Jump to content

6 volttisen kuplan starttausongelmia!


Guest seppo rauti

Recommended Posts

Guest seppo rauti
Posted

Minulla löytyy 6 volttinen kupla ja siinä ilmeni taas sama ongelma kuin viime keväänä. Eli vaikka akku on kuinka täysi, niin se vain pyörittää ja ja pyörittää, mutta kone ei starttaa. Ja autoa ei tarvitse kuin vähän tönäistä, niin lähtee kuitenkin mäkistartilla todella helposti käyntiin.

Kun starttaa niin käy ihan unelmasti eikä sen jälkeen mitää ongelmaa. Tämän jälkeen voi jopa hetken päästä lähteäkkin käyntiin. Kun kone lämpenee, niin ei ole toivoakaan että lähtisi avaimesta käyntiin.

 

Onko vinkkejä miten tätä kannattaa lähteä ratkomaan? sitä on jo moni tutkinut ja katsonut, eikä kukaan ole tälle mysteerille keksinyt syytä.

Posted

Onko mitattu paljonko puolalla on jännitettä kun starttaa?

 

Pyörittääkö samaa nopeutta kylmänä ja kuumana?

 

t. Mika

Posted

Todennäköisesti jostain syystä sulla putoaa puolalla jännite liian alas, jolloin ei tule kunnollista kipinää, eli startti varastaa nyt kaiken virran.

 

Siihen on useita vaihtoehtoja, huonot johdot josta johtuen paljon virtahäviötä, startti tiensä päässä esim. pusla alkaa oleen loppu ja ankkuri lähestyy kenttäkäämiä ja startti ottaa enemmän virtaa kuin pitäis. Virtalukon pohjakin voi olla huono eikä yhdistä kunnolla, jolloin puolalle menevä jännite putoaa. Eli jos ei nyt miljoonaa niin melkein sata vaihtoehtoa kuitenkin. Itse aloittaisin startista.

Posted

Juu , mulla oli täysin samanlainen ongelma aikanaan. Akku täys eikä lähde. Tuuppaamalla kyllä. Startti vaihtoon ja puola ja varmasti lähtee...itse vaihdoin molemmat silloin ja vika oli kyllä startissa.

Juu ja jos tosiaan lämpösenä ei lähde ,pusla vaihtoon.... ja virtalukon voi kiertää Tällä http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=751810 täällä myös myynnissä sika hintaan

 

http://www.vw-online.co.uk/cgi-bin/sh00 ... 3a485#a485

 

Mutta Kymco sambassa myy 20-30 dollaria samaa satsia ja ei kuulemma ole vaikea tehdä itsekään...sähkömiehet tarkentakoon

Posted

Mites jos vika oliskis vaan virtalukonpohjassa. Eli ei anna sytkälle sähköä siinä asennossa, kun startataan. Melko yleinen vika.

Guest seppo rauti
Posted

Kiitoksia hyvistä vinkeistä!!

Kun saan auton seuraavaksi tallille, niin pitää sitä ennen käydä vähän ostamassa noita uusia osia ja toivoa että näillä korjauksilla löytyisi vika.

Guest Jessie
Posted

Onko ongelma vain lämpimällä koneella vai myös kylmällä?

 

Itsellä 6V startti ei lähde lämpimänä, mutta odottelun jälkeen kylläkin.

Guest seppo rauti
Posted

Joo eli vähän samaa ongelmaa. Välillä (esim tänä aamuna lähti tosi hyvin käyntiin avaimesta) välillä taas ei ollenkaan. Mutta kun on ajanut hetken aikaan, niin lämpimänä ei avaimella saa koskaan käyntiin. Aina joko työntöreissu tai odottelee että taas jäähtyy, ja sen jälkee toivoo parasta että lähtee =)

Guest seppo rauti
Posted

hmm. tohon en osaa ihan suoraa sanoa kyllä. Pitää ottaa selvää. Auto on vuosimallia -58, mutta kone on vähän uudempi. Mutta normaalisti näin aina starttaankin. En varmaan koskaan kytkin pohjassa starttaa, vaan aina vaihe vapaalla.

Posted
Mistä tämmöisen akun tilasit?

Ainakin Tampereen IKH:lla näytti olevan noita hyllyssä viime viikolla.

Mä laitoin joskus "pikakorjauksena" 6V Kuplaan releen akun ja käynnistimen herätejohdon väliin ja tätä relettä ohjasin sitten virtalukolla. Museopeliin ei tällainen toiminta kaiketi ole sallittua, mutta käynnistyminen helpottui kummasti, koska herätettä ei enää kierrätetty virtalukon kautta.

Guest seppo rauti
Posted

joo näitä on tässä kanssa ehdoteltu, että tekisi tämän ohituksen suoraan. Pitää melkein tämä palikka tilata ja kokeilla sen kanssa, paraneeko starttaaminen.

