikä sinulta jäi huomaamatta, 1-reikäkansissa on potenttiaalia 100 hepan koneeseen ja sellaisen saa rakennettua vaikka sitä 1200 D-lohkoa käyttäen. Siihen en kommentoinut mitään onko näin tai silleen tehden joku vaihtoehto parempi/vahvempi/halvempi.

 

Jep, mutta tuo 100hp on paljon tiukemmassa (työ/rahamäärä) jos pohjana 1200 moottori. Jaakko hei, eihän tuossa ole edes mitään logiikkaa.

 

Roopen kanssa samaa mieltä, ei ne strokerit muutu nimimiesten osia käyttämällä automaattisesti tehokkaammaksi. Takapihojen navetoissa tehdään ihan yhtä kestäviä ja nopeita koneita kuin Kliiniimmissä talleissa jossa hyllyt notkuu Hot VW´s vuosikertoja.

 

Harvassa takapihan navetassa tehdään lähes ilmaisista osista kestäviä ja nopeita koneita. Laatuosilla mikään ei muutu varsinaisesti tehokkaammaksi, kukaan ei ole niin väittänytkään. Vai onko?

 

Miksi kuitenkaan laittaa huonolaatuista osaa moottoriin, olkoot se vakio-osa tai aftermarket, jos se ei kestä sitä mitä tavoittelee?

Link to comment

Raumalainen ymmärsi mitä ajoin takaa.

 

Myöskään ilmaisilla lato-osilla virittämisestä en kirjoittanut mitään. Sen että halvemmillakin osilla/muunnoksilla saa tehoa jos tietää mitä tekee ja/tai kaikki osuu kombinaation /säätöjen kannalta nappiin ja siinä tulee se oikea viritystaito kehiin

 

Se onko näiden vanhojen volkkareiden harrastamisessa muutenkaan järkeä on aika venyvä käsiten:)

 

Täältä palstalta löytyy varmasti läjäpäin harrastajia jotka monissa jutuissa menevät enemmäminkin perse edellä puuhun kuin tikkaita pitkin katolle.

 

Toisaalta jos kaikessa pysyy ns helpoissa/varmoissa ratkaisuissa, ei voi oppia uutta ja samalla ei tiedä mitä jippoja vois hyödyntää.

Link to comment

Ja minä yritin sanoa että jos löytää hyväkuntoisen 71-> 1300/1500/1600 moottorin aihioksi, selviää vielä vähemmällä jos tähtäimessä 1800cc kone;) Tällöin voi jäädä jopa käytettäväksi kannet, lohko, kanget, kampiakseli+vp.

 

Mutta kukin tyylillään, voihan sitä aloittaa tekemällä 1200 koneesta, jos tykkää nähdä vaivaa enemmän.

 

Kieltämättä mukavahan olisi myös rakentaa tuollainen mieto kone perusosista.

Link to comment

jotain pientä mitä itse tiedän...

-porttaa kansien kanavat, vaikka itse dremelillä

-jokin halpa käärmenpesä isolla laipalla, niitä on täällä myynnissä

-69 iskunen kampiakseli

-87-88mm männät

-suodatin öljypumppu

-dog house puhallinkoppa ja jäähdytin

-jokin kireämpi nokka

-keskipakoisvoimainen virranjakaja

-pienempi hihnapyörä

-2x40mm kaasutin

-kiillottaa veivit+veivit tasapainoon

Link to comment

Itse laittaisin pienellä laipalla käärmeenpesän, vääntää paremmin kun kaasut virtaa nopeammin.

 

Ei ollenkaan paha vaihtoehto että itse dremelillä/vingulla avartaa kansia, mutta myös 100-200 eurolla asiansa osaava kansiporttaaja saa tehtyä vakiokansille aika paljonkin. Silti, kansia saa ja kannattaa itsekin kokeilla portata.

 

Pienemmästä hihnapyörästä ei ole kokemuksia, mutta yleisen käsityksen mukaan sellaisen kanssa kone käy kuumempana, tosin tehoa tulee vähän lisää. Saa itse kokeilla..

 

Vakiokansiin voi laittaa myös 90,5 männät ja putket, mikäli ei hirmuisesti laske kansia(max 2-3mm), muuten menee paikat ohueksi.

Link to comment
Guest Toheltaja

ja jos ei tiedä mitä kansista kairaa, niin kannattaa jättää kairaamatta. Parit itse tuunatut tullu vastaan, jotka on todellakin ollut jopa huonommat ku vakiot valun jäljiltä :D on sitten kairattu nääs kaikki mitä vaan irti on saatu...

Link to comment

Niin, tietämättömyys ja liika voi tuhota hyvät kannet :) Silti, harjoittelemalla sitä oppii vain, jos mieli tekee portata.

