-Alex- Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Mikä earls letkuihin sopiva/tarkoitettu letku on pitemmän päälle parasta? Pitkää ikää ja taipuisuutta sekä tietty sopivaa paineenkestoa ja lämmönkestoa haetaan. Ettei tartte joka kesä vaihdella. mm. aircooled.netissäkin oli kolmenlaista letkua tarjolla, vaikka suomesta tilailen nää kummiskin. Mistäpä myös löytää edullisimmat earls liittimet? Tarttis 4 x 3/8"->JIC08 adapteria, 2 x 90 ast liitintä ja 2 x suoraa liitintä. CSP:llä nää maksais 170 euroo, mutta hyvät(?) maksaa :D Quote Link to comment
Ketsa Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Marssi lähimmälle isommalle hydrauliikamyyjälle (esim hiflex) ja teetä letkut teflonista prässätyillä liittimillä ja osta samalla tarvitsemasi nipat. Vai onko tässä tärkeintä nipan punainen ja sininen väri? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 ja huomattavasti halvemmallakin pääset ku öörlssiltä ostaen. Jos et nyt väen väkisin halua hipostella 7075 T-5 tilassa olevasta alumiiniosasta joka on eloksoitu kivasti ei auton väriin sopivaksi :D Quote Link to comment
JaniM Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Ja ota rosteriliittimet ja kiillotat ne, niin on teflonletkujen kanssa saman väriset. Teflon ainut hyvä vaihtoehto, ikuiset ja kestää lämpöä liki 300 astetta muistaakseni. Eikä noi kopteriliittimet kauaa siistinä pysy, ku tulee naarmuja. Ai niin Hydromarketilla ja Hytarilla hyvät katalookit mistä näkee hinnat. Ja niistä saa parhaillaan 70% pois.. Eli ilmaa niissä on kyllä riittävästi. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Juu, ei väri ole tärkeä juttu :) teflonletkua prässätyin liittimin on jo polttoainepuolella. Niin jospa sitten löytyy riittävän kompaktit liittimet ja nipat löytyy öljypuolellekin. Viimeiset 6-7 vuotta ollut 1/2" hydrauliikkaletkua hiukan suurine nippoineen (27mm avainväli), joten olisi kiva saada kompaktimpaa liitintä/nippaa ja taipuisampaa letkua. Jep, eli samasta paikasta hakeen teflonletkua missä p-a letkutkin tuli teetettyä. Itteasiassa tää on jo ollut yks vaihtoehto, käynyt mielessä. Ja 3/8" r-kierre passaa ihan kohtalaisen hyvin 3/8" npt:n kanssa, vaikka kenties näin ei sais tehdä, mutta npt nippoja ei saa täältä ainakaan kaupasta. Ei noissa earls liittimien hinnoissa ole mitään järkeä, 50 euroa an8 kulmaliitin. neopreeni tai synteettinen kumiletku ei kuitenkaan kestä ikuisesti myäskään. Quote Link to comment
-AP- Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Kulma- ja muita nippeleitä löytyy kiinalaisena earl's-kopiona muistaakseni US-Partsista, ihan saman näköisiä ja reilusti puolet halvempia. Quote Link to comment
Marko Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Villi veikkaus on kyllä että ne on kaikki kiinassa tehtyjä. ebayssa (etsivä löytää) on kiinalainen putka joka niitä myy ja vaikka tulee postikulut ym. ne on silti halpoja. Quote Link to comment
JaniM Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 No kyllähän ne varmaan tilaa noita liittimiä. Tai aika huonoa palvelua mun mielestä tai ammattitaidottomuutta. Niin olikos tuo suora r-kierre vai kartio? Kartio passaa kyllä aika liki, muttei suora kylläkään. http://www.hydromarket.fi/hm/pdf/SH_Hyd ... 10_www.pdf Tuolta löytyy 3/8 npt-3/8" BSP nippa ja tuohon löytyy letkukara 3/8" tai 1/2" letkulle, äkkiseltään katottuna. Quote Link to comment
Lasse Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Jotenkin tulee mieleen kun selaa näitä hytikka ja miksei vesijohtopuolenkin katalookeja, että miksi helvetissä jokaisen tämän maailman asukin on jossakin elämänsä vaiheessa pitänyt kehittää oma liitin, liitostekniikka tai kierre. Ja eikun lisää pukkaa kokoajan... Quote Link to comment
