sakke81 Posted May 20, 2010 Share Posted May 20, 2010 Viikonloppuna alkaa hiontaurakka ja ehkä ensi viikolla tulee uusi väri pintaan. Viime hetken epäröintiä on havaittavissa. Lähtökohta on mustikansininen, noh tuon ikäluokan värikartoista ei mieleistä löytynyt. Lähinpänä mennään tällä hetkellä Biscay blue värissä, tosin nykymuotoon päivitettynä, eli helmiäisvärinä. Toisaalta sotii omaa olematonta periaatetta vastaan että poikkeaisi alkuperäisistä väreistä... Löytyykö keltään ideaa tai ajatusta tuohon mustikansiniseen? Quote Link to comment
SePi Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 Löytyiskö mustikansinistä helmiäisenä? Tulisi aurinkoisena päivänä hohdetta, mutta olis kuitenkin alkuperäinen väri edit: sambassa myytävän ovaalin sinistä väriä tarkotan... Quote Link to comment
sakke81 Posted May 21, 2010 Author Share Posted May 21, 2010 Tuossa olisi yksi vankka suosikki, eli tuo jo edellä mainittu Biscay blue, joka löytyy myös -73 S kuplan värikoodeista, tosin ei varmaan helmiäisenä. Quote Link to comment
Jallu Posted May 21, 2010 Share Posted May 21, 2010 selaas mersun kartat läpi, omaani löytyi vaalean sininen sieltä, helmiäinen. Quote Link to comment
Guest Aatu Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Kannattaa muistaa, että väri kannattaa välitä valmiiden autovärien joukosta - itsesekoitettu kuulostaa hiton hienolta idelta, niin kauan kunnes se pitää paikkamaalata jostain syystä... Quote Link to comment
Guest Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Miksi ei vois ite sekottaa väriä?? Tekee senverran reilun satsin, että jää riittävästi korjausmaalia.. Vielä parempi vaihtoehto, sekoittelee kunnon vaa'alla ja kirjaa pilkulleen mitä sekotussävyä on purkkiin kumottu, takuulla saa laskettua "uuden" kaavan omasekotteiselle maalille!! Sävytarkkuus on taattu!! Quote Link to comment
Guest Aatu Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 Miksi ei vois ite sekottaa väriä?? Tekee senverran reilun satsin, että jää riittävästi korjausmaalia.. Vielä parempi vaihtoehto, sekoittelee kunnon vaa'alla ja kirjaa pilkulleen mitä sekotussävyä on purkkiin kumottu, takuulla saa laskettua "uuden" kaavan omasekotteiselle maalille!! Sävytarkkuus on taattu!! Jos se on näin helppoa, niin miksi kukaan näyttelyautoja aiemmin rakennellut ei ole tehnyt sitä just noin, vaan kiroilee kun helmiäismaalattuun pintaan tulee kiveniskemä...tai naapurin moposkootteri. No, mistäs mä tiedän, en ole maalarimestari. Quote Link to comment
drmrfi Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 No, mistäs mä tiedän, en ole maalarimestari. Ai-van. Kaikkien alojen erikoisasiantuntijoilla usein kieli/kirjoitussormi toimii vaikka yhteys aivokuorelle pätkii ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Toisaalta on nähty ettei moni maalimyyjä/-mestari ei osu kohdalleen edes kaavan kanssa. Quote Link to comment
Marko Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Paikkamaalaus erottuu aina vaikka se olisi tehty vain viikko orginaalin jälkeen ja sekoitettu värit täysin samoilla kaavoilla. Valkonen väri ehkä häivytettävissä helpoiten mutta kaikki metallihohto ym muuttaa niin äkkiä väriä päivän valossa että ne kyllä erottaa. Quote Link to comment
ARTO Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Paikkamaalaus erottuu aina vaikka se olisi tehty vain viikko orginaalin jälkeen ja sekoitettu värit täysin samoilla kaavoilla. Valkonen väri ehkä häivytettävissä helpoiten mutta kaikki metallihohto ym muuttaa niin äkkiä väriä päivän valossa että ne kyllä erottaa. Jos ei nyt kuitenkaan viikossa vanha pinta sentään kerkee haalistua ihan erilaiseksi. Ongelma on enemmänkin sävyn 100% sattumisesta kohdilleen ja sekään ei riitä kun itse ruiskutus jälki poikkeaa edelisestä suhuttelusta jne... Quote Link to comment
