Jump to content

reissulaatikko varhaispallikseen?


Recommended Posts

Posted

Mikä reissuajoon sopiva laatikko menisi heittämällä varhaispallikseen? Käyttö kun lähinnä Helsinki ajoa tai sitten reippaasti satoja kilometrejä. Kone on nyt vain pihalla ja voisi jopa harkita.

Guest palomaeki
Posted

Mulla kiinnostais kans tietää että mitä tolle Palliksen laatikolle vois tehdä...

 

Omalla ajellaan arkipäivinä se 40km maantietä ja reissuajoa tulee aika paljon ajeltua siihen sivuun (kuten ens perjantaina lähdetään Berliiniin).

Alkaa välillä tuo nelosvaihde tuntua eittämättä melko lyhyeltä.

 

Onko tähän mitään ratkaisua vai ajelenko vaan tyytyväisenä vakiolootalla kuten tähänkin asti? (:

Posted

Itsellä auttoi vähän (teoreettisesti 7%) renkaiden vaihto taakse. Mutta laatikkojumppa voisi olla tässä vaiheessa houkuttelevaa.

Posted

Yllättävän tuntuvan muutoksen teki kun vakio 14" korvattiin takana 15" jossa 205/75 renkaat. Osuu varsin hyvin sellaiseen reissuvauhtiin millä nyt vakio 1600 jaksaa mennä. Tuosta jos ronskisti vielä pidentää, tarvii myös vääntöä lisää koneeseen.

Posted

Ja jos reilusti pidentää välitystä eli pienentää koneen kierroksia, niin varmaan jäähdytyksen tehoakin pitää jossain vaiheessa miettiä?

Posted

Eipäs mennä pakki edellä puuhun, vaan...

 

Millanen kone laatikon kaverina entä millasia matkavauhteja eniten käytössä?

 

Koneen teho/vääntöalue aika ratkaiseva tekijä millaisen latikon tuonne välityksiltään laittaa, samoin kulkeeko pallis kevyellä kuormalla vai täyteen lastattuna.

 

Jos pienehköön ja muutenkin alhaalta hengettömän koneen pariksi laitetaan painavan kuorman kanssa pitkävälitteinen laatikko, ei lopputulos välttämättä ole onnistunut vaikka kone jyrrääkin pienemmillä kierroksilla.

 

Toki se rengas/vannekokokin vaikuttaa huimasti välityksiin/kierroksiin.

  • 1 year later...
Posted

Pumpataans tätä ylös.

 

Koneena on 1776, 40/35,5, W-110, tupla DRLA40:t ja olisi kiva saada matkakierrokset kohtuulliseksi (80->100km/h, sen yli ei tarvi päästä).

 

takana 14@205 ja se on jo kohtuullista kyytiä, mutta vaihdan ehkä jossain välissä pienemmät renkaat (kapeammat henkilöauton renkaat joista vaan löytyy kantoa tarpeeksi).

 

Mutta mitä laatikolle voisi tehdä? Paketti tulee ulos joka tapauksessa koska vaihdevivusto on ihan loppu.

Posted

1.6 5,375 perä ja 0,82 nelonen

2.0 4,571 perä ja 0,88 nelonen

 

3500 kierroksilla tekee jotain 15 km/h eron nopeudessa.

 

Porschen aski varmaan paras mutta pallokeulassa ei ole "runkoaisoja" taakse asti, miten 901 saa ripustettua?

Posted

 

Porschen aski varmaan paras mutta pallokeulassa ei ole "runkoaisoja" taakse asti, miten 901 saa ripustettua?

 

901:sen omalla etukannakkeella ja takakannake lohkolla?

Posted

Antaakos katsastussetä laittaa isoon pakuun henkilöauton laatikkoa?

 

Mites jos sovittais tölkin 5-vaihteisen ja tekisi vaihteensiirron vaijereilla tms., saako katsastettua?

Posted

Katsastussetä ei edes näe eroa..ja ei se pallis niin iso paku ole..:) Mulla omassa Porschen 915-laatikko joka varmasti pesee kestävyydessä kaikki pakulaatikot(lue Ducatot,Transitit ja muut paskat..).

