Racing Posted December 29, 2010 Posted December 29, 2010 Koneen purku jatkui jotta saisin kaikki tarvitsemani nippelit ja nappelit tilaukseen. Päänvaivaa tuottaa vain nuo laakereiden koot ja merkinnät. Nokka-akselinlaakerit on STD, merkitty liuskoihin. Kiertokankienlaakereissa lukee seuraavaa: BB 2121, MM 4 01/100. Sanooko kenellekkään mitään? Laakerit ovat paksuudeltaan 1.85mm ja leveyttä on 17.5mm. Pesän halkaisija unohtui. Runkolaakereissa lukee seuraavaa: 73955820, Ce, U1.0 / U0.50, eli ilmeisesti on porattu jo kertaalleen? Vauhtipyörän päädystä ensimmäisen laakeripesän halkaisija on 66.0mm mitattuna lohko kasattuna sekä laakerin ulkohalkaisijalta (paljonko on std??). MUTTA toinen laakeripesä VP:stä onkin laakerista mitattuna 66.50mm, siis täh! Lohko varmaankin käy runkolinjan oikaisussa ja tämän myötä lähtee vielä pikkuisen pois. Nokassa noston kohdalta mitattuna halkaisija 39.1mm, lie joku virinokka, ainakin nokkapyörä näyttää jälkiasennetulta. Ja viimeiseksi; mitkä pytyt menevät lohkoon ilman pinnapulttien siirtoa? Nyt siis kiinni tuo 88mm slip-on sarja ja kun tarkoituksena olisi uusia pytyt ja männät niin ottaisi kerralla vähän lisää kuutioita =) Meneekö 94mm pelkällä lohkon ja kannen porauksella? Ja kuvia kansalle =) Kampi on 0,5 alikoossa ja lohko millin. Tuo 0,5mm heitto saattaa tulla mittauksissa laakeripesien välillä. Mittaa myös vp pään laakerin kauluksen leveys ja laakerin täytyy olla tiukka lohkoon,ei saa pituussuunnassa hölskyä yhtään. Jos pukki on väljä niin siitä koneistetaan sen verran pois että tulee suoraan ja sorvaten seuraavan alikoon laakerista oikean kokoinen (kaulus siihen). Nokka-akselin tyyppi on stanssattu öljypumpun päähän akselissa. Quote
Guest Fear Posted January 10, 2011 Posted January 10, 2011 Kubbelswaagenin kanssa ollut vähän hiljasempaa viime päivinä. Sen verran saanut aikaiseksi että kammioiden puolikkaat ja kannet on pesty huolellisesti sekä venttiilit että istukat työstetty. Lohko sai myös vähän maalia pintaansa suojaamaan. Pitäisi repiä nuo peltitulpat seuraavaksi irti ja kierteyttää kaikki. Samalla porata tuo öljykanava nostajille. Venttiilienohjurit olivat aika rajoilla etten uusinut, mut kyllähän noista sai vielä asiansa toimittavat. Kansien valmistelua (purkua) Miran hellää kairausta Ohjureissa näkyykin aikaisemman sepän kädenjälki, millälie vasaralla ja ruuvimeisselillä hakannut ohjaimet paikoilleen... Quote
Guest Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 No perkule ajelitko miten paljon viime kesänä tuolla kuplalla kun ite en oo nähny kertaakaan livenä tätä sun kuplaa? :) Ihan on komian näkönen avo kyllä. Quote
Guest Fear Posted January 17, 2011 Posted January 17, 2011 Helteiden aikaan tuli melkein joka päivä ajeltua jollekkin rannalle arskaa ottamaan ja tulihan sitä keskustassakin pyörittyä. Ei hirveitä ajoja kuitenkaan, aurinkoisina päivinä =) Ens kesälle sit kilometrejä mitttariin enemmälti. Edit: sulla ilmeisesti kupla seisoo usein siinä onko se nyt Jynkän- vai Kaartokadulla? Monesti katsellut ohi ajaessa =) Quote