Guest Barn Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Ei pidä paikkansa matta mustalla tai harmaalla voi paikkailla milloin vain ;) ja kyllä mulla T4 portterissa puskuri vaihdettiin ja maalattiin veeweellä uudestaan ei löydy täältä asiantuntijaa kuka näkis että on maalattu jälkeen päin...silverin värinen Paikkamaalaus erottuu aina vaikka se olisi tehty vain viikko orginaalin jälkeen ja sekoitettu värit täysin samoilla kaavoilla. Valkonen väri ehkä häivytettävissä helpoiten mutta kaikki metallihohto ym muuttaa niin äkkiä väriä päivän valossa että ne kyllä erottaa. Quote Link to comment
Guest Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Ei pidä paikkansa matta mustalla tai harmaalla voi paikkailla milloin vain ;) ja kyllä mulla T4 portterissa puskuri vaihdettiin ja maalattiin veeweellä uudestaan ei löydy täältä asiantuntijaa kuka näkis että on maalattu jälkeen päin...silverin värinen Omasta mielestä nyt kokonaisen osan maalaaminen uudelleen ei ole paikkamaalausta, vaan normaalia maalausta. Paikkamaalauksena olen itse käsittänyt vaikkapa puskurin kulman maalauksen... Monella tavalla tuohon toki vaikuttaa seikat tuossa minun käsityksen mukaisessa paikkamaalauksessa, ruiskutuspaine, suutin, jne... eli oikeastaan kaikki mahdollinen. Helpoiten tehtävissä normiväreissä, mutta jo metallivärin paikkamaalaus on oma lajinsa saati sitten helmiäiset... Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Maalattiin n. 40 vuotta vanhaa pintaa häivyttäen ja varmasti kukaan ei löydä eikä edes nykyinen omistaja tiedä mistä autoa on maalattu. Kyseessä vielä kiiltävän musta. Osaakos Marko sanoa mistä oli GK:ta maalattu? ;) Quote Link to comment
sakke81 Posted June 27, 2010 Author Share Posted June 27, 2010 Noniin, värihän muokkautuu sitä mukaa kun hionta etenee, eli nyt tulee akryylillä mustikansininen ilman mitään metallia tai helmiäistä. Aikansa kun maalarin kanssa juttelee ja pohjien laatua tarkkailee niin alkaa ymmärtämään elämän realiteettejä ja myös tulevaisuuden paikkamaalauksia on tuumittu. Kuvia laitan kunhan väriin saadaan tuonne projektipuolelle. Quote Link to comment
ARTO Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Maalattiin n. 40 vuotta vanhaa pintaa häivyttäen ja varmasti kukaan ei löydä eikä edes nykyinen omistaja tiedä mistä autoa on maalattu.Kyseessä vielä kiiltävän musta. Osaakos Marko sanoa mistä oli GK:ta maalattu? ;) Sävy saattaa osua kohdilleen, ajan kanssa noi häivytyskohdat sitten löytyy vaikka silmät kiinni kun pinta jää niistä kohdin erilaiseksi ja herkällä käsi/sormipelillä ne paljastuu... lähes aina! Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Maalattiin n. 40 vuotta vanhaa pintaa häivyttäen ja varmasti kukaan ei löydä eikä edes nykyinen omistaja tiedä mistä autoa on maalattu.Kyseessä vielä kiiltävän musta. Osaakos Marko sanoa mistä oli GK:ta maalattu? ;) Sävy saattaa osua kohdilleen, ajan kanssa noi häivytyskohdat sitten löytyy vaikka silmät kiinni kun pinta jää niistä kohdin erilaiseksi ja herkällä käsi/sormipelillä ne paljastuu... lähes aina! Nyt en malta "automaalarina" olla tarttumatta aiheeseen. Jos maalataan häivytys lokasuojaan, konepeltiin.. mihin sitten maalataankin paikka kohtaan väriä ja kirkaslakka vedetään tietysti koko osan päälle. Jos haluaa venyttää penniä nykyiset häivytys aineet lakalle on erittäin hyviä. No.. 40 vuotta vanha maalipinta paikattiin kuitenkin liuote maalilla luultavasti. Tästä on hyvä esimerkki eräs tampereella liikkuva 60 luvun kiiltävä musta cadillac.. auto täynnä paikka maalauksia, mutta muutaman tunnin kiilloituslaikalla ajon jälkeen auto näytti yhtä hyvältä kuin tehtaalta rullatessaan. Ja "sumurajoja" ei löydä herkkäsormisinkaan kun käyttää vesihiontaa. Ps. Paras hiontatahna on sitten farecla G3 ei kannata pelästyä sanaa "hionta" tällä vetää sumurajat juuri maalatusta pinnasta ja lopulta jää kaunis kiilto. Itsellä on sävy valmiina, mutta en tohdi sitä paljastaa tässä näytän syssymmällä kun kupla on maalissa ;) pps. perus kiiltävä musta on aina sama sävy valmiina purkissa esim. standox 666 ei tarvitse sit sävyttää ja osuu aina kohillee. