Jump to content

turbo koneista


Recommended Posts

Eli miten toimii katukäytössä turbokone kaasarin ollessa imupulella? Minkälaista jakaja systeemiä kannattas käyttää? tietoja koneesta: 69/92,empin kannet 40/36 venoilla,puristus 7.2,nokka engle tcs10, ahdin carret3..63pakopesä muistaakseni. kaasari vaaka lortto45. 1-kilon paineilla ois tarkotus ajaa... onko 200hepan koneteho realistinen haave??

Link to comment

Terve,

 

Meikäläinen ajoi aikoinaan imu-systeemillä kadulla, enkä tykännyt. Maantie-nopeuksissa imusarja ja kaasari jäätyivät jatkuvasti ja meno hyytyi viideksi minuutiksi, kunnes taas lämpesi. Mulla ei ollut mitään "esilämmitystä", josta sitten aiheutui kyseinen ilmiö.

 

Yhdistä öljynkierto (tms. lämppäri) imusarjaan, niin saat estettyä jäätymisen, ja sitten voi jo toimiakin.

 

Koneen säätö oli lisäksi aika hankalaa, mutta se johtui suurelta osin säätäjästä. Mulla oli 1.6:ssa 0.7bar paineilla 122hp/5500rpm. Jotain 160-170 pollea olisi aika realistinen ja hyvä saavutus.

 

Viime kesän ajoin paineistettuna. Suosittelen.

 

Nikke

Link to comment

kiitos vastauksesesta! Tuolla Low Buggetin sivulla josta idean tähän imupuolen ahtamiseen sain ei puhuttu tuosta jäätymis ongelmasta mitään tai ehkä ymmärrän huonosti tuota lontoonkieltä! Isot sisäkurkut tai isompikaasari vähentää varmaan kans jäätymis ongelmaa........... Vielä jäi vaivaamaan mikälainen jakaja sulla oli/on? onko nyt tuplat vai yks kaasari painepuolella! Voishan sen kaasarin ittekin painepuolelle laittaa,painekotelo yhdelle vaakalortolle ois jo valmis,coolerikin löytys ja imusarjan saa äkkiä tehtyä... tietäs vaan minkälaisen?... kuvia jostain?

Link to comment

On semmonenkin kaasari,imusarja paketti,mutta ei oikeen sovi... ottaa kiinni pakosarjaan jota ei viittis ruveta pilkkoo. pro turbon "tekele" ainaki myyjä jotain siihen suuntaan kertoli.... siitä taitaa olla kuvia yhdistyksen galleriassa... jyrin osat...tai jotain?

Link to comment

Ruisku on ilman muuta paras vaihtoehto, mutta monet elää "hyvää elämää" kaasareillakin.

 

Isot sisäkurkut auttaa jäätymiseen, mutta samalla virtausnopeus pienenee ja alakierrosten säätäminen on pyllystä. Näin ainakin omien kokemusten mukaan. Varttimaililla homma onkin sitten jo helpompaa.

 

Viime kesänä käytin yhtä pysty Dellua, nyt tulee tuplat käyttöön, kunhan ehdin tallille.

 

Painekotelo(Al) on jäljellä siitä keski-kaasari-tsydeemistä ja ruma imusarja(Fe), jos tarvitset? Tuntuivat toimivan...

 

Jokin kuva varmaan löytyy, voin postata sulle S-postiin, jos kiinnostaa?

 

Nikke

 

Ai, niin! Jakaja oli perus 009. 24ast. ennakkoa/2500rpm.

Link to comment

Mulla myös painepuolella Dellorto DRLA. Kannattaa huomioida sitten tässä asennuksessa että kaasarin pitää olla turbomallia. Jäätymisongelmaa ei sitten ole todellakaan koska ahdin lämmittää ilmaa. TDI-Opelin coolerilla varustettuna olen ajellut pienellä pakkasellakin ilman mitään jäätymisiä. Painepuolen systeemissä on tosiaan tuokin hyvä puoli imupuolen systeemiin verrattuna, että voi käyttää cooleria.

