Jump to content

jäähdytetyt männät?


Guest fgronlun

Recommended Posts

Olen tehnyt itse ja olen nähnyt rapakon takana oikein hienosti suuttimilla toteutetun..

 

T4 koneeseen tosin ;)

 

Siinä vaiheessa kandee varmaan jo siirtyä tehokkaampaan pumpuun, 30mm puolustaa jo paikkaansa.

 

Jan

Link to comment

Mulla mazdassa oli kans.

 

Olikohan peräti VW:n itse julkaisema tech bulletin josta luin että T4 koneisiin maahantuojan huollossa/korjaamolla on syytä tehdä tuo öljyruiskutus männän alapintaan, viilaamalla kiertokangen laakeripesän reunaan, tiettyyn kohtaan varren suuntaan nähden, V:n muotoinen ura josta öljy karkaa ja ruikkii mäntää altapäin? Mitatkin siinä oli.

 

On mulla se lappu jossain vielä... Google saattais löytää

 

Jan

Link to comment

juu, asianmukaisimmissa koneissa noon jo vakiona... =)

 

kyllä ne tykit kuplan lohkoonkin onnistuu kaiketi asentaa. jos muistan väärin niin asianomainen voi korjata mutta muistelin että kuplan lohkoon olisi porschen tykit sovellettu? vw-rivikoneissa (tietyissä niistä KR, PL, G60 + turborieselit ja tietyt kaksilitraiset korkealohkoiset) on 90-asteen mutkalla varustettuja ja vaikkapa Fiat/Lanciassa on sitten suoria tykkejä, molemmissa venttiilit jotka avaa kanavan paineen noustua yli 1.5bar joka on mielestäni elintärkeä asia.

 

ja sen verran kannattanee pähkäillä jotta mistä sen paineen ottaa....runkolaakereilta ei välttämättä viisainta mutta joissakin ainoa vaihtoehto, toisissa ne on pääöljykanavassa.

 

tuollaiset kiertokankeen viilattavat urat nostaa täällä ainakin niskavillat pystyyn laakista -> kohtuullisen varma laakerintuhooja tuollainen jos toisaalla tehdään em. kuulilla suljettuja tykkejä, ja ei niitä turhaan tehdä sellaisina.

Link to comment

"kohtuullisen varm alaakerintuhooja"... totanoin, ei se välttämättä. Tämä neuvo on VW:n omilta suunnittelijoilta virallisessa läpyskässä julkaistu ohje maahantuojille ja korjaamoille.

 

 

ja kiertokankien alapäästä otetaan tosiaan muissakin autoissa jo tehtaalta öljysuihku männän alapintaan... vrt. Mazda-viitteet.

 

Tosin on myönnettävä että mazdan MA ja AN koneissa tiedetään kiertokankien olevan heikko kohta... nimimerkillä kanki lohkosta läpi kun en uskonut ;)

uudemmissa sitä on parannettu.

 

Jan

Link to comment

Jep kun hain kuvia squirtereista niin tuli vastaan bemarin kanget missä oli sellaiset lovet.

http://e30m3performance.com/installs/2. ... /rods2.htm

 

Tekstin mukaan ne olisi enemmän sylinterin voitelua varten.

 

Mersulla on MAGIC konseptikone missä on öljytykit magneettiventtiilin takana. Eli ruiskuttaa vain jos on tarve jotta ei liikuteta ylimääräistä massaa turhaan.

 

Olisiko kuvia T1 lohkossa? Ja mistä kannattaa lähteä metsästämään suuttimia? Romis on tuskin hyvä paikka kun joutuu purkamaan koko koneen jotta pääsee kiskomaan tavarat irti.

Link to comment

Mutta miten siihen saa sen että avaa vasta tietyn paineen jälkeen? Olisi varmaan hyvä olla joku "jarru" päällä ettei vuodata runkolaakereita kuiviksi. En tiedä onko todellista vaaraa, mutta pelkään vain että voi käydä huonosti jos öljy ei pääse virtaamaan tarpeeksi nopeasti laakereille. Että öjly loppuu öljykanavien painehäviön takia.

