Jump to content

kuplan moottorin huono käynnistys lämpimänä


Recommended Posts

Kone on 1600 varmaan vakio, kärjettömällä sytkällä (accufire) varustettu pannu. Lähtee lämpimänä todella nihkeästi pyörittämään konetta, ihan kuin akussa ei olisi virtasta. Käy kuitenkin jotenkin tyhjäkäyntiä ja mutta alavääntöä puuttuu.

 

Säädöt (sytkä+kaasari) ei varmaan ihan kohdillaan. Hihnapyörässä on vaan yksi sytytysennakkomerkki. Sen jos laittaa lohkon halkaisu kohdalle, niin ei käy juuri ollenkaan ei ainakaan tyhjäkäyntiä.

 

Eli onko mahdollista, että kärjettömällä ennakko pitää säätää eri kohtaan kun kärjillä?

 

Saikohan tästä taas mitään selvää????

Link to comment

Huono pyöritys lämpimänä johtuu usein huonosta startin puslasta (kytkinkopan päässä).

 

Mulla on kanssa vain yksi merkki hihnapyörässä ja se pitää säätää jotain 5-7 astetta ennen lohkon merkkiä. Muuten ei toimi ollenkaan.

Nää moottorit kun on monta kertaa avattu ja hihnapyörät ja jakajat vaihtunu moneen kertaan.

Link to comment
Guest Hi-Power

No tollanen vika oli mullakin...Teki siten että ikäänkuin löi vastaan ja totesin että sytkä ennakko on aikaisella.Kun sen säädin kohdalleen niin alko pelittään.

Link to comment

Sytkää olen yrittänyt säätää, mutta kun se ennakkomerkki puuttuu hihnapyörästä, niin hieman hankalaa.

 

Startin johtojen liitokset putsasin, vaihdoin paremmin toimivan (ei uusi) puolan. Kylmänä starttaa ihan hyvin, mutta lämpimänä, kun auto on seisonut jonkun aikaa, niin ei meinaa käynnistyä kunnolla ts. ihan kuin ei jaksais kunnolla pyörittää. Akku ja laturi ok.

 

Kaasari vaikuttaa siltä, kun se hieman tulvisi ja lämpimänä käynnistäessa tuntuu kun eka kipinä syttys imusarjassa. Eli tämäkin viitannee, että sytytys ei ole vieläkään ihan kohdillaan.

Link to comment

Startin pusla oireilee just silleen että ei jaksa pyörittää lämpimänä. Tämän voisi kokeilla starttaamalla virranjakajan kansi irti kun kone on kuumana. Jos pyörittää kunnolla niin sitten ei varmaan ole puslassa vika ja voi etsiä muualta.

 

EDIT: Ai niin sulla olikin kärjetön... Tykkääköhän Accuvire pahaa jos tulpanjohdot ei vie minnekään? Sitten pitäisi jollain muulla konstilla estää sytytys.

Link to comment

mulla oli samaa vikaa yhessä kilpurissa. Täällä eipäiltiin myös tuota puslaa ja katkojan kärkiväliä joka oli tuolloin 0.15 (ei mun säätämä) Kuumana juurikaan ei tahtonut pyörittää. Pusla kannattaa vaihtaa myös startin toisesta päästä. Kun vaihdat vain laatikosta sen niin ei aikaakaan kuin se kuluu uudestaan.

Link to comment
Startin pusla oireilee just silleen että ei jaksa pyörittää lämpimänä. Tämän voisi kokeilla starttaamalla virranjakajan kansi irti kun kone on kuumana. Jos pyörittää kunnolla niin sitten ei varmaan ole puslassa vika ja voi etsiä muualta.

 

EDIT: Ai niin sulla olikin kärjetön... Tykkääköhän Accuvire pahaa jos tulpanjohdot ei vie minnekään? Sitten pitäisi jollain muulla konstilla estää sytytys.

 

 

 

Entä jos ottas vaan puolalta tulevan piuhakkeen irti????

Link to comment

Entä jos ottas vaan puolalta tulevan piuhakkeen irti????

 

Nii varminta olis ehkä irrottaa 12/6 v puolelta sytytysvirtajohto (+), ettei puola synnytä korkeaa jännitettä ollenkaan. En tiedä sitten miten arkoja nuo oikeasti on.

 

Mites varmistit että pusla on OK? Ei se kait ihan 100 km ajolla mene pilalle.