 

Jos lähtee lähes tietämättää porttaamaan kansia, kannattaisi ensin vähän panostaa kirjallisuuteen ja kohtalaisiin työkaluihin, sekä malttia, malttia ja vielä kerran malttia hommaan...eikä yrittää ensimmäisistä porttaamistaan kansista tehdä racekansia joiden kanaviin mahtuu golfpallo...

Link to comment
Guest Mika Raussi
ja jos ei tiedä mitä kansista kairaa, niin kannattaa jättää kairaamatta. Parit itse tuunatut tullu vastaan, jotka on todellakin ollut jopa huonommat ku vakiot valun jäljiltä :D on sitten kairattu nääs kaikki mitä vaan irti on saatu...

Joo ei niistä kannata kaikkea irti lähtevää ottaa. Mut varmasti saa paremmat itekin ihan sillä, että viimeistelee kaik rosot ja kantit hitoille ja tosiaan imusarjat sovittaa.

 

Ainahan sitä voi porttaamaan opetella, mutta tuskin mitään oppii jos ei tuloksia pääse virtauspenkissä mittaamaan.

 

Jännää kun täälläkin tuntuu eniten ääntä pitävä aina olemaan sitä mieltä, että kaikkien on rakennettava vähintään 80 tuhatta kestäviä koneita ja tehojakin pitää saada paljon. Eikä tuu mitään jos ei oo tehty niinkun Gene sanoo tai muuten vaan on lehdistä luettu.

Kuitenkin maailman sivu on kaiken merkkisiin koneisiin paiskottu uutta runkolaakeria hiomatta tai taspainottamatta mitään. Yleensä koneet on kestäny ainakin sen ajan kunnes seuraava omistaja on ruvennu virittelemään omia virityksiään. Ja hauskaa on ollu harrastaa.

Link to comment
No enpä kuule lähtis tekemään 1200sesta 1776cc konetta, lohkokin on ihan perseestä kun se on pienikanavainen ykspaineventtiililohko ja koneessa vaivaiset yksreikäkannet viritystä aatellen. 71- uudemmassa 1300/1500/1600 pohjaisessa koneessa on 69mm akseli ja kaksreikäkannet, joita voi käyttää jos tekee miedon 1776cc koneen.

 

No voivoi, ehkäpä meitä viisaammat vuosikymmenia sitten olivat jotenkin retartuneita kun repivät formulavee kilpureistaan kohtuullisia tehoja 1-reikäkansillakin.

 

Tässäkin maassa on monta virikonetta rakennettu yhden öljynpaineventiilin ympärille.

 

Kaikki eivät rakenna taikka unelmoi sitä maailman hienointa/kalleinta koneta jossa on vain Remmelen/AC.netin/Bergin/ym gurujen palikoita taikka suosituksia.

 

Notta kyllä sellanen kuplan kone 1 reikäkansilla liikkuu kivasti kun on fiiatin perässä!!

Link to comment

Kyllähän uusimmat 1200 kuutioiset on kampikammioltaan täysin samanlaisia 2-paineventtiilisiä ja iso öljykanavaisia... Asioita mitä ei taida oppia lukemalla kaikenmaailman tekstejä vaan ihan purkamalla "muutama" vw-ilmajäähykone... Et se on ihan sama vaik sellasenkin kampikammion ottaa kun käy rakentamaan tehokkaampaakin konetta,eipähän ainakaan alkuperäisillä tehoilla ole rasitettu... Ja kyllä se 1300:sen kampura on ihan samalla 69mm iskulla kun 1500/1600 koneissakin et kyllähän niit on suomi täynnä ja melko halvalla saatavissa...

Link to comment

Niin, uusimmat. Mutta kellä on alla sellainen. Puhuin myös kokonaisuudesta, että 71- 1300/1500/1600 moottori on kaikinpuolin parempi lähtökohta

 

Ja missä olen väittänyt että 1300 moottori ei olisi hyvä lähtökohta, tietenkin niissä on 69 akseli. Itsekin aloitin 13 vuotta sitten 1300 moottorista, joka tuli tehtyä 1600 kokoiseksi, vakiokanget ja kampura oli käytössä, vakiona kaksreikäkannet jne.

 

Mitä sitten? Saanen kai olla joistain asioista eri mieltä :D

Link to comment
Tää on hienoa, kolme sivua tarinaa mutta ei yhtään vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

 

Näin se aina menee, että alkuperäseen kysymykseen vastaillaan nihkeästi mutta siitä kyllä kuka on oikeassa ja kuka sano mitä ja tarkoitti sitä ja tätä kinataan vaikka kuinka...

 

Itse tarvis myös tehdä koneremppaa ja pientä piristystä, niin siksi tulee näitä topikkeja seurailtua, tosin heikolla informaation saamisella. Että näin..

