Jump to content

vääntösauvan tunnelit poikki


Recommended Posts

Posted

Nyt vähän ahistavaa. Pallokeulasta katkes vääntösauvojen molemmat tunnelit perinteisen hidastetöyssyn kohdalla. Auto kököttää Helsingissä lähes keskellä katua.

 

edit: päätin hinata "tallin" pihalle, katsoo mitä keksii...

 

 

 

 

hyeena (at gmail dot com)

Posted

pallukka_03.jpg

Toinen puoli

 

pallukka_04.jpg

Ja toinen puoli

 

Ja paljastetaan nyt rouvakin samalla :)

pallukka_01.jpg

 

Odotin tosiaan heippa -lappuja ja siirtokehotuksia kun auto seiso keskellä katua viikonlopun yli. Vain pari ostopyyntöä tuulilasissa :)

 

Yritin siirtää autoa ensin keventämällä kaikki juhannuskamat kadulle, mutta ei auttanut mitään ja heti rupesi satamaan vettä. Sai sitten jäädä ja itse lähdin vesille juhannuksen viettoon. Se sai näin jännän sivumaun kyllä.

Posted

Mulle tapahtui sama juttu pari vuotta sitten. Tunnelit ei varmaan ole poikki vaan ne on irroneet runkopalkeista ja kierähtäneet hieman. Vaihdelaatikon kannake voi olla kovilla.

 

Kannattaa hitsata kunnolla tuo kohta, itse tein "alkuperäisen kaltaiset" kartiovahvikkeetkin jne. KTS. kuvat:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1376-lisää-kleinbussin-takatuennasta/

 

Mullakin kyykähti muuten juuri hidastetöyssyssä tuo perä :D

Posted

Ompas rapsakka pohja noinkin siistissä autossa...Tuo ei oo ihan yhen illan homma korjata ;-)

Joutuu purkamaan aika paljon ja uusimaan aika lailla rautaa sinne jos meinaa että kestääkin.

Posted

Ei swidu.. Tähän sopii oikeesti sanonta "moni kakku päältä kaunis".. Milloin leimattu ja missä? Vois hieman kysellä inssin ammattitaitoa jos tuore tapaus? Ja vielä parempi suunta ottaa yhteyttä entisiin omistajiin.. Sais selville kuka tai ketkä on tommosia "hengenvaarallisia" remontteja tehny?? Ja onko noista jopa maksettu? :)

Posted

kyllä asiasta mainittiin ja katsastuksessa käytetty...

nyt vuotanee myös laatikosta öljyä, ei ehkä tuosta vaan itse hinauksesta.

Posted

Ei muuta ku päätä vadille :) Rujoja paikkoja+tiikerimassaa.. Noillahan on inssejä kusetettu jo kohta vuosikymmeniä.. Tommosiin paikkoihin pitäis kyllä ottaa vähän "tarkempi" ote.. Kantavista rakenteista kuitenni kyse.. Toki Inssihän siinä omalla työpaikallaan vastaa, jos päästi pommin läpi.. Mutta kuka vastaa "raadoista"??

Posted

Pelottavan näköiset ruostekorjaukset - onneksi hajosi hitaassa vauhdissa. Toivottavasti saat pellit korjattua ja bussin takaisin liikenteeseen.

Posted

Jos haluaa tehdä jäljestä parempaa, niin löytyykö jostain/joltain kilkkeitä sekä palkille että tunneliin?

Posted

Taitaa olla metritavaraa.. Ja riittävästi Ampeereita kolviin!! Ja rojut alta kuutamolle..

Posted

Onko palkki tuosta kohdin rakenteeltaan suljettu normaalisti? Ajattelin, että onko se korjattu väärin alunperin?

 

Ja sen verran muotoilua tuossa tunnelin kohdalla palkki on, että helpottaisi merkittävästi mikäli löytyisi vaikka purkuosana vastaava kipale.

 

Kesäloma alkaa parin päivän päästä ja kyllä auto pitäisi tielle päästä.

Posted

Itse tekisin palkin suorasta 3 mm pellistä neljänä osana - sivut ja ylä- ja alapelti. Sitten vaan kunnolla täydellä saumalla hitsaten kulmista kasaan.

Posted

Noista vanhoista palkeista ei hirveästi mallia saa otettua varsinkaan sen reiän suhteen. Kalusto on myös sen verran hepponen, että ihan kaikkeen ei taivu.

 

Nyt näyttäisi siltä, että jarruputki on siirrossa tai rysäyksessä katkennut tai sitten laatikko alkoi vuotaan öljyjään. Täysin kirkasta se kyllä on...

Posted

Jarruneste ei haise pahalle. Laatikkoöljy haisee puolestan kissan kuselle tai vastaavalle aika epämiellyttävälle.

Guest Kujis
Posted

Voi voi, vakio kohta. Minä tein tuohon kohtaan ison (vesi)reijän että pääsee se vesi poiskin sieltä. Rungon alinkohta.

