Jump to content

Minne viedä kupla laittoon??


Guest JaromirJagar

Recommended Posts

Guest JaromirJagar

Näin keväällä taas alkaa mieli tehdä kuplasta timmi peli.

 

Mihin kannattaisi viedä kupla laittoon kun pitäis tehdä seuraavaa:

 

- venttiilien tiivisteet uusia

- uusi tuulilasi asentaa paikoilleen

- käytetyt takalokasuojat maalata ja asentaa paikoilleen

- jarrut testata ja tarvittaessa huoltaa (uudet jarrupalat)

- tarvittavat säädöt kohdilleen

- vanha kokolattian matto poistaa ja uusi tilalle (pohjan putsaus ja maalaus ensin)

- uudet puskurit paikoilleen

- bensa-anturi vaihtaa

 

Toivoisin tietoja kokeneista korjaajista alueella Parkano - Kankaanpää - Ikaalinen - Kihniö - Karvia - Kuru

 

Onks noi laitot kalliita?

 

Nii ja sit sen verran vielä että tällä hetkellä ei oo vakuutuksessa ja pitäis noutaa trailerilla varmaan ja kuljettaa korjaamolle. Oli ajossa viime kesänä ja otan taas ajoon keväällä. Laittojen jälkeen katsastan. Noiden laittojen jälkeen on timmi peli.

Link to comment
Venttiilien tiivisteet vaihtaa? Älä ainakaan sinne vie korjattavaksi missä moinen diagnoosi on tehty :-)

 

 

Riippuen vuosimallista, kylla tehtaalla on sinne semmoiset laitettu alkujaan :) Mutta hyva huomio kylla. Ei sinne mitaan tiivisteita tarvi laittaa, ja 99.9% varmuudella siella ei ole niita nytkaan.

Link to comment
Guest JaromirJagar
Venttiilien tiivisteet vaihtaa? Älä ainakaan sinne vie korjattavaksi missä moinen diagnoosi on tehty :-)

 

 

Asiallisia vastauksia pyydän.

 

Tiputtaa öljyä joten tiivisteet vaihdettava.

Link to comment
Guest JaromirJagar
tiputtaa öljyä ilmeisesti työntötankojen suojaputkien juuresta eikä itse venttiileisä??

(ne paksut putket sylinterien alla 4kpl/puoli näitten tiivisteitä varmaan tarkoitat?)

 

 

Niin, taitaa olla niin. Yks entinen autokorjaja vaan sano et venttiilien tiivisteet uusimalla tulee ongelma poistumaan.

Varmaan se kuitessii on noin kuin sanot.

Link to comment

varmaan tarkoitti venttiilikoppien tiivisteita humalapaissaan :)

Ne on aikalailla kertakayttokamaa ja tuppaavat vuotamaan herkasti, ja lipsahtamaan pois paikoiltaankin niin ettei huomaa.

 

Voit liimata uudet tiivisteet liuottimella putsattuihin venttiilikoppiin kiinni. kantta vasten tulevaan pintaan sitten voi vaikka ohuelti hieraista vaseliinia, tai laittaa kuivana.

Jos kiinnityspannat on kovin kuoleentuneet niin ne ei purista koppia tarpeeksi kansia vasten, ja vuotoja alkaa syntymaan. Uudet pannat on todella tiukat.

Liimattuja tiivisteita voi yleensa kayttaa uudestaan muutamia kertoja. Asentaessa vaan tarkkana etta koppa menee samaan asentoon missa se aiemmin istui, koska tiivisteeseen on painunut kannen tiivistepinnan muoto/ura.

Link to comment
Guest JaromirJagar

Kiitos vastauksesta.

 

 

 

Joo, pitää tarkemmin selvittää mistä vuodosta on kyse.

 

 

 

Mutta sitten vielä tuosta hinnoista. Onks kellään tietoo onks rempat kalliita. Meneeks kaikinkaikkiaan enempi kuin 1000 € noihin laittoihin yhteensä?

Link to comment

Kallein yksitäinen homma tuossa listassa taitaa olla lokasuojien maalaus. Mattojen poisto ja pohjan putsaus on taas sen tyyppinen työ, että hinta tarkentuu tehdessä kun näkee mitä alta löytyy.

 

Muut hommat on aika selkeitä. En vaan tunne tuota osaa Suomesta, enkä osaa siten neuvoa asiallista korjaajaa sillä suunnalla.

 

Onks nyt kevät... mittarissa oli aamulla 17 raatia pakkasta.

