Jump to content

Välityksen muuttaminen rengastuksella


P_Valtonen

Recommended Posts

Posted

Vaikka tässä ei ole laskentaa välityksistä ja nopeuksista suoraan, irtoo tästä laskurista aika paljon kiinnostavaa tietoo, jos vaikka on sovittelemassa muunlaisia vanteita jne. Ja kertoo tuo renkaan ympärysmitan, millä tän ketjun jutussa on eniten merkitystä.

Posted

Miulla on projekti(maasto)doppelissa 235/65R16:t mersun peltivanteilla. Takaa piti lokarin pokkaus poistaa, eteen mahtui hyvin vaikkei siltä mitenkään ensi alkuun näyttänytkään. Ei ne nyt ehkä ihan noin radikaalit kun mitä naapurimaan kuvassa. Lisäjousi-iskaritkin keulaan jo ostettuna, ei tarttis siis kun takaa boorin-pari ylöspäin ja sit moottori sähköt peltihommat jarrut sisusta lava...

Posted

Renkaan merkitys välityssuhteeseen ei tosiaan ole vähäinen..

 

Aika monella on kuplassa se vakio 1200:n vaihdelaatikko, kuten itsellänikin, eli välitykset 4. 0,93 ja perä 4,375. Yleinen rengaskoko takana on 165/80-15 ja tällä combolla kone kiertää satasen vauhdissa n. 3300 rpm. Vaihtamalla perävälityksen harvaan 3.875, niin em. rengastuksella kone kiertää satasen vauhdissa nyt n. 3000 rpm.

 

Pitämällä vaihdelaatikon ennallaan ja vaihtamalla kuvan mukaiseen rengastukseen, eli 205/75-15, kone kiertääkin satasen vauhdissa n. 3100 rpm. Rengastuksella on suuri merkitys ja paljon helpommalla työllä kuin vaihteiston muutoksella.

post-948-13888362629972_thumb.jpg

Posted

Uusia vaihdelaatikoita on sit käytössä kun 0,93 nelonen tuli vasta laatikoihin 1972 marraskuusta sitä vanhemmista täys-synkronilaatikoista löytyy aina alunperin nelosen kohalta 0,89

Posted
Uusia vaihdelaatikoita on sit käytössä kun 0,93 nelonen tuli vasta laatikoihin 1972 marraskuusta sitä vanhemmista täys-synkronilaatikoista löytyy aina alunperin nelosen kohalta 0,89

 

Ai niihän se olikiin, pitääki korjata laskelmat uusiks.. Tuo 0,93 nelonenhan on vanhemmissa vain 4,125 perän kanssa..

Posted
No kun ei ol sielläkään ne tuli vasta kaikkiin vaihdelootiin marraskuussa 1972

 

Juuri rupesin tarkastelemaan ja huomasin saman :D 4.125 perä on nimenomaan tuon harvemman nelosen eli 0,89:n parina.

 

Mutta kuitenkin, tämä oli mulle uusi tieto, että 60-lukulaisissa on harvempi 4. vaihde kuin 70-lukulaisissa. Juuri oli tarkoitus päivittää omaan paksutolppaan -75:n aski, niin sehän tietää siis tiuhempaa kokonaisvälitystä. Ja se nyt ei ollut tarkoitus ensinkään, prkl..

Posted
No kun ei ol sielläkään ne tuli vasta kaikkiin vaihdelootiin marraskuussa 1972

 

vai olisko tulleet jo elokuussa 72? Oli miten oli, näissä uudemmissa tiheämmät hampaat kuin vanhemmissa eli hammaslukukin menee täysin uusiksi ja paljon muuta

 

Monelle äkäiselle kytkimen nostajalle ei liene ykkösen muutos 3,80->3,78 kaikkein vähäisin:)

Posted

Se on sinänsä hassua nois vaihdelaatikois kun niis ei menekkään noi muutokset ihan samassa tahdissa kun mallisarjan vuosi muutokset... vaan niis on ollu muutokset pääasiassa maaliskuussa ja marraskuussa esim tiheähampaiset kolmonen ja nelonen on tulleet maaliskuussa 1970

pakkirattaan malli on muuttnnu kaks viimeistä kertaa 1972 helmikuussa ja marraskuussa... Helmikuussa muuttui varsinaisen pakkirattaan malli niinkutsutuksi uramalliksi ja marraskuussa kytkinakselilta lähtevän ensiövälityksen hammasmalli ja -luku muuttui,samaten ykkösen hammasluku 9/34 on muuttunut kaikissa marraskuussa 1972. Ainoot muutokset laatikoihin mitkä on tullut elokuussa on 1972 peränvälitys 1.6 koneilla oleviin autoihin se himoittu 8/31 ja samaiseen vaihdelaatikkoon muita malleja kolme kuukautta aikaisemmin 0,93 nelonen.

Posted

Jos esimerkillisesti otetaan tälle esimerkille alkukohdaksi vaikka noiden tuunausvanteiden/renkaiden arviokooksi 205/50-15

 

ja noille maastonakeille vaikkapa 235/65-16

 

Niin karkeasti ottaen esim 4,86 välitteiden doppeli kulkee paksuilla renkailla alkuperäisrenkaiden 80 vauhdin kierroksilla lähes satasta ja se on jo iso ero.

  • 5 months later...
  • 4 months later...
Posted
Laitappas näkyville molemmat rengaskoot, pianhan siitä laskee paljonko kiekat esim satasessa tippuu
Vähän mä käyn hitaalla, nyt vasta noi sain kaivettua:

The “small” alloys are 17” 45/~215 or 225, don’t remember.

The big boys are 16” 85/235

 

Muistaako kukaan mikä oli paliksen vakio gummi?

14" 185/65 ??

Posted

Mullon pakuna matata -mallissa 185 R 14 C eli mikälie henkilöautomallin profiiliksi käännettynä... kvg.

 

heh saatan olla aloittelija mutten sentään alottelia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...