Lahti411 Posted December 9, 2010 Posted December 9, 2010 Olen pidemmän aikaa kunnostanut -72 411 Variantia, mutta nyt kun tuo projekti on loppusuoralla, tekisi mieli hankkia jo jotain uutta laittoon. Kovasti kiinnostaisi hankkia 4-ovinen nelkku, etenkin 412 olisi haaveissa. Yksi tällainen olisi tiedossakin, mutta ajattelin kysellä, onko näitä enemmin lymyämässä tallien kätköissä/pihojen perillä? Tiedossa oleva auto on aika kaukana, joten kaikki tiedot eteläisen Suomen alueella sijaitsevista sopivista projektiaihioista kiinnostavat. Asun Lahdessa, joten tuollaisen 150 km:n säteellä olevat kohteet olisivat potentiaalisia. Muutenkin kiinnostaisi tietää, harrastetaanko näitä neliovisia lainkaan. Tuusulassa päin on kyllä harrastaja, jolla on ensimmäisen polven 411 4d, mutta onko muita? Olen näitä nelostyypin autoja nyt harrastanut kuutisen vuotta, enkä ole tuon yhden neliovisen lisäksi muihin törmännyt. Vain pari kertaa olen kyseisten mallien myynti-ilmoituksiakaan nähnyt. Suurin osa maahan tuoduistakin taisi olla Varianteja ja 2-ovisia. En laittanut vielä varsinaista ostoilmoitusta asiasta, koska projektin osto ei ihan vielä ole ajankohtainen. Alkutalvella voisin kyllä jo kauppojakin hieroa. Quote
Lahti411 Posted March 6, 2011 Author Posted March 6, 2011 Täällähän käy keskustelu villinä... Jospa mä sitten jatkan omaa topiciani. Tulipa tälläinen hankittua: Työt auton parissa aloitan vasta keväämmällä, jolloin voisin enemmin kirjoitella tuonne projekti-osioon. Ruostetta riittää, mutta eipä ollut parempia aihioita tarjolla. Hyvää autossa on se, että se on osiltaan varsin täydellinen. En muuten muista koskaan nähneeni 4-ovista 412:ää. Tiedän itseasiassa vain toisen 4-ovisen nelkun koko maasta -sen tummanvihreän 1969 411:n. Quote
Janne Välilä Posted March 6, 2011 Posted March 6, 2011 Hatun nosto! Komiaa et jotkut innostuu näistä malleista ennen kuin ovat splitti-hinnoissa. Vielä tulee sekin päivä... Quote
Lahti411 Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Komiaa et jotkut innostuu näistä malleista Sen jälkeen, kun ostin ekan nelkkuni, en ole oikein muista autoista jaksanut kiinnostuakaan... 60-70-lukujen tyyli kiehtoo ja näissä on todellakin "jonkin erityisen" fiilistä. Edes vastaavan aikakauden Citikat ei sytytä mua samalla tavalla, kuin nämä. Käyttö-/harrasteautona mulla on tällainen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=88052 mutta tuokin tuntuu liian tavalliselta, vaikka kyseinen korimalli alkaakin harvinaisuudessaan lähennellä nelos-tyypin Volkkareita. Ja tämä siis pitäisi vihdoin saada ajoon: Variant on ollut viimeistelyä vaille valmis jo jonkin aikaa, mutta työ yms. kiireet ovat venyttäneet valmistumista. Kunhan saan Variantin käyttöön, niin Saabi lähtee myyntiin ja 412 siirtyy remppavuoroon. Quote
jonte Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 On ihan _todella_ hienoa nähdä että joku jaksaa kunnostaa näitä nelostyyppejä, eikä vain ottaa konetta ja taka-akselia parempaan käyttöön ja luovuttaa loput romu-ukolle. ISO peukku! Itseä harmittaa 90-luvun puolessa välissä Porvoossa seissyt hylätyn näköinen valkoinen 411 Variant, jota olisi todella tehnyt mieli pelastaa, muttei ollut resursseja, tilaa eikä rahaakaan. Nelioviset nelostyypit ovat todella harvinaisia, näkee miten vähän niistä keskustellaan jopa thesamba:lla. Quote