  • 2 months later...
Posted

Onhan tuossa hommaa näköjään

 

Porscheinbus1.jpg

Porscheinbus2.jpg

Porscheinbus3.jpg

 

Mutta niin tuntuu olevan myös 091 ja 002 lootien yhdistämisessä. Sattuuko keltään löytymään varhaispallokeulaan nurjottua laatikkoa valmiina?

Posted
T2a

5,375 :1 ja ygönen 3,80 :1

4,429 :1 ja ygönen 3,09 :1

Porsche 912

 

Onkos liian pitkä tuo ensimmäinen vaihe?

 

 

Laajennetaan vertailupohjaa, toi possun lootan ykkönen on noin 7 prosenttia pidempi kuin kuplien vaihteistoista pisimmän eli pitkähän se on, mutta loput vaihteet on aika kivasti ns close ratio hyppäyksin. Vitonen onkin lyhyempi kuin kuplalootien pidemmissä oleva nelonen.

Guest Jussinbussi
Posted

Mulla on bussissa kolkin 4.125 perällä oleva irs aski. Kierrokset matka ajossa jo mielestäni turhankin alhaiset. Helpotukseksi tulossa alhaalta vahvempi uusi moottori.

  • 1 month later...
Posted

Vekslais 091 loota 002:sen tilalle.

 

"Bellhousing" 002:sta ettei tarvi akselia lyhentää ja voin käyttää vanhaa starttia. Tähän siis varmaan 002:sen tiiviste (eikä 091:sen) väliin?

 

Pitääkö "Nose cone" myös vaihtaa vai mahtuuko '71 bussiin 091:sen omalla? Mitä ulkoista eroa näillä kahdella on? 091:ssä ymmärtääkseni laakerilla eikä puslalla vaihteensiirtäjä - eli 091 ois parempi pitää jos vain mahtuu ja sopii olemaan.

  • 1 year later...
Posted

Vihdoin ajankohtainen kun loota ulkona autosta.

 

Eli 002 luovuttaa kytkinlootan ja -akselin sekä tietty etukannakkeen. Mitä huomioitavaa kytkinakselin irroittamisessa ja kiinnittämisessä? Näyttäis ainakin yksi sokka olevan.

 

091:ssä siis aavistuksen pidempi tuo kytkinakseli ja siksi vaihdettava 002:sen akseli tilalle. Ellei sitten rälläköi sitä ylimääräistä pätkää pois.

 

091DriveSeals.jpg

 

Tiivisteiden suhteen ajattelin laittaa vaihdelaatikkoon (091) pintaan uuden 091 tiivisteen ja kytkinkopan (002) pintaan vastaavasti uuden 002 tiivisteen. Täytyy toivoa ettei vuoda vai kannattaako käyttää jotain ohutta asennusliimaa? Saatto olla, että 091 tiiviste on jotain muuta kuin paperia.

Posted

Kytkinakselin pituus riippuu siitä kumpi moottori siinä on ollut perässä alunperin ,siis molemmissa 002 ja 091,molempia kun on ollut 1600 ja tyyppi 4 moottorisissa,samoin molemmissa on ollut eri välityksien moottorista riippuen.

002 aina kytkinkopalla johon käy luhytakselinen startti,091 taas kopalla johon käy pitkäakselinen,kopat ovat suoraan vaihtokelpoisia keskenään,miksi sinne pitäisi laittaa kaksi tiivistettä?

Posted

091 Akseli on aavistuksen pitempi, eli autosta jossa type-4 moottori. 002 taas type-1, varhaispallokeula. Jos tosiaan jommankumman kytkinkopan tiiviste riittää, niin parempi niin.

Posted

Me kun ei olla ameriikassa niin molempien laatikoiden kanssa on ollut molempia moottoreita ja kytkinakselin pituus ja välitykset riippuu siitä kumpi moottori siinä on ollut perässä.

002 68-75 1.6,1.7 ja 1.8 moottoreita.

091 76-79 1.6 ja 2.0 moottorit,vaihteensiirto päädystä sisään samoin kuin 002:ssa.

 

091 80-82 1.6 ja 2.0 moottorit,näissä laatikoissa vaihteensiirto valitsinkotelon sivusta sisään.

091 82-vesibokserit ja dieselit,näissä vaihteensiirto vaihdelaatikon sivusta sisään.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...