mikko k Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Jos tarkoitat vilhon kuvassa punaisella nuolella osoitettua reikää, niin sitä ei saa suurennettua kuin lohkosta sisältä. Quote
Guest Ranne Posted December 4, 2011 Posted December 4, 2011 Juurikin sitä. Ja voi ny hitto sitten. Toivoa sopii että syy sitten kans on siinä. :) Eli nyt jäähdyttimelle pahimmillaan sellaset 10 bar painetta kylmänä, ei setrabbi kestä. Quote
JM Posted December 5, 2011 Posted December 5, 2011 Juurikin sitä. Ja voi ny hitto sitten. Toivoa sopii että syy sitten kans on siinä. :) Eli nyt jäähdyttimelle pahimmillaan sellaset 10 bar painetta kylmänä, ei setrabbi kestä. Setrabi ei kestä muutenkaan. Quote
Per Jernström Posted December 6, 2011 Posted December 6, 2011 Juurikin sitä. Ja voi ny hitto sitten. Toivoa sopii että syy sitten kans on siinä. :) Eli nyt jäähdyttimelle pahimmillaan sellaset 10 bar painetta kylmänä, ei setrabbi kestä. Eikö olisi helpompi tapa rajoittaa pumpun puolelta? Esim CSPn kansi missä on bypass pumppuun niin ei pääse lykkäämään selleisia paineita. Eikä tarvitse avata lohkoa. Quote
-tipi- Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Jatketaas. Milläs porukka tulppaa öljykanavia, kun noi tuumaset kierretapit on vähän kivena alla, varsinkin harrastajaystävällisessä hintaluokassa? 6mm kanavat on helppo porata 7mm ja jurskauttaa M8 kierre. Mut mites noi isommat, etenkin Ø12 ja 14mm tulppien reijät? M14 ja M16? Quote
Barney Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Jatketaas. Milläs porukka tulppaa öljykanavia, kun noi tuumaset kierretapit on vähän kivena alla, varsinkin harrastajaystävällisessä hintaluokassa? 6mm kanavat on helppo porata 7mm ja jurskauttaa M8 kierre. Mut mites noi isommat, etenkin Ø12 ja 14mm tulppien reijät? M14 ja M16? Eip noi tapit ihan älyttömän hintasia ole. Esim ikh http://www.ikh.fi/tuotehaku/kierretappi Quote
Ketsa Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Hienokierteiset tapit M10 - M18 ja tulppia pulttiliikkeistä on meikäläisen tapa. Quote
-tipi- Posted September 5, 2013 Author Posted September 5, 2013 IHK:llakaan ei taida noita NPT tappeja olla kierteisiin, joita noissa valmiissa tulppasatseissa on (1/16"NPT, 1/8"NPT, 1/4"NPT, and 3/8"NPT). Muistaakseni yhden tai kaksi kierrettä oli helppoja (tyyli 3€/tappi Biltemasta), mutta loput on ei oota, tai yli viiskymppiä per stappi. Mut metrisillähän näyttäis pärjäävän. Ettei vaan M14x1,5 tapit ois jo hommattu pulttijaon porausta, korjaan rummun kierteiden puhdistusta, varten. Quote
Guest Toheltaja Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 Toraforsilta ostelin uudet Dormerin käsitapit keväällä 18€/kpl... http://www.torafors.com/kierretykalut.htm Noissa on vaan aika pienellä halkaisijalla alku, vetäsin poikki lähes ekat 10mm, kun pääöljykanavaan vetäessä 3/8 jengaa tappi menee perkaleen syvälle. Riippuu tosin paljon tulpista ja liittimistä mitkä sihin laittaa... Samaa vaivaa oli osassa 1/8 tulppia laittaessa. Edelliset konetapit oli lyhyempiä ja mukavampia muutekin, mutta niinhän ne lainatessa aina jossain vaiheessa jää palautumatta kotiin :( Quote