Lahti411 Posted March 9, 2011 Author Posted March 9, 2011 Aika lähellä Porvoota, eli Pornaisissa oli joitain vuosia sitten ajokuntoinen kaksiovinen 411 myytävänä. Ei ollut muistaakseni pahan hintainenkaan. Kyseinen auto on yksi niistä harvoista nelkuista, mitä olen ajossa nähnyt -oli muuten ylväs näky, kun tuo pyyhkäisi keula pystyssä ohitse 7-tiellä! Jos jotakuta auto kiinnostaa, saattaisin vielä löytää myyjän yhteystiedot jostain. Quote
Sakke Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 Olisi tiedossa 412 4-ovinen sedani, muistaakseli LE, ruostetta riittävästi. Kannattaako pelastaa? Quote
Lahti411 Posted October 17, 2012 Author Posted October 17, 2012 Tietenkin kannattaa! Vähemmin niitä taitaa näkyä kuin splittejä... Laitas kuvia esille, kun on noin harvinainen tapaus. LE-malleja ei varmasti ole montaa tänne eksynyt. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 Olisi tiedossa 412 4-ovinen sedani, muistaakseli LE, ruostetta riittävästi. Kannattaako pelastaa? Talteen vaan jos saat johonkin mahtumaan... Onko tämä se sama paikka mistä haettiin mun junis? Quote
Sakke Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 Kuvia en ottanut kun ei sattunut kameraa matkaan. Kellään hajua tuonti-tai valmistusmääristä noiden 4-ovisten osalta? Quote
-tipi- Posted October 18, 2012 Posted October 18, 2012 Kuka tekee ekana neliovisen nelkku farkun? Quote
Lahti411 Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Kuka tekee ekana neliovisen nelkku farkun? Sellainenkin on Briteissä valmistumassa. Hieno projekti: http://www.rastall.com/412/ Kuvia en ottanut kun ei sattunut kameraa matkaan. Kellään hajua tuonti-tai valmistusmääristä noiden 4-ovisten osalta? Kaikkia nelos-tyypin Volkkareita valmistettiin yhteensä vajaa 370000 kpl elokuusta 1968 vuoden 1974 loppuun (+viitisenkymmentä toukokuussa 1975). Ilmeisesti n. puolet kaikista autoista oli Varianteja ja ainakin Jenkkeihin meni sedaneista enemmin 4-ovista. Euroopassa lienee myyty sedaneista 2-ovista enemmin. Tarkkoja valmistustietoja en ole löytänyt mistään. Ehkä 4-ovisia on tehty joku 90000. Suomeen näitä on tullut todella vähän, sillä auto oli kallis ja samaan aikaan myytiin 411 Variantia verottomana piilofarkkuna. Piilofarkku-Varianteja tuli Suomeen ihan huomattava määrä -parhaina vuosina 1970 ja 1971 muistaakseni n. 1200 kpl molempina. Variantista tykättiin tuolloisissa lehtien koeajoissakin, koska se oli kilpailijoitaan laadukkaampi ja siinä oli selkeä henkilöauton tuntu. Lisäksi monipuoliset tavaratilat saivat kiitosta. Sedan-malleja ja henkilö-Varianteja on tullut maahan vain joitain kymmeniä vuosittain ja näistä 4-ovinen on kaiketi ollut se vähiten tuotu. Ehkä puhutaan niinkin vähästä, kuin kymmenestä myydystä 4-ovisesta vuosittain (tämä on ihan oma arvioni, mielelläni kuulisin tarkempia tietoja). Tietääkseni ekana myyntivuonna, syksyllä 1968, Suomeen rekisteröitiin kolme 411 sedania (Variantiahan ei vielä tuolloin saanut), ja tuskinpa keväällä 1969 myyntitahti on hirveästi vilkastunut. Eli vuosimallia 1969 on myyty Suomessa elokuusta -68 kesän -69 loppuun ehkä alle 10 kpl! Haettu tänään 411 variant.... Onko kyseessä piilofarkku vai henkilömalli? Sattuisiko kuvia olemaan? Quote
Volkkariukko Posted October 23, 2012 Posted October 23, 2012 Pakettiauto,ainakin lukee papereissa niin. Kova takapenkki. Kuvia ei nyt ole,mutta varmaan onnistuu ottaa jossain vaihessa. Muuten,onko sama kokoinen iskari syysteemi kuin 1302 ja 1302? Quote
