-AP- Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 Historicin sääntö '60-lukuiselle erikoisvakioautolle antaa mahdollisuuden vaihtaa kaasuttimen/-met toisenlaiseen (ikäkaudella käytettyyn), kunhan kurkkujen/kiihdytyspumppujen/jne. lukumäärä ei muutu ja kaasutin voidaan kiinnittää suoraan alkuperäiseen imusarjaan käyttäen alkuperäisiä pultteja tai muttereita ilman sovitekappaletta. Keijo Ikäheimo kertoo Mobilistin maukkaassa AAW Racing -historiikissa "Löysin siihen (1500S) myös isommat kaasuttimet." Niin. Mikä kaasutin ...? Quote Link to comment
Guest Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 vaihtaa imusarjat nurkkatuplille sopiviksi. eikö jonkun voortin kaasuttimet sovi? Quote Link to comment
-AP- Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 Muuten hyvä idea, mutta imusarjaa ei saa vaihtaa eikä kurkkujen määrää lisätä. Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 soleksit 1502 pemarista? Quote Link to comment
-AP- Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 '60-luvulla mallimerkintä lienee 1600 - tämä asia täytyy tarkistaa! Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 AP et uskalla sanoa, mitkä kaasuttimet on nyt kiinni. Solex 32 PBIC:t?Näitä on myös 34 millisiä. Quote Link to comment
Tutkija Posted April 2, 2009 Share Posted April 2, 2009 se vanha bmv kaasutin on joko 38mm tai 40mm läpän kohalta,sohlex sekin ja väittäisin et saa sattumaan alkuperäiseen imusarjaan... on vähän isompi kooltaan kun noi 32mm tai 34 mm solexit... :) Quote Link to comment
-AP- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 AP et uskalla sanoa, mitkä kaasuttimet on nyt kiinni. Miten niin? Auton omat vakiot on tällä hetkellä ja isompaa tekis mieli. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Tommonen löyty kuukkelilla: http://www.bmwclub.fi/fi/engines/m10/ Orkkishan on solex 32-PDSIT, eikä siinä tosiaa se kiinnityslaippa oo kummosen kokonen. Tuskin mitään 40 ainakaan bolt on kiinni saa? Käykö sit bussin Solex 32-34 PDSIT suoraan? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Tämmöiset löytyi tämän ranskalaisten aiheen peukoilta. Ilmeisesti 2002 Beemerin kaasareita? Ilmeisesti PDSIT ja PDSI ovat saman mallisarjan kaasareita. Erona että T on automaattiryypyllä ja ilman T:tä on manuaaliryypyllä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Käykö sit bussin Solex 32-34 PDSIT suoraan? Käy. Quote Link to comment
vwagen Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Miten ikäkausi on määritelty?saako alkuperäisiä kaasuttimia virittää? Mitään 32-34 kaasuttimia ei ole,niin lukee kyllä kaasuttimen rungossa,johtuen siitä että samaan runkoon tehtiin sekä 32 että 34 kaasuttimia. Tyyppi 4 34 pdsit kaasuttimet käyvät suoraan imusarjaan tai niiden osilla voidaan alkuperäiset suurentaa 34 millisiksi jos säännöt sallivat,jos edellämainitut eivät ole sallittuja taitaa ainoaksi mahdollisuudeksi jäädä 35 pdsi(t) jota Kadetin lisäksi käytettiin ainakin Passatissa.Rivimoottorin kaasuttimia on vain oikeanpuoleisia(Bokseriin asennettuna),vivuston ainakin joutuisi rakentamaan uudestaan,vasemmalla saattaa olla tilaongelmiakin(kiihdytyspumppu?). 36:sta eteenpäin pinnapulttijako lienee isompi,36 tai 38 pdsit:tä mulla ei ole mutta 40 on varmasti isommalla jaolla(412 kaasuttimet). Quote Link to comment
mite^ Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Angliassa myös soleksin kaasari. Kokoa en muista. Taitaa aika monessa vanhemmassa autossa olla noita sohloja. Quote Link to comment
-AP- Posted April 3, 2009 Author Share Posted April 3, 2009 Anglia tonninen tai 1200, mahtaako siitä olla 'isommaksi' kaasariksi Volkkariin? Ikäkausi F '62-'65, Historic Trophy '69:ssä ajaa samassa kaikki '69 ja sitä ennen luokitellut autot, '60-luvulta siis saisi osat mielellään peräisin. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 32 -> 34 kasvattaa virtauspinta-alaa yli 10%, 32 -> 35 jo luokkaa 20% joten eiköhän sillä jotain teholisääkin jo saavutettaisi vaikka halkaisijan muutos kuullostaakin itsessään pieneltä. En tosin osaa sanoa liekö noissa sisäkurkun kokokin kasvaisi, eihän se pelkkä runkokoon muutos niin selvästi lisätehoa mahdollistaisi. Quote Link to comment
Guest Ari F. Posted April 3, 2009 Share Posted April 3, 2009 Moi, En mä näistä mitään tajuu, mut mites ois sitten ehta Solex 34 PCI?! Kovasti on saksan viripajat niitä käyttäneet! Voit vaihtaa niihin myös sisäkurkut semmoisiksi kuin haluat. Itsellä taitaa löytyä kurkut 23, 25, 28mm ja muitakin on olemassa. Saattais sopia ihan vakio imusarjoihinkin kiinni. Nurkissa pyörii muutamat parit tollasia ja myös omaan tulossa ( ei ralliauto) jossain vaiheessa Riechertin räpläämät nurkkiin. Näitä käyttetty esim BMW 700 ( pikkasen eri auto kuin nykyaikainen 700), NSU:ssa ja muissakin. VW käyttänyt samaa sarjaa vanhemmissa moottoreissa, mutta pienempänä eli 28 PCI:tä. NOS kaasuttimia löytyy maailmalta etenkin bemariin sopivia. Että tämmöstä. edit. muutama kuvatus kapistuksista. Toinen pari Riechertin sarjaan ja toinen BMW NOS kaasaripari. Bemussa jo vakiona mm isommat kurkut. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.