Guest seppo rauti
Posted

joo huomasin kanssa ite. se on vissii toi punakantinen 6V akku? 168€. Mites lataaminen yms. niin käyttäytyykö muuten niinkuin tavallinen akku?

Posted

Ainakin aiemmin oli sillai että optiman latauksessa ei ollut mitn spesiaalia, mutta red topit kuoli kerrasta, jos pääsi tyhjentymään täysin. jellou topit kesti vähän paremmin tyhjentymisen. mutta ei sitä niillekkään suositeltu.

 

ja muutkin autot kun volkkarit käynnistyy optimalla ihan erilailla kuin xxxxxxxx merkkisillä akuilla.

Guest HanttaP
Posted

Hätäapuna koita startata kuumana moottoria pätkittäin.Starttaa monta kertaa peräkkäin,moottori käynnistyy mahdollisesti, kun lopetat starttaamisen ja jätät virran päälle.Moottori jää vähäksi aikaa pyörimään ja virta riittää sytytykselle.

Guest seppo rauti
Posted

heitän nyt vielä tällekkin puolelle, kun tonne yhdistyksen puolelle vastailin samalla tavalla. eli:

 

joo eli kyllä lähtee jos kaataa bensaa sinne kaasariin. Bensapumppu on vaihdettu just, ja se ainakin tuntuis pelittävän.

Haisee todella paljon bensa aina startatessa ku joutuu pumppaa ja poraa et se lähtee käyntiin.

 

Kärkiväli on kunnossa sitäkin kateltiin viime keväänä ja saatiin uudet osat virranjakajaan.

 

Nyt on tällä viikolla lähtenyt joka kerta käyntiin avaimesta, kun aina ennen starttausta pumppaan n.10 kertaa ennen starttausta niin ihan pohjaan kaasun ja starttaan kaasu pohjassa!

Guest Jessie
Posted

Tätä samaa aihetta on muuten pohdittu aikaiseminkin:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3310-6v-käynnistysongelmat-ja-sytytyspuolasta/

 

Tuossa minun -65:ssa kuplassa oli joskus sen lämminkäynnistyksen lisäksi myös toisenlainen käynnistyshäiriö. Jätti ehkä joka kolmas kerta käynnistymättä ja silloin lääkkeeksi piti kaataa bensaa suoraan kaasariin. Veli Pjotr Heinolasta on käynyt mut kerran pelastamassa Renkomäen ABC:lta. Syylliseksi osoittautui loppuujen lopuksi viallinen bensapumppu.

Posted

Tässä nyt on Seppo sulla aikamoinen läjä vaihtoehtoja, kun vaan keksis että mistä alkaa tilannetta purkamaan! Maxin ehdottamaan öljynpaineongelmaan ja viallisiin O-renkaisiin en oikein usko kun kerran kupla lähtee työntämällä käyntiin, joten se on sitten loppujen lopuksi polttoaine- tahi sähköpuolella ja veikkaisin jälkimmäistä... Ite kokeilisin niin että hakisin Vellulta testiin uuden puolan ja ehkä jopa startin vaihtas ja sitten se uus akku + uudet tulpanjohdot ja akkukaapeli jos siellä on kerran vähän huonon näköistä kaapelia (jännitehäviö voi varmaan johtua pelkästään siitäkin!)

 

Mites, oliks siinä ryypynkin kanssa jotain ongelmaa nyt ollut? Voisko se saada startilla startatessa liikaa bensaa, mutta työntämällä ryyppy olis pois päältä?

 

Ei hitsi, kyllä tää on melkoinen sekasoppa, mutta täältä kuitenkin vahvat pisteet sähköpuolelle :)

Guest seppo rauti
Posted

Jep kiitoksia kaikille vinkkejä antaneelle. nyt pitää alkaa noita osia haalimaan ja käymään sitten pajalla ja oikeesti tehdä noita ehdotuksia niin pakkohan sen on lähteä pelittämään.

 

Pidän tämän keskustelin tallessa niin varmasti joku näistä on se millä se sitten ratkeaa.

Guest PeteT
Posted

Katso nyt vielä kiihdytyspumpun kunto, ettei lopu tarkastuskohteet kesken. Viimeisiään vetelevä kalvo aiheutti mulla sen, että lähti kylmänä ryypyn kanssa käyntiin, mutta lämpimänä kun ryyppy meni pois niin ei millään. Bensaa kurkkuun niin taas lähti. Lisäoireena oli, että kierroksia joutui ajaessa vähän houkuttelemaan.

 

p

  • 2 weeks later...
Posted

Tein Optimalle tollasen telineen, alkuperäisen kannen saa tuon kanssa sopimaan sekä kaapelit sopii myös (+lisäeristystä). Akku tulee siis vinoon asentoon.

post-692-1388836099499_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...