Link to comment
Guest JaromirJagar

Niin, taitaa olla vaikea arvioida hintoja. Joskus vaan joku heittänyt arvioita muutamasta sadasta, mutta kun arviot on arvioita. Ihan hyvä ois kyllä tietää mitä lokasuojien maalaus maksaa. Ehkä se ois helppo arvioida sellasen joka tekee näitä hommia. En odotakaan mitään viimeisenpäälle tiukkaa hintaa vaan saa olla arvio ylikin. Parempi yli kuin aliarviointi.

 

Eli laittakaa rohkeesti hintatietoja kokemustenne mukaan.

Link to comment
Guest JaromirJagar
Venttiilien tiivisteet vaihtaa? Älä ainakaan sinne vie korjattavaksi missä moinen diagnoosi on tehty :-)

 

 

Riippuen vuosimallista, kylla tehtaalla on sinne semmoiset laitettu alkujaan :) Mutta hyva huomio kylla. Ei sinne mitaan tiivisteita tarvi laittaa, ja 99.9% varmuudella siella ei ole niita nytkaan.

 

 

No joo, varmaankin tiedät minua paremmin asian. Itse en oikein näistä hommista tiedä ja siksi vaan kirjoitan mitä olen kuullut jonkun sanoneen.

Kiitos vastauksesta.

Link to comment

Loksujen maalaus voi olla jotain 4-500 euron luokkaa. Siis jos maalauksen tekee maalari joka maksaa kaikki verot. Muutenhan tuo on muutaman tunnin homma riippuen siitä ohjaamon lattian kunnosta. Ilmeisesti kaikki osat on jo hankittu valmiiksi?

 

t. Mika

Link to comment
Guest JaromirJagar
Loksujen maalaus voi olla jotain 4-500 euron luokkaa. Siis jos maalauksen tekee maalari joka maksaa kaikki verot. Muutenhan tuo on muutaman tunnin homma riippuen siitä ohjaamon lattian kunnosta. Ilmeisesti kaikki osat on jo hankittu valmiiksi?

 

t. Mika

 

 

Niin, ohjaamon lattian kunto siis..... lattia on hyvässä kunnossa, mutta tarkoitan, että otan kuluneen vanhan maton pois ja samalla pintaruosteet hion pois ja sitten vaan maalaus ja matto paikoilleen. Lattia ei siis ole puhki vaan on kova.

Link to comment
varmaan tarkoitti venttiilikoppien tiivisteita humalapaissaan :)

Ne on aikalailla kertakayttokamaa ja tuppaavat vuotamaan herkasti, ja lipsahtamaan pois paikoiltaankin niin ettei huomaa.

 

Onkohan nuo neopreenikumiset venakopan tiivisteet parempia?

Link to comment

Alkuperäisestä kysymyksestä henkii kokemattomuus auton laittoon.

vähän niinkuin kaikilla aloittelevilla juuri ajokortin saaneilla ei kokemusta voi

vielä millään olla,,, vain tekemällä oppi ja nämä tehtävät jutut ei yksikää ole mitään avaruusinsinöörijuttuja.

Korjauskäsikirja hankintaan ja ajatuksella lukuun. Mahdollisesti hankittavat työkalut maksavat itsensä takaisin ensimmäisessä rempassa.

harva se on autonasentajakoulua täälläkään läpikäynyt..

 

tuon tehtävälistan hommista hoitaisin kyllä vähintäin tuon lattia osuuden itse

jo sisustan purku itse edestä pois vähentää kuluja,, mutta helppo siitä on jatkaa

putsaamista 30euron porakoneella ja muutamalla piikkilaikalla. hyvät maalit saa alle 100e

Homma kestää varmaan parit kesäajot. Voihan sitä haaveilla viimisen päälle tekemisestä

mutta 1000e budjetilla ei uudenveroista tehdä.

Kaikissa peltihommissa ruoste on yllätystekijä ja harvoin tilanne parempi kuin ensarviolta näyttää.

Siksi hinta-arvioita vaikea saada. teetetyt hitsaustyöt maksaa ja työn laadusta ei takeita.

 

good luck.

Link to comment
Guest JaromirJagar

Kiitos vastauksesta.