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Tosta perusmustasta en kyllä menis takuuseen.. Kaverin Karmannin vedin Sikkensin aineilla pohjasta pintaan ja värikoodilla L041 sain matkaani todellakin sitä perusmustaa.. Joitain vuosia myöhemmin olin tekemässä "retro" kuplaa johon piti tulla musta pääväri ja miedosti harmaaseen tintatut kyljet. No maalimerkki oli vaihtunu PPG:hen ja ppg:n mustaan lisättiin jokunen gramma valkoista.. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Tosta perusmustasta en kyllä menis takuuseen.. Kaverin Karmannin vedin Sikkensin aineilla pohjasta pintaan ja värikoodilla L041 sain matkaani todellakin sitä perusmustaa.. Joitain vuosia myöhemmin olin tekemässä "retro" kuplaa johon piti tulla musta pääväri ja miedosti harmaaseen tintatut kyljet. No maalimerkki oli vaihtunu PPG:hen ja ppg:n mustaan lisättiin jokunen gramma valkoista.. "Deep black" on muistaakseni se musta.. joka löytyy tietysti sekoitushyllystä purkissa ja sen koodi on 666, mutta se voi olla hyvin mahdollista että spies hecker, ppg, standox, sikkens jne. käyttää eri sävyistä perus mustaa. Mutta mistään värikoodista en kuitenkaan puhunut. Mutta kyllähän vanhoja perusvärejä vielä paikkaa, mutta uudet metalli ja helmiäis värit jne. on tuskaa kun samasta värikoodista voi olla 10 eri variaatiota. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Inflaatio:Samoin ajatuksin täälläkin.. Se lopullinen sävytarkkuus täytyy ite hakee kokeilun/kokemuksen/erehdyksen kautta.. Ja oman maalitoimittajan variaatiokartasto on syytä olla päivitetynä.. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Heittäkääs ammattimaalarit parilla vinkillä... * Mitenkä valitaan pintavärille oikea pohjamaalin sävy? * Mitkä värisävyt harrastemaalarin kannattaa unohtaa? Eli mitkä värit näyttävät korostetusti esim. pienetkin suoraksi hiotut kohdat kaarevassa kuplassa. Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Pohjamaaliks suosittelisin (ehkä) sävytettävää primeriä. joka on siis sävytetty tulevan pintamaalin mukaan, eli siniselle sininen etc.. Tosin nykypäivänä tolla sävytettävällä pyritään minimoimaan pintamaalin/massan kulutus, joten siihen en suuremmin kiinnittäisi huomiota.. Tärkein pointti tässä on pintamaalin osuus! Pohjat toki omalla tavallaan suojaa peltiä, mut vasta pintamaali,olkoon akryyli tai massa+lakka hoitaa sen pinnan säänkeston.. Eli lyhyesti, riittävästi akryyliä/lakkaa siihen lopulliseen pintaan, kestää pidempään ku vuoden! Toiseen ropleemaan: Unoha ainakin kiiltävän musta.. Jaahans -tipi-n kuva oli kadonnu, siinä oli maalaamani KG, mustana.. Tummat värit korostaa kaikki virheet pohjatöissä, mitä vaaleempi sen paremin virheet "häviää" katsottaessa Quote Link to comment
Ketsa Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Kiitokset Paintmasterille vastauksesta. Quote Link to comment
Marko Posted June 30, 2010 Share Posted June 30, 2010 Maalattiin n. 40 vuotta vanhaa pintaa häivyttäen ja varmasti kukaan ei löydä eikä edes nykyinen omistaja tiedä mistä autoa on maalattu.Kyseessä vielä kiiltävän musta. Osaakos Marko sanoa mistä oli GK:ta maalattu? ;) Takaluukku ja lokarien alareunoja ainakin, oliko joku muu paikka vielä. En sen tarkemmin ole tutkinut. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Perusväreissä vaalea helpompi kun tumma, mutta sit taas metallihohdoissa tuntus menevän vähän toistepäin. Ihan tumma tietty paljastaa kaikki pohjien virheet, mutta vaaleat sävyt sit taas paljastaa virheet viimosessa hionnassa. Vois luulla, että P400 ois riittävän hienoa hioa pohjia käsin, mutta voi todeta toisin kun metallihilut asettuu uraan riviin ja viivat näkyy. Toi on jännä nykyautoissa miten paljon värien sävyt saa vaihdella. Siis kun tehdas ostaa maaleja useammalta toimittajalta saannin takaamiseksi, on maalin sävyssä toleranssi, joka on yllättävän suuri. Siitä sitten vaan koodin mukaan sekottelemaan paikkamaaleja. Omassa ranskalaisessa näkee ton aika hyvin. Kattoon