Paksu-Tolppa Posted July 15, 2010 Share Posted July 15, 2010 Lähtökohtana on 1969 -mallisen 1500 Kuplan laatikko vetoakseleineen, tarkoitus on ollut vaihtaa lyhyemmät vetoakselit ja putket 1964 laatikosta koska auto on tuota vuosimallia. Jos tähän kuitenkin asentaa 5 -pulttiset kolmostyypin rummut ja kilvet, niin onko eroa siinä kumpia vetareita ja suojaputkia voi tai kannattaa käyttää? Quote Link to comment
Sakke Posted July 16, 2010 Share Posted July 16, 2010 Voihan ne asentaa lyhyillä vetareilla, sillon täytyy sorvata rummun päästä vaan tavaraa pois. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 22, 2010 Share Posted July 22, 2010 Dataa 4 pulttisen kolkin vetarinsuojaputken laittamisesta 1973 kuplaan: Kolkin vetareissa on iskarin kiinnitys vetoputken takapuolella = kori voi ottaa kiinni iskariin, kuten Paronissa kävi. Iskari ei päässy vetäytyy sisään ollenkaan. Samalla menee iskarin yläpää todella vinoon korissa = puslat irvistää vinksin vonksin.. Kuplan jarrukilvessä on pultinreijät vaakatasossa. Kolkissa taas bultinreijät on kaatuneet 45 astetta vaakatasosta. Elikkä sylinterin ilmaaminen on perseestä, kun kaikki ilmat karkaa sylinterin toiseen päähän. Ei auta muu kuin ilmata kamat irrallaan ja sitten vasta asentaa oikeaan asentoon. Jibii... Boonuksena käkkärin vaijerin kuori huutaa hoosiannaa kallistappa jarrukilven kumminpäin tahansa. Loppukevennyksenä mainitset, jotta kolkin vetarinsuojaputkessa on jarruletkun kiinnitys paikka sekin (kuplaan nähden) viturallaan Tieto lisää tuskaa, mutta mielummin olisin tuon ylläolevan kuullu, kun kokeilemalla itte asiat huomannu :/ Quote Link to comment
vwagen Posted July 23, 2010 Share Posted July 23, 2010 Mitkähän suojaputkrt Petteri on paroniin laittanut? Jarrukilpi on kolmostyypissä samassa asennossa kuin kuplassa,jarrusylinteri vaakasuorassa. Laakeripesät ovat täsmälleen samat kuin pitkäakselisessa(-67>Kuplassa). Suojaputket ovat samat kuin Kuplassa poikkeuksena tasausjouselliset mallit joissa putkeen on lisätty tasausjousen korvakkeet,olisiko niissä myös jarruputken/setkun kiinnike siirretty eri asentoon. Quote Link to comment
-AP- Posted July 23, 2010 Share Posted July 23, 2010 Ei kai Petterillä ole eksynyt suojaputket väärälle puolelle autoa, jos iskarin alapään kiinnityskin osuu vetarin takapuolelle ...? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Ei kai Petterillä ole eksynyt suojaputket väärälle puolelle autoa, jos iskarin alapään kiinnityskin osuu vetarin takapuolelle ...?Ei toi tilanne muutu mihinkään, vaikka putken kääntää toisinpäin. Tai muuttuu se; iskarin lenkki nousee putken keskilinjaa ylemmäs = iskari sopii vielä huonommin.. . Hehhuli hee Ittelles. Noita mysteerejä on Paronissa yksi pari, toinen irrallaan varastossani (kuvassa niistä tåinen), kolmas pari askissa kii (takapihalla pressun alla) ja neljäs pari oli yhdessä kirpussa johon vaihdoin plootan jussin jälkeen. Miksi nää halvatun ihmeellisyydet kasaantu aina mulle :/ . . Kertokaas viisaammat jotta minkä auton noi on? http://www.Turon_VW_Help.fi ? Mun tietolähteeni (kasattu satoja askeja) väitti jotta toi on nimenomaan kolkista..... Olisko joku rare, niin sais oikein rahaakin noista? Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Eiks tossa nimenomaan ole jousilatta väärään suuntaan ja väärällä puolella kuten edellä mainittiinkin? Mun muistaakseni iskarin kiinnike on akseliputken edessä, ei takana? Elikkä silleen että toi punaisella merkattu pultin reikä oikealla puolella kuuluis siihen yksittäiseen keskipultinreikään jota toi vasemman puoleinen punainen merkki osoittaa jousilatassa? Lisäksi jarruputken kiinnike lirpakekin on akseliputken edessä. Ei takana. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Hahaa huijasin teitä kaikkia, tuota putkea voi kieputtaa 120 asteen jaolla laattaan nähden.... Quote Link to comment
xam1 Posted July 26, 2010 Share Posted July 26, 2010 Hahaa huijasin teitä kaikkia, tuota putkea voi kieputtaa 120 asteen jaolla laattaan nähden.... Hehe, taitaa olla vähän myöhästä paikata.. Quote Link to comment
-AP- Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Mun tietolähteeni (kasattu satoja askeja)... Onk kaikki sadat askit onnistuneet yhtä huonosti ... Silmämääräisesti arvioiden tuo taitaa olla Kuplan putki. Vanhemmassa Kolmosessa jarruputken kannake ei ole akseliputkessa, kuten Kuplassa, vaan putki tulee latan/putken kiinnityspulteissa kiinni olevan irtokannakkeen avulla 'jousilatan kautta'. Uudemmasta Kolmosen swingistä ei muistikuvaa, mutta niissä on akseliputkessa iso kiinteä apujousen pään kiinnike. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Eli ymmärsinkö nyt oikein niin jos haluan kaventaa 5p kolkin takapäätä niin tarvitsen kuplan lyhkäsen suojaputket ja akselit. Ja jos haluan käyttää kolkin jarruja joutuu rummusta työstämään pois että paketin saa kasaan. Entäs onko olemassa jotain keinoa että saisi käytettyä kolkin jarruja ilman rummun työtöä esim suojaputken kavennus tai täytyykö tässä operaatiossa kaventaa jo vääntösauva putkeakin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.