Jump to content

Ralliauton virityskaasuttimet


Recommended Posts

Historicin sääntö '60-lukuiselle erikoisvakioautolle antaa mahdollisuuden vaihtaa kaasuttimen/-met toisenlaiseen (ikäkaudella käytettyyn), kunhan kurkkujen/kiihdytyspumppujen/jne. lukumäärä ei muutu ja kaasutin voidaan kiinnittää suoraan alkuperäiseen imusarjaan käyttäen alkuperäisiä pultteja tai muttereita ilman sovitekappaletta.

 

Keijo Ikäheimo kertoo Mobilistin maukkaassa AAW Racing -historiikissa "Löysin siihen (1500S) myös isommat kaasuttimet."

 

Niin.

 

Mikä kaasutin ...?

Link to comment

Miten ikäkausi on määritelty?saako alkuperäisiä kaasuttimia virittää?

Mitään 32-34 kaasuttimia ei ole,niin lukee kyllä kaasuttimen rungossa,johtuen siitä että samaan runkoon tehtiin sekä 32 että 34 kaasuttimia.

Tyyppi 4 34 pdsit kaasuttimet käyvät suoraan imusarjaan tai niiden osilla voidaan alkuperäiset suurentaa 34 millisiksi jos säännöt sallivat,jos edellämainitut eivät ole sallittuja taitaa ainoaksi mahdollisuudeksi jäädä 35 pdsi(t) jota Kadetin lisäksi käytettiin ainakin Passatissa.Rivimoottorin kaasuttimia on vain oikeanpuoleisia(Bokseriin asennettuna),vivuston ainakin joutuisi rakentamaan uudestaan,vasemmalla saattaa olla tilaongelmiakin(kiihdytyspumppu?).

36:sta eteenpäin pinnapulttijako lienee isompi,36 tai 38 pdsit:tä mulla ei ole mutta 40 on varmasti isommalla jaolla(412 kaasuttimet).

Link to comment

Anglia tonninen tai 1200, mahtaako siitä olla 'isommaksi' kaasariksi Volkkariin?

 

Ikäkausi F '62-'65, Historic Trophy '69:ssä ajaa samassa kaikki '69 ja sitä ennen luokitellut autot, '60-luvulta siis saisi osat mielellään peräisin.

Link to comment

32 -> 34 kasvattaa virtauspinta-alaa yli 10%, 32 -> 35 jo luokkaa 20% joten eiköhän sillä jotain teholisääkin jo saavutettaisi vaikka halkaisijan muutos kuullostaakin itsessään pieneltä.

 

En tosin osaa sanoa liekö noissa sisäkurkun kokokin kasvaisi, eihän se pelkkä runkokoon muutos niin selvästi lisätehoa mahdollistaisi.

Link to comment
Guest Ari F.

Moi,

 

En mä näistä mitään tajuu, mut mites ois sitten ehta Solex 34 PCI?! Kovasti on saksan viripajat niitä käyttäneet!

 

Voit vaihtaa niihin myös sisäkurkut semmoisiksi kuin haluat. Itsellä taitaa löytyä kurkut 23, 25, 28mm ja muitakin on olemassa. Saattais sopia ihan vakio imusarjoihinkin kiinni. Nurkissa pyörii muutamat parit tollasia ja myös omaan tulossa ( ei ralliauto) jossain vaiheessa Riechertin räpläämät nurkkiin.

 

Näitä käyttetty esim BMW 700 ( pikkasen eri auto kuin nykyaikainen 700), NSU:ssa ja muissakin. VW käyttänyt samaa sarjaa vanhemmissa moottoreissa, mutta pienempänä eli 28 PCI:tä. NOS kaasuttimia löytyy maailmalta etenkin bemariin sopivia.

 

Että tämmöstä.

 

edit. muutama kuvatus kapistuksista. Toinen pari Riechertin sarjaan ja toinen BMW NOS kaasaripari. Bemussa jo vakiona mm isommat kurkut.

post-2034-13888360896298_thumb.jpg

post-2034-13888360896757_thumb.jpg

post-2034-13888360897058_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...