Guest Hannuak Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 -73 pallokeula, ollut alunperin 1600 koneella, joku aloittanut vaihtoprojektin 2 l nelkkukoneeseen nyt yrittäessä käynnistellä startti pyörii tyhjää, mittaillessa näyttäisi jäävän n. 1,5 cm lyhyeksi, eli ei ylettyisi hammaskehälle, onko väärä startti vai eikö vaan laatikko ja kone yhdistelmä toimi? Hannu Quote Link to comment
-tipi- Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Eiks pallon laatikoissa ole ollut omat kytkinkopat typ1 ja typ4 koneille? Quote Link to comment
mikko k Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Väärä startti. Kytkinkopat on samat T1 ja T4 koneille, mutta kytkinakseli on (ja pitää olla) pitempi T4 koneelle. Quote Link to comment
Guest Hannuak Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Väärä startti. Kytkinkopat on samat T1 ja T4 koneille, mutta kytkinakseli on (ja pitää olla) pitempi T4 koneelle. Eihän kytkinakselin pituudella ole vaikutusta siihen ylettyykö startti hammaskehälle vai ei, vai olenko taas väärässä? Quote Link to comment
Anssi Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Väärä startti = joskus -76 tienoilla startin mitat muuttui, sulla on jompi kumpi tai molemmat toisiinsa sopimatonta mallia, eli uusi startti vanhassa vaihdelaatikossa tai toisinpäin :) Kytkinkopassa ei siis väliä onko typ 4 vai 1 moottori muuten kuin kytkinakselin pituuden puolesta Quote Link to comment
vwagen Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Vuosimalliin-76 tuli isommaksi moottorivaihtoehdoksi 2,0 tyyppi 4 moottori jossa on 228mm kytkin jonka kanssa ei voinnut käyttää aikaisempaa starttia,startti korvattiin uudella pitkäakselisella startilla jonka takia myös kytkinkoppa muuttui uudenmalliseen jossa startti on edempänä(uusi startti ja kytkinkoppa otettiin käyttöön samalla myös 1600 moottorisissa). Kun kaksilitrainen laitetaan vanhempaan T2:seen täytyy joko kytkin ja vauhtipyörä vaihtaa pienempiin(210 tai 215). Tai vaihtaa startti ja kytkinkoppa,tai vaihtaa vain startti ja ja tehdä välilaippa startin ja kytkinkopan väliin. Kytkinakseli on vaihdettava tai neulalaakeri siirrettävä kampiakselista vauhtipyörään molemmissa vaihtoehdoissa. Quote Link to comment
multanen Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Onkos kellään tiedossa jotain mittaa tai muuta tuntomerkkiä mistä tuon 76-79 mallisen kytkinkopan erottaa? Quote Link to comment
vwagen Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Helpoimmin varaosanumerosta,vanha 002 alkuinen,uusi 091 alkuinen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Minä käytin T3 wasserin starttia jossa myös on pitempi akseli. Kytkinkopan ja startin väliin tein 8mm paksun välilaipan. Lisäksi kytkinkoppaa pitää avartaa jos moottorissa on 228mm kytkin. Quote Link to comment
Guest Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja. Quote Link to comment
ARTO Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja. Neulalaakeripatentti hyvä ja toimii myös wasserin naittamisessa ilmajäähdytteiseen vaihteistoon. Startiksi voi myös soveltaa volkkarin automaattien ns tapittomia startteja. Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Minä joudin lisäksi vaihtaa painelaakeri Transporterin laakeriin laakerin rinkula oli liian pieni 228mm:n paineasetelmaan.. Tästä näkee starttien erot. Oikealla orggis 1600 palliksen startti ja vasemmalla transportterin pitempi startti. Syynä siihen että lyhyt ei yllää hammaspyörään on yksinkertaisesti se että startin akselin "paksu osa" ottaa paineasetelmaan. Tämmöinen lappa minä asensin väliin. Quote Link to comment
Guest Hannuak Posted October 5, 2010 Share Posted October 5, 2010 Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen. Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin Quote Link to comment
Guest Hannuak Posted October 6, 2010 Share Posted October 6, 2010 Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen. Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin Laitoin yv:n Quote Link to comment
Guest Hannuak Posted October 7, 2010 Share Posted October 7, 2010 Startti paikallaan ja hyvin pelittää ilman välilaippaa, kiitoksia kaikille asiassa neuvoneille ja Oberille kohtuuhintaisesta ja nopeasti toimitetusta startista. Quote Link to comment
Guest Aircooled.fi Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Aircooled.fi:llä myös hyvä valikoima startteja, myös tässäkin topicissa kyseltyä starttia on tilattavissa ja luonnollisesti fiksuun hintaan: http://aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=95 Quote Link to comment
Guest Hannuak Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja. Oli pakko ottaa kone irti koska kytkin oli jumahtanut, samalla tuli tehtyä neulalaakerin siirto-operaatio, oli helpompi kun miltä kuulosti, laakerikin tuli ehjänä ulos. Seuraava mietittävä on bensapumppu, tai sen hommaaminen, on tainnut olla ruiskukone kun ei pumppua näy. Pientä puuhaa näin syksyn iloksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.