Guest Fear Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Pientä ujoa toimintaa tapahtunut tammikuun aikana. Levyjarrullinen etuakseli hommattu ja osia hiekkapuhalleltu. Seuraavaksi pitäisi hitsailla säätöpalat akseliin ja kaikki reiät umpeen, sutia väriin ja tilailla droppiolat ym. pientä tilpehööriä jotta saisi auton taas akseleilleen. Koneen osalta ei ole tapahtunut mitään mullistavaa; lohkon kohtaloa pohdittu että poraisko tuon vai hommaisiko kokonaan uuden (käytetyn vakio mittaisen) lohkon... Parit kuvat: Molemmat alareunat haperoa aika hyvin, iskaritornit ihmeellisen hyvää peltiä! Hyvin ottaa pintaruoste kiinni puhallettuun rautaan, ei ole ollut kuin tunnin lämpimässä niin on jo ristoa. Pallonivelet täytyy prässäillä myös irti ja uudet tilalle. Satulat lasikuulapuhallettu, tiivisteet uusittu ja maalattu Levyt ovat aika ronskin näköiset puhalluksen jäljiltä; luulisi jarrujen purevan aika hyvin :D Sähköjä uudelleen tehdessäni tuli vastaan tämä regulaattori, liittyy ilmeisesti tasavirtalaturiin? Voiko tuon poistaa jos vaihtaa vaihtovirtalaturin tai toisenlaisen jännitteensäätimen? Quote
-MITO- Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Jos hommaat ulkoisella säätimellä olevan vaihtovirtalaturin niin täältä kytkentä: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4859-vaihtovirtalaturin-säätimen-kytkentä/ Quote
Guest Fear Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Etuakseliston parissa tullu hyörittyä ja pyörittyä ihan tarpeeksi taas ja valmista ei ole vieläkään. Säätöpalat tuli hitsailtua kiinni, akseli mallailtua paikoilleen renkaan kanssa ja tuli todettua että eihän se prkl levyjarruolkien kanssa mahdu lokarin sisään. Tuossa säätöpalat hitsattuina. Ei oikein toivoakaan tiputtaa autoa tonttiin. Siitäpäs sit tuumasta toimeen ja akselin kavennukseen. Tuli vedettyä koko helahoito väriin jo säätöpalojen jälkeen. Kavensin laakerien välistä 30mm puoleltaan, niin ei tarvitse muokkailla ohjausiskarin ja simpukan kiinnikkeitä. Tein molempien putkien sisälle menevät ohjuriputket niin oli todella helppo saada päädyt suoraan linjaan. Pikaisesti kokeilin olkia paikoilleen ja toinen meni hyvin pohjaan asti mutta toinen vaikuttaisi ottavan kiinni vartalostaan. Onko tuota toista olkaa sorvattava pidemmän matkaa ohuemmaksi (tuohan ohenee portaittain päätyä kohti) jotta menisi pohjaan asti? Jousipakkojahan joutuu laikkaamaan ja poraamaan molemmista päistä. Quote
Guest Fear Posted March 2, 2011 Posted March 2, 2011 Doodi, meni olatkin paikoilleen kun vähäsen enemmän koputteli, tosin liekköhän lähti sisempi laakeri liikenteeseen koska nyt ylemmät olat klappaavat kun renkaasta nitkuttelee!! Molemmat raidetangot ja kallistuksenvakaajakin tuli kavennettua paremmin soveltuviksi paikoilleen. Nyt mahtuu rengaskin olemaan hyvin kaaressa, mutta lisää ongelmia ilmeni noiden olkavarsienkin lisäksi... Tämmöstä tällä erää! Pallonivelen reikää on jo vähän viilattu isommaksi jotta nivel uppoaisi lähemmäksi droppiolkaa, mutta silti ottaa vielä aavistuksen kiinni kun on auto renkaillaan... Tuossa auto viime kerran jälkeen. Aurauksia haettu silmämääräisesti ja heittäävät vieläkin. Camber on molemmin puolin aivan persiilleen, nämä tottakai säädetään sit keväällä ihan laserilla. Tuli hommattua HP:n mini läppärikin ja asenneltua megatune ym. ruiskun säätämiseen soveltuvat ohjelmat =) Quote
