Jump to content

Hyytyy 4000rpm<


Recommended Posts

Joo eli haulla en löytänyt mitään samaan viittaavaa. Eli täysillä vedätettäessä jo kolmosvaihteella alkaa hyytymään neljän tonnin kieppeillä, siis kaasu pohjassa ja ei ota kierroksia eikä vastaa kaasuun ja voi satunnaisesti paukkua putkessa kun kaasu on pohjassa. Sitten jos alkaa nelosella kiihdyttämään niin sama toistuu 4000rpm kohdalla eli siinä 130km/h eikä ota enemmän kierroksia. Viikonloppuna kun oli tarkoitus ajaa boxerspeeddayhin, 10 min ajon jälkeen moottoritiellä ei päässyt kun jotain 100km/h ja ei ottanut nelosella enemmän kun 3500rpm ja piti käänyä takaisin ja vaihtaa auto :(

myöhemmin kun oli päästy kotiin, kokeilin taas uudella puolalla eikä vaikutusta ja sama hyytyminen kolmosella 4000rpm kohdalla. Sähköbensapumppu (mitsuba, vanha) tuli aiemmin vaihdettua kun oireet viittasi siihen, ja pumppu kävikin huolestuttavasti "ylikierroksilla" kun laittoi sytytysvirran päälle. Ja yhdessä vaiheessa ei enää käynnistynyt vaan pumppu kävi samalla tavalla jos bensaa kusee vierestä tai jos bensat on loppu, 40min jälkeen käynnistyi taas muuta en antanut käydä kuin hetken kun uusi pummpu oli jo ostettu. Joten ostin pilateeman halvan (20€) mutta toimivan pumpun, ja se taas ei rauhoitu ollenkaan, kuitenkin toimii mutta se ei auttanut. Moottori säädetty, 45 dellortot ja tulpilla ajettu alle 4000km, jakaja 009 pertronixilla.

Link to comment

Imuvuotoja ei siis ole, se on varmistettu eli nähtävästi ei saa bensaa tarpeeksi 2.2 litrainen kun on. Missä vaiheessa vakiobensalinjat ~5mm jää liian pieneksi ? Pitäisikö pumppu vaihtaa vaiko systeemi jotenkin huudella ? Suodatin ei ole tukossa, vastikään puhdistettu : http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... 5980-1.jpg

pumppu tankin vieressä ja spexit seuraavat: Max kapasiteetti. 130 l/tunti.

Max paine 0,27-0,34 bar

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 3228_h.jpg

Ja minkälaisia pumppuja porukka käyttää kun moottorissa on vakiota enemmän tilavuuksia :) esimerkkejä tänne vain.

Link to comment
2.2 litrainen kun on.

 

Kaikkia asioita ja speksejä ei varmaan kannata kertoa heti alussa, saa sillain niinkun jännempiä vastauksia... Kerro nyt vielä että siinä on turbo ja 2 bar ahtoja :D

 

 

Karkeasti bensapumpun koon voi laskea kaavalla 0,5 x moottoriteho = tarvittava polttoainemäärä / h. esim: 200hv x 0,5 = 100 l/h. Joten tuon perusteella pumpun tehon pitäisi riittää. 5 mm halkaisijainen bensalinja leikkaa paineesta tuolla tuotolla pois n. 0,1 bar, joten paineenkin pitäisi olla vielä riittävä. Eriasia onkin sitten että työntääkö tuo Bilteman pumppu lähellekkään luvattua 130 l/h, ja toisekseen kaikki em. on vain teoriaa, oikea maailma on toisenlainen..

 

Sytkäpuoli kunnossa?

Link to comment

Mulla on Holley "Red". Sen tuotto on kai noin 350l/h. En tiedä tarviiko 1,9l kone noin suurta, mutta ei siitä kai haittaakan ole. Pensalinja on vakio.

