Jump to content

mitä kampikammiolle tehdään ennen kasausta?


Recommended Posts

Viriwelhojen kampikammio(jäljempänä lohko) trikit tiskiin! Käsitellään tässä sekä uusia aftermarket että käytettyjä lohkoja.

 

*Toki tsekataan ettei halkeamia ole

*Putsataan huolella

*aarporauksen ja sylinteritasojen plaanauksen jälkeen mitataan että näiden väliset etäisyydet ovat samat kaikissa sylintereissä

*snurrataan lohkon sisäiset terävät kulmat pyöreiksi

 

viisaammat jatkakoot

Link to comment

Jokaisen reiän mittaaminen.

 

Lohko auki mittaan nostajien reiät ja sitten lokon ruuvit momenttiin ja sen jälkeen muut reiät.

Olen mitannut kaikki sekä pysty että vaakasunnassa. Varsinkin nostajien reiät ovat usein pystysuunnassa yli toleranssin.

 

Jos lohkon mitat on ok niin seuraavaksi olen porannut kaikki öljykanavien proput pois. Tai siis melkein kaikki. Kuristimet ei mielestäni kannata poistaa koska on hankala saada takaisin. Proppujen tilalle kierteet ja DIN906 tulpat hydrauliikkalukitteella kiinni.

 

Nyt on aika tehdä HVX modi öljykanaviin, mikäli sellaisen meinaa tehdä. Biltemasta saa sopivan pitkän poran ja stopparin siihen.

 

Öljykanavien harjaaminen sopivilla välineillä ja sitten koko lohko pesuun ja puhtaaksi.

 

Näistä moottorihommista voisi vääntää jonkun videon kasaan..

Link to comment

Joku joka on tavannut, ja kenties tehnytkin, tuon HVX:n a:sta ö:hön vois listata lyhyesti kaikki kohdat, ettei mikään jää huomiotta. Onko siinä siis pakko tulpata orkkis öljynjäähdytin?

 

Aircooled.net sanoo että tee kone aina uuteen lohkoon, kaikilla ei vain ole varaa 600-700e laittaa lohkoon. Onko heikko kohta juuri noi nostajanpesät? Mitä muuta?

 

Onko kuristinta muualla kuin 4. laakerilla? Tulppausohje ameriikaksi tässä linkissä. MUTTA TUOSSA EI OTETA HUOMIOON TUOTA NELOSEN KURITUSTA. Sen voi kyllä tehdä laittamalla tulpan laakerille tulevaan kanavaan, poraamalla siihen pienen reijän. En vain nyt jaksa etsiä, mikä sen pinta-ala ta halkaisija oli, jossain se oli samban foomeilla mainittu.

Link to comment

- Sylinterin rei'istä käsin vingutetaan kampuran laakeripukkien takapuolet aerodynaamisempiin muotoihin. Tämä tosin merkityksempää isommilla pytyillä tai jos muissa ilmajäähyissä niitä laakeripukkeja on puolet enemmän ja keskellä sylinterin reikiä...

 

- Onko sillä lohkon 3.pytyn kohdan vauhtipyörän puolen seinämän lisähitsauksella oikeasti tarvetta?

Link to comment

Öljynottoputken tiiveyden tarkistus. Jos on "melkein" tiukassa, tiivistys kapillaari-loctitella muistaakseni 290. Ei tarvitse kitkuttaa puolta tuntia irti.

 

Kokeilin sellaista pohjustusta, että laitoin ensin asetonia putken ja lohkon liitoskohtaan. Pumpulle menevä öljyreikä tukoksiin peukalolla ja putkeen alipaine tilanteeseen soveltuvalla menetelmällä. Asetoni imeytyy liitospinnan läpi ja putsaa reitin loctitelle. Tuli tiivis.

Link to comment

Eli HVX modilla tehdää kuplankin koneeseen nykyaikanen voitelu, tiivistettynä vaiheet ovat:

 

a) Fullflow (100%) öljynsuodatus

b) Johdetaan lisää öljyä oikean puoleiseen lohkonpuolikkaaseen aventamalla nokka-akselin laakeripukkien öljykanavia ja poraamalla uusi öljykanava öljypumpun puoleisen nokka-akselinlaakerin kaulalta nostajalle.

c) öljyurat nostajiin

d) öljyurat keinuihin (keinuakseleihin jätin tahallaan akselin uran pois, luottaen suomalaiseen koneenrakentajaan)

e) pallopäiset säätöruuvit keinuihin.

