Guest norppa Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Perustavaa laatua: Etupään madallus kohentaa auton ulkonäköä "sporttisemmaksi" mutta kysyisinkin kokeneilta miten se vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin ja auton vakauteen moottoritiellä. Jotenkin eppäilen, että keulan laskeminen voisi heikentää suuntavakvuutta, joka muutenkaan ei ole kuplan parhaita ominaisuuksia? Toisekseen, jos madalletaan katukäyttöön paljonko kannattaa pudottaa ja mitä muuta kannattaa tehdä - ottaa huomioon? Entä stabiliteettia ja ajo-ominaisuuksia ajatellen käypänen rengastus? Quote Link to comment
Ketsa Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin: Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella. Quote Link to comment
Guest norppa Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Ketsalle kiitokset kommentista Mainitsemallasi tavalla tehtynä lopputulos on toisenlainen, kuin pelkkä keulan madallus 5-7 cm. Eli kysyisin uudelleen, josko kokemuksia pelkän keulan laskun vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin olisi? Quote Link to comment
VolksMachine Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla. En siis vaihtanut säädettäviä tolppia. Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla "ihan kuin ilmaan lähdössä". Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit terävissä kuopissa. Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta. Takapäätä en laskenut. Quote Link to comment
Guest norppa Posted May 22, 2010 Share Posted May 22, 2010 Omassa 1302:ssa juuri laskin keulaa pelkillä 4 cm pudottavilla madallusjousilla.En siis vaihtanut säädettäviä tolppia. Ainakin itsellä tuntui, että ajokin ajettavuus parani. Vakiona keula on 02:ssa aika korkealla "ihan kuin ilmaan lähdössä". Madallettuna auto on nyt selvästi tasapainoisemman näköinen, hiukan etupää alempana kuin takaosa. Vakioiskarit kyllä kannattaa vaihtaa suosiolla lyhemmiksi. Mulla tahtoo pohjata iskarit terävissä kuopissa. Mulle tuo madallus riittää, enempään ei ole itsellä tarve, ei haeta mitään tontitusta. Takapäätä en laskenut. Kiitos kommentista, tällainen kosmeettinen madallus minullakin on mielessä. Kenties kuitenkin säädettävät tolpat ja joku 50mm? Quote Link to comment
-AP- Posted June 5, 2010 Share Posted June 5, 2010 Asiaa sivuten - ei kai kierrejousi ota itseensä hiekkapuhalluksesta? Vai kannattaako jättää tekemättä? Quote Link to comment
Guest seppo rauti Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 onko mitään kuvia tai miltä auto näyttää tällä hetkellä? itellä tulossa just 1302LS avoon niin se säädettä etupää että jotain 4"-6" tulee tipahtamaan...eli aika reilusti... olisi kiva nähä ja kuulla muidenkin kokemuksia...oletko tehnyt mitään takapäälle? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10211-1303s-madallus/ Quote Link to comment
Guest vilho Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Mk1 golfin pamppu ei sitten mene 3-pulttiseen 1302:n tolppaan, ainakaan bottneen, kun siellä on sellainen kavennus. Löytyisikö ehdotuksia lyhyemmäksi iskariksi? Voisiko joku selvittää mulle Bilstein tolpan idiksen oikein hi-taas-ti. Kuva olis kiva foto. Siis räjäytyskuva Quote Link to comment
metake Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Bilsteinin tolpassa on kaksi perusideaa. Jousipatruuna on tolpassa ylösalaisin ja patruunan ulkopinta toimii liukuvana pintana tolppaan nähdeen. Näin männänvarsi saadaan ohuemmaksi kuin normi tolpassa koska sen ei tarvitse ottaa vastaan vääntöä. Tämän ja ylösalaisin olevan patruunan ansiosta jousittamaton paino vähenee. Toinen etu on se, että liikkuvana osana toimiikin patruunan runko, joka on huomattavasti paksumpi (=tukevampi) kuin männänvarren varassa oleva normi patruuna. Eron huomaa viimeistään kun ajaa ojanpenkalla piileskelevään maakiveen etupyörän, ei mene ihan yhtä helpolla banaaniksi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 9, 2014 Share Posted April 9, 2014 Laillinen 50mm madallus ei vielä oikein luo kuvaa matalasta autosta. Mutta jos siitä ei välitä, niin: Omassani oli aikoinaan 195/50R15 renkaat edessä, keulaa madallettu sen verran että kamein kopiospoilerin alta mahtui menemään kaljapullo, casteria korjattu epäkeskottamalla kallistuksenvakaajan holkitusta runkoon ja perää oli madallettu pari booria. Edessä jäykemmät nesteiskarit ja takana Bilsteinit. Ihan mukava oli tuollaisena matkaa ajella. Muistatko Ketsa, paljonko epäkeskotit? Mikähän olis optimi caster ja camperi? Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 16, 2014 Share Posted June 16, 2014 Onko kellään kokemusta suoristetuista vakaajista? Jossain nähny niitä "suoria" vakaajia myytävänäkin kalliisti. Ongelmahan on kun madaltaa paljon vakaajat vääntävät tukivarsia "kieroon". Onnistuisko jopa suoristamaan orggis vakaajaa vähän? Vai oliko jopa niin että uudemmat 74-> olivat suoremmat? Käykö semmoinen pre-73 alustaan? Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 21, 2014 Share Posted June 21, 2014 Hmm. Kun ei kellään tunnu olevan mielipidettä vastaan niin pitääpä yrittää vääntää ekaks toisen huonomman vakaajan suoremaks... Quote Link to comment
