Jump to content
Sign in to follow this  
Atsu

Kytkin täristää?

Recommended Posts

Mikähän perhana mahtaa olla vikana, kun paikaltaan lähtiessä kytkin alkaa täristää silloin, kun kytkintuntuma pitäs löytyä? Mitkään vähänkään nopeemmat lähdöt ei siis onnistu vaan pitää lähinnä rullata hiljakseen vähän matkaa ja venata moottorijarrutusta et voi antaa taas hanaa. Vai ottaakohan liian ylhäältä vasta kiinni, mutta en kyllä vieläkään tajua tota tärinää... Tai sit hommaan on joku salainen tekniikka, jota en osaa :P

 

No levyn vaihto kuitenkin viikonloppuna edessä.

Share this post


Link to post

Mielestäni uusittiin kaikki viime vuonna, kun kasattiin. Ja toi tärinä on just siinä kohtaa, ku kytkimen pitäs ottaa kiinni, et oisko levyssä jotain kuitenkin.

Share this post


Link to post

Jos kaikki kumityynyt ehyet, jää silti vikakohteita paljon.

 

vauhtipyörässä mitat/suoruudet heittää

kytkinlevyss jotaibn, esim lasittunut, öljyä stefan kautta päässyt

paineasetelma huono

jne...

kytkinvaijerin kuorimutkallakin jotain tekemistä kytkimen käytöksen kanssa

jne...

Share this post


Link to post

Joo-o. No tulee vaihettua se paineasetelma kytkimen kera viikonloppuna niin josko selviäis niillä. Ilmottelen tänne.

Share this post


Link to post

Onhan kytkinvaijerin kuori laatikon päästä kuvan mukaisesti mutkalla? Ilman mutkaa täristää kyllä..

 

ClutchCableBowdenTubeSag.jpg

Share this post


Link to post
Johtuiskohan tuosta, mulla on suorana tuo.

 

Johtuu.

 

Ainoa oikea (ja toimiva) tapa tehdä mutka on lisätä kuoren takapäähän prikkoja kuoren ja kiinnityshahlon väliin, siten että kuori taipuu mutkalle. Jos kuoren vetää esim. nippusiteellä tai rautalangalla keskeltä mutkalle niin siitä ei ole mitään apua.

Share this post


Link to post

Onko tämä totta? 

Share this post


Link to post

On

Share this post


Link to post
50 minutes ago, pas2 said:

Onko tämä totta? 

Vaihteiston ja auton rungon välissä olevat kumityynyt joustavat hiukan. Kun vaihteisto liikahtaa pituussuuntaan, se liike vaikuttaa suoraan kytkinvaijerin kireyteen, jos kuori on suora. Liikkeellelähdössä kun kytkintä luistatetaan, pito vuoroin paranee ja vuoroin vähenee. Syntyy itseään voimistava kierre.  Kun kuori on mutkalla vaihteiston pieni liike ei pääse vaikuttamaan kytkinvaijerin kireyteen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...