-tipi- Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Pari juttua tuli mieleen tuosta kavennuksesta. Jos lisäsit ohjuriputket tuonne ulkopäähän, niin sisempää tukivarren laakeria ei sitten varmaan enää vaihdeta? Eihän tuo ohjeruputki peitä rasvareikää, että saat voideltua laakerit? Levyt ovat aika ronskin näköiset puhalluksen jäljiltä; luulisi jarrujen purevan aika hyvin :D Onhan tää läppä? Kai sentään sorvautat nuo, jos aiot niitä käyttää? Quote
JM Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Noi on mangelsin vanteet? Minkä kokoset? Villi veikkaus on jotta ei tuonne mahdu jarrusatulakaan paikalleen. Quote
Lasse Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Eiks mankulat ole 14"? Ei noi levyt kyllä kovinkaan sorvatuilta tuossa kuvassa näytä.... Quote
Guest Fear Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Siis ohjuriputki oli paikoillaan vain hitsauksen ajan, sen jälkeen otettiin vetovasaralla pois. Samalla estettiin hitsin tunkeutuminen liian syvälle, mutta saatiin sulatettua perusmateriaali kuitenkin läpi asti. Rasvanipat ovat auki. Levyt sorvataan juu tai vaihdetaan uusiin, kun aika rajoille menee suositeltu paksuus sorvauksen jälkeen. Piti kasata noilla paikoilleen jotta sai renkaat kiinni. Vanteet ovat 14" Mangelsit tosiaan. Jarrusatulat mahtuvat hyvin, ovat tarvikesatulat joten vähän ohuemmat kuin alkuperäiset. Ei silti hurjasta ilmaraosta puhuta, mutta millikinhän riittää ;) Quote
JM Posted March 3, 2011 Posted March 3, 2011 Siis ohjuriputki oli paikoillaan vain hitsauksen ajan, sen jälkeen otettiin vetovasaralla pois. Samalla estettiin hitsin tunkeutuminen liian syvälle, mutta saatiin sulatettua perusmateriaali kuitenkin läpi asti. Rasvanipat ovat auki. Levyt sorvataan juu tai vaihdetaan uusiin, kun aika rajoille menee suositeltu paksuus sorvauksen jälkeen. Piti kasata noilla paikoilleen jotta sai renkaat kiinni. Vanteet ovat 14" Mangelsit tosiaan. Jarrusatulat mahtuvat hyvin, ovat tarvikesatulat joten vähän ohuemmat kuin alkuperäiset. Ei silti hurjasta ilmaraosta puhuta, mutta millikinhän riittää ;) Jos ny kuiteskii laittaisit 15" vanteet ni ei tarttis temppuilla. Toi mankelsin laatu on aika syvältä. Quote
Guest Fear Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Kirjoitellaanpas tännekkin vähän uutta jos jotakuta kiinnostaa seurailla =) Aiemmista alustan rakenteluista muutosta on tullut säädettyjen pyöränkulmien lisäksi eteen teetätetyistä 10mm spacereista, joilla sai tuon pallonivel ongelmankin poistettua kokonaan, muutenkin renkaat ovat nyt oikeilla cambereilla paljon paremmin lokarien tasolla. Simpukan säädössä on vielä pientä tekemistä. Keskialueella on hyvä, mutta ihan ääriasennoissaan rattiin jää klappia. Spacerit