Jump to content

Mikä virranjakaja strokeriin?


Guest ari myllymaa

Recommended Posts

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4861-123-virranjakaja/

 

Ja 123:set meiltä hyllystä samana päivänä toimitukseen ;)

 

info [@] oberschlachter.fi

Paruzzi-myynti: 044-2100000 (Matti)

Paruzzi-myynti: 0440-211119 (Mikko)

Paruzzi & Syncro-myynti, laskutus: 044-2110000 (Mikko)

 

Näitä voi toki pällistellä swapissa lauantaina!

 

paruzzi-tilaus.jpg

 

oberbanner.jpg

Link to comment

Tai MSD, tai Mallory, mielellään CDI boksin kera. MSD:llähän on multispark ominaisuus matalilla kierroksilla bokseissaan, tai ainakin 6AL ja paremmissa.

 

Varmasti ihan hyvä vaihtoehto tuo 123 jakajakin, en tiedä että saako siihen "plug and play" eli muutakuin kytkee ja toimii - CDI boksia. CDI boksi ei ole välttämätön, mutta ainakin itellä MSD:n boksin kera käynnistyvyys parani sekä tulpat kestää pitempään.

Link to comment

Myös 123:ssa on multispark. MSD on mekaanisella ennakon säädöllä, 123 on elektronisella. MSD:n säätämiseen tarvitset jousia, painoja, ym. 123:n säätämiseen tietokoneen tai ruuvimeisselin, siinä suurin ero. MSD:ssä on pelkkä keskipako ennakonsäätö, 123:ssa myös alipaine. Ja 123:n on halvempi. Kisakoneeseen ymmärrän MSD:n, katukoneeseen en.

Link to comment
Miksi siis MSD kisakoneeseen?

 

Tehokkaamman kipinän vuoksi. MSD:n virranjakajan kannen suurempi halkaisija (eli suurempi etäisyys tulpanjohtojen lähdöissä) mahdollistaa tehokkaamman puolan käytön ilman että sähkö rupeaa hyppäämään pyörijän mukana lähdöstä toiseen.

Link to comment

Muistan lukeneeni jostain, että kyseessä on ilman ionisoituminen pienen jakajankannen sisällä. Isommassa jakajankannessa tästä ei tule ongelmaa, ja pienessäkin sitä voidaan ehkäistä poraamalla reikiä kanteen suunnilleen pyörijän korkeudelle.

 

Magnaspark voisi olla ihan kiva strokerikoneeseen, MSD:n boksin kanssa tai ilman. Ei näyttäisi olevan kallis, mutta kuka näitä myy? Aircooled?

Link to comment
Tokihan se ilma ionisoituu mutta luulis että se kuitenkin mieluiten pomppaa siihen natsaan mikä on lähimpänä eikä esim naapuri natsaan.

 

Tuommonen ilmiö tuli mieleen mikä voisi vaikuttaa tässä: Kipinä hyppää huomattavasti huonommin puristustahdissa olevan tulpan kärkien yli (verrattuna paineettomassa tilassa olevaan tulppaan). Eli kokonaisuutena reitti väärän tulpan läpi voisi olla kipinälle helpompi jos niitä ioneja ui jakajassa.

 

En tiedä montako kertaa tuhannessa vuodessa tuommonen voi sattua (vai sattuuko jossain koneessa joka päivä?).

Link to comment

No tuossa DISsisä näyttäis olevan hukkakipinäpuola eli sen kautta parempi kipinä, muttei niin tehokas varmasti kuin specksissä ilmoitetaan.

Ei pysty ilmeisemmin mitenkään muuttamaan käyrää. Eli pikkasen arvokas mielestäni.

 

Ja edelleen triggeröinti "jakajasta" eli ei ihan puhdas DIS.

 

Tietty tuossa ei tarvitse pohtia ennakoita, se on vaan se yks, eikä toimi kuormitustilanteiden mukaan kadulla.

Esimerkiksi ajat pintakaasulla, niin ennakot voi olla vaikka jopa 40-50 astetta, mutta heti kun painat kaasua, niin tippuu sinne 30 tuntumaan. Koneen lämpöihinkin tällä pitäis olla vaikutusta.

 

Esimerkiksi Megalla tämä voidaan hoitaa 12x12 sytkäkartan avulla.

Tietenkin askartelua enemmän ja joutuu opiskelemaan uusia asioita.

Link to comment
Entäs wasserin jakaja?

Mun ääni tälle osalle. Yhdessä wakio jakajassa oli ennakko 22 astetta + 8 perusennakkoa = max 30 astetta

Jos haluaa 2 astetta lisää, väännä peruseakko arvoon 10. Noi siis alaipaine irrotettuna.

Tehtaan kirjojen mukaan arvo on 24-28 (ilman perusennakkoa ja alipainetta). Alipaine pienentää ennakkoa n 4 astetta.

 

Etuna on järkevä hinta (alle satku koko setti, kysy tarkempi hinta Ooberin pojilta) + setti on 100% bolt-on + tehokas kipinä + kaikki sylinterikohtaset kipuna käyrät asteen sisällä.

 

Boonuksena se että ei ole mtn kuluvaa kärkeä ja/tai sen vastikappaletta. Olen penkittänyt kymmeniä jakajia tuttavan penkissä ja pahimillaan kuplan vakio jakajissa on ollu +- 5asteen heittoja suuntaan ja toiseen. Kuvittele jos on 5astetta yksi kyömy edellä ja toinen taas jäljessä. Miten tämmösen jakaja saa toimii vakiossa koneessa puhumattakaan viri viri, ei mitenkään.

Link to comment

Siksi jakajat on heitetty mäkeen ja siirrytty vähintään hukkakipinään.

 

Nuo 123 alkaa olee jo hyvä parannus.

 

Tuossa laskin että megasta sais ohjaimen hukkiksen uusilla osilla 350e-400e.

Siinä sit olis kaikki ja vielä kun ostaa laajakaistalambdan, niin saa itse säädettyä kaasaritkin dataloggien avulla.

Ennakot voi tosiaankin laittaa kuormituksen mukaan.

Megaanhan tietty saa muitakin mukavia ominaisuuksia. Nakutusanturi, vesiruiskua, ahtojen säätöä.

Turbokoneeseen ite suosittelen ehdottomasti, kun ennakoita saa säädettyä ahtojen mukaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...