Itellä viimeksi kun kone oli irrallaan heilutin startin akselin päätä sormella ja väljää oli ehkä n. 1mm. Laitoin uuden puslan niin kylläpä taas parani starttaaminen. Edellisen kerran vaihdoin varmaan 40 tkm sitten, silloin ajoin niin loppuun ettei startannu kylmänäkään... :p

Link to comment

minulla yhdessä moottorissa oli vastaavat oireet. Kone leikkasi kiinni lopulta ja nihkeän pyörittämisen syy lämpimänä oli puuttuva jäähdytys, eli termari jumissa tai läpät puhallinkopassa kiinni. Moottori kun lämpeni, eikä saanut jäähdytystä alkoi välykset pienenemään liikaa

Link to comment

Vaihdoin kaasarin korjaussarjan, uuden virranjakajan kopan ja pyörijän. Käynnistyvyys parani taas hieman, mutta oireilu jatkui vielä siten, että ajoin koneen lämpimäksi (jonkin aikaa tyhjäkäyntiä ja sit pikku ajolenkki). Sammutin auton ja ihan hyvin lähti käyntiin. Auton seistyä n. pari tuntia lähti taas hieman heikommin käyntiin.

 

Pusla kiilteli uutuuttaan ja eikä se näyttänyt kuluneeltä. Tosin voihan tuon vielä tarkistaa. Samoin nuo jäähdytysasiat, kun ongelmat olen havainnut n. 10 km maantieajon jälkeen.

 

Aamulla vien auton alan ammattilaiselle joka saa laittaa sytkän ja kaasarin säädöt tikkiin, itelläni kun ei taito ja hermot enää riitä. Katotaan sit miten käy ja löytyykö muuta vikaa.

Link to comment

Könysin auton alle ja sorsien läpät on kiinni kummaltakin puolelta. Pitänee ne viritella auki, niin rupee varmaan paremmin jäähtyy. Alkuperäiset säätövaijerit tosin ovat jo lähteneet mäkeen. Toivottavasti ei vielä pata jumi kiinni.

 

 

minulla yhdessä moottorissa oli vastaavat oireet. Kone leikkasi kiinni lopulta ja nihkeän pyörittämisen syy lämpimänä oli puuttuva jäähdytys, eli termari jumissa tai läpät puhallinkopassa kiinni. Moottori kun lämpeni, eikä saanut jäähdytystä alkoi välykset pienenemään liikaa
Link to comment
Könysin auton alle ja sorsien läpät on kiinni kummaltakin puolelta. Pitänee ne viritella auki, niin rupee varmaan paremmin jäähtyy. Alkuperäiset säätövaijerit tosin ovat jo lähteneet mäkeen. Toivottavasti ei vielä pata jumi kiinni.

 

Sorsien läpät saakiin olla kiinni, se vain parantaa jäähdytystä. Puhallinkopan sisällä olevien läppien kuuluu aueta termarin ohjaamina, jos termostaatti ei aukaise läppiä niin ne pitää käsin jumittaa aukiasentoon jotta autolla voi ajaa.

Link to comment

Ok oliskin ollu turhan helppoa. Sit lisää muutamia tyhmiä kysymyksiä aiheeseen liittyen

 

- Miten ne puhallinkopan läpät ja termarin toiminta on helpoin tarkistaa? Kopan vasen puoli on laitettu ruuvilla, jota ei saa auki purkamatta puolta koneesta, koska imusarja sattuu eteen kivasti.

 

Tässä muuten koneen tarkempia tietoja

 

lohko: F0490447 (suht vakio kuulemma)

virranjakaja: JUR4, 0 231 137 009, 113 905 205K, joka on varustettu Pertronix Ignitorin kärjettömällä sytkällä (ei siis accufire, kuten muistelin), uusittu pyörijä ja kansi

kaasari: 34 pict 3, jota hellitty uusilla tiivisteillä yms.

puola: joku sininen 12V bosch

hihnapyörässä vain yks V-muotoinen merkki, joka ei lohkonhalkaisu kohdassa on kohdallaan eli pitäisi olla 7,5 ennakkoa varmaan. Ilmanputsari 1200 pikkunen vakio pönttö, mutta liekkö sillä merkitystä.

 

-Käykö nämä palikat yhteen, kun nyt ainakin tuntuu, että pientä hieno säätöä kaipaisi. Käytin jo eräällä autokorjaamolla, jossa asentaja sanoi, että noilla kilkkeillä ei saa edes sytkää kunnolla säädettyä, koska kaasari ja virranjakaja eri paria jne?

