Guest seppo rauti Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Minulla löytyy 6 volttinen kupla ja siinä ilmeni taas sama ongelma kuin viime keväänä. Eli vaikka akku on kuinka täysi, niin se vain pyörittää ja ja pyörittää, mutta kone ei starttaa. Ja autoa ei tarvitse kuin vähän tönäistä, niin lähtee kuitenkin mäkistartilla todella helposti käyntiin. Kun starttaa niin käy ihan unelmasti eikä sen jälkeen mitää ongelmaa. Tämän jälkeen voi jopa hetken päästä lähteäkkin käyntiin. Kun kone lämpenee, niin ei ole toivoakaan että lähtisi avaimesta käyntiin. Onko vinkkejä miten tätä kannattaa lähteä ratkomaan? sitä on jo moni tutkinut ja katsonut, eikä kukaan ole tälle mysteerille keksinyt syytä. Quote
mikan Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Onko mitattu paljonko puolalla on jännitettä kun starttaa? Pyörittääkö samaa nopeutta kylmänä ja kuumana? t. Mika Quote
metake Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Todennäköisesti jostain syystä sulla putoaa puolalla jännite liian alas, jolloin ei tule kunnollista kipinää, eli startti varastaa nyt kaiken virran. Siihen on useita vaihtoehtoja, huonot johdot josta johtuen paljon virtahäviötä, startti tiensä päässä esim. pusla alkaa oleen loppu ja ankkuri lähestyy kenttäkäämiä ja startti ottaa enemmän virtaa kuin pitäis. Virtalukon pohjakin voi olla huono eikä yhdistä kunnolla, jolloin puolalle menevä jännite putoaa. Eli jos ei nyt miljoonaa niin melkein sata vaihtoehtoa kuitenkin. Itse aloittaisin startista. Quote
UltraVW Posted April 13, 2009 Posted April 13, 2009 Juu , mulla oli täysin samanlainen ongelma aikanaan. Akku täys eikä lähde. Tuuppaamalla kyllä. Startti vaihtoon ja puola ja varmasti lähtee...itse vaihdoin molemmat silloin ja vika oli kyllä startissa. Juu ja jos tosiaan lämpösenä ei lähde ,pusla vaihtoon.... ja virtalukon voi kiertää Tällä http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=751810 täällä myös myynnissä sika hintaan http://www.vw-online.co.uk/cgi-bin/sh00 ... 3a485#a485 Mutta Kymco sambassa myy 20-30 dollaria samaa satsia ja ei kuulemma ole vaikea tehdä itsekään...sähkömiehet tarkentakoon Quote
Guest Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Mites jos vika oliskis vaan virtalukonpohjassa. Eli ei anna sytkälle sähköä siinä asennossa, kun startataan. Melko yleinen vika. Quote
Guest seppo rauti Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Kiitoksia hyvistä vinkeistä!! Kun saan auton seuraavaksi tallille, niin pitää sitä ennen käydä vähän ostamassa noita uusia osia ja toivoa että näillä korjauksilla löytyisi vika. Quote
Virtanen Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Optiman akku oli itselle suuri yllätys starttausvoimassa verrattuna normi lyijyakkuihin. Quote
Guest Jessie Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Onko ongelma vain lämpimällä koneella vai myös kylmällä? Itsellä 6V startti ei lähde lämpimänä, mutta odottelun jälkeen kylläkin. Quote
Guest seppo rauti Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Joo eli vähän samaa ongelmaa. Välillä (esim tänä aamuna lähti tosi hyvin käyntiin avaimesta) välillä taas ei ollenkaan. Mutta kun on ajanut hetken aikaan, niin lämpimänä ei avaimella saa koskaan käyntiin. Aina joko työntöreissu tai odottelee että taas jäähtyy, ja sen jälkee toivoo parasta että lähtee =) Quote
vwagen Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Onko Kuplassasi alkuperäinen painelaakeri,siis hiili"laakeri",jos on niin silloin pitää startata vaihde vapaalla ja kutkinpoljin ylhäällä. Quote
Guest seppo rauti Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 hmm. tohon en osaa ihan suoraa sanoa kyllä. Pitää ottaa selvää. Auto on vuosimallia -58, mutta kone on vähän uudempi. Mutta normaalisti näin aina starttaankin. En varmaan koskaan kytkin pohjassa starttaa, vaan aina vaihe vapaalla. Quote
Essi Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Mistä tämmöisen akun tilasit? Ainakin Tampereen IKH:lla näytti olevan noita hyllyssä viime viikolla. Mä laitoin joskus "pikakorjauksena" 6V Kuplaan releen akun ja käynnistimen herätejohdon väliin ja tätä relettä ohjasin sitten virtalukolla. Museopeliin ei tällainen toiminta kaiketi ole sallittua, mutta käynnistyminen helpottui kummasti, koska herätettä ei enää kierrätetty virtalukon kautta. Quote
Guest seppo rauti Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 joo näitä on tässä kanssa ehdoteltu, että tekisi tämän ohituksen suoraan. Pitää melkein tämä palikka tilata ja kokeilla sen kanssa, paraneeko starttaaminen. Quote