 

Millä varmistaa että noi säätöruuvit toimii ruiskuina? Toimiiko tämä keinuilla, joissa säätö on tönärin päässä? Entäs toi palautuskanavan suurentaminen, siitähän ei ole haittaa pienemmänkään pumpun kanssa, jos vena toimii oikein?

Link to comment

Samasta vanhasta asiasta taas nillitän.

Jos nuolen osoittama holetsu on liian pieni alkaa suteja ja jäähdyttimiä repeilemään, sekä öljyä vuotamaan joka ainoasta saumasta.

Lähteideni mukaan pitäisi olla väh. 8 mm ison pumpun kanssa. Tehtaan/valun jäljiltä se on jotain epämääräistä 3-5 mm väliltä

post-921-13888362870144_thumb.jpg

Link to comment

Itse en ole isoa kierroskonetta tekemässä, mutta joku muu voi olla. Toivottavasti saadaan jipot kasaan, ja sitten soi kukin päättää mitä käyttää. Tässä mielenkiitoinen postaus englanniksi kierroskoneen lohkon sisäisestä modauksesta, jonka toki Vilho oli aikaisemminkin tänne linkittänyt.

 

http://cal-look.no/lounge/index.php/top ... #msg121690

Link to comment
Millä varmistaa että noi säätöruuvit toimii ruiskuina? Toimiiko tämä keinuilla, joissa säätö on tönärin päässä?

 

Itse laitoin tippakannulla öljyä tönärin sisään ja paineilmaa perään. Hyvin tuli öljyä tassumallisesta säätöruuvista.

 

Ei taida olla olemassa työntötangon päästä säädettäviä keinuja, joissa olisi öljykanavaa venttiilin varren puolelle?

Link to comment
Guest Toheltaja

jos sen kätevästi saa sopuhinnalla niin laittaisin ite kaikkiin vähänkään tehokkaampiin vekottimiin. Ei tuo 3 laakeripukin paketti NIIN tukeva sentään ole. Jos aattelee että hiton monessa ihan vakioautossakin nuo on jotenkin toteutettu vaikka oiskin joka veivikaulan välissä runkolaakeri.

Link to comment

Aikoinaan tuli kammio joka oli tilattu kaikilla shuffle pinneillä mutta tuli vain keskipukki pinnattuna. No kyselin silloin aika monesta koneistamosta että saisiko puuttuvat tehtyä suomessa. Silloin ei ainakaan löytynyt tekijää moiselle. En tiedä onko tilanne muuttunut. Jos löydät tekijän ilman muuta ne kannattaa laittaa on tuo T1 Kammio sen verran vetelä.

Link to comment

Yksi yksityiskohta joka ei varsinaisesti liity lohkoon mutta liittyy voiteluun on nokka-akselin peruskehä. Syy selviää ylimmästä kuvasta missä on nostajat piirretty ”lepoasennossaan”. Öljykanava on porattu nostajapesien halki ja nostajien ylempi ura on se joka johtaa öljyä seuraavalle nostajalle. Siirtäkää mielessänne ensimmäisen kuvan nostajia lähemmas toisiaan niin huomaatte mitä tapahtuu kun käytetään hiottua nokkaa. Voitelu loppuu ketjun ääripäistä koska nostajat jää sellaiseen lepoasentoon että ne tukkii öljykanavan. Bob taisi mainita tästäkin jossain kirjoituksessa.

 

Liittyen keinujen akselin uritukseen veikkaisin ajatuksena olleen itse keinun voitelun takaaminen. Useinhan se akseli on leikannut alapuolelta kun vanhoja vakiomoottoreita avaa.

 

Ja vielä vastaus kysymykseen tulpatusta jäähdyttimestä. Se lienee lähinnä tarkoitettu lentokoneasennukseen missä ei käytetä tavallista puhallinkoppaa.

Link to comment

Koitin kahlata läpi Bergin sivuja, ei tullut vastaan mittoja. Tech tipeissä ei mitään mullistavaa, oon tosin joskus ennenkin noi tavannu. Ihan koko tuoteluetteloa en jaksanu klikkailla läpi, josko jossain siellä ois ollu sitten linkki.