 

Tarkoitus olisi saada tästä ihan normaaliin käyttöön kesäauto ei mitään katuraseria...

Link to comment

Laturin kun ottaa pois, niin siitä reiästä näkee läppien toiminnan. Oikealta puolelta pyttyjen alta pitäis löytyä se termari ja jos sen irrottaa niin vivusta vetämällä voi myös tunnustella että läpät liikkuu. Itse ternarin saa kokeiltua kun laittaa sen kuumaan veteen. Jostain hakua käyttämällä varmaan löyty sen termarin säätöohje, ja pitäis se mullakin jossain olla.

Link to comment

Pitää tarkastella huomenna termostaatti ja läpykät, kunhan auto pelastettu sateesta. Ihmen paikoista vesitunkee sisälle pelkässä sateessa seisomisestakin. Nyt sitten kuivataan vielä lattiamattoakin....

 

Sorsista puskikylllä lämpimänä ihan hyvin ilmaa joten taitaa olla läpät auki, mutta tarkistetaan nyt tääkin vaihtoehto.

 

Onko kellään muuten tietoa tuohon kaasarin/jakajan sopivuuteen?

Link to comment

Eilen räpläisin ja lämmitin termaria ja minusta näytti, että se toimii. Läpät kopassa ei pitäs olla jumissa ainakin kopan takaa kun vipuja liikuttelee, niin tuntus et ne liikkuu. Yritin kurkistaa kopan sisään irroittamalla laturin, mutta eihän prkl mahdu tulee ulos, kun ottaa kiinni imusarjaan. Sit jos sais puhallinkopan irti, niin pääsis kunnolla kattoo, mutta taas se vasemman puolen ruuvi tulee vastaan.

 

Minusta kyllä tuntuu, että lämpimänä saa vain liikaa bensaa, koska lämpimänä startatessa bensaa haisee melkolailla, vaikka ei paina kaasua yhtään. Sitten vielä huomasin eilen aamulla kylmänä käynnistäessä vähän samantyyppistä käynnistysongelmaa, kun lämpimänäkin eli ei silloin voi johtua jäähdytyksestä. Startin puslan vielä tarkistan uudemman kerran kun kerkiän. Saapiko sen miten irti startin puolelta? Eikös pitäs tulla nimenomaan sinne päin pois?

 

"Jakaja/kaasari yhdistelmä ei ole kovin ideaali, väärä alipaine signaali."

 

Tuohon kaasari/jakaja ongelmaan vielä, niin olis 009 se oikea ratkaisu? Jos sellasen brazil-version hankkis? Vai kandeeko laittaa boschin jakaja, Z42, 0 231 170 186, 043 905 205 ja siihen siirtän tuon kärjettömän sytkän.

 

Tai sit tää menee turhan säätämiseksi, pitää vaan ajaa päryytellä.

Link to comment
Automaattiryypyn toiminta pitäs kanssa tarkistaa jos ei ole tehty jo. Jos ajelet Caudeamuksen nurkilla niin tehään tässä pihassa pikadiagnoosi.

Vai onko se jo liikenteessä?

 

Sitä en ole muuten tajunnu tsekata. Kyllä SS jo liikenteessä on. Pitää kattoo alkuviikosta, jos pyörähtäs. Laita yv:llä mulle puhelinnumeros, kun mulla katos jo, kun pesin puhelimen pesukoneessa (huono kestosia nuo nokialaiset).

Link to comment

Mullakaan ei pallis starttaa kunnolla kuumana, siis startti ei pyöritä. Vetämällä hyrähtää heti käyntiin. Joutuu siis starttia räpläämään. Ei mahda näiltä leveyksiltä puslaa saada enen Old Timer Runia. Mulla tosin kulunut pusla on oireillut aikaisemmin niin että joskus starttaa, joskus ei.

Link to comment
Mullakaan ei pallis starttaa kunnolla kuumana, siis startti ei pyöritä. Vetämällä hyrähtää heti käyntiin. Joutuu siis starttia räpläämään. Ei mahda näiltä leveyksiltä puslaa saada enen Old Timer Runia. Mulla tosin kulunut pusla on oireillut aikaisemmin niin että joskus starttaa, joskus ei.

 

No euron jos hommaat rahaa jostain niin Motonetistä saa puslan (no. 11-8888). Siis jos on ihan normi startti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...