Link to comment
Mutta miten siihen saa sen että avaa vasta tietyn paineen jälkeen? Olisi varmaan hyvä olla joku "jarru" päällä ettei vuodata runkolaakereita kuiviksi. En tiedä onko todellista vaaraa, mutta pelkään vain että voi käydä huonosti jos öljy ei pääse virtaamaan tarpeeksi nopeasti laakereille. Että öjly loppuu öljykanavien painehäviön takia.

 

 

Siksi sanoin alunperinkin että pumppu on syytä vaihtaa tehokkaampaan.

Muuten koko piirin paine laskee.

 

jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuskin koko järjestelmän paine liikaa laskee jos on kangissa millin reijät. Paljos vaaditaan vaikka runkolaakereihin väljää, että sama pinta-ala tulee reijän lisäystä? Joku osaa varmaan helposti laskeakin..

 

Onkohan laakeriliuskaan kans tarkotus lovi jyrsiä kun tekään kangen kylkeen? Jos ei, niin se laakerin ja kampiakselin välinen rakohan pitää paineet...

Link to comment

Ei sitä paljoa tarvitse laskea jos Janilla on omakohtaisia kokemuksia aiheesta kuinka koneella on paha olo ja Fiat/Lancia puolelta sellaiset kiertokangenkaulat menee aina sököksi joilla ajetaan kiertokangilla joissa on männäntapin painevoitelu.

 

Ja vaikka vuonna miekka ja kilpi on vw:n omat suunnittelijat sanonut jotain niin tuskin tuotekehittely on siinä vaiheessa jämähtänyt paikalleen että sama tapa olisi edelleen paras ja ainoa oikea kuten yleensä moisista korjaamoteoksista sun muusta kirjallisuudesta saa kuvan asiasta?

 

Saatan toki olla väärässäkin tässä jeesustelussa ja kukin tekee tavallaan mutta mä käyttäisin niitä ihan oikeita tykkejä joissa se 1.5bar kuula'venttiili' joita saa vissiin ihan autotarvikeliikkeestäkin, jopa uutena.

Link to comment
Tuskin koko järjestelmän paine liikaa laskee jos on kangissa millin reijät. Paljos vaaditaan vaikka runkolaakereihin väljää, että sama pinta-ala tulee reijän lisäystä? Joku osaa varmaan helposti laskeakin..

 

Onkohan laakeriliuskaan kans tarkotus lovi jyrsiä kun tekään kangen kylkeen? Jos ei, niin se laakerin ja kampiakselin välinen rakohan pitää paineet...

 

Laakeri on paljon kapeampi kuin veivi.

 

Jan

Link to comment
Ei sitä paljoa tarvitse laskea jos Janilla on omakohtaisia kokemuksia aiheesta kuinka koneella on paha olo ja Fiat/Lancia puolelta sellaiset kiertokangenkaulat menee aina sököksi joilla ajetaan kiertokangilla joissa on männäntapin painevoitelu.

 

 

Juju onkin siinä että niitä ei pidä rasittaa enempää kuin mitä ne voivat kestää, ja jos ne reiät tekee jälkeenpäin niin se on MUUTOS moottoriin..

 

Mazdakin olis kestäny ihan hyvin jos en olisi alkanut virittämään... 320 asteinen nokka jne..

 

Hyvin harvoin yksi muutos voidaan tehdä ja jättää kaikki muu ennalleen. Eli muutos paikassa A vaatii myös muutoksia paikoissa B, C, D ja E että kokonaisuus edelleen toimisi...

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Niin eihän omilla aivoilla kannata ollenkaan ajatella, vaan parempi on vaan olettaa, että kiusatusta mazdasta katkenu kanki tarkottaa sitä, että vastaava tilanne kävis vaikka maks. 5500 kiertävässä vakiokoneessa.

Link to comment
Olikohan peräti VW:n itse julkaisema tech bulletin josta luin että T4 koneisiin maahantuojan huollossa/korjaamolla on syytä tehdä tuo öljyruiskutus männän alapintaan, viilaamalla kiertokangen laakeripesän reunaan, tiettyyn kohtaan varren suuntaan nähden, V:n muotoinen ura josta öljy karkaa ja ruikkii mäntää altapäin? Mitatkin siinä oli.