Guest Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 Luultavasti Suomen edullisimmat earlssit ja letkut löytyy kumipojilta Helsingistä ja yleensä vielä hyllystä. Jos ei tarvitse olla earlssit niin ebaysta tai vaikka summitilta saa halpoja. Ja saahan näitäkin vaikka kiillotettuina tai mustina, jos väri on niin tärkeä. Quote Link to comment
Guest kepajake Posted November 12, 2009 Share Posted November 12, 2009 http://stores.ebay.com/autofittings ebayssa (etsivä löytää) on kiinalainen putka joka niitä myy ja vaikka tulee postikulut ym. ne on silti halpoja. Quote Link to comment
henryf Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Autoracingillä on ilmeisesti suomen paras valikoima. Hinnasta en tiedä. Se myös puolustaa paikkaansa näissä lentokoneliittimissä että ovat purettavissa ja käytännössä ikuisia. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 toi purettavuus on hyvä juttu, siksi käynyt mielessä. 7075 alumiini on kovaa värkkiä alumiiniksi, lienee ihan kestäviä liittimet silloin. Vertailutaulukon lujin alumiiniseos.... http://www.erikoisteras.fi/index.php?mid=177 Quote Link to comment
JaniM Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Löytyyhän noita purettavia traktoriliittimiä tavallisenakin. Tietty jos haetaan keveyttä ja ulkonäköä, sekä pientä kokoa niin silloin alumiiniset. Mut miksi pitäis pystyä purkamaan? Tietty jos tien päällä katkeaa letku juuresta niin saa korjattua. Mut eipä se teflon rikki mene normikäytössä. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Niin...jos joskus tarttee muuttaa letkun mittaa tai korjata :D Tottahan tuo, kyllä prässätyin liittimin olevat teflonletkut ovat melkeinpä "pomminvarmat" Quote Link to comment
Pekka Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Itse kasattavuushan on tärkeinpiä ominaisuuksia kasattavissa liittimissä koska kaupat joissa letkuja prässätään eivät ole auki kun iltaisin harrastetaan. Hydrauliikan on saman kokoluokan liittimissä pienempi sisäreikä, jolloin niiden porailuun menee aikaa ja kulmapäiden porailu ei ole mahdollistakaan. hydrauliikan edulliset liittimet eivät ole "swivel" , jolloin letkut tahtovat aina jäädä kierteelle ja käytännössä on mahdotonta laittaa letkun kumpaankin päähän kulmaliitintä, toisin kuin swivel AN liittimillä. Viisaasti ostettuna AN liittimet jäävät nippoineen ja letkuineen reilusti hydrauliikkaliittimiä halvemmaksi, Alexin tarvitsemat liittimet oli kun viimeksi ostin samanlaiset noin 50,- kuluineen. Quote Link to comment
JaniM Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Toi on kyllä totta, et pystyy kotona kasaileen. Se on hyvä että löytyy edullisia paikkoja noille ANeille. Mites pitääkö teflon tuossa liittimessä? Quote Link to comment
Pekka Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Teflon letkulle on oma AN liitin tyyppi. Quote Link to comment
JaniM Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Koottava kans? Hinta? Quote Link to comment
Pekka Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Hintoja voit selata täältä: http://www.speedflowshop.co.uk/, ei ehkä halvin mutta valikoimat on hyvät. Huomaa että AN liittimet perustuu tuumamitoitukseen, hydrauliikassa käytettyjä millimittoja soveltaessa pitää olla tarkkana. Quote Link to comment
JaniM Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Hydrauliikka kyllä perustuu tuumiin pääsääntöisesti Euroopassa, mutta suoriin G kierteisiin. Näitä kun tulee pyöriteltyä työkseen tuossa ruudulla. Millisiä löytyy kans yhtälailla eli se ei ole ongelma. Ameriikan ja muut kartiokierremaat onkin taas sit erikseen. Quote Link to comment