Viime aikoina on tullut keskityttyä jo enemmän auton ulkonäköön ja ruiskun rakenteluun (ja kyllä moottori on edelleen osina laatikoissa :D) Purin autosta myös jokaikisen sähköjohdon irti ja uusin kaikki valojen piuhat, rakensin releohjaukset ja muutenkin tuli perussähköjärjestelmä nykyaikaistettua (mm. omat sulakkeet valo pareille. En tosin tiedä onko näin jo kuplassa vakionakin, mutta tässä ei ainakaan ollut!). Tuossa raaka kuva sähköpääkeskuksesta. Polttoainepumppu ja suodatin sekä tankkiin hitsattu/kierteytetty 12mm nippa. Polttoainelinjat menevät runkotunnelin sisällä 2x10mm letkut, paluu tulee ainakin alkuun tankkiin. Megaruutta (MS1 V3.0) ja Opel Calibran johtosarja joka löytyi tallilta Tuli purettua autosta sisustakin pois tulevien peltitöiden tieltä (eli penkki ja penkki). Ekaksi saivat lähteä ihmetystä herättäneet sivupalkit turvakaaresta. Turvakaaren alempiin osiin hitsasin lattaraudat vahvistamaan auton kylkiä. Nahkainen pehmuste tulee jatkumaan alas asti. Myös ovissa olleet tökeröt kumilistat ikkunoiden raoissa lähtivät ja ovet hitsattiin umpeen kun ei tässä ole edes ikkunamekanismeja puhumattakaan ikkunoista. Tinausta en nähnyt tarpeelliseksi. Penkkien alta löytyi ystäväämme ristoa =) Noo, muutenkin tuo lattiapala olisi tullut uusittua kun on aikaisempi paikka hitsattu niin törkeästi lattiaan. Onko tuo pelti muuten esim. hotcarsin tuotteista oikea taaempi korjauspala? Kiskot tulevat myös uusiksi koska penkit vaihtuu. Nuo olivatkin niin jumissa ettei penkkien siirto toiminut kuin takapenkiltä jaloilla voimalla työntämällä. Quote
metake Posted April 6, 2011 Posted April 6, 2011 Miten sä meinasit saada ei-imevän bensapumpun toimimaan tankin yläpuolella? Quote
Guest Fear Posted April 26, 2011 Posted April 26, 2011 Bensapumppu ja suodatin vaihdettu tankin alle pohjalevyn päälle. Nyt tulee löpö omalla paineellaan pumpulle asti. Molempien puolien lattiapellit leikattu irti ja uudet pitäisi kanttarilla valmistella hitsausta varten. Helppo tehdä sitten penkkien kiskoille kiinnityskorvakkeet kokonaan uuteen peltiin. Valmiita peltejä en kuitenkaan tilannut koska tuossa on lyhennetty pohjalevy (ainakin rällätty kokonaan puoliksi takapenkin huudeilta ja hitsattu takaisin, lisäksi puuttuu "hattuhyllyn" tila) ja näin ollen ei varmaan kovinkaan suurempi homma ole kantata kokonaan uudet pellit kuin muotoilla valmiit aihiot sopiviksi. Sitten asiaan. Moottori pitää saada kiireen vilkkaan jo kasautumaan päin jotta ruiskua pääsee rakentelemaan. Laipat antureille ja imusarjoillekkin jo tilauksessa, kiitokset näistä jo etukäteen Alexille. Laakerien tilauksellahan tästä nyt aloitetaan, kun hommasin vakio mittaisen kampurankin. Kampura siis std (55mm kaulat) Lohko 1mm alikoossa, laippa 21mm eli 1mm siipaistu pois? Nokka-akseli std Kiertokanget ovat kauloistaan 57,7mm ELI onko näissä std laakerit vai onko kankien silmukkaa hiottu? Quote
Guest Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Great work.! I see you are also in Kuopio, same as me. I must keep a look out for you! Quote
