Jump to content

Trikkipalsta


Guest vilho

Recommended Posts

Olisko näiden perusnettimoottorijankutusten ohessa jollain intoa jakaa mahdollisesti vähemmän tunnettuja idiksiä?

 

Esim:

Öljynkierto bajatyyliin imusarjan lämmityskanavan kautta. Öljy jäähtyy <-> imukanava plussalla.

 

Ei "044CNC, ruoste meni jumiin, nokkavertailua perstuntumalla, xxxhp(ilman lappuja), jotain vuotaa jostakin" juttuja tähän, kiitos.

Link to comment
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jos kannet vetää momenttiin puoli kerrallaan niin kampikammio taipuu 100% varmasti. Kuinka paljon, mihin suuntaan ja aiheuttaako se toimenpiteitä voi jokainen miettiä itse.

 

HTHRVWE:n mukaan pinnapultit kannattaa kiristää väliarvoihin kansi kerrallaan puolta vuorotellen.

 

Itse olen kiristänyt PULTTI kerrallaan peilikuvana puolta vuorotellen. Siis vastakkaiset pultit vuoronperään.

 

Asteittain tehtaan ohjeen kuviolla tietty.

Link to comment

Yksi syy IDA-kosarien kulutukseen, mustaan savuun ja tulppien nokeamiseen/kastumiseen on kiihdytyspumppu.

 

Pumppu oksentaa ruokalusikallisen polttoainetta koneeseen joka kerta riippumatta kuinka hitaasti kaasu painetaan pohjaan. Näin siis vakiona.

 

Kohokammion pohjassa oleva takaiskuventtiili on säätöosa. Vakioventtili on kokoa 0 (ei reikää kyljessä) vaikkei siinä niin luekaan.

Kokoja on saatavissa ainakin saturaiseen asti, numeron viitatessa ohivuotoreiän kokoon.

 

Olen laittanut aina vähintään 30:n ohivuotoventtiilin ilman ongelmia. Tarkoittaa että karkeasti kolmanneksen kiihdytykseen varatusta polttoaineesta voi huoletta palauttaa kohokammioon.

Jos kaasun asennon muutokset ovat hitaita, oletan että ohivuotoventtiiliä käytettäessä k.pumpun suuttimista menee bensaa käytännössä vielä vähemmän koska ne ovat ylempänä ja takaiskuventtiilin takana.

 

Optimaalisesti näkisin tilanteen niin että em. venttiilillä säädetään ruiskutettavan polttoaineen määrä ja suuttimien koolla ruiskutuksen kesto.

Link to comment

Kerran eräs nopea tyyppi eräässä vauhtitapahtumassa sanoi että vakiot männänrekaat ovat liian leveät voimakoneisiin. Hakeeko Ketsa mahdollisesti jotain tällaista aihetta?

Link to comment

Lähinnä hain kokemusperäistä tietoa siitä onko materiaaleissa eroja. Eli onko jonkin valmistajan renkaat liian kovia tai pehmeitä? Vai onko aivan sama onko renkaat esim. Mahlea, Grantia tai AA:ta?

 

Siitä milloin renkaan leveys alkaa merkitsemään ja tarvitaanko aina kaksi puristusrengasta olisi toki myös mielenkiintoista kuulla faktaa (vaikka ei kosketa omia tuotoksia).

Link to comment

Siinä sanotaan näin: 30mm pumppu, öljy 180°F ja 190°F. "Alkuperäisen öljynjäähdyttimen kautta kulkee öljyä, mutta en tiedä kuinka paljon, luulenpa että ehkä enimmäkseen laakereille menee kuumaa öljyä."Eli Vilhon tulkinta ettei jäähdyyttimelle menisi lainkaan öljyä, on mielestäni väärä. Mutta tärkeämpää on huomata että 26 pumpulla vastaavassa tilanteessa kaikki öljy kiertää jäähdyttimen läpi. Ja siis systeemi toimii suunnitellulla tavalla, toisin kuin 30mm pumpulla.

Link to comment

Vai päätteleekö Vilho ettei öljy mene jäähdyttimelle, vaan menee helpompaa reittiä suoraan ala kautta laakereille? Voi pitää hyvinkin paikkansa. Tai siis osin 30mm pumpullahan öljy menee suoraan painevenan ohi takaisin öljypohjaan jopa tyhjäkäynnilläkin, koneen ollessa kuumana.

Link to comment

No johtaako se taas allikkoon? Ihaillen katselen nykyautojen paineita, aina puolen baarin sisällä ja öljynlämpö ajossa lähes vakio.

