Jump to content

Pallon startti


Guest Hannuak

Recommended Posts

Guest Hannuak
Posted

-73 pallokeula, ollut alunperin 1600 koneella, joku aloittanut vaihtoprojektin 2 l nelkkukoneeseen

nyt yrittäessä käynnistellä startti pyörii tyhjää, mittaillessa näyttäisi jäävän n. 1,5 cm lyhyeksi, eli ei ylettyisi hammaskehälle, onko väärä startti vai eikö vaan laatikko ja kone yhdistelmä toimi?

 

Hannu

Guest Hannuak
Posted
Väärä startti.

 

Kytkinkopat on samat T1 ja T4 koneille, mutta kytkinakseli on (ja pitää olla) pitempi T4 koneelle.

 

Eihän kytkinakselin pituudella ole vaikutusta siihen ylettyykö startti hammaskehälle vai ei, vai olenko taas väärässä?

Posted

Väärä startti = joskus -76 tienoilla startin mitat muuttui, sulla on jompi kumpi tai molemmat toisiinsa sopimatonta mallia, eli uusi startti vanhassa vaihdelaatikossa tai toisinpäin :)

 

Kytkinkopassa ei siis väliä onko typ 4 vai 1 moottori muuten kuin kytkinakselin pituuden puolesta

Posted

Vuosimalliin-76 tuli isommaksi moottorivaihtoehdoksi 2,0 tyyppi 4 moottori jossa on 228mm kytkin jonka kanssa ei voinnut käyttää aikaisempaa starttia,startti korvattiin uudella pitkäakselisella startilla jonka takia myös kytkinkoppa muuttui uudenmalliseen jossa startti on edempänä(uusi startti ja kytkinkoppa otettiin käyttöön samalla myös 1600 moottorisissa).

Kun kaksilitrainen laitetaan vanhempaan T2:seen täytyy joko kytkin ja vauhtipyörä vaihtaa pienempiin(210 tai 215).

Tai vaihtaa startti ja kytkinkoppa,tai vaihtaa vain startti ja ja tehdä välilaippa startin ja kytkinkopan väliin.

Kytkinakseli on vaihdettava tai neulalaakeri siirrettävä kampiakselista vauhtipyörään molemmissa vaihtoehdoissa.

Posted

Minä käytin T3 wasserin starttia jossa myös on pitempi akseli. Kytkinkopan ja startin väliin tein 8mm paksun välilaipan. Lisäksi kytkinkoppaa pitää avartaa jos moottorissa on 228mm kytkin.

Posted

taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

Posted
taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

 

Neulalaakeripatentti hyvä ja toimii myös wasserin naittamisessa ilmajäähdytteiseen vaihteistoon. Startiksi voi myös soveltaa volkkarin automaattien ns tapittomia startteja.

Posted

Minä joudin lisäksi vaihtaa painelaakeri Transporterin laakeriin laakerin rinkula oli liian pieni 228mm:n paineasetelmaan..

 

20090728015.jpg

 

Tästä näkee starttien erot. Oikealla orggis 1600 palliksen startti ja vasemmalla transportterin pitempi startti.

Syynä siihen että lyhyt ei yllää hammaspyörään on yksinkertaisesti se että startin akselin "paksu osa" ottaa paineasetelmaan.

 

20090325003-1.jpg

 

Tämmöinen lappa minä asensin väliin.

 

Bild001.jpg

Guest Hannuak
Posted

Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?

Posted
Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?
Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen.

Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin

Guest Hannuak
Posted
Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?
Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen.

Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin

 

 

 

Laitoin yv:n

Guest Hannuak
Posted

Startti paikallaan ja hyvin pelittää ilman välilaippaa, kiitoksia kaikille asiassa neuvoneille ja Oberille

kohtuuhintaisesta ja nopeasti toimitetusta startista.

Guest Hannuak
Posted
taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

 

Oli pakko ottaa kone irti koska kytkin oli jumahtanut, samalla tuli tehtyä neulalaakerin siirto-operaatio, oli helpompi kun miltä kuulosti, laakerikin tuli ehjänä ulos. Seuraava mietittävä on bensapumppu, tai sen hommaaminen, on tainnut olla ruiskukone kun ei pumppua näy. Pientä puuhaa näin syksyn iloksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...