Virtanen Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Tuollakin on: http://koti.mbnet.fi/iirolak/optima.html Sovittaminen paikalleen on sitten toinen juttu. Itse tein pellistä tuen, johon akku pystyyn, ja 45 asteen kulmaan, jotta alkuperäinen kansi vielä sopii päälle ja kaapelit saa oikeisiin paikkoihin. Plun napa piti vielä lisäeristää. Quote
NordBling Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Ota piste pois linkin perästä, niin toimii. Quote
Guest seppo rauti Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 joo huomasin kanssa ite. se on vissii toi punakantinen 6V akku? 168€. Mites lataaminen yms. niin käyttäytyykö muuten niinkuin tavallinen akku? Quote
Virtanen Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Sepä se on. Ei ole vielä muuta kokemusta kuin kiinni ja menoksi. Quote
beetles Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Ainakin aiemmin oli sillai että optiman latauksessa ei ollut mitn spesiaalia, mutta red topit kuoli kerrasta, jos pääsi tyhjentymään täysin. jellou topit kesti vähän paremmin tyhjentymisen. mutta ei sitä niillekkään suositeltu. ja muutkin autot kun volkkarit käynnistyy optimalla ihan erilailla kuin xxxxxxxx merkkisillä akuilla. Quote
Guest HanttaP Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Hätäapuna koita startata kuumana moottoria pätkittäin.Starttaa monta kertaa peräkkäin,moottori käynnistyy mahdollisesti, kun lopetat starttaamisen ja jätät virran päälle.Moottori jää vähäksi aikaa pyörimään ja virta riittää sytytykselle. Quote
Guest seppo rauti Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 heitän nyt vielä tällekkin puolelle, kun tonne yhdistyksen puolelle vastailin samalla tavalla. eli: joo eli kyllä lähtee jos kaataa bensaa sinne kaasariin. Bensapumppu on vaihdettu just, ja se ainakin tuntuis pelittävän. Haisee todella paljon bensa aina startatessa ku joutuu pumppaa ja poraa et se lähtee käyntiin. Kärkiväli on kunnossa sitäkin kateltiin viime keväänä ja saatiin uudet osat virranjakajaan. Nyt on tällä viikolla lähtenyt joka kerta käyntiin avaimesta, kun aina ennen starttausta pumppaan n.10 kertaa ennen starttausta niin ihan pohjaan kaasun ja starttaan kaasu pohjassa! Quote
Guest Jessie Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 Tätä samaa aihetta on muuten pohdittu aikaiseminkin: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3310-6v-käynnistysongelmat-ja-sytytyspuolasta/ Tuossa minun -65:ssa kuplassa oli joskus sen lämminkäynnistyksen lisäksi myös toisenlainen käynnistyshäiriö. Jätti ehkä joka kolmas kerta käynnistymättä ja silloin lääkkeeksi piti kaataa bensaa suoraan kaasariin. Veli Pjotr Heinolasta on käynyt mut kerran pelastamassa Renkomäen ABC:lta. Syylliseksi osoittautui loppuujen lopuksi viallinen bensapumppu. Quote
DjMokkis Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 Tässä nyt on Seppo sulla aikamoinen läjä vaihtoehtoja, kun vaan keksis että mistä alkaa tilannetta purkamaan! Maxin ehdottamaan öljynpaineongelmaan ja viallisiin O-renkaisiin en oikein usko kun kerran kupla lähtee työntämällä käyntiin, joten se on sitten loppujen lopuksi polttoaine- tahi sähköpuolella ja veikkaisin jälkimmäistä... Ite kokeilisin niin että hakisin Vellulta testiin uuden puolan ja ehkä jopa startin vaihtas ja sitten se uus akku + uudet tulpanjohdot ja akkukaapeli jos siellä on kerran vähän huonon näköistä kaapelia (jännitehäviö voi varmaan johtua pelkästään siitäkin!) Mites, oliks siinä ryypynkin kanssa jotain ongelmaa nyt ollut? Voisko se saada startilla startatessa liikaa bensaa, mutta työntämällä ryyppy olis pois päältä? Ei hitsi, kyllä tää on melkoinen sekasoppa, mutta täältä kuitenkin vahvat pisteet sähköpuolelle :) Quote
Guest seppo rauti Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 Jep kiitoksia kaikille vinkkejä antaneelle. nyt pitää alkaa noita osia haalimaan ja käymään sitten pajalla ja oikeesti tehdä noita ehdotuksia niin pakkohan sen on lähteä pelittämään. Pidän tämän keskustelin tallessa niin varmasti joku näistä on se millä se sitten ratkeaa. Quote
Guest PeteT Posted April 15, 2009 Posted April 15, 2009 Katso nyt vielä kiihdytyspumpun kunto, ettei lopu tarkastuskohteet kesken. Viimeisiään vetelevä kalvo aiheutti mulla sen, että lähti kylmänä ryypyn kanssa käyntiin, mutta lämpimänä kun ryyppy meni pois niin ei millään. Bensaa kurkkuun niin taas lähti. Lisäoireena oli, että kierroksia joutui ajaessa vähän houkuttelemaan. p Quote
Virtanen Posted April 28, 2009 Posted April 28, 2009 Tein Optimalle tollasen telineen, alkuperäisen kannen saa tuon kanssa sopimaan sekä kaapelit sopii myös (+lisäeristystä). Akku tulee siis vinoon asentoon. Quote
UltraVW Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Mites tällanen kotelo? http://www.batteriesareus.com/index.php ... ucts_id=74 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.