Guest Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Mä tein öljynkierron ORFS-liittimillä ja teflon letkuilla. Hyvä tuli vaikka ORFSissa on luontaisesti vähän suurempi avainväli ku esim. JIC-liittimissä. Eikä niistä nyt niin montaa grammaa painoaeroa tule, että katupöristelyautossa haittaisi. Toki letkun katkaisu kotona on aina plussaa jos sellaisia liittimiä halpalla saa. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Nostellaas... Eli volkkarin fullflow letkuja/liittimiä pähkäilen. Standardeja piisaa... Eli tilanne on tämä: -moottorin päässä on ulos/sisään 1/2" letkukierre (BSP?). -jäähdyttimessä AN8 naaraat. -suodatinjalassa 3/8 NPT Letkut tulee prässäityillä liittimillä, mutta miten toi ois järkevintä tehdä? Paikallisessa hydrauliikkafirmassa saisi helposti prässättyä noita 1/2" letkukierteisiä letkuja. Onko olemassa prässättäviä AN8 uroksia, jos laittais semmoset niihin letkun päihin mitkä tulee jäähylle? Ja mites tohon suodatinjalan 3/8" NPT:hen pääsis helpoiten kiinni? Quote Link to comment
JaniM Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Oletko varma tuosta 1/2"? Yleensä 3/8" lohkossa. 3/8" npt 8 AN liittimiä löytyy myös. http://autotune.fi/kategoria/38/liittimet Mut sit ei kyllä saa prässättyjä liittimiä. Mut hytikkaliikkeestä jos haet, niin tuo AN liittimiin sopiva on JIC37 kartioliittimet ja saat silloin prässätyt. Sekä ymmärtävät paremmin. UNF on se kierre noissa liittimissä. Hydromarketilla aika hyvä nettikatalooki noista liittimistä ja mitä kokoja löytyy. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Oletko varma tuosta 1/2"? Yleensä 3/8" lohkossa. Juu, koneenrakentaja oli laittanu vähän reilummat koneen päähän. Mauserilla jengan päältä mitattuna 20,9 mm. Mut hytikkaliikkeestä jos haet, niin tuo AN liittimiin sopiva on JIC37 kartioliittimet ja saat silloin prässätyt. Eli näillä ohjeilla jäähdyttimen pää on selvä, AN kaseihin JIC37 liittimet hytikkaliikkeestä. Mut mitäs mä saan hytikkaliikkeestä noihin 3/8" NPT liittimiin, mitkä on tossa suodatinjalassa? Quote Link to comment
JaniM Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Mitä vaan. Tavan lähtöliitin vaikka jic päällä, niin samat karat letkuissa. Tai sit bsp tuumakierteellä. Kumpiakin löytyy kyllä. Quote Link to comment
Guest Poppius Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 Mikäs hytikkaliikkeen tuntema standardi on yhteensopiva ton NPT:n kanssa? Sori nyt kun mulle täytyy vääntää rautalangasta... Quote Link to comment
JaniM Posted August 29, 2011 Share Posted August 29, 2011 http://www.hydromarket.fi/files/PDF/sal ... d_2011.pdf Sivulla 54 npt lähtö ja bsp letkukaralle lähtö Sivu 56 npt lähtö ja jic lähtö Karat löytyvät samasta katalookista. Asiansa osaava hytikkaliike osaa etsiä oikeat liittimet ku sanot vaan mistä lähdetään ja millasen letku haluat kooltaan väliin. Quote Link to comment
daniel Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Tuoltakin löytyy jotain http://www.prorace.fi/eshop.php hinnoista en mene sanomaan mitään. edit. tuoltakin löytyy ja paljon halvemmalla : http://www.opp-tec.com/ Quote Link to comment
-Alex- Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Löysin passelia letkua rakennelmaani, Goodridge teflonletku 811, AN10 kokona maksaa 22 taalaa / jalka halvimmillaan, britanniasta vielä kalliimpaa 10 puntaa / 10cm. Letkun pystyy taivuttaan 45mm säteelle. Laskin että 8-8,5m letkua tarvii. Eteen tulee öljynjäähdytin, molemmat letkut kulkee vänkärin lattialla, merlinmotorsportin kuivasumppusäiliö takaikkunan alla, sisälokasuojassa suodatin, pieperin kuivasumppu pumppu. Arviolta 8 liitintä tarvitaan. Se on vielä arvoitus että passaako hydrauliikkaliikkeen teflonletkuun AN10 liittimet niin saa ite rakennella just sen mittaiset kuin haluaa. Iso EI nitriililetkuille ainakin itsellä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 En nyt jaksanu ihan loppuun asti lukea, mut noitten puristettavien letkunjen kanssa näppärää on se kun ottaa kaupasta vaan sopivan määrän letkuja ja liittimiä ja virittelee niistä oikeen mittaset letkut oikeisiin asentoihin ja käy sit puristuttamassa päät. Quote Link to comment
-Alex- Posted May 19, 2013 Author Share Posted May 19, 2013 Tai sitten asentelee itse ruuvattavat liittimet paikanpäällä lauantai-iltana :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.