P_Valtonen Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Ohessa esimerkkiä aiheesta Viron puolelta :) Passatin 16" vanteet, itte gummin koko on ? Lähtökohta: Lopputulos: Quote
ARTO Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Laitappas näkyville molemmat rengaskoot, pianhan siitä laskee paljonko kiekat esim satasessa tippuu Quote
NordBling Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Vaikka tässä ei ole laskentaa välityksistä ja nopeuksista suoraan, irtoo tästä laskurista aika paljon kiinnostavaa tietoo, jos vaikka on sovittelemassa muunlaisia vanteita jne. Ja kertoo tuo renkaan ympärysmitan, millä tän ketjun jutussa on eniten merkitystä. Quote
DWL_Puavo Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Miulla on projekti(maasto)doppelissa 235/65R16:t mersun peltivanteilla. Takaa piti lokarin pokkaus poistaa, eteen mahtui hyvin vaikkei siltä mitenkään ensi alkuun näyttänytkään. Ei ne nyt ehkä ihan noin radikaalit kun mitä naapurimaan kuvassa. Lisäjousi-iskaritkin keulaan jo ostettuna, ei tarttis siis kun takaa boorin-pari ylöspäin ja sit moottori sähköt peltihommat jarrut sisusta lava... Quote
metake Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Renkaan merkitys välityssuhteeseen ei tosiaan ole vähäinen.. Aika monella on kuplassa se vakio 1200:n vaihdelaatikko, kuten itsellänikin, eli välitykset 4. 0,93 ja perä 4,375. Yleinen rengaskoko takana on 165/80-15 ja tällä combolla kone kiertää satasen vauhdissa n. 3300 rpm. Vaihtamalla perävälityksen harvaan 3.875, niin em. rengastuksella kone kiertää satasen vauhdissa nyt n. 3000 rpm. Pitämällä vaihdelaatikon ennallaan ja vaihtamalla kuvan mukaiseen rengastukseen, eli 205/75-15, kone kiertääkin satasen vauhdissa n. 3100 rpm. Rengastuksella on suuri merkitys ja paljon helpommalla työllä kuin vaihteiston muutoksella. Quote
Tutkija Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Uusia vaihdelaatikoita on sit käytössä kun 0,93 nelonen tuli vasta laatikoihin 1972 marraskuusta sitä vanhemmista täys-synkronilaatikoista löytyy aina alunperin nelosen kohalta 0,89 Quote
metake Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Uusia vaihdelaatikoita on sit käytössä kun 0,93 nelonen tuli vasta laatikoihin 1972 marraskuusta sitä vanhemmista täys-synkronilaatikoista löytyy aina alunperin nelosen kohalta 0,89 Ai niihän se olikiin, pitääki korjata laskelmat uusiks.. Tuo 0,93 nelonenhan on vanhemmissa vain 4,125 perän kanssa.. Quote
Tutkija Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 No kun ei ol sielläkään ne tuli vasta kaikkiin vaihdelootiin marraskuussa 1972 Quote
metake Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 No kun ei ol sielläkään ne tuli vasta kaikkiin vaihdelootiin marraskuussa 1972 Juuri rupesin tarkastelemaan ja huomasin saman :D 4.125 perä on nimenomaan tuon harvemman nelosen eli 0,89:n parina. Mutta kuitenkin, tämä oli mulle uusi tieto, että 60-lukulaisissa on harvempi 4. vaihde kuin 70-lukulaisissa. Juuri oli tarkoitus päivittää omaan paksutolppaan -75:n aski, niin sehän tietää siis tiuhempaa kokonaisvälitystä. Ja se nyt ei ollut tarkoitus ensinkään, prkl.. Quote
ARTO Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 No kun ei ol sielläkään ne tuli vasta kaikkiin vaihdelootiin marraskuussa 1972 vai olisko tulleet jo elokuussa 72? Oli miten oli, näissä uudemmissa tiheämmät hampaat kuin vanhemmissa eli hammaslukukin menee täysin uusiksi ja paljon muuta Monelle äkäiselle kytkimen nostajalle ei liene ykkösen muutos 3,80->3,78 kaikkein vähäisin:) Quote
Tutkija Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Se on sinänsä hassua nois vaihdelaatikois kun niis ei menekkään noi muutokset ihan samassa tahdissa kun mallisarjan vuosi muutokset... vaan niis on ollu muutokset pääasiassa maaliskuussa ja marraskuussa esim tiheähampaiset kolmonen ja nelonen on tulleet maaliskuussa 1970 pakkirattaan malli on muuttnnu kaks viimeistä kertaa 1972 helmikuussa ja marraskuussa... Helmikuussa muuttui varsinaisen pakkirattaan malli niinkutsutuksi uramalliksi ja marraskuussa kytkinakselilta lähtevän ensiövälityksen hammasmalli ja -luku muuttui,samaten ykkösen hammasluku 9/34 on muuttunut kaikissa marraskuussa 1972. Ainoot muutokset laatikoihin mitkä on tullut elokuussa on 1972 peränvälitys 1.6 koneilla oleviin autoihin se himoittu 8/31 ja samaiseen vaihdelaatikkoon muita malleja kolme kuukautta aikaisemmin 0,93 nelonen. Quote
ARTO Posted September 21, 2010 Posted September 21, 2010 Jos esimerkillisesti otetaan tälle esimerkille alkukohdaksi vaikka noiden tuunausvanteiden/renkaiden arviokooksi 205/50-15 ja noille maastonakeille vaikkapa 235/65-16 Niin karkeasti ottaen esim 4,86 välitteiden doppeli kulkee paksuilla renkailla alkuperäisrenkaiden 80 vauhdin kierroksilla lähes satasta ja se on jo iso ero. Quote
P_Valtonen Posted July 21, 2011 Author Posted July 21, 2011 Laitappas näkyville molemmat rengaskoot, pianhan siitä laskee paljonko kiekat esim satasessa tippuuVähän mä käyn hitaalla, nyt vasta noi sain kaivettua:The “small” alloys are 17” 45/~215 or 225, don’t remember. The big boys are 16” 85/235 Muistaako kukaan mikä oli paliksen vakio gummi? 14" 185/65 ?? Quote
Hermanni Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Mullon pakuna matata -mallissa 185 R 14 C eli mikälie henkilöautomallin profiiliksi käännettynä... kvg. heh saatan olla aloittelija mutten sentään alottelia. Quote
vwagen Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 80 sarjalaisia on alkuperäiset vyörenkaat,sitähän ei erikseen ilmoiteta se kun on vyörenkaan normaali profiili. Quote
P_Valtonen Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Elikkä Pallukassa on alunperin 14" 185/80 Viittiiks joku näppärä laskee paljonko toi renkaan kehän halkasia on? Quote
Tero M Posted July 22, 2011 Posted July 22, 2011 Jos tämä laskuri pitää kutinsa http://www.autosound.fi/rl/index.htm niin halkasija olisi 651mm. Quote
P_Valtonen Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Erotus alkuperäseen: 2047 / 2457 = abaut 20% pidempi välitys :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.