Guest Fear Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Kirjoitellaanpas tännekkin pitkästä aikaa jotakin uutta =) Kesä karkasi tulla aivan liian nopeasti ja tiukkaa tekee päästä ajelemaan edes tällä kaudella. Moottorin kanssa on kaikki mahdolliset vastoinkäymiset sattunut matkalle ja muutenkin on ollut ihan tarpeeksi vastoinkäymisiä. Iso kiitos taas kerran Aircooledin pojille, ilman heitä auto olisi varmaan jo haudattu tallin perälle! Mm. noiden öljykanavien kierteyttäminenkään ei ollut ihan läpihuuto juttu. Ei ainakaan täällä savon sydämmessä olla nähtykkään npt kierteitä, mutta onneksi yksi paikallinen osajemmari löysi myydä asti minulle nuo tapit. Tulppia ja kulmia ym. liittimiä taas löytyi nippelit.fi kaupasta varsin hienosti =) Lattiapellit tuli vaihdettua vapun tienoilla ja näillä näkymin hitsailut alkaisivat olemaan ohitse. Penkkien kiskot tosin täytyy vielä rakennella kunhan löytäisi mieluisat ja ennenkaikkea edulliset penkit :D Kuvassa kantatut pellit hitsattu kiinni ja saumat vedetty soudalin koriliimalla ja ylimaalattu. Öljykanavat kierteytetty, tiivistepinnat lasikuulapuhallettu ja lohko pesty Teijossa. Tulppasin öljypumpun lähdön kuten myös lohkon puolelta öljykanavan. Oli kohtalaisen mielenkiintoinen saada tuo kierretappi lähtemään suoraan kaarevasta pinnasta! Tällä hetkellä odotellaan taas osia jotta moottorin kasaaminen pääsisi jatkumaan. Pikkuisen alkoi jo itseänikin epäilyttämään omat taidot kun noita nokka-laakereita askartelin lohkoon. Perus vastoinkäyminen minulle, keskimmäisten laakerien kätisyys on väärä!!! Quote
Guest Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Do you have a link to the Aircooled Boys? Do they have a website? Are they located in Kuopio too? Quote
Racing Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Vielä pitää kommentoida sen verran että noita sun kansia on laskettu ainakin noin 5mm kun ensimmäinen ripakin on pois ja 88 pytyillä tulee melko varmasti palotiloista ja dekistä riippuen 10-12:1 puristukset joten nokka on hyvä olla sitten muu kun kovin laimee versio. Quote
Guest Fear Posted June 22, 2011 Posted June 22, 2011 Hi Mickyfin and thanks for the comment before. They do have a website: http://aircooled.fi/shop/ but it is only a webstore somewhere near Tornio. Minä kun en tiedä edes tuon nykyisen nokan speksejä kun siinä ei lue kerrassaan mitään. Oisko koneen rakentaja ajatellut jo tuolloin laittavansa sopivan nokan? Quote
Guest Fear Posted July 15, 2011 Posted July 15, 2011 Nopeaa nopeampi kyssäri; voiko kampuran päittäisvälyksen säätää jos on männät ja putket paikoillaan, muttei kansia tahi momentissaan? Heittokello jäi töihin ja vois nyt vkl aikana rengastaa ja kasailla putket valmiiksi kansille. Quote
Guest Fear Posted July 16, 2011 Posted July 16, 2011 Voi Niin vähän arvelinkin, kiitokset varmistuksesta. Quote