Lahti411 Posted October 23, 2012 Author Posted October 23, 2012 Ei ole samat iskarit, kuin Kuplassa. Auto on kuitenkin reippaasti Kuplaa painavampi. En sitten tiedä, voisiko joitain säädettäviä iskareita käyttää. Mulla on Audi 80:n iskarit autossa, jotka saa simppelillä adapterilla sopimaan. Tsekeissä saa alkuperäisiä etutolppia korjautettua ja aina välillä rompetoreilta löytää ainakin KYB:in iskareita. SAHK:in foorumilla nimimerkki ruoska on myynyt iskareita Nelkkuihin. Quote
Lahti411 Posted November 12, 2012 Author Posted November 12, 2012 Kyllähän tossa savottaa näyttäis olevan... Multa vois löytyä osia, jos joku ottaa työn alle. Otetaan kisa, kumpi romu tulee ensin valmiiksi -mun vai tämä uusi löytö! Vaikka olen oman projektin jo aloittanut, niin työkiireet kyllä tasottaa asetelmia. Toi on nyt sitten kolmas 4-ovinen 412, mitä tiedän tässä maassa olevan. Quote
NordBling Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Salossa oli aikanaan vihreä 412 neliovisena mun yläasteen käsityöopella. Herra on ollu jo mono pystyssä ja nenä turpeessa ainakin kymmenen vuotta, mut muistan että auto ois ollu hyväkuntonen, ja joka vuosi ajossa. Pienellä salapoliisityöllä toi vois löytyäkin. Ala-asteen käsityöopella sen sijaan oli useita hyvin tehtyjä kuplia, ja mm. pitkä kirppu (desert dog, vissiin) Sen taas näin tänä kesänä liikenteessä seuraavalla omistajalla, pitkän tauon jälkeen. Pitääkö olla kässän maikka et pärjää volkkareiden kanssa, vai tuleeks täs ammatti harrastuksen kylkiäisenä... Quote
Lahti411 Posted November 13, 2012 Author Posted November 13, 2012 No johan on! Kohtahan näitä on kadut tulvillaan! Oliko tuo salon auto metallivärillä vai ihan peruspinnalla? Mä olen tällaisesta, viimeisen lähdön LS:ässtä haaveillut. Ehkä paras väri ikuna, mitä näihin on saanut. Quote
-AP- Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Listassa ei tainnut olla vielä mainittuna takavuosina Vaasassa, sittemmin Kotkassa vaikuttanutta tummanvihreää neliovista sedania 412 E (tai LE). Alkuperäinen Ruåtsin poliisin siviiliasussa ollut virka-auto tai jotain sellaista. Suomalaisena omistajana taannoinen kehonrakennuksen ja vahvamies-kisojen menestyjä. Auto nykyään palannut takaisin Vaasan seudulle? Quote
Lahti411 Posted November 13, 2012 Author Posted November 13, 2012 Totta! Auto oli mielessä, mutta jäi pois laskuista. Eli 4-ovisia 412:ia on ainakin minun teksasinkeltainen, Pohjois-Suomen sininen löytö, salolaisen opettajan vihreä sekä vihreä Ruotsin Poliisin ex-auto. 411:iä taitaa neliovisena olla vain se tummanvihreä -69, jonka näkee usein tapahtumissa. Yhden tummansinisen myös tiedän, mutta sen nykyisestä statuksesta minulla ei ole tarkempaa käsitystä. Muistan myös nähneeni kuvan valkoisesta 4-ovisesta 411 metsälöydöstä, mutta tämänkään kohtalosta tai edes tuolloisesta sijainnista minulla ei ole käsitystä. Tässäkö ovat suomen 4-oviset nelostyypit? Kokonaista kuusi säilössä olevaa yksilöä? Quote
Volkkariukko Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Totta! Auto oli mielessä, mutta jäi pois laskuista. Eli 4-ovisia 412:ia on ainakin minun teksasinkeltainen, Pohjois-Suomen sininen löytö, salolaisen opettajan vihreä sekä vihreä Ruotsin Poliisin ex-auto. 411:iä taitaa neliovisena olla vain se tummanvihreä -69, jonka näkee usein tapahtumissa. Yhden tummansinisen myös tiedän, mutta sen nykyisestä statuksesta minulla ei ole tarkempaa käsitystä. Muistan myös nähneeni kuvan valkoisesta 4-ovisesta 411 metsälöydöstä, mutta tämänkään kohtalosta tai edes tuolloisesta sijainnista minulla ei ole käsitystä. Tässäkö ovat suomen 4-oviset nelostyypit? Kokonaista kuusi säilössä olevaa yksilöä? Pietarsaareen lähistöllä on ainakin kolme 411 variantteja(+mun oma),mitä minä tiedän. Quote