 

Mutta kai se sitten on niin kuin joku sanoi aikoinaan volkkarin koneen jäähdytyksestä: Jos et ole volkkarin insinööriä viisaampi, älä sorki.

Link to comment

Edellisten lisäksi sanosin notta öljynjäädyttimen teho ei kovin paljon riipu sen läpi virtaavan öljyn määrästä. Veikkaisin että esim. sillä meneekö kaikki vai puolet öljystä jäähdyttimen läpi ei ole vielä juuri mitään merkitystä jäähdyttimen teholle.

Joku voisi huvikseen mitata erillisen öljynjäähdyttimen sisäänmeno- ja ulostulolämpötilat, näissä on varmaan full-flow jäähdyttimessä yllättävän pieni ero.

Link to comment
No mitä omasta oon tutkinut kun lisäkenno oli keulalla ja metalli putkilla viety auton alla niin meno putkesta ei kovan ajon jälkeen kärsi pitää kiinni ja paluuputkesta kärsii hyvin pitää kiinni. Eli näppituntumalla sanottuna ero on aika iso tuossa.

 

No menikö siitä kaikki pumpulta tuleva öljy läpi?

 

Jos kärsii pitää kiinni putkesta niin se on jotain 45 C varmaan.

Link to comment

Ei kellää mitää slikkiä trikkiä sattunu olee? No jatketaan öljyjuttua sitten.

Pari vanhaa postia lisää jos joku ei sattunut huomaamaan:

 

http://bobhooversblog.blogspot.com/2007 ... -mods.html

 

Tässä siis se ajatus että vakiona kaikki apparin puoleisen kannen öljy menee keskimmäisen nokkapukin kautta ym. pientä kehityksen paikkaa. Lukekaa itse miten kansien voitelua voi parantaa.

 

Huom. Jos teette lisäkanavat nostajiin niin Pauterin rullakeikut ei käy suoraan, koska vakiona säätöruuvi on putki.

Itse vältin tämän kämmin vain laiskuuttani. Euro vetoa ettei kukaan olis tajunnut vikaa kun oltais juostu ympyrää koneen vieressä?

Nimim. "ÖP-anturi varmaan rikki"

Link to comment

Voitelu paranee lisääntyneen öljykulun johdosta, mutta onko tämän lisäksi nähtävissä mitään eroa lämmöissä eli enemmän öljyä kansiin, öljylämmöt nousee vai ei?! Entä laskeeko kansien lämpötila näiden muutoksien jälkeen vai pysyy ennallaan?

Link to comment
No mitä omasta oon tutkinut kun lisäkenno oli keulalla ja metalli putkilla viety auton alla niin meno putkesta ei kovan ajon jälkeen kärsi pitää kiinni ja paluuputkesta kärsii hyvin pitää kiinni. Eli näppituntumalla sanottuna ero on aika iso tuossa.

 

No menikö siitä kaikki pumpulta tuleva öljy läpi?

 

Jos kärsii pitää kiinni putkesta niin se on jotain 45 C varmaan.

 

Kaikki meni läpi silloin kun linjassa oleva termostaatti aukesi, eli kun öljyn lämpö oli +85 alkoi menemään keulalle.

Link to comment

Bob hoover modissa ei tarvitse sorvata keinuvipuakselia jos snurraa keinuvipuun öljykanavan porausten väliin.

 

Valitettavasti lämmönmittaus dataa ei ole, koska testimoottoriin (2165cc 163hp/220Nm)tuli samalla tehtyä muitakin muutoksia. Ko. koneella pystytään kuitenkin vetämään kuusituntisia suht hyvillä tuloksilla ilman nakutusongelmia vaikka staattinen puristussuhde on 11.3

post-514-13888361648276_thumb.jpg

Link to comment

Kaikki meni läpi silloin kun linjassa oleva termostaatti aukesi, eli kun öljyn lämpö oli +85 alkoi menemään keulalle.

 

Meneekös se reitti samalla (täysin) kiinni mistä kone saa öljynpainetta kun öljy on alle +85?

 

Nuo pystyis laskemaan joltisenlaisella tarkkuudella. Pitäisi tietää/arvata öljynjäähdyttimen teho (esim. 3kw tai jotain xxxx Btu). Jos olis meno- ja tulolämpötila ajon aikana niin virtauksen saisi siitä laskettua.

 

Jos paluulämpötila alkaa lähestymään ilman lämpötilaa on virtaus aika helevetin pieni. Tai sitten tosi tehokas öljynjäähdytin.