 

Mulla oli yhdessä autossa "väsynyt" pumppu ja ongelmat saman laisia mitä kuvasit. Itse vaihtaisin tehokkaamman pumpun, vaikka en yleensä kannata osien vaihtamista "arvaamalla".

Link to comment
Kaikkia asioita ja speksejä ei varmaan kannata kertoa heti alussa, saa sillain niinkun jännempiä vastauksia... Kerro nyt vielä että siinä on turbo ja 2 bar ahtoja :D

:) Sytkäpuoli pitäisi olla kunnossa mutta kun se arvaus-osienvaihto nyt ei ole se hauskin vaihtoehto niin en ole kokeillut vaihtaa vielä mitään. Ja juu olisihan pumppu voinut olla kalliimpikin mutta kun kokemuksia täältä tuli bilteeman pumpusta niin arvelin sen riittävän minullekin. Mitään ei kuitenkaan pitäisi olettaa...

Link to comment

Neulaventtiilistä voin rehellisesti sanoa ettei harmainta aavistusta, siihen kun ei ole ollut tarvetta kajota, suuttimet tarkastettu ja moottori säädetty penkissä jolloin ei ollut ongelmia paitsi kuulemma tyhjäkäyntipiirissä häikkää koska paukkuu välillä kun käy tyhjäkäynnillä eli pitäisi ultraäänipuhdistaa tms. Nyt ei pysty tekemään mitään kun auto on toisella paikkakunnalla mutta viikonloppuna ehkä.

Link to comment

Nyt kun ajattelen asiaa niin ainahan ei tule kokeiltua nopeuksia yli 110km/h kuplalla mutta sanoisin että ihan alusta alkaen on ollut ongelmaa siis keväästä asti. Mutta nykyään pahentunut, ensimmäisinä kertoina alkoi vain ihmetys ja ajattelin että joskohan liian paljon kierroksia moottorille. Nykyään tahtoo hyytyä jo 3500rpm kohdalla sekä kolmosella että nelosella. Ennen vain nelosella ja kovaa huudatettaessa, esim BIFin jälkeen kotimatkalla kun vähän kokeili pitkällä suoralla niin nopeusmittarin viisari oli vilkkumerkin kohdalla eikä suostunut kiihtymään enempää, syyksi luulin vain väännön katoamista. Mutta tarkemmin ajateltuna syy on luultavasti se sama. Pitäisikö lamdaa laittaa kehiin, moottori viedä uudelleen penkitykseen, niin tai se pumppu..

Link to comment

suuttimien ja kanavien putsaus, kanavia esim dellortoissa EI SAA paineistaa paineilmalla vaan kauempaa voi puhaltaa, pienen matkan paasta.

En nahnyt mainintaa mitka kaasarit sulla on.

 

ja kato ny mitka neulat siella on. Jos on kovin pienet niin ne ahdistaa myos, bensapinta laskee nopeammin mita uutta kerkiaa tulemaan sisaan, varsinkin noin ahtaalla bensalinjalla. Ja seos vetaa laihalle. Painetta voi olla, mutta virtausta ei tarpeeksi silloin kun kulutus on suurin

 

Katto synkronointi myos kohilleen.

Link to comment

Dellortoissa tahtoopi myös ajan mittaan tukkeutumaan pääsuuttimien pohjakanava joka kulkee vaakasuorassa kohokammion pohjan alla jolloin kaikki lika kertyypi sinne ja sitäpä ei sitten saa putsattuakaan kun porailemalla lyijytulppauksia auki ja kanavan puhdistuksen jälkeen tulpata kanavan päät uudestaan... oireet tuleepi juuri noin,pikkuhiljaa vaan pahenee ja lopulta ei toimi kun tyhjäkäynnillä jotenkin