Guest Fear Posted February 24, 2012 Posted February 24, 2012 Nostellaanhan tämäkin rojekti unholasta taas kansan tietoisuuteen. Projekti ei missään nimessä ole jäänyt lojumaan vaan tasaiseen (mutta hitaaseen) tahtiin ollaan hommia väkerretty tehdä. Viime päivityksistä moottori rintamalla edetty hurjasti megasquirtin vaatimien sähköjen ja antureiden myötä. Pikku hiljaa alkaa olemaan P.A-linjasto kunnossa, kuten pumpun sähköt ym. Suutintukit tuli väännettyä bemarin kiskosta oikeastaan vain suuttimien reikiä hyväksi käyttäen. Sytkä on tulpanjohtoja vailla valmista ja imupuolen niputuskin oikeastaan odottelee vain uutta laturia. Releboksiin innolla kytketty antureita ym. ja johtoa alkaakin olemaan jo ihan kiitettävästi "vm. -68" moottoriin =) Ulkoasulle ei hirveämmin ole mitään tapahtunut. Penkit on tiedossa, kunhan saisi aikaiseksi tilata ne. Koelautaa suunniteltu ja loppuratkaisu alkaa olemaan päätetty. Lisämitttarit tuovat vähän lisä vaivaa. Vanteetkin pitäisi löytää ja samalla pulttijakokin tulee hyvin todennäköisesti vaihtumaan. Kuvia tottakai! Tältähän moottori melkeinpä tällä hetkellä näyttää. Kuvassa vielä vanha tasavirta laturi: Ruosteinen ja karski pakosarja tuli teipattua piiloon uteliailta: Suutinryhmät kytkettyinä, tästä se alkoi: Toinen suutintukki ennen lasikuulaa ja maalausta, suuttimet ovat 1.8t audista ja mallia korkeaohmiset: Puhallinkoppakin tuli muokattua vähän sirompaan muotoon poistamalla lämmönvaihtimien lähdöt kokonaan. Quote
Guest Fear Posted April 7, 2012 Posted April 7, 2012 Viimeinkin kaikki megaan liittyvät anturit, näiden piuhat ja koelaudan mittaristojen johdotukset vedettyinä. Akun uskalsin myös laittaa paikoilleen ja yllätykseksi ei edes savuja tullut miltään suunnalta. Megan kanssa oli ongelmia löytää yhteys tietokoneeseen, mutta tämäkin ratkesi aika pikaisesti kaverin avustuksella. Oli usb-muunninpiiri juotettu epähuomiossa prossun vääriin nastoihin. Viimeinkin näin megatunessa reaaliaikaista tietoa antureilta! Seuraavaksi koittaa viikon huilailu epsanjan rannoilla ja tämän jälkeen jatketaan asetusten hieromista ja savujen odottelua! PS: Mikä öljy olisi laatikkoon sopiva? Tuntuu olevan aika paljon erimielisyyksiä GL-4 ja GL-5 öljyjen välillä... Moottoritila aikalailla lopullisessa ulkoasussaan (toistaiseksi) Koelaudan hahmottelua ja mittareiden asentelua. Koelautaan liimataan vielä vaahtomuovi ja pingoitetaan nahka mukailemaan mittarien upotuksia. Keskikonsoli jatkuu alaspäin kunhan saa penkit paikoilleen ja näkee mitenkä jalat mahtuu olemaan. Kaasareiden säätöä =) Connected! Quote
Guest Fear Posted May 13, 2012 Posted May 13, 2012 Ensimmäiset 10 litraa bensaakin saatu jo kärytettyä putkesta ulos =) Kylmänä ja puoli lämpimänä käynti jo kohtalaista, mutta lämpimänä huonompaan suuntaan. Pitää vaihtaa lämpötila-anturi öljypohjasta unohduspeltiin, kestää lämmitysrikastus muuten tolkuttoman kauan. Palotilat lämpenevät verrattain nopeasti öljyyn nähden, jolloin seos on auttamatta liian rikkaalla, ilman voimakasta rikastuksen pienentämistä. Nopea kyssäri; sopiiko jonkun toisen auton jarrulevyt kuplan etujarruiksi? Normi 1300 jarrulevyt nyt kiinni. Tarkoituksena olisi saada 5x100 jako ja jos esim. golffin (gti/vr6) takalevyt kävisivät, niin plussaa. Quote