 

Jakajana mulla mikälie Bosch kärjettömällä sytkällä ja 2-toimisella painekellolla. Perus 10, maksimi 32 ja barin ahdoilla 24 tai jotain sinnepäin.

 

t. Mika

Link to comment
Vois sen mieluumin johonki piloon laittaa. Toimisko tuolla laatikon päällä ja tekis sinne hyvän ilmanohjauksen..... jos viitsit niin pistä kuvia.... jukkis@79luukku.com KIITOS!

 

Onhan cooleria laitettu myös laatikon päälle tavaratilan paikalle. Julmetun iso cooleri ei ehdi edes kunnolla lämpiämään yhden kiihdytyksen aikana ja sittenhän se taas voikin jäähtyä...

 

Kuvia voin tsekata ens viikolla kun olen taas töissä.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fgronlun

Kokeile lukee tuosta megasquirt ruisku boxista. On ohjelmoitava ja HALPA. ittellä olis aikomus pistää omaan ahdettuun kubbeliin kyseinen vehje mutt en ole tullu oikein osien hankintaa pitemälle. Mutt jo ajatellaan niin itte boxin rakennus srj maksaa 138 € siihen lämpö anturit ilmalle ja oljylle noin 20€ kaasuläppä anturi noin 40-60€ ja lambda 50-100€ niin ja tietysti teho tarpeesta riippuen siihen suuttimet uudet about 60-80€ kpl itte ostin cossu voorttin vanhat teki 50€(riittää noin 200 hv) niin mulla kai menee sen 350-400€ niin ei sitä oikein kannata alkaa ettiin vanhaa pilalle ruvattua dellu toisten hyllyistä. Miten se toimii on toinen juttu mutt kyll ne tuoss länsi naapuris ovat ihan hyvin saaneet volvois ainaki toimiin.

Boxia saa partcosta www.partco.fi/msqrtv22.html

ja infoo löytyy

http://www.megasquirt.info/

Link to comment

Löytyykö mekaruutasta jo sellaista versiota, josta saisi ihan oikeasti hyvän turboon, eli karttoja riittävän monelle imusarjan alipaine/painearvolle? Vanhassa 80-luvun loppupuolen lanciassakin oli jo muistaakseni n. viidelle eri painearvolle omat karttansa sytkälle ja sekään ei riitänyt bensataloudelliseen ja suorituskykyiseen ohjelmaan...

Link to comment
Löytyykö mekaruutasta jo sellaista versiota, josta saisi ihan oikeasti hyvän turboon, eli karttoja riittävän monelle imusarjan alipaine/painearvolle? Vanhassa 80-luvun loppupuolen lanciassakin oli jo muistaakseni n. viidelle eri painearvolle omat karttansa sytkälle ja sekään ei riitänyt bensataloudelliseen ja suorituskykyiseen ohjelmaan...

 

There is a 64-point Volumetric Efficiency (VE) table, organized as a conventional grid eight RPM points vs. eight MAP points. The entries in the VE table are in direct percentages, so that a number of 80 means that the VE is 80%. You can take direct dyno VE values and plug them right in without any conversions. Additionally, specific RPM and MAP range points are adjustable by the end user, a very nice feature. No, there are not hundreds of VE grid points, only 64 - this allows for plenty of control of the engine without having to fill in a bunch of grid points with redundant values. A 16x16-point table (or higher) used by some other units is not a feature, but a pain, especially during tuning, because all 256 slots need to be entered. In addition, the value of VE is *correctly* interpolated between grid points and is truncated to the grid edge points when outside of the table - this is not the case with other systems on the market.

 

 

 

Air density corrections as a function of manifold air temperatue (MAT) and barometric pressure effects on VE are pre-computed as lookup tables and properly used by the ECU in the fuel calculation. Most aftermarket EFI controllers allow the user to set the air temperature correction - MagaSquirt uses the mathematical equation for air density to generate this correction, so no user intervention is required. More importantly, many aftermarket EFI controllers do not take account the effect of barometric pressure change to volumetric efficiency. This correction comes into play at high altitudes (i.e. low barometric pressures). MegaSquirt uses a lookup table to determine this correction, and is consistent with OEM systems.