Link to comment
Yksi yksityiskohta joka ei varsinaisesti liity lohkoon mutta liittyy voiteluun on nokka-akselin peruskehä. Syy selviää ylimmästä kuvasta missä on nostajat piirretty ”lepoasennossaan”. Öljykanava on porattu nostajapesien halki ja nostajien ylempi ura on se joka johtaa öljyä seuraavalle nostajalle. Siirtäkää mielessänne ensimmäisen kuvan nostajia lähemmas toisiaan niin huomaatte mitä tapahtuu kun käytetään hiottua nokkaa. Voitelu loppuu ketjun ääripäistä koska nostajat jää sellaiseen lepoasentoon että ne tukkii öljykanavan. Bob taisi mainita tästäkin jossain kirjoituksessa.

 

Eli vaikka Bobin modin lisäöljykanavan tekeekin, kolme nostajaa jää silti toisten nostajien "taakse". Pitäisikö siis näillekkin saada suora öljykanava?

Link to comment

Mites tuo yhdistävä kanava sitten laakerikaulalle, hieman viistosti ettei tule lohkon ulkoseinämästä kurkistamaan? Eli periaatteessa juuri tällä linjalla missä kameran linssi on ollut (ei nyt ihan näin jyrkästi mut kuitenkin)

 

28122010182.jpg

 

Tosin tässä näyttää kyllä toimivan ihan suoralla linjallakin..

 

dsc0880vv2.jpg

Link to comment
Onko siis Berginkin pytyn alahelma tuon 95,4mm, jolloin halkaisijaero olisi 0,60mm? Sitähän tuolla ei kerrota. Tarkottaako Hemuli välyksellä muuten eroa halkaisijassa vai säteessä?

 

Sylinterimäisten osien välys ilmoitetaan aina halkaisijamittana. Kahden kympin välyksellä on toisen merkkisiä ilmajäähyjä tehty, 0,60 mm on jo kyllä todella väljä - en ymmärrä miksi niitten pitäisi kolista koloissaan.

Link to comment
Samasta vanhasta asiasta taas nillitän.

Jos nuolen osoittama holetsu on liian pieni alkaa suteja ja jäähdyttimiä repeilemään, sekä öljyä vuotamaan joka ainoasta saumasta.

Lähteideni mukaan pitäisi olla väh. 8 mm ison pumpun kanssa. Tehtaan/valun jäljiltä se on jotain epämääräistä 3-5 mm väliltä

 

Pitäiskö tää reikä porata epäkeskeisesti alkuperäiseen reikään nähden, siten että yläreuna pysyy samassa kohden painevenan mäntään nähden? Kattelin lohkoa eilen, tähän tarttee yhden kierretulpan lisää, koska pitää porata kytkinkopan puolelta.

Link to comment

Eli ei taida olla tarvetta epäkeskeiseen reikään, koska aukeamispaine on suurempi kuin sulkeutumispaine? Jousipaine lienee suht vakio, ei kai nuo ole progressiivisia?

 

Mikä nyt on gurujen suositus öljypumpuksi Full flow systeemiin? 26 vai 30, toi paluukanava suurennettuna?

Link to comment
Eli ei taida olla tarvetta epäkeskeiseen reikään, koska aukeamispaine on suurempi kuin sulkeutumispaine? Jousipaine lienee suht vakio, ei kai nuo ole progressiivisia?
Tuntuu oudolta että tuommosella venttiilillä voisi olla hystereesiä... Miten lie järjestetty ettei sulkeutumis- ja avautumispaine ole sama?

EDIT: Ai nythän mä hokasin, tuon männän "tehollinen" pinta-ala on pienempi kun se nojaa sylinterin päätyä vasten.

 

Öljyn paine kait lisääntyy aina jonkin verran mitä pitemmälle jousta joutuu puristamaan, oli jousi progressiivinen tai ei.

Link to comment
Tuosta se ei kyllä johdu että mäntä nojaa kattoon ja pinta-ala pienenee ;)
Ettei vaan kummiskin johtus? Johtolangan sain kun tekstissä mainitaan että tuota kartiomaista koloa sylinterin pohjalla ei kannata työstää ihan miten sattuu.

Tuo männän tehollisen pinta-alan muutos ei varmaan toimisi esim. hydraylisylinterissä joka on tiivis. Mutta jos mäntä koko ajan vuotaa ei painetta pääse muodostumaan sille alueelle joka on puristuneena männän pään ja sylinterin väliin.

Tietty jos joku keksii paremman teorian niin siirryn heti sen kannattajaksi.

