Jump to content

Kupla jätti tienpäälle Varsinais-Suomessa


Guest PetteriK

Recommended Posts

Guest PetteriK

Tervehdys!

 

Kesäkupla sanoutui eilen irti kesken matkan. Etsivä löysi volkkaripalstan, nöyrin mielin tulin siis tänne kysymään neuvoa, apua ja ohjeistusta miten seuraavaksi toimia.

 

Alustusta aiheeseen...

 

Äitimuori päätti toteuttaa tänä kesänä nuoruudenhaaveensa ja osti Turun seudulta kuplan vuosimallia -72. Keväällä katsastettu rapian tuhannen euron menopeli, siistikuntoisen oloinen. Alkuinnostuksen laannuttua saimme auton käyttöön kesäloman ajaksi vaimokkeeni kanssa. Itse olen ihan nolo autojen kanssa, korttiakaan edes omista eli parempi puoli pääsi auton rattiin. Kolmen viikon aikana ja monen lomakohteen jälkeen mittariin olimme saaneet kerrytettyä rapiat 1500 kilometriä lisää lukemia; auto tuntui kulkevan hyvin. Pienenä poikkeuksena muutamat ihmeelliset äänet moottoritielle viikko sitten - tämän jälkeen teimme reittivalinnat pienempiä teitä suosien.

 

Avovaimon kotipaikkakunnalle Raumalle pääsimme viime viikolla. Kaupunkiajossa näkyi kahteen otteeseen ongelman merkkejä, tehot tuntuivat loppuvan kesken eli auto ei tavalliseen tapaan antanut kaasua. Pienellä panikoinnilla, puhelinsoitoilla paremmin tietäville ja odottelulla tästä selvittiin. Itse matkasin kotiin Tampereelle jo edeltävänä päivänä ja tarkoituksena vaimokkeen tulla sunnuntaina ystävänsä kanssa perässä. Matka tyssäsi pientareelle jo ennen Euraa.

 

Kuulopuheesta lainattua: "pari kolinaa siitä kuului, luulin että kiviä kolisi tiellä" ja "yhtäkkiä paukahti ja takaa alkoi tulemaan suuret määrät valkoista savua". Kuulemma kaksikko oli sammuttanut auton, pysäyttänyt pientareelle, pelastanut kyydistä käsilaukut (tärkeimmät tottakai) ja juosseet jonkin matkan päähän. Seuraavaksi pelastusvuorossa oli muut matkatavarat ja lopulta auton koneiston ihmetteleminen. Se oli ollut samanlainen mysteeri kuin aiemminkin, kuulemma öljyä tiputtanut maahan desin verran pysähdyttyä. Sen suurempaa diagnoosia vaikea antaa.

 

Pulasta selvittiin ystävällisen sunnuntaiajeliaeläkeläispariskunnan avulla. Pappa hankki paikalle vetoköyden, pienellä yrittämisellä sai tosin vain ensin aikaiseksi oman autonsa akun tyhjenemisen. Tilannekatsaus: +30 astetta lämpöä ja pientareella punainen kupla ja vanha farkkuvolvo ja mummo ilman sydänlääkkeitä. Autolle saatiin lopulta virtaa ja auto hinattua Euran keskustaan. Rauma-Tampere matkaan saatiin tällä seikkailulla kulutettua kuusi tuntia ja vaimo pääsi ehjänä perille. Auto jäi kuitenkin sille tielle.

 

... ja takaisin aiheeseen.

 

Hiukan jännittää tässä vaiheessa Euran nuoriso, oli kuulemma auto kovasti kiinnostanut poikia. Hintapyyntöjäkin jo tehneet, saa nähdä osaavatko olla koskematta kaunokaiseen. Onneksi auto saatiin lopulta melko turvalliselle paikalle taksikopin läheisyyteen ja suharit lupasivat pitää kuplaa silmällä. Toinen ongelma tässä vaiheessa oma tilanne, työt kun puskivat päälle molemmilla ja liikkuminenkin hiukan rajallista. Kolmannen ongelman aiheuttaa tilanteeseen todella rauhallisesti ja ymmärtäiväisesti suhtautuvat äiti. Tiedän, että hänellä oli kuitenkin tarkoituksena myydä menopeli syksyllä samaan tai jopa toivoen hiukan suurempaan hintaan kuin oli ostanut. Kymmenen lapsen yh-äidille ja perheelle kun sattuu ja tapahtuu, pikkuveli sai oman mopoautonsa lunastuskuntoon tunaroidessaan liikenneympyrässä ja toisen veljen autokoulu olisi maksettavana. Tässä vaiheessa omatunto kolkuttaa hiukan ja muutama 'ystävällinen' tarjous auton ostosta nykyisessä kunnossa neljänsadan hintaan ei oikein lämmitä, vaikka hellettä muuten piisaakin.

 

Eli tässä vaiheessa askarruttaa:

-kenen pakeille kääntyisi jotta vika saataisiin selvitettyä ja tilanne etenisi?

-auton hinaaminen jotakuinkin mahdollista Raumalle jos tarve vaatii, kannattaakohan...

-Euralla näyttäisi olevan VW huolto, tuplaako sen puoleen kääntyminen auton kustannukset heti kaksinkertaisiksi?

-naisväki olisi jo luopumassa autosta muutamalla sadalla, itseä hiukan arveluttaa nämä tarjoukset...