Link to comment
Guest laiska`s custom

kertokaa kokemuksia ja faktoja turbokoneistanne,mitä palikkaa konees?ajetut varttimaili ajat,dynolaput ei niin kiinnosta.kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa toteutuksesta...

Link to comment

megasguirttia on tutkittu! tällä viikolla kaveri oli saanu vaparivolvoon orkkisruiskun tilalle laitettua...oli omalla jakajalla vielä...suorasytkän kans jotai häikkää?käyntiinlähdön ja tyhjäkäynnin kans kuulema vaikeeta...muuten perstuntumalla.."ihan eri auto"...

Link to comment

kyllä mekaruutta on ahettuun vähän ahdas edelleen..... Ultran 16x16 kartat voi olla jo lähellä........tiedä sitten miten laajaa Ketsa itelleen hamuaa.... :)

 

extrassa on kaksi 12 x 12 bensakarttaa.

Link to comment
kyllä mekaruutta on ahettuun vähän ahdas edelleen..... Ultran 16x16 kartat voi olla jo lähellä........tiedä sitten miten laajaa Ketsa itelleen hamuaa.... :)

 

extrassa on kaksi 12 x 12 bensakarttaa.

 

Mun ikuisen vanhassa Haltechissakin on 22x32 kartta polttoaineensyötölle. Kartan koko riippuu tietysti siitäkin millaisella kierroslukualueella ja ahtopaineilla moottoria käytetään.

 

t. Mika

Link to comment

 

Mun ikuisen vanhassa Haltechissakin on 22x32 kartta polttoaineensyötölle. Kartan koko riippuu tietysti siitäkin millaisella kierroslukualueella ja ahtopaineilla moottoria käytetään.

 

Mekaruutassa on pisteet vapaasti valittavissa, eli koko kartta käytettävissä.

Link to comment

 

Mun ikuisen vanhassa Haltechissakin on 22x32 kartta polttoaineensyötölle. Kartan koko riippuu tietysti siitäkin millaisella kierroslukualueella ja ahtopaineilla moottoria käytetään.

 

Mekaruutassa on pisteet vapaasti valittavissa, eli koko kartta käytettävissä.

 

Sori, mutta nyt en ymmärrä kommenttiasi ja mun kirjoituksen lainausta?

 

Mun Haltechissa on siis 500 rpm:n välein "pylväikkö" (0-10500) jossa on 32 pylvästä eri painearvoilla. Jos käytössä esimerkiksi 3 bar MAP kuten mulla, niin silloin kunkin pylvään väli noin 0,1 bar. Näin seoksen voi siis säätää 500 rpm:n ja 0,1 barin välein.

 

t. Mika

Link to comment
Sori, mutta nyt en ymmärrä kommenttiasi ja mun kirjoituksen lainausta?

 

Yritin vaan verrata haltechia, missä kiinteä kartta ennaltamäärätylle kierrolukualueelle, ja megasquirttia, jossa kartan koko ei riipu käytettävästä kierroslukualueesta.

Link to comment

Yritin vaan verrata haltechia, missä kiinteä kartta ennaltamäärätylle kierrolukualueelle, ja megasquirttia, jossa kartan koko ei riipu käytettävästä kierroslukualueesta.

 

Mitä tämä "kartan koko ei riipu käytettävästä kierroslukualueesta" tarkoittaa siis käytännössä? Millaiset kartat mekaruutassa sitten on?

Jos esimerkiksi on moottori jossa kierrosalue 0-8000 ja imusarjan paine -1...+2bar.

 

t. Mika

Link to comment
Additionally, specific RPM and MAP range points are adjustable by the end user, a very nice feature. No, there are not hundreds of VE grid points, only 64 - this allows for plenty of control of the engine without having to fill in a bunch of grid points with redundant values. A 16x16-point table (or higher) used by some other units is not a feature, but a pain, especially during tuning, because all 256 slots need to be entered. In addition, the value of VE is *correctly* interpolated between grid points and is truncated to the grid edge points when outside of the table - this is not the case with other systems on the market.
Link to comment

Eli siis 8x8 kartan voisin valita vaikka seuraavasti:

 

1000, 2000, 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000 rpm

 

-0.5, 0, +0.25, +0.5, +0.75, +1, +1.5, +2 bar

 

Megaruutta sitten interpoloi arvot noista väleistä. Joten jos vaikka

kierrokset on 5500 rpm ja ahdot 1.3 bar, niin se ei käytä suoraan

5000 tai 6000 karttaa eikä +1 tai +1.5 karttaa vaan arvoa niiden välistä?