Niin se ajokortti on saatu 32 vuotta sitten. Voi olla, että kaikki muut alkavat laittamaan itse autoja kun saavat ajokortin, mutta minä olen ollut vain paperihommissa. En ole autojen ja en myöskään talojen rakentelija. Eli on pakko käyttää ulkopuolista apua. Toki tuon lattian osaan itsekin putsata koska se on kovapohjanen ja ei tarvi mitään hitsausta. Vain päältä putsaus ja sitten maalaus ja kun sen päälle tulee tuo matto niin pysyy hyvänä kun ajelen vain kuivilla keleillä.

 

Olis nyt luullut, että joku maalari olis lukaissut näitäkin palstoja ja tietää mitä on ottanut lokarin maalauksesta joka on hyväkuntoinen ja ei tarvii hitsausksia. Ei kait noi asiat oo mitään salaisuuksia.

Link to comment

Vilkaisin kuvaa kuplastasi ja ko. laite vaikutta ihan asialliselta ja hyvältä aihiolta.

 

Itse laittelisin nuo jarru ja tekniikka hommelit kuntoon, joko itse tai korjaamolla.

 

Sen jälkeen keskittyisin noihin kosmeettisiin korjailuihin joita jo sitten voisi itsekin harjoitella, tehdä yhdessä jonkun hieman kokeneemman harrastelijan kanssa tai edelleen teettää korjaamolla.

 

Aivan alkuun ei kannatakaan "ahnehtia" korjailussa vaan edetä kaikessa rauhassa, tuumia ja kehittää taitojaan "helpoilla" pikkuremonteilla, kuten esmes ne puskurien vaihdot. Viikonloppu menee yllättävän rattoisasti kun irroittaa puskurit, putsailee niiden kiinnikeraudat, maalailee ne ja hinkuttelee vanhoihin puskureihin uuden kiillon tai vaihtaa ne kokonaan.

 

Onnistumisen elämykset kun kuitenkin ovat tämänkin harrastuksen kantava voima ja antavat potkua uusien haasteiden kohtaamiseen. ;-)

Link to comment
Guest JaromirJagar

Niin, minunkin mielestä ei tossa kauheita laittoja ole, mutta mieli vaan tekee laittaa ne pienetkin viat kuntoon ja sitten olis kiva ajella jonkin aikaa. Muutenhan en takalokasuojiakaan olis alkanut laittaan mutta kun viime kesällä tuli toiseen kolhu ja alta paljastu ruostetta. Muuten kori on ihan hyvä, mutta siis paremmat lokarit on tarkoitus laittaa. Etupellin alle myös uusin sellasen suojan joka peittää johdot. Noista vanteista en tiedä onkohan alkuperäisissä tollasii värejä ollu vai kannattaako maalata myös ne hopeaksi?

Link to comment
Guest JaromirJagar

Yhdeltä kaverilta tulikin jo s-postiini yksityisviesti ja kerto, että hänellä on traileri ja voisi noutaa kuplan korjaamolleen. Siinä viestissä ei ollu yhteystietoja ja sitten kyselin niitä niin ei oo tullu vastausta. Kyselin, että missäpäin on ja voisin ajaa kyllä keväällä kuplan paikanpäälle, mutta ei ottanu yhteyttä sen jälkeen.

Link to comment

Tuulilasin vaihto n. 70 e ilman lasia, lasin hintaa en tiedä hatusta

Jarrut kannattaa laittaa aina uutta, kun osat ei maksa oikein mitään

Puskurien vaihto tunnin homma -> muutamia kymppejä

Bensa-anturi 0,5 h laske nyt vaikka 60 € / h mukaan niin antaa suuntaa

venttiilikopan tiivisteiden vaihto 0,5 h osat euroja, jos työtötankojen suojaputket buotaa vähän enemmän hommaa.

Vaihdata öljyt ja tulpat-> työt muutamia kymppejä osat myös

Sytytksen ja kaasarin toiminnan tarkistus 0,5-1h ilman suurempia ongelmia

Lattiamaton poisto ja putsaus ja maalaus+ uuden laitto 5-7 h tekisin itse, koska paljon sellaista aikaa minkä voi tehdä itse ja on vähän turhan tuntuista maksaa korjaamolle se 60 - 70 € / tunti, maali nyt ei sellaiseen maksa juuri mitään.

Maalauksen hinta varmaan mitä yllä mainittu 4-500 € ammattilaisella. Ei kannatta missään nyrkkipajalla maalauttaa, sillä tärkein homma on pohjatyöt ja ne on ammattilaisen heiniä, myöskään ei ole kiva, kun uudet lokasuojat paistaa erisävyisenä kuin loppuauto.