-tipi- Posted September 9, 2013 Author Posted September 9, 2013 Kävin M16x1,5 tapin 17,90€. M14x1,5 ja M12x1,5 löytykin jo kotoo. Tulpathan saa katkottua vaikka pulteista. Liimalla kiinni, ja blommaus ettei varmasti putoo tielle. Quote
vwagen Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Kartiokierrettähän noissa yleensä käytetään,jolloin tiiveys on varma,eli en suosittele pultin pätkiä tulpiksi. NPT:ssä on se etu eurooppalaiseen putkikierteeseen verrattuna että sekä uros että naaraskierre ovat kartioita jolloin tulpan saa kiristymään juuri halutulle syvyydelle. Quote
Ketsa Posted September 9, 2013 Posted September 9, 2013 Metrisiä tulppia http://www.ruuvi.net/index.php?do=tuote ... &tyyppi=MU Liiman kanssa laittanut kiinni ja en ole saanut yhtään tulppaa hikoamaan edes Urhossa, jossa voisi kuvitella tiiveyden ja kiinnipysymisinen olevan kovalla koetuksella. Kierteytys sitten viinan kanssa ja eri tapit alulle ja teräsosille, jotta saa lohkoon hyvät kierteet. Quote
-tipi- Posted September 10, 2013 Author Posted September 10, 2013 Metrisestäkin tulee kartio, kun ei kierrä tappia älyttömän syvälle. Konetapissa kun on alussa matalampi kierre. Quote
Guest Toheltaja Posted September 11, 2013 Posted September 11, 2013 Ei tule kartioo vaan vajaa kierre jossa harjan ura ahistaa pulttia etupäästään sit vaan. Molemmat kun on kartioita, sekä reikä että tulppa, kiristyy koko matkalta sit. Quote
Per Jernström Posted September 16, 2013 Posted September 16, 2013 Minulla kanssa hyviä kokemuksia Ketsan mainitsemista DIN906 tulpista. Loctite 577:lla olen laittanut kiinni ja hyvin on pitänyt. Magnesiumlohkossa on tavallinen kierretappi toiminut minulla. Ja meni se tyyppi-4 lohkossakin kun oli niin isot tapit ettei ollut vaaraa katkoa niitä jos olisi napannut kiinni. Joku hyvä paikka mistä kannattaisi hakea tulpille sopivia alutappeja? Quote
x-pj Posted February 11, 2015 Posted February 11, 2015 Onko kokemusta huohotuslähdön laittamisesta myös lohkon etupäähän. Minun lohkosta on jo sisäsiä virtauksia yritetty parantaa aukkojen reunoja pyöristelemällä ja kaivettu koloa lohkon kattoon keskimmäisen laakeripukin kohdalle. Aika pieniltä silti tuntuu päätyjen välissä olevat aukot. Kerkeääkö niistä kaikki ilma poistua, kun 1 ja 3 männät tulee yhtäaikaa alas. Netistä lueskelin, että jotkut on laittanut huohotuslähdön 1-3 päätyyn kampikammion kattoon. Yleistä tuo ei silti taida olla. Oisko kellään käytännön kokemusta, hyviä tai huonoja. Vai pitäskö lopettaa virtuaaliharrastaminen, unohtaa koko jutta ja mennä tallille. Quote
NordBling Posted February 11, 2015 Posted February 11, 2015 Freudilainen lipsahdus viimeisessä lauseessa? :-D 3 Quote
PZQ Posted February 11, 2015 Posted February 11, 2015 Tämä voi olla paha enteistä viisastelua, mutta kaveri "tehnyt" vuoden sisään 4 "huohotus" reikää 1&3 päätyyn.. Huohotus parani huomattavasti, mutta muu tekniikka kärsi aika pahasti :( -Pete- Quote
x-pj Posted February 12, 2015 Posted February 12, 2015 Freudilainen lipsahdus viimeisessä lauseessa? :-D Näin tais olla! Lisäreikien tekeminen ei oikein innosta. Öljysumua sieltä nousee kuulemma enemmän kuin toisesta päädystä, jos ei ole kuivasumppua ja mulla ei ole. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.