 

t. Mika

 

ps. Haltechin E11v2:ssa voi käyttäjä myös vapaasti valita karttojen kierrosluvut (32kpl) ja kussakin kartassa on sitten myös 32 kpl painearvoja. Lisäksi täysi 3-ulotteinen 16 bittinen interpolointi 60 RPM:n välein. Hestecissä muuten samaan tapaan säätö 60 rpm:n välein.

Link to comment

juu! jos mekaruutassa on 3000rpm 0.5bar ja 4000rpm 1.0bar niin se säätää väliä lineaarisesti.

 

mutta turha megasquirtia on ihan oikeisiin moottorinohjauksiin verrata! iänikuisen vanhat haltekit ja hestekit on silti ison saappaan verran vielä edellä. itse käyttäisin (ja käytän) megaa vapariin, ahdettuun se on vielä liian kapea kaiketi.....tai miten tarkalle säädetyn koneen tietysti kukin haluaa. Onhan megaruutta paree vaihtoehto kuin kaasari tai joku fitun koojetti.....mutta....

Link to comment

Tsop, tsop Tommi! Koojettihän se vasta onkin ruiskujen ruisku. Ei oo turhan pieni kartta ja homma pelaa lineaarisesti. :-)

 

Summasummarum, megassa ei siis ole mitään ihmeominaisuuksia vanhoihin tuttuihin kaupallisiin ruiskuihin verrattuna. Mutta hinta on sitten huomattavasti edullisempi, joskin hieman joutuu ominaisuuksista tinkimään ja takuuasiat voi keskustella itsensä kanssa. ;-D

 

t. Mika

Link to comment
Guest laiska`s custom

k jetti se ruiskuista parhain.en näe mitään ideaa sähköruiskuista näillä konetehoilla.yks kurkkusella solexsillakin ajaa sen 200hp ahdettuna eikä tarvi tapella säätökarttojen kanssa ja k jetillä viellä vähemmän murheita..??outoa.

Link to comment

Kyllä koojetin kanssa on ihan vi.un hukassa ellei koko systeemi ole alkuperäisasennuksena muuttamattomassa moottorissa. Mun mielestäni.

 

Sen verran perseestä on kyllä koojetit juu. En laittaisi vapaaehtoisesti YHTEENKÄÄN autooni IKINÄ sitä ruiskua.

 

Tai mitä sitten ikinä muutoksillaan haluaa. Mä ainakin haluan että asiat on säädettävissä ja suht helposti (mikä sitten on helposti?), toisin kuin esimerkiksi kaasarit taikka sitten joku koojetti tai joku muu ilmamäärämittarivessanpöntönkansitaihyttysentappokuumalankaruisku.

 

Mikan summasummaarum on juurikin asian ytimessä.

Link to comment

Vai että kaasarit ei ole helposti säädettävissä? Kyllä tosiaan on kun tietää mitä tekee,itse en toki väitä osaavani säätää kaasareita täydellisesti.

Kyllä se jonkinlainen viimeisen päälle tietokoneohjatturuisku on tietenkin paras mutta keskivertoharrastajalle turhan kallis,vaikka ei harrastukseen laitettua rahamäärää saakkaan laskea. Kilpa-autot on sitten asia erikseen.

Link to comment
Guest laiska`s custom

??k jetti jakajia löytyy noin +400hp asti eli löytyy varmasti sopiva tavalliseen autoon.ohjauspainesäätimen uudelleen rakentamalla seokset säätelee kivasti hytistä ruuvia vääntäen,tosin jos tietokoneen kans leikkiminen on kivempaa ja (helpompaa,yksinkertaisempaa)niin mikäs siinä.....

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...