Jump to content

Pallon startti


Guest Hannuak

Recommended Posts

Guest Hannuak

-73 pallokeula, ollut alunperin 1600 koneella, joku aloittanut vaihtoprojektin 2 l nelkkukoneeseen

nyt yrittäessä käynnistellä startti pyörii tyhjää, mittaillessa näyttäisi jäävän n. 1,5 cm lyhyeksi, eli ei ylettyisi hammaskehälle, onko väärä startti vai eikö vaan laatikko ja kone yhdistelmä toimi?

 

Hannu

Link to comment
Guest Hannuak
Väärä startti.

 

Kytkinkopat on samat T1 ja T4 koneille, mutta kytkinakseli on (ja pitää olla) pitempi T4 koneelle.

 

Eihän kytkinakselin pituudella ole vaikutusta siihen ylettyykö startti hammaskehälle vai ei, vai olenko taas väärässä?

Link to comment

Väärä startti = joskus -76 tienoilla startin mitat muuttui, sulla on jompi kumpi tai molemmat toisiinsa sopimatonta mallia, eli uusi startti vanhassa vaihdelaatikossa tai toisinpäin :)

 

Kytkinkopassa ei siis väliä onko typ 4 vai 1 moottori muuten kuin kytkinakselin pituuden puolesta

Link to comment

Vuosimalliin-76 tuli isommaksi moottorivaihtoehdoksi 2,0 tyyppi 4 moottori jossa on 228mm kytkin jonka kanssa ei voinnut käyttää aikaisempaa starttia,startti korvattiin uudella pitkäakselisella startilla jonka takia myös kytkinkoppa muuttui uudenmalliseen jossa startti on edempänä(uusi startti ja kytkinkoppa otettiin käyttöön samalla myös 1600 moottorisissa).

Kun kaksilitrainen laitetaan vanhempaan T2:seen täytyy joko kytkin ja vauhtipyörä vaihtaa pienempiin(210 tai 215).

Tai vaihtaa startti ja kytkinkoppa,tai vaihtaa vain startti ja ja tehdä välilaippa startin ja kytkinkopan väliin.

Kytkinakseli on vaihdettava tai neulalaakeri siirrettävä kampiakselista vauhtipyörään molemmissa vaihtoehdoissa.

Link to comment

taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

Link to comment
taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

 

Neulalaakeripatentti hyvä ja toimii myös wasserin naittamisessa ilmajäähdytteiseen vaihteistoon. Startiksi voi myös soveltaa volkkarin automaattien ns tapittomia startteja.

Link to comment

Minä joudin lisäksi vaihtaa painelaakeri Transporterin laakeriin laakerin rinkula oli liian pieni 228mm:n paineasetelmaan..

 

20090728015.jpg

 

Tästä näkee starttien erot. Oikealla orggis 1600 palliksen startti ja vasemmalla transportterin pitempi startti.

Syynä siihen että lyhyt ei yllää hammaspyörään on yksinkertaisesti se että startin akselin "paksu osa" ottaa paineasetelmaan.

 

20090325003-1.jpg

 

Tämmöinen lappa minä asensin väliin.

 

Bild001.jpg

Link to comment
Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?
Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen.

Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin

Link to comment
Guest Hannuak
Olisiko sattumalta tullut vahingossa tehtyä useampi laippa?
Mullon yksi tommonen startin laippa ylimääräsenä jossakin tallissani. Sorvatti ilmeisesti startista, kun on keskitys kohdat lootan puolelle. Pintaruosteessa, kaivannee puhistamista jotta menee paikalleen.

Hinta sikamainen 10e vapaasti tallissani. MH onnistu vast ott piikkiin

 

 

 

Laitoin yv:n

Link to comment
Guest Hannuak
taalla rapakon takana on kytkinakseli-ongelma yleensa ratkaistu siten etta koneistetaan vauhtipyoraan isompi keskireika, johon sitten puristetaan se neulalaakeri joka kaivetaan ulos kampuran paasta. Ma kaytin lisaksi omassa 2.0 T4 rojektissa pienemman (1.8) koneen vauhtipyoraa joka toimii kuplan ja 1600 pakujen startin kanssa suoraan, ei tarvi mitaan avarruksia eika erikoisempia startteja.

 

Oli pakko ottaa kone irti koska kytkin oli jumahtanut, samalla tuli tehtyä neulalaakerin siirto-operaatio, oli helpompi kun miltä kuulosti, laakerikin tuli ehjänä ulos. Seuraava mietittävä on bensapumppu, tai sen hommaaminen, on tainnut olla ruiskukone kun ei pumppua näy. Pientä puuhaa näin syksyn iloksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...