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin nyt on tänään kaasarit irrotettu, putsattu, puhallettu ja laitettu takaisin. Neulaventtiilit on numeroltaan 200. Bensapinta tuli hienosäädettyä hiukan korkeammalle. Nyt kun ne kohot poistaa, niin suunnilleen puoleenväliin jää polttoaineen pinta eli kun sen kannen laittaa takaisin niin pitäisi olla piripintaan. Ennen oli vähän alle puoleenväliin. Paineilmalla parin sentin päästä puhallettu kaikki eteen löytyneet reiät ja onkalot =)

Pumpun tuotto tuli myös laskettua, todella suurpiirteisesti mutta laskutoimitusten jälkeen ~80l/h. Eli pitäisi riittää vallan mainiosti. Samalla myös bensatankin suodatin sekä linjasto tuli puhallettua paineilmalla, vähän ruostekokkareita löytyi.

 

Ja tuloksiin: kolmosella saa vielä hyytymään alle 4000rpm, mutta nelosella menee jo vaikeaksi syyspimeällä, syrjäseudun maanteillä saamaan hyytymistä eli mittari vilkkuvalomerkin kohdalla eikä halua hyytyä, enempää ei sitten uskaltanut kiihdyttää. Nyt herää siis kysymys että saako kone kaasarit tyhjenemään ennen aikojaan?. Onko neulaventtiilin koko sopiva moottoriini?

Sitten tähän perään vielä pieni Ot, eli kun vapaalla kaasuttaa niin suhteellisen hyvästä tyhjäkäynnistä riippumatta kierrokset "jää päälle" ennen kuin laskee, ja "vika" on aina ollut näillä kaasareilla. Luulin että kaasareitten säätö olisi vaikuttanut asiaan ja uuden vivuston kanssa läpät sulkeutuu hienosti mutta kuitenkin kierrokset ei laske normaalin tapaan vaan jää 1,5-2 sekuntia huutamaan 2500-1500rpm paikkeille kaasun polkaisun jälkeen. Voiko kulunut ja paska 009 jakaja vaikuttaa tähän? ( tullut luettua vähän 123-jakajasta )

Ja tähän vielä lisäys että läppien säätö on ollut "väärällä puolella" jotka tuli eilen siirrettyä samalle puolelle vivuston kanssa. Jostain luin että läppäakseli voi vääntyä, voiko se vaikuttaa oireisiin?

Link to comment
"kierrokset ei laske normaalin tapaan vaan jää 1,5-2 sekuntia huutamaan 2500-1500rpm paikkeille kaasun polkaisun jälkeen. Voiko kulunut ja paska 009 jakaja vaikuttaa tähän? ( tullut luettua vähän 123-jakajasta )

 

 

Omassa jäi myös kierrokset huutamaan. Vika oli niinkin yksinkertainen kuin, että kaasupoljin jäi jumiin, rulla takkuili ja näin ollen vaijeri ei vapautunut kokonaan. Lisäsin pienen palautin jousen ja avot...tämä siis vakio poljinasetelmalla. Kurkkaa piruuttas jos vaikka vika olisikin niinkin yksinkertainen kuin minulla...

Link to comment

Vielä yksinkertainen "vika" joka esiintyi omassa tupla- zenithien vivustossa:

Kaasupolkimen liikevara ei riittänyt avamaan läppiä kokonaan.

No, vivusto oli jonkun omatekemä, pienellä askartelulla ongelma poistui.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Noniin eli selkeesti kävi laihalla, kovilla kierroksilla seokset luokkaa 16-17:1 eli samalla kun meno hyytyi. Pumppu meni vaihtoon mikä oli aika selkeätä kun puhutaan bilteeman pumpusta, vakiokoneeseen kävisi vallan mainiosti. Pumppu vaihtui Carterin P4070 ja kaveriksi petrol kingin paineensäädin. Johan rupes pelittämään. Pientä hyytymistä tuntui olevan kun käytiin siellä 4900rpm ja vauhtia oli sitten luokkaa 165km/h mikä ei todellakaan ole tarpeen eli jos hytyy siellä niin ei kauheasti haittaa. Seosmittari ei ollut kytkettynä joten täysin varmaa ei ole. Vielä täytynee kokeilla pitkän matkan moottoritiellä... tai siis suljetulla radalla. Bensalinjasto vielä vakiona eli sen jos jaksaisi vaihtaa jossain vaihessa niin bensansaanti varmaan sen osalta hoidettu. Kaasarien säätöjä täytyy vielä tarkkailla.