Lahti411 Posted November 13, 2012 Author Posted November 13, 2012 Juu, Varianteja vielä jonkin verran on, mutta neliovisia tässä nyt etsiskelen. Mullakin on 411 Variant (takapenkillä varustettu peräti) ja kaikki nelostyypit, mitä olen purkanut, tai minkä osia olen ostanut, ovat olleet Varianteja -enimmäkseen 411:iä. Mun varaosia on pääasiassa kertynyt 411 pakuista, mutta myös parin 411 L-mallin osiin olen törmännyt. Samoin yhdestä 412 Variant L:ästä olen osia saanut. Olisi kiva tietää, paljon typ 4:ää tuli henkilö-Variantina maahan ja montako näistä on jäljellä. Quote
NordBling Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 "Tammisen Porsche" oli ihan tavallinen vihreä, ei metalliväri. Mikä sen tapahtumissa kiertävän auton rekkari on? Quote
metake Posted November 13, 2012 Posted November 13, 2012 Iliman Racingillä oli yksi neliovinen, mutta mitähän tuolle mahtoi tapahtua: http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=17069 Quote
Lahti411 Posted November 14, 2012 Author Posted November 14, 2012 Hitusen on sääli, jos tuo kullanvärinen on osiksi päätynyt... Helpompi tuosta olisi varmaan ollut alkaa autoa laittaa, kun omasta läpimädästä aihiosta... "Tammisen Porsche" oli ihan tavallinen vihreä, ei metalliväri. Mikä sen tapahtumissa kiertävän auton rekkari on? Tämä auto on erään tuusulalaisen harrastajan. Mulla saattaa sen rekkarikin olla jossain tiedossa, kun omistajan kanssa selviteltiin kerran, voisiko hänen autonsa olla yksi lehidssä koeajetuista yksilöistä. En tiedä, viitsinkö auton tai omistajan tarkempia tietoja tähän laittaa... Varmaan tapahtumakuvia selailemalla tuo autokin löytyy suht helposti. Tai ehkä omistaj lukee tämän ja innostuu itse kertomaan autostaan enemmin. Quote
NordBling Posted November 14, 2012 Posted November 14, 2012 Jos yhtään muistan oikeen, oli tän rekkari TA?-??? Quote
Lahti411 Posted November 15, 2012 Author Posted November 15, 2012 Voi olla hyvinkin tuo TA-alkuinen. En nyt löytänyt kuvia tai muuta infoa autosta tähän hätään. Muistelen, että olen joitain tapahtumakuvai selaillut, jossa kyseinen auto näkyi. Mitähän sille Illimanien pelastamalle, siistille, vihreälle 2-oviselle 412:lle mahtaa kuulua? Sehän oli melkein valmiiksi laitettu, kun auton ostivat. Ensivuonna nelostyyppi muuten täyttää 45 vuotta. Pitäisikö järkätä joku kokoontuminen? Mun ainakin pitäisi ilmeisesti laittaa joku deadline autojen valmistumiselle -muuten hommat vaan venyy... Jos olisi joku selvä tähtäin, milloin auton/autojen pitää olla valmiita, niin ehkä alkaisi remppatahtikin kiristyä. Quote
NordBling Posted November 15, 2012 Posted November 15, 2012 Bug Run, sillon ku se vielä oli kiinnostava tapahtuma, oli hyvä takaraja saada vehkeet kuntoon. Sai loppukesäks leimatun auton jolla ajella. Nyt pitää tehä joku vedonlyönti tai vastaava, et saa hiukan painetta niskaan :-) Quote