Link to comment
Tää on hienoa, kolme sivua tarinaa mutta ei yhtään vastausta alkuperäiseen kysymykseen.

 

En tiedä, onko volkkarimiehiinkin nyt sitten iskenyt "pidän tiedon itselläni"- syndrooma. Ymmärrän sen, kun puhutaan kilpailuista... vaan tässä taitaa olla kuitenkin tavoitteena pysyä vaan liikenteen mukana. =)

Link to comment

Tosi asia on se että ne jotka tietää ei kirjota niitä tänne koska joillakin taipumus aina tietää paremmin.

 

Kyllä tietoa saa kun osaa kysyä mutta ei sitä kukaan viitti tänne kirjotella. Suomessa on pirusti harrastajia jotka ei huutele täällä ne vaan tekee ja ajelee niillä ja varttimailiaikojen perusteella aika kovaakin.

 

Mistään syndroomasta tuskin on kyse, ite ainakin olen saanut vuosien aikana paljon arvokasta tietoa ihan vain juttelemalla harrastajien kanssa. Niiltä joiden opit ovat tulleet erehdy ja opi menetelmän kautta eikä oppikirjoista tai keskustelu palstoilta :D

Link to comment
Pistäkää vähä infoo mite vaikeeta ja minkä hintasta olis tehä 1200 koneesta 1.8? Sillee et olis vähä heppojaki :)

 

Vastataan nyt sitten alkuperaiseen kysymykseen:

 

K: Miten vaikeeta?

V: Vaikeus tai helppous on subjektiivista. Mika on yhelle helppoa, on toiselle vaikeata. Sinansa vaikeata ei tassa touhussa ole mikaan. Kilokaupalla tarvitaan nippelitietoa asennukseen ja optimointiin, ja lisaa tietoa oikeisiin osavalintoihin.

 

K: Minka hintasta?

V: Vaikea sanoa, riippuu siita mista osat ostaa ja missa tyot teettaa ja paljonko pystyy tekemaan itse. Kuinka paljon suostuu kayttamaan kaytettyja osia ja minka laatuisia uusia osia raaskii ostaa. Hintahaarukka loppulaskulle on mita tahansa muutaman satasen ja useiden tuhansien valilta.

 

 

Eli lyhyesti, mahdoton vastata kumpaankaan sellaisella tarkkuudella milla olisi jotain merkitysta kysyjalle.

Link to comment
Tosi asia on se että ne jotka tietää ei kirjota niitä tänne koska joillakin taipumus aina tietää paremmin.

 

Kyllä tietoa saa kun osaa kysyä mutta ei sitä kukaan viitti tänne kirjotella. Suomessa on pirusti harrastajia jotka ei huutele täällä ne vaan tekee ja ajelee niillä ja varttimailiaikojen perusteella aika kovaakin.

 

Mistään syndroomasta tuskin on kyse, ite ainakin olen saanut vuosien aikana paljon arvokasta tietoa ihan vain juttelemalla harrastajien kanssa. Niiltä joiden opit ovat tulleet erehdy ja opi menetelmän kautta eikä oppikirjoista tai keskustelu palstoilta :D

 

Liikkumalla piireissä ja saamalla tuttuja ja jopa ihan kyselemällä saa livenä hyviä vinkkejä, se on totta.

 

Mutta mutta, onko harrastajan tietotason pätevyys tosiaankin mitattavissa ainoastaan sillä mittarilla miten nopeasti penkin alla oleva volkkari kulkee varttimailin?

 

En väheksy varttimaillin ajajia pätkääkään, mutta onko esim harrastajat jotka koittaa saada esim kuplansa taittumaan mahdollisimman suurella G-arvolla mutkista suoralle jotenkin huonompia taikka museoimalla jotain aircooled vehejttä nippelinussinnalla perfektisti.

 

Näistä jälkimmäisten joukostakin voi löytyä aivan yhtä päteviä koneen hierojia kuin jotka itse ajaa varttimaillia. Tai jos tässä nyt oikein tarkaksi aletaan, pitäs kysyä ajaako kaikki sitten täysin itse hieromillaan koneilla vai toisen tekmillä.

 

On vain hyvä kun asioista keskustellaan. Monenlaista tieto-/ahaaelämystietoa täältä saa. Kommenttia alka lentelemään jos vaan toisen kommentti tuntuu vajaalta tai muten perustelemattomalta niin siitähän sitä keskustelua tulee.

 

Ihan hyvä näin!

 

Mutta ehkä joskus mietityttää miksi varttimaillin vetäsijät nostetaan muiden "yläpuolelle" Itte vetäisisin esim rataa ajavat suureen arvoon. Koneista otettava tehoa paljon ja sen pitää kestää pidempään, sen lisäksi alustan pitää toimia jne...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...