Guest Toheltaja
Posted

Toi on melko yleinen pallokeulan mätäkohta varsinkin, juniksetkaan ei noin pahasti o mätiny. Muutamia kun on purkanu ja laikannu palasiks niin kuoret on ollu 95% priimat, ja kun on avannu palkin, on just tuo 40mm puuttunu ton runkopalkin sisältä tota vääntösauvaputkee :)

Posted

^Tässähän tämä todettiin.. Jokaisessa autossa on "omat" mätäpaikat.. Sitäpaitti toi on täysin totta.. Jos rakennesuunnittelu on ollu autoa työstäessä kuutamolla, saadaan esimerkkeinä monia "uusia" autoja.. No kaikkihan nää tietää kertomatta..

Posted

Kesäloma alkoi ja nyt on vääntövarret pihalla, eikä näky ole komea. Suoristus ja hitsillä kiinni ei ole ratkaisu. Sen verran ruosteessa sekä tunnelit että palkit tolta kohdin.

 

Ensimmäiseksi kysymys: Mistä kohdin kannattaa pistää pallokeula pukeille? Tällä hetkellä alkuperäisistä tunkin paikoista. Vähän tukevampi olisi hyvä, mutta jo nyt tuet on turhan lähellä perää / tiellä.

 

Tässä joutunee tekemään jonkinlaisen jigin jos palkit ja tunnelit saa kyytiä mädältä osuudelta, löytyykö joltain soveltuvaa vuokrata/lainata/myydä? Jos ei niin hyvät neuvot entistä arvokkaammat.

Posted

Yhä etsitään / ostetaan varhaispalliksen vääntösauvatunneli + runkopalkista nuo kohdat missä kiinnittyy tunneliin.

 

- kuinka vaihdelaatikko kannattaa tukea jos irroittaa tuosta omasta kiinnikkeestä? Mitä muuta huomioida vääntösauvatunnelin poistamisen yhteydessä?

Posted

Tai suoraan 911 vääntövarsiputki, laatikko ja kone? Ei vaan ennen moisia ajatuksia ihan muutoin enempi yleisperuskuntoa kohottaa...

Posted

Melkein tuntus että luovuttajan on oltava kolariauto jos tuo kohta on ehjä ja silti poistettu liikenteestä.

 

Vaan kyllähän tuonkin kohdan seppä tekee raudasta ainakin jos on ehjä auto mallina. Mittaa vaan mihin putki tulee pituus- ja korkeussuunnassa. Hitsaa vaikka väliaikaisia tukia runkoon ja leikkaa ne sitten pois kun on kunnolla kiinni. Sattuukohan putken läpimitta lähelle 88.9mm "tuubiputkea"? Siinä on muistaakseni 2 mm seinämä ja on aika hyvää terästä.

 

Varhaispallossa ei taida laatikko olla keskeltä kiinni joten se kannattaa jollain narulla tai kierretangolla ripustaa koriin. Ei varmasti ole ongelma sellaiselle joka tuon ruostevaurion osaa korjata. =)

Posted

just tuota keskikannatusta tai sen puutetta ihmettelin kun alla makasin ja siistein paikkoja. Täytyy siis köyttää laatikko, ei ongelma :)

 

Tunneleista lähtevät kaksi haaraa runkopalkkiin on niin haperot / huonot ja toinen ainakin melko rutussa. Irti otettava joka tapauksessa. Tekee mistä tekeekin.

Posted

Ei tainnut tuolla myyntipuolellakaan olla kuin pari-kolme noin 500 euron palloa. Tietysti jos niistä vois hyödyntään muutakin osaa...ja taka-akselisto on edes ehjä...

 

t. Mika

Posted
Montakohan pallista joutuu ostamaan että löytää yhden hyvän jousituksen...

 

Mun mielestä yhden. Harmi että tuli oma varhaispalliksen taka-akseliputki pilkottua palasiksi. :-(

 

t. Mika

Posted
Montakohan pallista joutuu ostamaan että löytää yhden hyvän jousituksen...

 

Mun mielestä yhden. Harmi että tuli oma varhaispalliksen taka-akseliputki pilkottua palasiksi. :-(

 

t. Mika

 

Niin meinasin sitä että jos tuo on palliksen ns. heikkokohta luonnostaan, eli on joka toisessa taikka kolmannessa autossa tohjona niin todennäköisyys että muutamalla satasella saa semmoisen palliksen jossa tuo kohta on ehjä on aika pieni...

 

Rakenteena lienee semmoinen että lopullinen kunto selviää joko ed. mainitulla tavalla tai auki rälläköimällä?

 

No siis... Eni vei paska homma että auto leviää kesken kesän ja korjaamiseen kuluu rutosti aikaa... Nimimerkillä:kone-tilttasi-ennen-juhannusta

Posted

No ainakin se 68/69 pallokeulan taka-akseli joka mulle tuli, niin oli kova. Valitettavasti ehdin sen pilkkoa, jotta mahtui paremmin metalliromuihin. Vain irs-kamat jäi omaan käyttöön.

 

t. Mika

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...