Tanhis Posted November 15, 2012 Posted November 15, 2012 Bug Run, sillon ku se vielä oli kiinnostava tapahtuma, oli hyvä takaraja saada vehkeet kuntoon. Sai loppukesäks leimatun auton jolla ajella. Nyt pitää tehä joku vedonlyönti tai vastaava, et saa hiukan painetta niskaan :-) Älä nyt.... on bugrun kiinnostava festari missä on volkkareita. Mutta ei sitä oikein autotapahtumaksi voi enää kutsua. Classikkia sitten taas voikin suositella autoista kiinnostuneille. Quote
Sami P. Posted November 16, 2012 Posted November 16, 2012 Ilimannin neliovinelkku makailee yhä savossa, kukapa näistä luopuisi :). Eipä tuota ole juurikaan osiksi paloiteltu. Seisoo mäntyjen katveessa jotakuinkin samannäköisenä kuin tuossa traikkukuvassakin. Yhteensä poppoostamme löytyy 412:ta kolme kappaletta: yks neliovi, kaks kaksovista. Niin. Se siisti, Lofootin vihree kaksovinen alkaa olla jo aika huolella pilattu ;) Toivottavasti ens kesänä ajossa. Quote
Lahti411 Posted November 16, 2012 Author Posted November 16, 2012 Onko tuolle nelioviselle tarkoitus vielä jotain tehdä? Laittakaas ny kuntoon, kun on noinkin ryhdikkäässä kunnossa! Onko vihreästä kuvia? Vai onko niin hurja viritys, ettei kehtaa laittaa pussihousujen nähtäville? Quote
Guest Jani Antikainen Posted November 17, 2012 Posted November 17, 2012 Löytyyhän tuo Ilimannin varaosa-auto vielä jos joku haluaa sen pelastaa. On tosin seisonut ulkona ja saanut samalla hyvin sammalta koristeekseen. Penkit ,kone, vaihteisto ja toinen takatukivarsi puuttuvat. Quote
Lahti411 Posted November 17, 2012 Author Posted November 17, 2012 Voivoi. Kyllähän tuo kuvassa surkealta näyttää, mutta multa löytyy jonkin verran apuja, jos joku innostuu. Konetta ei ole, mutta muuta kamaa löytyy. Ainakin penkkirunkoja on taase ja eteenkin. Hyviä tukivarsia nyt ainakin on montakin kappaletta. Puskureita on myöskin usaeampia ja vaikka mitä muuta. Kysykää ihmeessä, jos on intoa näitä autoja laittaa kuntoon. Mulla on mm. Variantin takapenkit, jos jollain on tarvetta. Quote
Guest Jani Antikainen Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Tuo Oulun 412 kannattais pelastaa joka tapauksessa ja ottaa talteen, jos vaihtoehto on paalaaminen. Quote
Sami P. Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Koneen osia löytyy multa aikalailla, jos joku uusikin harrastaja näistä innostuu. Quote
Guest Jani Antikainen Posted November 18, 2012 Posted November 18, 2012 Kuka tekee ekana neliovisen nelkku farkun? Sellainenkin on Briteissä valmistumassa. Hieno projekti: http://www.rastall.com/412/ Tässä yksi photoshopattu versio Toinen Sopisi muuten hyvin varianttiin takavalojen nosto kuvassa olevaan korkeuteen. Quote
Guest Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 yhtä 4 ovista metallin sinistä kävin joku vuos sitten kattomas,oli vielä kohtuullisen siisti.olis pitäny ostaa pois mutta sillon ei ollu oikeen rahaa sellaseen. itellä tällä hetkellä 2 412 henkilömallin farkkua(toinen on automaatti) ja 2kpl sedan 2 ovisia sekä purettu jokunen 411 piilofarkku 412 sedan ja 412 henkilöfarkku kunpa sais virtaa itteensä että sais kuntoonkin noita Quote
Guest Jani Antikainen Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Tästä on jo muutama vuosi aikaa kun myynnissä oli todella siistin näköinen 412 2-ovisena. Rekkari oli UGL-412. Omistaako joku teistä kysisen pirssin? Quote
Guest toni72 Posted December 8, 2012 Posted December 8, 2012 Kuoreveden ( nyk. Jämsän) Hallissa oli vielä ainakin vuonna -02 metallin vaaleansininen 4-ovinen 412, EFK-711. Oli ainakin silloin vielä siistin näköinen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.