 

Kun tehdas on tuollaisen bulletin julkaissut, niin lisävoitelua on kyllä aivan varmasti tarvittu vakiomoottoriin. On erittäin vähissä se porukka tälläkin foorumilla, jolla on varaa jeesustella moottorit suunnitelleen porukkan tietämystä vastaan.

Link to comment
Saatan toki olla väärässäkin tässä jeesustelussa ja kukin tekee tavallaan mutta mä käyttäisin niitä ihan oikeita tykkejä joissa se 1.5bar kuula'venttiili' joita saa vissiin ihan autotarvikeliikkeestäkin, jopa uutena.

 

Mikä sen suuttimen oikea nimi on? Yritin hakea motonetin sivuilta mutta ei löytynyt. Voi olla ettei niillä ole kyseisiä palikoita valikoimassaan.

Link to comment

Minulla on hyllyssä samoja uusia Porschen öljysuuttimia ylimääräisenä mitä olen itse käyttänyt WBX:n lohkossa. Nimikettä tai osanumeroa ei minulla ole tähän hätään.

Janin veikkaus öljypumpun riittävyydestä kannattaa ottaa todesta, 32mm pumpun tuotto ei riitä näiden suuttimien kanssa. Lisäksi on tietenkin huomioitava kasvava öljyn jäähdytyksen tarve.

Link to comment
  • 4 years later...

Nostetaan hieman vanhaa aihetta. Porschen suuttimet löytyneet mutta nyt askarruttaa 3pytyn suuttimen laitto nelkkukoneessa.

 

Jos oikein olen mitannut niin muut pytyt saa helposti suuttimet suoraan laakeripukista. Kolmospytyn kohdalla on laakeripukin kohdalla syvennys lohkossa vauhtipyörän kohdalla. Ilmeisesti kaipaa pientä hitsausta vai löytyykö joku toinen kikka? Allaolevassa linkissä on keskellä sivua kuva miten Wally on sen tehnyt.

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=115287&postdays=0&postorder=asc&highlight=turbo&start=165

 

Toisena vaihtoehtona mulla on vetää 90 asteen kulmalla olevat suuttimet lohkon katosta läpi. Tulisivat aika lähelle sylinteriputkea jotta eivät ota kiinni kiertokankiin tai akseliin. Syöttöputki jäisi tässä lohkon ulkopuolelle ja laakereiden voitelu siten just niinkuin tehdas on sen suunnitellut.

Link to comment

Turbo projektissani on Pekan laittamat porsaan suuttimet. Avautuvat vasta suuremmilla paineilla, ei tapa paineita pikku kierroksilla. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5808-855x69-turbo-moottori-typ-12/

 

Paronin poikien 2009 TYP-4 möökö koneessa on myöskin ko suuttimet.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6068-paronin-typ-4-urhokone-69x103/

post-78-13888360937922_thumb.jpg

Link to comment

Mä kyllä epäilen pienessä mielessäni että tommonen suutin ei kyllä kauheesti pysty jäähdyttämään mäntää, eli oiskohan tosta hyötyä enemmän siinä että saadaan parempi voitelu sylintereille. Tai jos se nyt jäähdyttää niin taitaa hyvin pistemeisesti jäähdyttääkin.

Link to comment
  • 6 years later...

Mittelmotorista mie tilasin: http://www.mittelmotor.de/webshop/deutsch/mm.htm-> Suchen -> Artikelnummer -> 1,1111 ja meille tuli nuo 1,1111B:t ( Spritzdüse zur Kolbenbodenkühlung ab '90)

 

Reikä tehtiin pylväsporassa sopivan kokoisella terällä, pienellä sovituksella ja lukkoliimalla suutin reikään. Myö tehtiin kans pistepuikolla SePin kuvan näköiset pienet tyssäykset Pekan suosituksesta että varmasti pysyy paikallaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...