 

T. Mikko

Link to comment

Lokasuojista tulee 99% varmuudella eriväriset/kiiltoiset kuin loppukorista jos korin maalipinta on useita useita vuosia vanha eikä ole ollut ns vahaushullun käsittelyssä. Paljon voi tehdä jos lokasuojien ulkopuolinen maalipinta hinkataan maksimaalisen loistoon mitä kyseisestä väristä/maalista saa irti.

 

Se miksi maalaustyöstä ei ole tullut kilpahuudantana tarjouksia johtuu tarjousten tekemisen mahdottomuudesta jos tarjouksen tekijä haluaa tehdä kilpailukykyisen sellaisen.

 

Ennen tarjousta tälläisen tapauksen kohdalla pitäisi ne hyväkuntoiset lokasuojat nähdä livenä oli uudet tai käytetyt. Vanhojen osien maalaaminen on aina tapauskohtaista ja uusien tarvikelokasuojienkaan kohdalla ei pääse helpolla jos hyvää haluaa, kiitos lokasuojien vajavaisen laadun ja sitäkautta mm heittävien mitojen, muotojen jne...

Link to comment
Guest JaromirJagar
Tuulilasin vaihto n. 70 e ilman...

 

 

Kiitokset vastauksesta. Tuulilasi maksoi jotain 30 € ja on oottamassa paikalleenlaittoa. Joku myöskin kertoi, että jos tuo kolhun saanut vanha lokasuoja ei ole kovin paha niin kannattaisi se laittaa niin ei tarvitsisi molempia ruveta vaihtaan ja tehdä silloin tuota kyljenkään maalipinnan häivytystä.

 

Sisälattian olen ajatellut putsata itse, mutta onko siis vietävä ammattimaalarille? Mietin vaan, että sehän ei sieltä maton alta näy ja jos ensin laitan ruosteenestomaalin ja sitten oranssimaalin niin tulisiko hyvä? miksi kannattaisi maalauttaa ammattilaisella? Eikös toi uuten kestä kovin kauaa käytössä?

Link to comment
Guest JaromirJagar
Lokasuojista tulee 99%...

 

Voisi ollakin viisasta korjauttaa vanha kolhaistu lokasuoja niin pääsisin helpommalla. Ehkä kannattaa säästää nuo hankitut käytetyt. Kuplahan on muuten ihan ok näköinen, mutta vain se toinen lokari on ongelma.

Link to comment

Sisälattian olen ajatellut putsata itse, mutta onko siis vietävä ammattimaalarille? Mietin vaan, että sehän ei sieltä maton alta näy ja jos ensin laitan ruosteenestomaalin ja sitten oranssimaalin niin tulisiko hyvä? miksi kannattaisi maalauttaa ammattilaisella? Eikös toi uuten kestä kovin kauaa käytössä?

 

maalaa vaan itse... pääset varmasti paljon halvemmalla ja eroa kestävyydessä nyt ei pitäisi olla jos samoja maaleja käytät...

 

ja jos et ole lopputulokseen tyytyväinen ja ahdistaa niin vie sitten ammattilaiselle (hyvin epätodennäköikstä...) paikka kumminkin on kokoajan piilossa maton alla...

 

tuo lokari kannattaa viedä ammattimaalarille niin se paikkaa sen ja häivyttää niin että tulee hyvä... Lamminsivun automaalaamo Hämeenkyrössä on ainakin laatu paikka, siellä maalattu kaikki omat vehkeet mitä en itse ole maalannut...

 

Vesa

Link to comment

Ööh, ollaanko tässä nyt ehdottamassa lokasuojan osittaista maalausta häivyttäen. menee toki jos budjettimaalauksesta kyse ja halutaan säästää maalia.

 

Meinaan noista maalareiden häivytyksistä ei ole kuin kiroilua jälkikäteen sitä pidemmälle aika kuluu. Toki jos aikaa ja vaivaa nähden rajakohdat hiotaan/kiillitellaan jne... niin voi tulla hyvä, mutta ennemmin tai myöhemmin sävy/kiilto/sumurajat ärsyttää ja pidemmän päälle ( yleensä ) karkeammalle pinnalle jäävät häivytyskohdat alkaa erottumaan vahatessa enemmän ja enemmän silmiin.

 

Oma mielipiteeni onkon, maalataan vain niita kokonaisia koriosia/kokonaisuuksi kokonaan ja mahdolliset rajakohdat koitetaan venyttää mahdollisimman syvälle piiloon niin tulee hyvä.