Guest Volokkaristi Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Vakaajaan saa "offset" puslaa mualimalta. Omat löysin topline kaupasta. Samasta paikasta myös sovite sille golf iskarille. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Mistä löydän topline netistä? Tuli kaikenlaista muuta vastaan kuukelilla.... Quote Link to comment
ARTO Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 kuukkeliin vw topline ja pompsahtaa ekana. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Juup. Löytyi. Vaikka noita caster offsetti puslia asentaa tukivarret edelleen vääntää sisäpuslat kieroon... Quote Link to comment
ARTO Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Juup. Löytyi. Vaikka noita caster offsetti puslia asentaa tukivarret edelleen vääntää sisäpuslat kieroon... Sulla ilmeisesti vakiovakaaja?! Paksumpi madallusvakaaja ja ei väännä puslia reilummassakaan madalluksella ja iso vaikutus korin kallisteluvelttouteen samalla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Meinaako että madallusvakaajat ovat suoremmat? Quote Link to comment
ARTO Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Yritän iltasella napsauttaa yhden kuvan näytille "madallusvakaajasta". Quote Link to comment
ARTO Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Näitäkin kahta mallia, vm 73 asti ja 74-> Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Ja kuvan malli pre-73 vai myöhäsempi? Kuvista vaikee hahmottaa onko toi viimenen tumppi puslilla viistosti ylös vai ei? Quote Link to comment
ARTO Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 1302 ja vm 73 1303 ja suoraan menee. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Ok. Mistä oot ostanu? Quote Link to comment
ARTO Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 En muista ja noita saa lähes kaikista vw-puljuista, jopa vaasasta, hinta tosin siellä +200€ + puslat päälle. Itte ostin ensimmäisen 90-luvulla vw-heavenista ja ei oo vieläkään ruostunut puhki:) Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 16, 2014 Share Posted August 16, 2014 (edited) No nyt on todettu että Artolta ostettu vakaaja oli just mitä tarvin! Tämä sekä korjaa tukivarsien vääntöä että casteria.. :) Edited August 16, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 (edited) Seuraava ongelma.... Kokeilin ekaks asentaa 4,5 leveet 15mm offsetilla olevat vanteet ja ne kävi asentaa. Totesin että saattaa tulla ongelmia suunniteltujen 5,5 leveiden kanssa. Ihan oikein arvellettu.. Niissä on tarkoitus olla 35-38mm offset. Elikkä levittää sisäänpäin.... Edited September 10, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Jaahas.. Nyt pitäs saada noi tolpat kasaan uusilla yläpään laakereilla... Pitäs vissiin asentaa jotain prikkoja tuon jousen ylälautasen ja laakerin väliin? Entäs löytyykö noita nro. 10 hattuja vielä jostain kans? Vai pitääkö etsiä ehjiä käytettyjä? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Eikös hattu taida olla aika standardi osa. Quote Link to comment
Paadre Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Itselleni taisin laittaa jonkun tavallisen prikan tuohon väliin. Noin suurella sisäreiällä varustettu prikka on jo kohtalaisen vahva joten siksi en edes alkanut etsimään mitään muuta. Ainakin kesän kesti. =) Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Juu, jotain perus prikkaa mietin jos sinne väliin tunkis tarpeen mukaan. Tuota hattua en ole löytäny varaosatoimittajien listoilta... Quote Link to comment
Paadre Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Kun löytyis jostain varaosanumero tohon hattuun niin helpottas melko pirusti. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Voin seuraavaksi kun menen varastolle käydä kurkkaamassa hattujen osanumeron kun muistaakseni siellä olevasta 1303 raadosta joskus sellaiset pelastin. Niin ja kait ne hatutkin on kaupan jos ne löydän. Quote Link to comment
Paadre Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Olis sitten sellanen mielikuva, että kaks-pulttisen tolpan yläpäänhattu olisi erilainen. Taitaa olla isompi eli vähän sama ku mk1 golfissa (pthyi, vettä koneessa). Mut jos Tanhis tarkistaisi tilanteen niin voitaisiin saada vähän faktaa kehiin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 Juu, kolmipulttisen ja kaksipultisen iskareilla täysin erilaiset ylälaakeroinnit. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 No, nyt nää olis sit vihdoin viilauksen jälkeen kasattuna......... Quote Link to comment
Paadre Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 No ni! Pistäppä potrettia kun ovat kiinni. Paljonkos meinasit jättää maavaraa? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 133.412.359 Voin seuraavaksi kun menen varastolle käydä kurkkaamassa hattujen osanumeron kun muistaakseni siellä olevasta 1303 raadosta joskus sellaiset pelastin. Niin ja kait ne hatutkin on kaupan jos ne löydän. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 21, 2014 Share Posted September 21, 2014 http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1660835 Eli 1303 on oma hattunsa. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.