 

Sitten OT: seosmittari näyttää tyhjäkäynnillä todella laihaa eli yli 20:1 voiko olla mahdollista ? Kuitenkin käy "hyvin", kun kaasua polkaisee nopeasti rikastuu sinne 12-11:1 eli kiihdytyssuuttimien ansiosta mutta hitaasti kaasua painaessa seokset 19-18:1 jopa 3000+rpm. Sitten ajossa pintakaasulla 16-14:1 luokkaa riippuen kaasun asennosta. Ja täyskaasulla terveelliset 13-11:1.

Ja se että kierrokset ei laske kun kaasun päästää eli läpät sulkeutuu täydellisesti eikä mikään ole estämässä niitä sulkeutumasta. Voi olla että seosruuveja pitäisi vielä kokeilla säätää sekä ennakkoa.

Link to comment

Liian laihaa tuo 18 ja yli.

Jos mitsku ehjä laajakaista, eikä vuotoja missään, niin rikkaammalle tarttee saada mun mielestä.

Jos tasasesti hiljaa painaa kaasua, niin sinne 15 nurkille pitäis saada ja sit maantiellä ihan pintakaasulla voi olla sen 16-17 max.

 

Tyhjäkäynnilläkin sais olla sen 15.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Eli tyhjäkäyntisuutinhan oli liian pieni, tuli kokeiltua avaamalla käyttämättömät tyhjäkäyntisuuttimet pienimpään kokoon mitä poranteriä kotoolta löyty (0,8) ja vips johan rupes haisee kunnon kaasaripeliltä ! Ja samalla kierrokset lakkas nousemasta tyhjäkäynnillä, seokset 12,7 tyhjäkäynnillä ja kun sammutti niin pari sekuntia ja PAM! paukkui putkessa (...vähän kun olisi hirvi ammuttu parinmetrin päästä :). Eli vanhat suuttimet oli kokoa 62 nyt kokoa 80, nyt yrtetty säätää seosruuveista laihemmalle jos onnistuu tai sitten uudet 70-75 tyhjät. Seokset tyhjäkäynnillä nyt 15-16:1 mutta kuitenkin ajaessa pintakaasulla ~14-13:1?

 

Tämän säätöruuvien ruuvailun aikana ilmeni aikamoisia ongelmia, ythäkkiä saattoi moottori sammua ja ei tahtonut enää käynnistyä, akusta loppui teho ja yksi akku ei ottanut amppeereita ladatessa, epäilin startin väsähtäneen mutta ei, kolmas kokeiltu akku oli hyvä mutta ei lähtenyt käyntiin, parin päivän jälkeen lähti käyntiin mutta sammui taas pienen ajon jälkeen tyhjäkäynnillä, ajon aikana nyki kiihdyttäessä aivan tolkuttomasti. Rupes kyllä ketuttamaan aikalailla kunnes selvisi mittaamalla että jakajan pyöriä oli sanonut itsensä irti, no toinen pyöriä kakkosmoottorista ja heti starttas.

 

Sitten tuli kokeiltua kovaa ajoa jolloin eka yritys oli lupaava vähän meni laihalle 14,8:1 yläkierroksilla mutta ei tuntunut ajossa, sitten loivassa ylämäessä nelosella ~50000rpm alko hyytymään nyt seokset oli ~15, jotain. Eli varmaan hoituisi pienemmillä ilmasuuttimilla? Nyt 180, löytyy 170 taas viikonlopulla koeilemaan niitä.

 

Ehkä voisi hyvillä mielin laittaa kupla kohta talvilepoon kun tietää että toimii.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...