Jump to content

1302 MC Pherson madaltamisesta


Guest norppa

Recommended Posts

Guest norppa
Posted

Perustavaa laatua:

 

Etupään madallus kohentaa auton ulkonäköä "sporttisemmaksi" mutta kysyisinkin

kokeneilta miten se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja auton vakauteen moottoritiellä.

Jotenkin eppäilen, että keulan laskeminen voisi heikentää suuntavakvuutta, joka

muutenkaan ei ole kuplan parhaita ominaisuuksia?

 

Toisekseen, jos madalletaan katukäyttöön paljonko kannattaa pudottaa ja

mitä muuta kannattaa tehdä - ottaa huomioon?

 

Entä stabiliteettia ja ajo-ominaisuuksia ajatellen käypänen rengastus?

Posted

Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin:

 

Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella.

Guest norppa
Posted

Ketsalle kiitokset kommentista

 

Mainitsemallasi tavalla tehtynä lopputulos on toisenlainen, kuin

pelkkä keulan madallus 5-7 cm.

Eli kysyisin uudelleen, josko kokemuksia pelkän keulan laskun

vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin olisi?

  • 3 weeks later...
Posted

Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla.

En siis vaihtanut säädettäviä tolppia.

Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla

"ihan kuin ilmaan lähdössä".

Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana

kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit

terävissä kuopissa.

Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta.

Takapäätä en laskenut.

Guest norppa
Posted
Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla.

En siis vaihtanut säädettäviä tolppia.

Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla

"ihan kuin ilmaan lähdössä".

Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana

kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit

terävissä kuopissa.

Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta.

Takapäätä en laskenut.

 

Kiitos kommentista, tällainen kosmeettinen madallus minullakin on mielessä.

Kenties kuitenkin säädettävät tolpat ja joku 50mm?

  • 2 weeks later...
Posted

Asiaa sivuten - ei kai kierrejousi ota itseensä hiekkapuhalluksesta? Vai kannattaako jättää tekemättä?

  • 7 months later...
Guest seppo rauti
Posted

onko mitään kuvia tai miltä auto näyttää tällä hetkellä? itellä tulossa just 1302LS avoon niin se säädettä etupää että jotain 4"-6" tulee tipahtamaan...eli aika reilusti...

 

olisi kiva nähä ja kuulla muidenkin kokemuksia...oletko tehnyt mitään takapäälle?

  • 6 months later...
Posted

Mk1 golfin pamppu ei sitten mene 3-pulttiseen 1302:n tolppaan, ainakaan bottneen, kun siellä on sellainen kavennus. Löytyisikö ehdotuksia lyhyemmäksi iskariksi?

 

Voisiko joku selvittää mulle Bilstein tolpan idiksen oikein hi-taas-ti. Kuva olis kiva foto. Siis räjäytyskuva

Posted

Bilsteinin tolpassa on kaksi perusideaa. Jousipatruuna on tolpassa ylösalaisin ja patruunan ulkopinta toimii liukuvana pintana tolppaan nähdeen. Näin männänvarsi saadaan ohuemmaksi kuin normi tolpassa koska sen ei tarvitse ottaa vastaan vääntöä. Tämän ja ylösalaisin olevan patruunan ansiosta jousittamaton paino vähenee. Toinen etu on se, että liikkuvana osana toimiikin patruunan runko, joka on huomattavasti paksumpi (=tukevampi) kuin männänvarren varassa oleva normi patruuna. Eron huomaa viimeistään kun ajaa ojanpenkalla piileskelevään maakiveen etupyörän, ei mene ihan yhtä helpolla banaaniksi.

  • 2 years later...
Posted

Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin:

 

Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella.

Muistatko Ketsa, paljonko epäkeskotit?

 

Mikähän olis optimi caster ja camperi?

  • 2 months later...
Posted

Onko kellään kokemusta suoristetuista vakaajista? Jossain nähny niitä "suoria" vakaajia myytävänäkin kalliisti. Ongelmahan on kun madaltaa paljon vakaajat vääntävät tukivarsia "kieroon". Onnistuisko jopa suoristamaan orggis vakaajaa vähän?

 

Vai oliko jopa niin että uudemmat 74-> olivat suoremmat? Käykö semmoinen pre-73 alustaan?

 

934740.jpg

Posted

Hmm. Kun ei kellään tunnu olevan mielipidettä vastaan niin pitääpä yrittää vääntää ekaks toisen huonomman vakaajan suoremaks...

  • 1 month later...
Guest Volokkaristi
Posted

Vakaajaan saa "offset" puslaa mualimalta. Omat löysin topline kaupasta. Samasta paikasta myös sovite sille golf iskarille.

Posted

Juup. Löytyi. Vaikka noita caster offsetti puslia asentaa tukivarret edelleen vääntää sisäpuslat kieroon...

 

Sulla ilmeisesti vakiovakaaja?! Paksumpi madallusvakaaja ja ei väännä puslia reilummassakaan madalluksella ja iso vaikutus korin kallisteluvelttouteen samalla.

Posted

En muista ja noita saa lähes kaikista vw-puljuista, jopa vaasasta, hinta tosin siellä +200€ + puslat päälle. Itte ostin ensimmäisen 90-luvulla vw-heavenista ja ei oo vieläkään ruostunut puhki:)

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

No nyt on todettu että Artolta ostettu vakaaja oli just mitä tarvin! Tämä sekä korjaa tukivarsien vääntöä että casteria.. :)

 

2014-08-16%2011.29.34.jpg

2014-08-16%2011.28.57.jpg

Edited by Hebster52
  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Seuraava ongelma....

 

Kokeilin ekaks asentaa 4,5 leveet 15mm offsetilla olevat vanteet ja ne kävi asentaa.

 

2014-09-06%2013.04.45.jpg

 

Totesin että saattaa tulla ongelmia suunniteltujen 5,5 leveiden kanssa. Ihan oikein arvellettu.. Niissä on tarkoitus olla 35-38mm offset. Elikkä levittää sisäänpäin....

 

2014-09-09%2018.32.41.jpg

Edited by Hebster52
Posted

Jaahas.. Nyt pitäs saada noi tolpat kasaan uusilla yläpään laakereilla... Pitäs vissiin asentaa jotain prikkoja tuon jousen ylälautasen ja laakerin väliin?

 

DSC_0510.jpg

 

Entäs löytyykö noita nro. 10 hattuja vielä jostain kans? Vai pitääkö etsiä ehjiä käytettyjä?

 

vaxl02.jpg

Posted

Itselleni taisin laittaa jonkun tavallisen prikan tuohon väliin. Noin suurella sisäreiällä varustettu prikka on jo

kohtalaisen vahva joten siksi en edes alkanut etsimään mitään muuta. Ainakin kesän kesti. =)

Posted

Voin seuraavaksi kun menen varastolle käydä kurkkaamassa hattujen osanumeron kun muistaakseni siellä olevasta 1303 raadosta joskus sellaiset pelastin. Niin ja kait ne hatutkin on kaupan jos ne löydän.

Posted

Olis sitten sellanen mielikuva, että kaks-pulttisen tolpan yläpäänhattu olisi erilainen. Taitaa olla isompi eli vähän

sama ku mk1 golfissa (pthyi, vettä koneessa).

 

Mut jos Tanhis tarkistaisi tilanteen niin voitaisiin saada vähän faktaa kehiin.

Posted

133.412.359

Voin seuraavaksi kun menen varastolle käydä kurkkaamassa hattujen osanumeron kun muistaakseni siellä olevasta 1303 raadosta joskus sellaiset pelastin. Niin ja kait ne hatutkin on kaupan jos ne löydän.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...