JaniM Posted May 14, 2012 Posted May 14, 2012 Laita kylmärikastus pois aikasemmin, mutta parempi paikka unohduspellissä. Quote
Guest Fear Posted July 8, 2012 Posted July 8, 2012 Kirjoitellaanpas taas välistä projektin etenemisestä. Reilun viikon on nyt kuplassakin ollut tuore leima paperissa! Kilometrejä ei ole kerennyt vielä tulemaan ku vajaa 50km, johtuen huonoista keleistä ja koelaudan keskeneräisyydestä. Tyhjäkäynti ja osakuormalla auto toimii varsin hyvin, mutta kiihdytysrikastukset puuttuvat vielä kokonaan. Enemmän kaasua polkiessa vetää seoksen auttamatta laihalle ja alkaa rykimään. Koelautakin on muutettu totaalisesti ja lisämittarit, kytkimet ja soitin on upotettu varsinaisen koelaudan alapuolelle tehtyyn koelautaan. Materiaalina vaneri joka päällystetään myöhemmin. Itse auton koelautaan jää vain nopeus- ja kierrosmittarit sekä hansikaslokero. Penkit tulivat kiskoineen GT Primerasta ja niukin naukin mahtuivat paikoilleen =) Pitää laittaa kuvat myöhemmin kun näköjään ovat N8:n muistilla, joka otti muutamasta vesipisarasta itseensä ja tsibbasi totaalisesti! Quote
Guest Fear Posted July 25, 2012 Posted July 25, 2012 Ja niin vain tuli aika "viidenkympin (50) kilometrin huollolle", siis täh? Juupajuu, viikonloppuna olin ajelemaan lähdössä kun kiinnitin huomiota kevyeen kolkattavaan sivuääneen moottorista. Irroittelin laturinhihnan ja tarkaselin ettei vain puhallin tai laturi olisi ääntä aiheuttanut, mutta ei, niin säännöllisesti tuli kierrosten mukaan moottorin keskilinjan tietämiltä. Viikonlopun ja yhden motivaatio juoman jälkeen kiskaisin moottorin pöydälle ja osiksi. Kiertokankien laakerit ovat aika huonoina sekä kangissa tuntuu selkeä sivuttaisvälys! Kampiakseli näyttäisi kauloiltaan ehjälle ja päittäisvälys ok. En ole lohkoa vielä avannut joten ei pysty sanomaan runko-/nokkalaakereista mitään. Ilmeisesti alun hetkellisten parin sekunnin pyörityksien ilman öljynpaineta ja todella rikkaan seoksen takia on voitelu ominaisuudet kaikonneet. Öljy haisi voimakkaasti bensalle ja tuntuikin aika lirulle... Nyt päästäänkin sitten asiantuntijoiden pariin. Voiko kampuran kaulojen ja kiertokankien kuntoa todeta mittaamalla (päittäisvälys) muuta kuin uusilla laakereilla kasattuna ja rakotulkilla mitattuna? Tietäisi vain tarvitseeko uusia kankia/kampuraa! Ja toisena kysymyksenä; voinko laittaa sylinterien ja kansien väliin ohuet kuparirenkaat (0.26 - 0.51 mm), joilla saisi tiivistyspintaa tiiviimmäksi? Tuntuu olevan aavistus kieroutta kahdessa putkessa/kannessa kun on hiukkasen noennut kantta. Ei varmaan tuollaisella renkaalla tarvitse muuttaa venttiiligeometriaa vielä? Quote
Guest Fear Posted November 27, 2012 Posted November 27, 2012 Hellou taas! Välistä korihommien osalta kyssäriä viisaammille; käykö vm. -65 tuulilasin kehys ja ennenkaikkea tuulilasin yläreuna tähän -68 malliin? Oma lasin yläreuna tunaroitu niin p*rsiilleen että tartteisi vaihtaa puolesta välin lasia ylöspäin. Naapurissa olisi laikattu -65 katto vaan joutilaana =) Quote
