Jump to content

Olkatappien ensiapu ja katsastus


Guest kotupa00

Recommended Posts

Guest kotupa00

Elikkäs 65 typ1 pomppas kummassakin keulan olkatapissa liikaa välystä alhaalla ja ylhäällä, vaseliinia laitoin jo mutta vielä jäi välystä voiko niitä mitenkään kiristää?

Sitten rupesi napisemaan kaikista pikkuseikoista mistä ei ole koskaan ennen huomautettu niin onnistuisko jos vain korjais nuo pahimmat viat ja veis uusintakatsastukseen eri asemalle? onko niillä jokin yhteinen tietoverkko jo hylätyistä autoista?

 

Kiittäen.

Link to comment
Guest kotupa00

Miten niitä sidepultteja kiristetään tai tarkemmin mitä ne ovat?

 

No ratin akseli heiluu vähän, ikinä oo haitannu aikaisemmin. korjaus?

 

takana liian leveät renkaat (195) myöskään koskaan mainittu. muutos kats. 40 juroa saman saatana kuin määräaikais kats ja katto jo että ei onkelmaa, kalliita lauseita otteeseen.

 

pissapoika ei toiminu, no joo ei muistanu painetta laittaa, koskaan aikaisemmin ole edes kyselty ko. laitetta

 

Jarruista mutta ihan ok. pitäähän ne ottaa tasaisesti, pitää säätää.

 

Vituttaa kun käyttäny saman firman konttorissa (ykst.) ainakin 5 kert. ja aina menny mukisematta läpi niin nyt niiden uudessa haarakonttuurissa (paljon lähempänä) sit rupesivat syynään.

Kävi se vaan mielessä että olis lyöny lapun taskuun ja ajanu auton tutulle asemalle uudestaan määräaikaiskatsastukseen vaan taitavat laitella koneelle notta tää pirssi on kerran käyny.

Link to comment
Itellä tullut kans korjauskehotus olkatapeista. Ja ihan aiheesta, korjasin (onnistu ihan vaan kirimällä) ja tuli paljon parempi.

 

Ei tasan onnistu olkatappien korjaus kiristämällä. Sidepultit voi kiristää muttei olkatappeja.

Link to comment

Jees, sori. Tuossa kun luin pikaseen tuon läpi niin jäi aluperäisestä kysymyksestä olkatappi kummittelemaan mieleen ja tuli väärä nimi. Tietenkin tarkoitin sidepultteja, minkä tuosta varmaan moni asiayhteydestä ymmärsikin. Olkatappeja kun ei pysty mitenkään kiristämään.

 

Hyvä kuitenkin että metake ystävällisesti asiasta huomautti, niin ei jää muille väärä kuvaa asiasta.

Link to comment

Jos sidepulteissa tai puslissa väljää eikä lähde kiristämällä, ni laittaa vähän ylimääräsiä shimmilevyjä toiseen pulttiin ja "pakottaa" kireelle. Ainakin itellä toimi. Vähän kyseenalainen menetelmä kyllä.

Link to comment

Sidepultit mullakin oli joskus löysällä, ja niitähän kyllä pystyy ja pitääkin kiristää. Jos on inssi valittanut että on liikaa välystä ylhäällä ja alhaalla, niin todennäköisesti kyse on juuri sidepulteista. Suurin osa asemista (jotka edes yhtään ymmärtää vanhoista autoista) hyväksyy olkatapissa pienen välyksen, koska eipä sitä juurikaan täysin välyksettömäksi saa, tai ei se ainakaan sellaisena pitkään pysy.

 

Pissapojasta tulee vain korjauskehotus, se ei estä leiman saantia, tosin jää nykyään sitten rekisteriotteeseen näkyviin.

 

Muistaakseni kuplan vakiorengaskoko on 155-15, joten 195 on 10 mm liian leveä. Sääntö on aika selkee, joten siinä ei pitäis olla epäselvyyttä. Jos sulla on rekisteriotteessa jokin leveämpi koko "alkuperäisenä" niin sitten 195 pitää kelvata katsastuksessa.

Link to comment
Guest kotupa00

Niin pitää juu korjata loputki pikku viat, mites muuten se kiristys ilmeisesti loysätään ensin "ripustuksien" pultit mitkä ovat tuossa nuolen ja listan vieressä ja sitten päästä niitä sidepultteja ? ja mihin kireyteen?

 

Kun en ole vielä kerennyt tuota ratin keskiötä aukaiseen niin onkos siellä joku stefa vaiko laakeri minkä läpi ohjaustanko kulkee mistä se voisi olla väljä?

 

Niiin ja vielä töissä hoksasin että ruutasin sitä tebarin mustaa vaseliiniä sinne keulaan muistaakseni se on lirumpaa entä se perinteinen keltainen mönjä?

Ainakin toissa katsastuksessa kun oli samanlaista väljyyttä vasemalla puolen niin inssi laitto sitä keltaista vaseliinia ja totes "no niin loppu välys" totesin vaan että kait nyt toisenki puolen rasvaat ja rasvashan se :)

post-1-13888361051362_thumb.jpg

Link to comment
Guest kotupa00

Koko ratti heiluu kun sitä heiluttaa ~1 cm suuntaansa, siis se ohjaustanko väljä ratin päästä varmaankin jokin holkki ennen ratin kiinnitys pulttia joka keskittää rattiakselin keskelle rattiputkea... vähän hankala selittää, pieni havainnollistamiskuva liitteenä.

post-1-13888361054042_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...