 

Näin tällä kertaa, hyvillä mielin silti töihin :)

 

-Petteri

puh.040 540 4403

Link to comment
...Kuulopuheesta lainattua: "pari kolinaa siitä kuului, luulin että kiviä kolisi tiellä" ja "yhtäkkiä paukahti ja takaa alkoi tulemaan suuret määrät valkoista savua"... ... kuulemma öljyä tiputtanut maahan desin verran pysähdyttyä...

 

Noilla hatarilla kuvauksilla kuulostaa siltä, että jos tonnilla ostetusta kuplasta saa neljäsataa niin kannattaa myydä. Kolinat ja koneesta ulos työntyneet öljyt (valkoinen savu) kuulostaa aina sen verran isolta rempalta että voi mahdollinen myyntihinnan korotus mennä korjauskustannuksiin. Varsinkin jos kaiken joutuu ulkopuolisella teettämään.

 

En halua kuulostaa yltiönegatiiviselta mutta jos ainoa aikomus on saattaa auto takaisin myyntikuntoon niin menee äkkiä plusmiinusnolla tai vielä varmemmin pakkasen puolelle. Jos pitopeliä meinaisi niin sittenhän se olisi ihan eri juttu, kuplan korjaaminen kannattaa aina :)...

 

Tuli muuten tuosta tielle valuneen öljyn määrästä ja aiemmin esiintyneistä äänistä mieleen - tarkistitteko koskaan moottoriöljyn määrää? Kuulostaa nimittäin vähän siltä että se leikkasi kiinni voitelun puutteessa.

Link to comment
Guest PetteriK
Tuli muuten tuosta tielle valuneen öljyn määrästä ja aiemmin esiintyneistä äänistä mieleen - tarkistitteko koskaan moottoriöljyn määrää? Kuulostaa nimittäin vähän siltä että se leikkasi kiinni voitelun puutteessa.

 

Öljyvalo pärähti päälle pari viikkoa sitten, perus mineraaliöljyä lisättiin reilusti siinä vaiheessa. Öljytikku oli toki kateissa eli melko summittain tapahtui tuo.

Vähän juttelimme vielä äidin kanssa aiheesta, olikin kuulemma maksanut mobiilisti reilusti sanomaansa enemmän, nyt kehtasi sen myöntää. Tiedä sitten kuinka paljon on ostovaiheessa pissitty linssiin.

 

Tuossa vielä kuva:

http://picasaweb.google.fi/petteri.kukk ... directlink

Link to comment

Helvatan hyvä kertomus:)

Jos itse olisin asemassasi niin, myisin auton huolestuttaville euralaisnuorille vaikka siihen naisväen tyytymään muutaman satasen hintaan.

Mutta jos saa äänestää niin, vie sinne euralaiseen vw-merkkiliikkeeseen ja tee reportaasi aiheesta...

Vois kuvitella kuinka merkkiliikkeen asentajalla sieraimet leviäs kun joutuis korjaamaan ilman tietokonetta....

Link to comment
Guest PetteriK

Astinlautaa edes tarvittu, sen verran matalalla penkit :)

 

Eipä vaan. Kurre voi myös pistää trollitutkan huoltoon, itse en hirveämmin saisi kiksejä vieraalla foorumilla huutelusta.

Näemmä päätetään hinata auto kotikonnuille Pohojanmaalle, tuntuu vaan tilanne elävän sitä mukaa kun sitä vatvoo.

Link to comment

Tuo irtoperäviritys aiheuttaa hyvin herkästi näilläkeleillä vähän ylikuumenemista konehuoneessa. Jäähdytys pyörittää jo koneen lämmittämää ilmaa takaisin koneeseen.

 

Puuttuva öljytikku? Olihan mittatikun paikka kuitenkin tukittu?

 

Jos hinta ollut lähelläkään kyseisen auton hintapyyntöä toukokuussa tällä palstalla niin kyllä itseä sattuisi niin hirveästi antaa se 400e pois. (joka on ihan hyvä hinta ehjäkorisesta 1303:sta ilman konetta)

 

Joku harrastaja läheltä kehiin ja laakeria ja männänrengasta (mäntää, kantta?) vaihtoon? touhutonnilla selviää hyppien keikkuen. Tämän jälkeen auto pysyy suvullanne oppirahoina harrastamisen ihanuudesta :)

Link to comment
Guest PetteriK

Sama autohan tuo näemmä ja kuumenemisen syykin näemmä selvitetty :)

 

Öljytikusta en ihan mene vannomaan, voi hyvin olla että sillä siellä oli hyvä jemma. Etuluukun avauskahvakin kun löydettiin vasta viimeisellä viikolla (hiukan kevennystä tähän väliin).

Link to comment

Pitää kyllä olla aamulääkkeet kunnossa jos ajeleepi vanhalla autolla kesähelteillä tietämättä onko koneessa litra vai kaksi öljyä.

 

En varmaankaan eredy pahasti jos veikkaan koneen hajoamisen syyksi vajavaista öljymäärää ja sitä kautta vajavaista voitelua/öljyjen ylilämpenemistä plus tästä päälle tulevat oireet tuhoineen.

 

Oppirahat maksettu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tämäkin ongelma taisi selvitä. Eli auto oli lähtenyt käymään ja se oli ajettu eurasta raumalle. Ja raumalla kävin sitten katsomassa autoa niin koneessa oli varmaankin lähemmäs kuusilitraa öljyä ja laturinhihna todella löysässä eli eiköhän siinä selvinnyt savutus ja jäähdytsongelmat.

Link to comment

Pessimistinä on kiva olla - jos kaikki menee päin vittua voi sanoa olleensa oikeassa, jos taas homma onnistuu niin voi yllättyä positiivisesti ;)...

 

Onneksi tuota jälkimmäistä tällä kertaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...