Guest Fear Posted January 3, 2013 Posted January 3, 2013 Uuden vuoden kunniaksi piti moottori napata pukkiin ja purkaa kun oli kerennyt jo pölyttymään reppana :D Ihmeen kuiva oli, mikähän lie mennyt pieleen... Öljynkiertoon tulee ainakin pienoinen cooleri flektillä, ruiskuun tyhjäkäyntisäädin, uudet suutintukit/läppärungot ja viimeistelyn tasoa muutenkin paranneltua. Coil-on-plug puoliakin mallailin diudin TFSI moottorista, mutta ovat mokomat aivan liian pitkiä mahtuakseen olemaan. Tulin tuossa purkaessa ihmetelleeksi kampuran päittäisvälystä ILMAN vauhtipyörää, klappia tuntu olevan useampi milli ihan, onko tuo normaalia vai onko sieltä jo joku runkolaakeri antautunut (en kerennyt vielä tänään alakertaa availla).... Aircooledin poikien loppuvuoden alennuksetkin piti hyödyntää ja tilata kaikenlaista "pientä" taas =) Näistä lisää hieman myöhemmin. Quote
Guest Fear Posted January 6, 2013 Posted January 6, 2013 Eipä tuolla alakerrassakaan mitään merkkejä ollut ongelmista. Laakerien pinnat ja akselien kaulat kuin uudet. Eipähän tuota kampuran päittäisvälystä tosiaan muuten voi kontrolloida kuin vauhtipyörän shimmeillä (jotka ainakin olevinaan säädin viimeksi heittokellolla .12 tjsp). Aika hurjalta vaan näyttää kampuran päittäisliike ilman vauhtipyörää :D Päästäänkin seuraavaan asiaan: Mikä on isoin sylinterikoko 10mm pinnapulteilla, ettei tule ongelmia kestävyyden kanssa. Mittailin että ainakin 94mm poraus (eli onko reikä tehtävä johonkin 98mm) on varmasti liian iso jo? Lohko pitää jokatapauksessa laittaa koneistamolle että ottavat siivut kaikista pinnoista pois. Ovat aika ilkeästi hapettuneet rypylälle, ennenkaikkea öljypohjan reikä on ollut ongelmallinen vuodon suhteen koko omistusajan! Kone kuitenkin purkautu palasiksi ja kuvassa vielä pinnapultit ym. pientä irroittamatta =) Quote
mikan Posted January 6, 2013 Posted January 6, 2013 Sylinteriputkien helmoja voi myös sorvata pienemmäksi, niin ei tarvi lohkoon kairata niin isoa reikää. t. Mika Quote
Guest Fear Posted May 29, 2014 Posted May 29, 2014 (edited) Hellou pitkästä aikaa. Jäänyt kirjoittelu tänne vähän vähemmälle jostain syystä, mutta ei täällä harrastuksista olla luovuttu! Päinvastoin, kuplaa on rakennettu jatkuvasti, tosin vaihtelevalla motivaatiolla. Kelit haitannut vähän harrastustoimintaa, tässä kun ei kattoa ole minkäänlaista! Kausi pitäisi aloittaa leimasimella käymisellä. Onhan tuota viime katsastuksen jälkeen kerennytkin varmaan sen 400 km ajella :D Talven aikana tuli cal-look matala tuulilasi vaihdettua normaali kokoiseen, jotta uusien ovien tupakkaikkunat istuisivat nätisti tuulilasinkehyksen kanssa. Varaosa katosta leikkasin lasinkehyksen irti ja hitsasin vanhan tilalle koriin kiinni! Ovet ovat vielä pohjien tekovaiheessa, mutta josko noihin kohta voisi ruiskuttaa jo värin pintaan. Muutama kuva tältä keväältä, paikoillaan siis vielä vanhat ovet. Vanteet 4x100 jaolla ja mahdollisimman epäsopivat kuplaan, noh halvalla sai niin piti laittaa käymään.... Edited June 3, 2014 by Fear Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.