 

Ajatellaan myös mahdollista tilannetta vaikka viiden vuoden päästä ja kuplaa myydään eteenpäin ja kas ostajaehdokkaiden silmään pistää ns paikkamaalauskohdat ja myyntikohde saa sen mukaisen leiman ja se jos mikä näkyy sitten hinnassa ja taas ketuttaa se satasen tai kahden säästö maalausaikana.

Link to comment

tiedä sitten miten käyttäytyy... itsellä ollut metalihohtomaaleja ja niissä ei anakaan mitää eroa ole huomannu ajankaan kanssa... mutta kyllähän se koko lokari kannattaa kerralla maalata...

 

käsittääkseni käytettävä maali sekoitetaan niin että se vastaa nykyistä maalipintaa eli otetaan huomioon auton maalipinnan ikä... tähän on joku tietokone ohjelma tms... viisaammat kertokoon lisää...

 

itse myllyttäisin koko muun auton ennen maalaamista niin muu maalipinta olisi niin hyväkuin se voisi olla... näin varmaan tulisi paras lopputulos...

 

 

Vesa

Link to comment
Guest JaromirJagar
tiedä sitten miten käyttäytyy... itsellä ollut metalihohtomaaleja ja niissä ei anakaan mitää eroa ole huomannu ajankaan kanssa... mutta kyllähän se koko lokari kannattaa kerralla maalata...

 

käsittääkseni käytettävä maali sekoitetaan niin että se vastaa nykyistä maalipintaa eli otetaan huomioon auton maalipinnan ikä... tähän on joku tietokone ohjelma tms... viisaammat kertokoon lisää...

 

itse myllyttäisin koko muun auton ennen maalaamista niin muu maalipinta olisi niin hyväkuin se voisi olla... näin varmaan tulisi paras lopputulos...

 

 

Vesa

 

Niin siis myllyttäisi?? Siis tarkoitatko, että maalata auto kokonaan vai mitä myllytys tarkoittaa?

Link to comment
Niin siis myllyttäisi?? Siis tarkoitatko, että maalata auto kokonaan vai mitä myllytys tarkoittaa?

 

No siis tuolla "myllytyksellä" putsataan maalista kaikki vuosien mukana tullut kuona pois, sekin mikä ei lähde normaalisti vahaamalla ja pesemällä.

 

Erityisesti vanhemmissa punaisissa autoissa tämä ko. toimenpide saa maalipinnan muuttamaan ulkonäköään huimasti, tietysti sama pätee muihinkin väreihin...

 

Itse "fiksaisin" kuplasi myllyttämällä ja muutenkin "nysväisin" sen viimeisen päälle, ennen minkään osan maalaamista.

 

Useasti hyvin "fiksattu" auto kestää muutaman huonommankin kohdan... ;-)

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest JaromirJagar

Siis kyllä lähti tosi hienosti käyntiin kun tänään koetin pakkasten jälkeen. Oi että kaipaa taas kesää ja asfalttiteitä.

joku ostokyselykin on tullut. No joo, voishan ton jollain 3000 eurolla myydä, mut ei sen alle ja pitäis päästä hyvään kotiin. En mielelläni luovu.

 

 

 

 

 

 

Näin keväällä taas alkaa mieli tehdä kuplasta timmi peli.

 

Mihin kannattaisi viedä kupla laittoon kun pitäis tehdä seuraavaa:

 

- venttiilien tiivisteet uusia

- uusi tuulilasi asentaa paikoilleen

- käytetyt takalokasuojat maalata ja asentaa paikoilleen

- jarrut testata ja tarvittaessa huoltaa (uudet jarrupalat)

- tarvittavat säädöt kohdilleen

- vanha kokolattian matto poistaa ja uusi tilalle (pohjan putsaus ja maalaus ensin)

- uudet puskurit paikoilleen

- bensa-anturi vaihtaa

 

Toivoisin tietoja kokeneista korjaajista alueella Parkano - Kankaanpää - Ikaalinen - Kihniö - Karvia - Kuru

 

Onks noi laitot kalliita?

 

Nii ja sit sen verran vielä että tällä hetkellä ei oo vakuutuksessa ja pitäis noutaa trailerilla varmaan ja kuljettaa korjaamolle. Oli ajossa viime kesänä ja otan taas ajoon keväällä. Laittojen jälkeen katsastan. Noiden laittojen jälkeen on timmi peli.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...