hyeena Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Nyt vähän ahistavaa. Pallokeulasta katkes vääntösauvojen molemmat tunnelit perinteisen hidastetöyssyn kohdalla. Auto kököttää Helsingissä lähes keskellä katua. edit: päätin hinata "tallin" pihalle, katsoo mitä keksii... hyeena (at gmail dot com) Quote Link to comment
hyeena Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 Toinen puoli Ja toinen puoli Ja paljastetaan nyt rouvakin samalla :) Odotin tosiaan heippa -lappuja ja siirtokehotuksia kun auto seiso keskellä katua viikonlopun yli. Vain pari ostopyyntöä tuulilasissa :) Yritin siirtää autoa ensin keventämällä kaikki juhannuskamat kadulle, mutta ei auttanut mitään ja heti rupesi satamaan vettä. Sai sitten jäädä ja itse lähdin vesille juhannuksen viettoon. Se sai näin jännän sivumaun kyllä. Quote Link to comment
multanen Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Mulle tapahtui sama juttu pari vuotta sitten. Tunnelit ei varmaan ole poikki vaan ne on irroneet runkopalkeista ja kierähtäneet hieman. Vaihdelaatikon kannake voi olla kovilla. Kannattaa hitsata kunnolla tuo kohta, itse tein "alkuperäisen kaltaiset" kartiovahvikkeetkin jne. KTS. kuvat: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1376-lisää-kleinbussin-takatuennasta/ Mullakin kyykähti muuten juuri hidastetöyssyssä tuo perä :D Quote Link to comment
Jorrma Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Lätkä lätkän päälle vuosien saatossa ja hapettuminen jatkuu piilossa ja sit yllättää sopivassa kohdassa. Quote Link to comment
Racing Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Ompas rapsakka pohja noinkin siistissä autossa...Tuo ei oo ihan yhen illan homma korjata ;-) Joutuu purkamaan aika paljon ja uusimaan aika lailla rautaa sinne jos meinaa että kestääkin. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Ei swidu.. Tähän sopii oikeesti sanonta "moni kakku päältä kaunis".. Milloin leimattu ja missä? Vois hieman kysellä inssin ammattitaitoa jos tuore tapaus? Ja vielä parempi suunta ottaa yhteyttä entisiin omistajiin.. Sais selville kuka tai ketkä on tommosia "hengenvaarallisia" remontteja tehny?? Ja onko noista jopa maksettu? :) Quote Link to comment
hyeena Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 kyllä asiasta mainittiin ja katsastuksessa käytetty... nyt vuotanee myös laatikosta öljyä, ei ehkä tuosta vaan itse hinauksesta. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Ei muuta ku päätä vadille :) Rujoja paikkoja+tiikerimassaa.. Noillahan on inssejä kusetettu jo kohta vuosikymmeniä.. Tommosiin paikkoihin pitäis kyllä ottaa vähän "tarkempi" ote.. Kantavista rakenteista kuitenni kyse.. Toki Inssihän siinä omalla työpaikallaan vastaa, jos päästi pommin läpi.. Mutta kuka vastaa "raadoista"?? Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Pelottavan näköiset ruostekorjaukset - onneksi hajosi hitaassa vauhdissa. Toivottavasti saat pellit korjattua ja bussin takaisin liikenteeseen. Quote Link to comment
hyeena Posted June 28, 2010 Author Share Posted June 28, 2010 Jos haluaa tehdä jäljestä parempaa, niin löytyykö jostain/joltain kilkkeitä sekä palkille että tunneliin? Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Taitaa olla metritavaraa.. Ja riittävästi Ampeereita kolviin!! Ja rojut alta kuutamolle.. Quote Link to comment
hyeena Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 Onko palkki tuosta kohdin rakenteeltaan suljettu normaalisti? Ajattelin, että onko se korjattu väärin alunperin? Ja sen verran muotoilua tuossa tunnelin kohdalla palkki on, että helpottaisi merkittävästi mikäli löytyisi vaikka purkuosana vastaava kipale. Kesäloma alkaa parin päivän päästä ja kyllä auto pitäisi tielle päästä. Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Itse tekisin palkin suorasta 3 mm pellistä neljänä osana - sivut ja ylä- ja alapelti. Sitten vaan kunnolla täydellä saumalla hitsaten kulmista kasaan. Quote Link to comment
hyeena Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 Noista vanhoista palkeista ei hirveästi mallia saa otettua varsinkaan sen reiän suhteen. Kalusto on myös sen verran hepponen, että ihan kaikkeen ei taivu. Nyt näyttäisi siltä, että jarruputki on siirrossa tai rysäyksessä katkennut tai sitten laatikko alkoi vuotaan öljyjään. Täysin kirkasta se kyllä on... Quote Link to comment
jolkkon Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Jarruneste ei haise pahalle. Laatikkoöljy haisee puolestan kissan kuselle tai vastaavalle aika epämiellyttävälle. Quote Link to comment
hyeena Posted June 29, 2010 Author Share Posted June 29, 2010 se millekään haissu - suuhun en raaskinu pistää :) Selvisi pumppaamalla jarrupolinta - sitä se on. Quote Link to comment