Link to comment

Kaikki meni läpi silloin kun linjassa oleva termostaatti aukesi, eli kun öljyn lämpö oli +85 alkoi menemään keulalle.

 

Meneekös se reitti samalla (täysin) kiinni mistä kone saa öljynpainetta kun öljy on alle +85?

 

Nuo pystyis laskemaan joltisenlaisella tarkkuudella. Pitäisi tietää/arvata öljynjäähdyttimen teho (esim. 3kw tai jotain xxxx Btu). Jos olis meno- ja tulolämpötila ajon aikana niin virtauksen saisi siitä laskettua.

 

Jos paluulämpötila alkaa lähestymään ilman lämpötilaa on virtaus aika helevetin pieni. Tai sitten tosi tehokas öljynjäähdytin.

 

Kylmänä öljy kulkee termotaatti mokkulan rungon läpi. Eli siellä on läppä joka sulkeutuu ja muuttaa kierron kun öljy lämpiää tuohon +85

Link to comment
Siis sehän on irtopalikka jota käytetään silloin kun full flowssa käytetään lisä kennoa. Eli sillä nopeutetaan moottorin lämpiämistä normaaliin ajolämpötilaan.

 

Jospa tuo palikka päästäs ohi jäähdyttimen kummiskin?

 

Silleen voit testata että hyvin pian pysähtymisen jälkeen jäähdyttimen paluuputki pitäisi olla samanlämpöinen kuin menoputki (tätä voi vielä tehostaa laittamalla rätti jäähdyttimen päälle).

Nyt kun öljypumppu pumppaa useamman litran minuutissa ja jäähdyttimen teho on lähellä nollaa, niin ei voi viedä kovin montaa kymmentä sekuntia kun tuloputki on melkein yhtä lämmin kuin meno. Jos ei ole niin virtaus on pieni.

Link to comment

 

Silleen voit testata että hyvin pian pysähtymisen jälkeen jäähdyttimen paluuputki pitäisi olla samanlämpöinen kuin menoputki (tätä voi vielä tehostaa laittamalla rätti jäähdyttimen päälle).

 

No noinhan juuri tuolla aiemmin kuvailin. Mikäli paluuputki olisi samanlämpöinen niin jäähdytinhän on silloin ihan turha.

Link to comment

No noinhan juuri tuolla aiemmin kuvailin. Mikäli paluuputki olisi samanlämpöinen niin jäähdytinhän on silloin ihan turha.

 

Niin se onkin paikallaan ollessa melkein turha (jos ei ole puhallinta... Vai onk siinä puhallin?). Eli lämpötilaeroa ei pitäisi juurikaan olla jos on paljon öljyn virtausta.

 

Sitten kun autolla ajetaan pitäisi tulla joku lämpötilaero ajoviiman vaikutuksesta. Kuitenkin niin että mitä pienempi öljyn virtaus sitä suurempi putkien lämpötilaero (jos muut seikat pysyvät samana).

Link to comment
Sitten kun autolla ajetaan pitäisi tulla joku lämpötilaero ajoviiman vaikutuksesta. Kuitenkin niin että mitä pienempi öljyn virtaus sitä suurempi putkien lämpötilaero (jos muut seikat pysyvät samana).

 

Jäähdyntinhän toimii sitä tehokkaammin mitä suurempi lämpötilaero on jäädyttävän aineen (ilman) ja jäähdytettävän aineen (öljy) ero. Tällöin saadaan maksimijäähdytys aikaiseksi silloin kun virtausta on mahdollisimman paljon jolloin myöskin paluuöljy on taas vastaavasti kuumempaa, mutta lämpöenergiaa siitä on absorboitu ilmaan mahdollisimman paljon jäähdyttäjän välityksellä. En sitten tiedä onko jäähdyttimillä joku "saturaatiopiste" mikä on varmaan verrannollinen kaikkien eri aineiden lämmönjohtokykyyn (öljy, jäähdytin, ilma) ja -määrään (ja vissiin vieläpä jossain määrin pinta-alaan, tuo liikkuvien aineiden dynamiikkapuoli on miulle täysin tuntematon asia)

 

Olisko joku sheriffi (en mie!) niin avulias ja siivoaisi trikkipalstan koska tässä on jo monta eri hyvää vinkkiä ja parikymmentä offtopic-viestiä :) Tää miun viesti kuuluu samaan offtopicciin, nuukasti on myös ässiä hihassa silmänkäännettäväksi.