Link to comment
Tuosta se ei kyllä johdu että mäntä nojaa kattoon ja pinta-ala pienenee ;)
Ettei vaan kummiskin johtus? Johtolangan sain kun tekstissä mainitaan että tuota kartiomaista koloa sylinterin pohjalla ei kannata työstää ihan miten sattuu.

 

Hmm.. jos siinä männänpäässä on jotain joka tiivistyy siihen kartioon niin sitten voin tuon uskoakin. Jos taas ei ole niin kyllä se paine leviää koko männänpään alueelle vaikka vain ohut rako olisikin. Mutta tuossa lähes ainoa konsti saada se avautumispaine suuremmaksi on pienentää juurikin pinta-alaa mihin se paine vaikuttaa.

Link to comment

Toi tyyppi joka tuon öljynkiertojutun on kirjottanu, juurikin selvittää siellä että kaiken A ja O on että venttiilinmäntä ja poteron pohjan pitää olla ehdottoman kunnossa ja tiiviisti yhdessä. Ja et jos potero koneistetaan, pitää kartion koko myös säilyttää ettei avautumispaine nouse.

Link to comment
kaiken A ja O on että venttiilinmäntä ja poteron pohjan pitää olla ehdottoman kunnossa ja tiiviisti yhdessä. Ja et jos potero koneistetaan, pitää kartion koko myös säilyttää ettei avautumispaine nouse.

 

Nyt pitää mutuilla kun tunne en tuota rakennetta yksityiskohtaisesti, mutta jotain hydrauliikasta tietävänä väitän, että mikäli männänpää on tasainen, siis tiivistyy vain kattoa vasten, niin metalli-metallia vasten se ei ole tiivis ja öljy ja öljynpaine vaikuttaa koko männän laelle. Jos männänpäässä on kohouma, joka tiivistyy tuohon kartioon niin asia on eri ja sitten se voi ollakkin ihan tiivis ja homma toimia, mutta muuten ei.

Link to comment
Nyt pitää mutuilla kun tunne en tuota rakennetta yksityiskohtaisesti, mutta jotain hydrauliikasta tietävänä väitän, että mikäli männänpää on tasainen, siis tiivistyy vain kattoa vasten, niin metalli-metallia vasten se ei ole tiivis ja öljy ja öljynpaine vaikuttaa koko männän laelle. Jos männänpäässä on kohouma, joka tiivistyy tuohon kartioon niin asia on eri ja sitten se voi ollakkin ihan tiivis ja homma toimia, mutta muuten ei.
En ole nähnyt tätä männän päätä mutta uskoisin että se on suora (vois olla myös hieman kupera).

Öljynpaine ei vaikuta koko männän pään alueelle sen takia että suurimmalta osin rako on "nolla". Jos jostain kohtaa pääsee hieman öljyä välistä sen paine häviää kun se virtaa männän ohi harakoille (vrt. jännitehäviö). Homma ei siis varmaan toimisi jos männässä olisi vaikka O-rengas tiivisteenä, paine kertyisi pikku hiljaa männän alle ja saisi raon auki.

 

Nämä siis nöyrän maallikon arvauksena kunnes joku palstan hydrayliikka-"asiantuntijoista" kertoo mistä hystereesi tuohon venttiiliin oikeasti tulee.

Link to comment
Öljynpaine ei vaikuta koko männän pään alueelle sen takia että suurimmalta osin rako on "nolla". Jos jostain kohtaa pääsee hieman öljyä välistä sen paine häviää kun se virtaa männän ohi harakoille (vrt. jännitehäviö). Homma ei siis varmaan toimisi jos männässä olisi vaikka O-rengas tiivisteenä, paine kertyisi pikku hiljaa männän alle ja saisi raon auki.

 

No tämä on kyllä järkeenkäypä selitys ja kun asiaa ajattelee tämän valossa uudelleen, niin tuntuu jopa ihan toimivalta. Em. johdosta tajuan tuon kartion koneistustuksen merkityksenkin, koska se määrää pinta-alan jolle paine kohdistuu ja sitä kautta avautumispaineen. Alkoihan se tämäkin vähitellen selvitä :)

Link to comment
  • 11 months later...

Kun en muista enkä mitään tiedä niin pystyykö tuon reiän joka siis vilhon kuvassa on, suurentamaan ilman koneen halkaisua? Josko sillä selviäisi tuo oma öljynpaineongelma jonka takia prokkis on ollut jäissä jo muutaman vuoden...

 

Ei siis millään jaksaisi halkaista koko hiton hässäkkää. Kyseessä CB badass lohko.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...