kun en viittiny käydä häivytystä tekemään, niin kontin yläreunan ja katon välillä on raja, mut noin muuten ei huomaa missä vanha väri loppuu ja uus alkaa. Kuitenkin jos auta kattelee, niin takaosa on jonkin verran vihreämpi kuin keula. Sit kun naapuri kävi pällistelemässä vasta valmistunutta autoa pihalla, niin totesi ettei oo ihan sattunu sävyt kohalleen kun oikea takaovi erottuu eri värisenä. Ainoo vaan, että ovi ja ympäröivät osat on tehdasmaalissa. Että sillä tarkkuudella ranskassa maalataan. Mitäs maalarimestarit sit sanoo noihin pintojen myllyttämisiiin ja vesihiomiseen? Hiottaessa lopullinen karkeus tietty mahdollisimman hieno, mutta mistä karkeudesta alottaa? Kannattaako vetää ylimääräsiä lakkakerroksia ja jos, niin miten ruiskutetaan? Normaalilla väliajalla vai annetaanko välissä kuivaa enemmin? Jossain Boydin pajallahan vetäävät vissiin 20 kerrosta lakkaa. Luulis ainakin piisaavan. Quote Link to comment
Marko Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Ite kun tein joskus pohjat niin alotin 120 sit 400 ja lopuksi 600 veden kera käsin ja sitä vettä reilusti että se hiottu moska huuhtoutuu pois eikä jää pyörimään sen lätkän alle. valmiissa maalissa ei näkynyt mitään jälkiä pohjatöistä eikä peilannut mistään. Ruiskuttaja joka siis oli ammattimaalari ihmetteli miten hyvin onnistu ensikertalaiselta. Tietty ajankäyttö hiukan toista kun ammattimaalarilla, hieroin varmaan kuukauden sitä kaikkinensa. Vaikeimmat kohdat minun mielestä on kaikki kantit kun niissä pitäs olla pohjaväriä ja kuitenkin menee hiton helposti puhki hioo käsin tai koneella. Quote Link to comment
Guest Posted July 11, 2010 Share Posted July 11, 2010 Ite kun tein joskus pohjat niin alotin 120 sit 400 ja lopuksi 600 veden kera käsin ja sitä vettä reilusti että se hiottu moska huuhtoutuu pois eikä jää pyörimään sen lätkän alle. valmiissa maalissa ei näkynyt mitään jälkiä pohjatöistä eikä peilannut mistään. Ruiskuttaja joka siis oli ammattimaalari ihmetteli miten hyvin onnistu ensikertalaiselta. Tietty ajankäyttö hiukan toista kun ammattimaalarilla, hieroin varmaan kuukauden sitä kaikkinensa. Vaikeimmat kohdat minun mielestä on kaikki kantit kun niissä pitäs olla pohjaväriä ja kuitenkin menee hiton helposti puhki hioo käsin tai koneella. Kanttien kohdalla jaa maali usein ohueksi ja pitaakin varmistua etta sita ajetaan sinne tarpeeksi tulevaisuutta silmallapitaen, 20v vahaukset ja myllytykset ja pesut jne.... Autotehtaillakin on ammattimaalarin mukaan todelliset varisavyt hiukan erilaisia saman koodin sisalla, riippuen siita onko auto maalattu maalieran ensimmaisena vai viimeisena. Voi nimittain maalisailiossa kauan seisova maali alkaa "erottumaan". Kaikki eivat sita vissiin sekoittele pitkin paivaa? Jotain tuommoista se selitti. Quote Link to comment
Timppa Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 http://www.conceptcarz.com/view/photo/4 ... photo.aspx mm, väri on bahama blue? Quote Link to comment
SePi Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 http://www.conceptcarz.com/view/photo/401900,12213/1965-Volkswagen-Beetle-1200_photo.aspx mm, väri on bahama blue? Tämä on bahama blue: Olisko tuo vihertävä väri tästä kartasta: Quote Link to comment
Timppa Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 mm, voip ollakki, toisessa valossa bahama bluessa myös taitaa olla hitunen vihreää, http://3.bp.blogspot.com/_8Xxvxd1dUH8/S ... CT0245.JPG Quote Link to comment
SePi Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 mm, voip ollakki, toisessa valossa bahama bluessa myös taitaa olla hitunen vihreää, http://3.bp.blogspot.com/_8Xxvxd1dUH8/S ... CT0245.JPG Tuo ylempi linkki näyttäis mun puusilmillä kyllä beryl greeniltä, mutta googlettaen bahama blue vw löytyy kyllä selvästi turkoosiin taittuvia - kuten tämäkin, josta omistaja sanoo värin olevan alkuperäinen Laitetaas tohon edittinä vielä linkki jossa näkyy nättejä autoja Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.