 

Puavo

Link to comment

Jäähdyntinhän toimii sitä tehokkaammin mitä suurempi lämpötilaero on jäädyttävän aineen (ilman) ja jäähdytettävän aineen (öljy) ero. Tällöin saadaan maksimijäähdytys aikaiseksi silloin kun virtausta on mahdollisimman paljon jolloin myöskin paluuöljy on taas vastaavasti kuumempaa, mutta lämpöenergiaa siitä on absorboitu ilmaan mahdollisimman paljon jäähdyttäjän välityksellä.

 

Olen samaa mieltä.

 

Toisaaltans jäähdyttimen heikoin lenkki on jäädytin-ilma rajapinta joka sitten käytännössä rajoittaa jäähdytystehon. Sen takia "riittävä+100%" öljyn virtaus ei ole kovin paljon tehokkaampi kuin "riittävä".

Link to comment

Mutta kun nyt kynnyskysymykseksi nousi öljylämpö, niin mikä tässä nyt on tavoiteltava öljylämpö ja miksi? Mitä seuraa jos öljylämpö onkin jonkun kriittisenä pidetyn rajan yli. Tietty merkitystä on myös sillä millaista öljyä kaytetään. Toinen öljy kestää paremmin korkeampaa lämpöä kuin toinen menettämättä ominaisuuksia ja/tai tiputtamalla öljynpaineita. Jos öljylämpö saatu hallintaan, onko valtakunnassa kaikki hyvin, vai edelleenkin seurataan silmä tarkkana esim kansilömpöjä.

 

Niin ja mille lohkolle/materiaalille mitäkin lämpörajaa pidetään vielä suotavana, jotta voidaan vielä vetästä turvallisesti kovalla "kaasulla" esim hesasta lahteen motarilla ohituskaistaa viilettäen taikka urtsissa kärkipaikkaa tavoittelemassa tunnista toiseen.

Link to comment

Urho käytössä seuraamme öljyn lämmöissä koneesta poistuvan öljyn lämpötilaa, joka on yleensä kun kaikki on ok noin 90-100 asteen välissä. Koneeseen tulevan lämpötila on tällöin 60-70 astetta. Koska käytämme öljyä jäähdyttämään mäntiä ja kansia on matala lämpötila etu, kuitenkin niin että vesi haihtuu öljystä ajon aikana. Yhden kauden aikana täysillä ajettuja kilometrejä kertyy vain noin 1500-2000, normaali öljyjen kanssa ei ole mitään ongelmaa vaikka niitä ei kesken kauden vaihdetakaan.

Link to comment
jos snurraa keinuvipuun öljykanavan porausten väliin.

 

Miten Pekka tuollainen työ parhaiten toteutetaan?

 

Mitä tämä on suomeksi, mitä kanavaa jatketaan mistä mihin:

 

To do that, on the right-hand case half we extended the oil gallery for the cam-followers to intersect with a new oil channel we drilled into the #3 cam bearing web.

Link to comment

Jos jollakulla on ongelmia öljynlämpöjen kanssa, niin kansien vesittäminen auttaa. Mulla ei tuon operaation jälkeen ole ollut tarvetta öljyjäähdyttimille ja öljynlämmöt on muutaman asteen alle kansille menevän vedenlämmön. Öljynlämpö mitattu rasvapotasta.

 

Ja eipä ole tarvetta kovinkaan kummoiselle jäähdyttimelle tuon orkkis puhaltimen kanssa, mikä mulla jäähdyttää pytyt.

 

Tämä nyt näin ohimenevänä huomiona öljynlämpöihin.

Link to comment

Mites lasse puolittaisen "wbx" muutoksen jälkeen muutti hihnan pyörintänopeutta? Varmaan pienin powerpulley riittää pyörittämään puhallinta riittävästi jäähdyttääkseen sylinterit jotka jo itsessään käy pikkasen viileämpana viileämpien vesikansien ansiosta jne...

Link to comment
Mitä tämä on suomeksi, mitä kanavaa jatketaan mistä mihin:

 

To do that, on the right-hand case half we extended the oil gallery for the cam-followers to intersect with a new oil channel we drilled into the #3 cam bearing web.

 

Kertoisiko tämä Bobin kuva asian suomeksi?

post-102-1388836164904_thumb.jpg

Link to comment

noita Hooverin ohjeita kun kattelee niin taytyy pitaa mielessa etta se on aika kattava setti muutoksia, ja ne on suunniteltu niin etta ne KAIKKI taytyy tehda kerralla. Jos meinaa noista vain yhden tai pari hassua muutosta tehda omaan moottoriinsa, niin taytyy todella ymmartaa miten "kaikki vaikuttaa kaikkeen". En suosittele soveltamaan summassa omia, osittaisia tulkintoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...