Kujis Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Voi voi, vakio kohta. Minä tein tuohon kohtaan ison (vesi)reijän että pääsee se vesi poiskin sieltä. Rungon alinkohta. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Toi on melko yleinen pallokeulan mätäkohta varsinkin, juniksetkaan ei noin pahasti o mätiny. Muutamia kun on purkanu ja laikannu palasiks niin kuoret on ollu 95% priimat, ja kun on avannu palkin, on just tuo 40mm puuttunu ton runkopalkin sisältä tota vääntösauvaputkee :) Quote Link to comment
Guest Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 ^Tässähän tämä todettiin.. Jokaisessa autossa on "omat" mätäpaikat.. Sitäpaitti toi on täysin totta.. Jos rakennesuunnittelu on ollu autoa työstäessä kuutamolla, saadaan esimerkkeinä monia "uusia" autoja.. No kaikkihan nää tietää kertomatta.. Quote Link to comment
hyeena Posted July 5, 2010 Author Share Posted July 5, 2010 Kesäloma alkoi ja nyt on vääntövarret pihalla, eikä näky ole komea. Suoristus ja hitsillä kiinni ei ole ratkaisu. Sen verran ruosteessa sekä tunnelit että palkit tolta kohdin. Ensimmäiseksi kysymys: Mistä kohdin kannattaa pistää pallokeula pukeille? Tällä hetkellä alkuperäisistä tunkin paikoista. Vähän tukevampi olisi hyvä, mutta jo nyt tuet on turhan lähellä perää / tiellä. Tässä joutunee tekemään jonkinlaisen jigin jos palkit ja tunnelit saa kyytiä mädältä osuudelta, löytyykö joltain soveltuvaa vuokrata/lainata/myydä? Jos ei niin hyvät neuvot entistä arvokkaammat. Quote Link to comment
hyeena Posted July 6, 2010 Author Share Posted July 6, 2010 Yhä etsitään / ostetaan varhaispalliksen vääntösauvatunneli + runkopalkista nuo kohdat missä kiinnittyy tunneliin. - kuinka vaihdelaatikko kannattaa tukea jos irroittaa tuosta omasta kiinnikkeestä? Mitä muuta huomioida vääntösauvatunnelin poistamisen yhteydessä? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted July 7, 2010 Share Posted July 7, 2010 Nyt olis hyvä paikka alkaa tekemään tuohon esim ilmajousitus. Quote Link to comment
hyeena Posted July 7, 2010 Author Share Posted July 7, 2010 Tai suoraan 911 vääntövarsiputki, laatikko ja kone? Ei vaan ennen moisia ajatuksia ihan muutoin enempi yleisperuskuntoa kohottaa... Quote Link to comment
multanen Posted July 7, 2010 Share Posted July 7, 2010 Melkein tuntus että luovuttajan on oltava kolariauto jos tuo kohta on ehjä ja silti poistettu liikenteestä. Vaan kyllähän tuonkin kohdan seppä tekee raudasta ainakin jos on ehjä auto mallina. Mittaa vaan mihin putki tulee pituus- ja korkeussuunnassa. Hitsaa vaikka väliaikaisia tukia runkoon ja leikkaa ne sitten pois kun on kunnolla kiinni. Sattuukohan putken läpimitta lähelle 88.9mm "tuubiputkea"? Siinä on muistaakseni 2 mm seinämä ja on aika hyvää terästä. Varhaispallossa ei taida laatikko olla keskeltä kiinni joten se kannattaa jollain narulla tai kierretangolla ripustaa koriin. Ei varmasti ole ongelma sellaiselle joka tuon ruostevaurion osaa korjata. =) Quote Link to comment
hyeena Posted July 7, 2010 Author Share Posted July 7, 2010 just tuota keskikannatusta tai sen puutetta ihmettelin kun alla makasin ja siistein paikkoja. Täytyy siis köyttää laatikko, ei ongelma :) Tunneleista lähtevät kaksi haaraa runkopalkkiin on niin haperot / huonot ja toinen ainakin melko rutussa. Irti otettava joka tapauksessa. Tekee mistä tekeekin. Quote Link to comment
mikan Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Ei tainnut tuolla myyntipuolellakaan olla kuin pari-kolme noin 500 euron palloa. Tietysti jos niistä vois hyödyntään muutakin osaa...ja taka-akselisto on edes ehjä... t. Mika Quote Link to comment
NO H2O Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Montakohan pallista joutuu ostamaan että löytää yhden hyvän jousituksen... Quote Link to comment
mikan Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Montakohan pallista joutuu ostamaan että löytää yhden hyvän jousituksen... Mun mielestä yhden. Harmi että tuli oma varhaispalliksen taka-akseliputki pilkottua palasiksi. :-( t. Mika Quote Link to comment
NO H2O Posted July 8, 2010 Share Posted July 8, 2010 Montakohan pallista joutuu ostamaan että löytää yhden hyvän jousituksen... Mun mielestä yhden. Harmi että tuli oma varhaispalliksen taka-akseliputki pilkottua palasiksi. :-( t. Mika Niin meinasin sitä että jos tuo on palliksen ns. heikkokohta luonnostaan, eli on joka toisessa taikka kolmannessa autossa tohjona niin todennäköisyys että muutamalla satasella saa semmoisen palliksen jossa tuo kohta on ehjä on aika pieni... Rakenteena lienee semmoinen että lopullinen kunto selviää joko ed. mainitulla tavalla tai auki rälläköimällä? No siis... Eni vei paska homma että auto leviää kesken kesän ja korjaamiseen kuluu rutosti aikaa... Nimimerkillä:kone-tilttasi-ennen-juhannusta Quote Link to comment
mikan Posted July 9, 2010 Share Posted July 9, 2010 No ainakin se 68/69 pallokeulan taka-akseli joka mulle tuli, niin oli kova. Valitettavasti ehdin sen pilkkoa, jotta mahtui paremmin metalliromuihin. Vain irs-kamat jäi omaan käyttöön. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.